ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Αγκάλιασαν το «καλάθι» του σούπερ μάρκετ - Σε προμηθευτές και βιομηχάνους ρίχνει το βάρος το υπουργείο Ανάπτυξης για να επιτευχθούν ακόμη χαμηλότερες τιμές
Τώρα, με το «καλάθι» του νοικοκυριού η πρωτοβουλία λαμβάνει περισσότερο επίσημο χαρακτήρα
Θτικά υποδέχτηκαν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ την πρωτοβουλία της κυβέρνησης για τη δημιουργία του «καλαθιού» του νοικοκυριού
Κατά την πρεμιέρα του «καλαθιού» την Τετάρτη, μάλιστα, στο υπουργείο Ανάπτυξης καταβλήθηκε προσπάθεια να περιοριστεί ο αριθμός των προϊόντων του ώστε να ενδυναμωθούν οι εκπτώσεις. Οπως δείχνουν τα στοιχεία του e-katanalotis. gov.gr για την εβδομάδα αυτή, οι αλυσίδες στη συντριπτική τους πλειονότητα έχουν περιλάβει περισσότερα των 51 προϊόντων που αφορά η πρωτοβουλία. Ωστόσο, τα περισσότερα από αυτά τα προϊόντα είναι διαφορετικοί κωδικοί του ίδιου προϊόντος (π.χ. πάνες διαφόρων μεγεθών, καθαριστικά με διαφορετικές οσμές κ.λπ.). Η θετική ανταπόκριση που είχε το «καλάθι» του νοικοκυριού από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχει να κάνει κυρίως με το ότι ούτως ή άλλως οι περισσότερες από αυτές πραγματοποιούσαν σε εβδομαδιαία βάση προσφορές. Μάλιστα, μεγάλο μέρος του marketing και της διαφημιστικής τους καμπάνιας για την προσέλκυση πελατών βασιζόταν στις εβδομαδιαίες προσφορές τους.
Κυρώσεις
Τώρα, με το «καλάθι» του νοικοκυριού η πρωτοβουλία λαμβάνει περισσότερο επίσημο χαρακτήρα. Βεβαίως, αυτό δεν υποβαθμίζει την προσπάθεια, αφού πλέον όποιος δεν τηρεί τους κανόνες του «καλαθιού» θα βρίσκεται αντιμέτωπος με κυρώσεις. Πριν δεν υπήρχε καμία κύρωση για το φυλλάδιο προσφορών, καθώς ήταν στο πλαίσιο της οικειοθελούς πρωτοβουλίας της επιχείρησης. Tώρα, η ελλιπής αναγραφή ή η μη αποστολή του καταλόγου του «καλαθιού» επιβαρύνεται με 5.000 ευρώ ανά ημέρα καθυστέρησης. Επιπλέον, τα προϊόντα του «καλαθιού» τώρα ελέγχονται κατά προτεραιότητα από τις αρμόδιες Αρχές για τυχόν αθέμιτη κερδοφορία, αν και αυτό δεν σημαίνει ότι θα ατονήσουν οι έλεγχοι στα υπόλοιπα προϊόντα, για να περιοριστεί το ενδεχόμενο κάποια σούπερ μάρκετ να επιχειρήσουν να «κερδοσκοπήσουν»με άλλους κωδικούς.
Πρόκειται ουσιαστικά για τη συμμόρφωση των σούπερ μάρκετ με το Αρθρο 58 του Ν. 4818/2021, στο οποίο ορίζεται ότι για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που είναι απαραίτητα/ες για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα δεν πρέπει να υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο προ της 1ης Σεπτεμβρίου 2021. Ενας επιπλέον λόγος για τον οποίο οι αλυσίδες «αγκάλιασαν» την πρωτοβουλία του υπουργού Αδωνι Γεωργιάδη είναι ότι η πρωτοβουλία αυτή αναβαθμίζει τον ρόλο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα προϊόντα αυτά, αν και κατά κανόνα έχουν χαμηλότερη τιμή (ανά μονάδα), αφήνουν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους στην αλυσίδα σούπερ μάρκετ. Αρκετές αλυσίδες περιέλαβαν κατά κύριο λόγο προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Συγκεκριμένα, το σύνολο των προϊόντων της αλυσίδας LIDL είναι ιδιωτικής ετικέτας, στην αλυσίδα ΑΒ το 70% των προϊόντων, στην αλυσίδα «Μασούτης» το 40%, στην αλυσίδα «Σκλαβενίτης» το 35% κ.ο.κ. Είναι, δε, σίγουρο ότι μετά το πέρας της ισχύος του «καλαθιού» του νοικοκυριού, που τυπικά ολοκληρώνεται στις 31 Μαρτίου 2023, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας θα βγουν κερδισμένα από την υπόθεση αυτή. Αυτός είναι και ο λόγος που οι παραγωγοί ή/ και οι προμηθευτές (εισαγωγείς) υποδέχτηκαν μάλλον ψυχρά την πρωτοβουλία του υπουργού Ανάπτυξης.
Ο τελευταίος, μιλώντας στο powergame.gr, δήλωσε ότι δεν είναι ευχαριστημένος από τη συνεργασία των παραγωγών/προμηθευτών σούπερ μάρκετ και ότι σύντομα θα ξεκινήσουν έλεγχοι στα τιμολόγια πωλήσεων που έχουν εκδώσει. Φαίνεται, ωστόσο, ότι για ταυτόσημα προϊόντα (π.χ. ζάχαρη, ψωμί συσκευασμένο από έναν προμηθευτή) η χρέωση δεν διαφοροποιείται αισθητά. Επίσης, από τα παραπάνω και με δεδομένο ότι κάθε εβδομάδα θα αλλάζει (είτε λίγο είτε πολύ) το «καλάθι» συνάγεται ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να βρίσκονται πάντοτε σε εγρήγορση για την αναζήτηση των καλύτερων προσφορών.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 5/11
, με τον εμπνευστή του μέτρου, υπουργό Ανάπτυξης, Αδωνι Γεωργιάδη, να ρίχνει πλέον το βάρος σε προμηθευτές και βιομηχάνους, για να επιτευχθούν ακόμη χαμηλότερες τιμές το επόμενο διάστημα και το «καλάθι» να ανταποκρίνεται στον φιλόδοξο σχεδιασμό του, που είναι να λειτουργήσει ανασταλτικά στις μεγάλες ανατιμήσεις σε είδη και προϊόντα πρώτης ανάγκης που αγοράζουν οι καταναλωτές χαμηλότερων εισοδημάτων. Κατά την πρεμιέρα του «καλαθιού» την Τετάρτη, μάλιστα, στο υπουργείο Ανάπτυξης καταβλήθηκε προσπάθεια να περιοριστεί ο αριθμός των προϊόντων του ώστε να ενδυναμωθούν οι εκπτώσεις. Οπως δείχνουν τα στοιχεία του e-katanalotis. gov.gr για την εβδομάδα αυτή, οι αλυσίδες στη συντριπτική τους πλειονότητα έχουν περιλάβει περισσότερα των 51 προϊόντων που αφορά η πρωτοβουλία. Ωστόσο, τα περισσότερα από αυτά τα προϊόντα είναι διαφορετικοί κωδικοί του ίδιου προϊόντος (π.χ. πάνες διαφόρων μεγεθών, καθαριστικά με διαφορετικές οσμές κ.λπ.). Η θετική ανταπόκριση που είχε το «καλάθι» του νοικοκυριού από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχει να κάνει κυρίως με το ότι ούτως ή άλλως οι περισσότερες από αυτές πραγματοποιούσαν σε εβδομαδιαία βάση προσφορές. Μάλιστα, μεγάλο μέρος του marketing και της διαφημιστικής τους καμπάνιας για την προσέλκυση πελατών βασιζόταν στις εβδομαδιαίες προσφορές τους.
Κυρώσεις
Τώρα, με το «καλάθι» του νοικοκυριού η πρωτοβουλία λαμβάνει περισσότερο επίσημο χαρακτήρα. Βεβαίως, αυτό δεν υποβαθμίζει την προσπάθεια, αφού πλέον όποιος δεν τηρεί τους κανόνες του «καλαθιού» θα βρίσκεται αντιμέτωπος με κυρώσεις. Πριν δεν υπήρχε καμία κύρωση για το φυλλάδιο προσφορών, καθώς ήταν στο πλαίσιο της οικειοθελούς πρωτοβουλίας της επιχείρησης. Tώρα, η ελλιπής αναγραφή ή η μη αποστολή του καταλόγου του «καλαθιού» επιβαρύνεται με 5.000 ευρώ ανά ημέρα καθυστέρησης. Επιπλέον, τα προϊόντα του «καλαθιού» τώρα ελέγχονται κατά προτεραιότητα από τις αρμόδιες Αρχές για τυχόν αθέμιτη κερδοφορία, αν και αυτό δεν σημαίνει ότι θα ατονήσουν οι έλεγχοι στα υπόλοιπα προϊόντα, για να περιοριστεί το ενδεχόμενο κάποια σούπερ μάρκετ να επιχειρήσουν να «κερδοσκοπήσουν»με άλλους κωδικούς. Πρόκειται ουσιαστικά για τη συμμόρφωση των σούπερ μάρκετ με το Αρθρο 58 του Ν. 4818/2021, στο οποίο ορίζεται ότι για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που είναι απαραίτητα/ες για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα δεν πρέπει να υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο προ της 1ης Σεπτεμβρίου 2021. Ενας επιπλέον λόγος για τον οποίο οι αλυσίδες «αγκάλιασαν» την πρωτοβουλία του υπουργού Αδωνι Γεωργιάδη είναι ότι η πρωτοβουλία αυτή αναβαθμίζει τον ρόλο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα προϊόντα αυτά, αν και κατά κανόνα έχουν χαμηλότερη τιμή (ανά μονάδα), αφήνουν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους στην αλυσίδα σούπερ μάρκετ. Αρκετές αλυσίδες περιέλαβαν κατά κύριο λόγο προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Συγκεκριμένα, το σύνολο των προϊόντων της αλυσίδας LIDL είναι ιδιωτικής ετικέτας, στην αλυσίδα ΑΒ το 70% των προϊόντων, στην αλυσίδα «Μασούτης» το 40%, στην αλυσίδα «Σκλαβενίτης» το 35% κ.ο.κ. Είναι, δε, σίγουρο ότι μετά το πέρας της ισχύος του «καλαθιού» του νοικοκυριού, που τυπικά ολοκληρώνεται στις 31 Μαρτίου 2023, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας θα βγουν κερδισμένα από την υπόθεση αυτή. Αυτός είναι και ο λόγος που οι παραγωγοί ή/ και οι προμηθευτές (εισαγωγείς) υποδέχτηκαν μάλλον ψυχρά την πρωτοβουλία του υπουργού Ανάπτυξης.
Ο τελευταίος, μιλώντας στο powergame.gr, δήλωσε ότι δεν είναι ευχαριστημένος από τη συνεργασία των παραγωγών/προμηθευτών σούπερ μάρκετ και ότι σύντομα θα ξεκινήσουν έλεγχοι στα τιμολόγια πωλήσεων που έχουν εκδώσει. Φαίνεται, ωστόσο, ότι για ταυτόσημα προϊόντα (π.χ. ζάχαρη, ψωμί συσκευασμένο από έναν προμηθευτή) η χρέωση δεν διαφοροποιείται αισθητά. Επίσης, από τα παραπάνω και με δεδομένο ότι κάθε εβδομάδα θα αλλάζει (είτε λίγο είτε πολύ) το «καλάθι» συνάγεται ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να βρίσκονται πάντοτε σε εγρήγορση για την αναζήτηση των καλύτερων προσφορών.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 5/11