Το «καλάθι του νοικοκυριού » μπήκε στη ζωή μας και, όσο διαρκούν οι υψηλές πληθωριστικές πιέσεις, δεν θα βγει. Παρόλο που τυπικά έχει ζωή μέχρι τέλος Μαρτίου 2023, αν ο πληθωρισμός επιμείνει, είναι σίγουρο ότι η ζωή του «καλαθιού» θα παραμείνει στην καθημερινότητά μας. Αυτό δείχνουν όλα τα στοιχεία που έρχονται στη δημοσιότητα.

_________
Ακόμα και το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΕΑ), που μόνον φιλοκυβερνητικό δεν είναι, έφερε πρόσφατα έρευνα, η οποία αναφέρει ότι το 54% του πληθυσμού της χώρας βλέπει θετικά τη δημιουργία του «καλαθιού του νοικοκυριού». Μόνον το 44% θεωρεί ότι το «καλάθι του νοικοκυριού» δεν είναι στη σωστή κατεύθυνση, με ένα ποσοστό 2% να μην γνωρίζει ή να μην απαντά. Την έρευνα έκανε η εταιρεία Pulse για λογαριασμό του ΕΕΑ. Αλλά και η αγορά φέρεται να το αντιμετωπίζει θετικά. Είναι ενδεικτικό ότι όχι μόνον τα σούπερ μάρκετ, αλλά και άλλοι παράγοντες της αγοράς ασχολούνται με το θέμα αυτό.

Απόδειξη συνιστά το «καλάθι του Αϊ-Βασίλη», που δημιούργησε ο Σύνδεσμος Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών (ΣΕΒΠΑ) και το οποίο θα προσφέρουν τα καταστήματα παιχνιδιών της χώρας. «Οι έμποροι (παιχνιδιών) είναι ένθερμοι υποστηρικτές του “καλαθιού” και θεωρούν ότι θα λειτουργήσει με θετικό πρόσημο για την αγορά και ταυτόχρονα θα οδηγήσει σε μείωση τιμών», παραδέχεται ο Γιάννης Παπαδόπουλος, πρόεδρος του ΣΕΒΠΑ.

Προσθέτει, ακόμα, ότι από την πλευρά των επιχειρηματιών, από τότε που εκδηλώθηκε η πρωτοβουλία, το ενδιαφέρον είναι έκδηλο, τόσο για την έναρξη του «καλαθιού του Αϊ-Βασίλη» όσο και για την απόκτηση του σχετικού σήματος. Το «καλάθι του Αη Βασίλη» ξεκινά να προσφέρεται από τις 14 Δεκεμβρίου και έως τις 11 Ιανουαρίου, από τις επιχειρήσεις λιανικής πώλησης με τζίρο τουλάχιστον 1 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, το «καλάθι» δεν απαγορεύεται να το προσφέρουν και μικρότερες επιχειρήσεις, με τζίρο χαμηλότερο του 1 εκατ. ευρώ, αλλά, όπως συμβαίνει και με τα σούπερ μάρκετ με τζίρο κάτω των 90 εκατ. ευρώ, υπάρχουν δύο όροι:

▶ Να προσφέρουν το «καλάθι» για όλη την περίοδο των χριστουγεννιάτικων εορτών (μέχρι 11 Ιανουαρίου).
▶ Να έχουν επαρκείς ποσότητες παιχνιδιών να παραδώσουν στους πελάτες τους. Η πρωτοβουλία αυτή δεν είναι η μοναδική. Όπως έχει αναφέρει ο υπουργός Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης, υπάρχουν και άλλοι φορείς του λιανικού εμπορίου που ενδιαφέρονται να δημιουργήσουν αντίστοιχα «καλάθια». Για παράδειγμα, τα κρεοπωλεία και τα μανάβικα. Πιθανώς επίσης οι φούρνοι και τα ζαχαροπλαστεία.

30% έχουν μειωθεί οι τιμές στα ίδια προϊόντα του «καλαθιού του νοικοκυριού» από τις αρχές Νοεμβρίου - 54% του πληθυσμού της χώρας βλέπει θετικά τη δημιουργία του «καλαθιού του νοικοκυριού»


Το σημαντικότερο είναι ότι, σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης, οι τιμές των προϊόντων έχουν μειωθεί έως και 30% στα ίδια προϊόντα του «καλαθιού του νοικοκυριού» από τις αρχές Νοεμβρίου που πρωτοξεκίνησε στα σούπερ μάρκετ. «Έχουμε πια μέση αξία “καλαθιού” περίπου 30% κάτω από ό,τι την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του. Και αν συνυπολογίσετε και περίπου 10% τον πληθωρισμό που μεσολάβησε, (τότε η μέση αξία είναι) περίπου 40% κάτω», είπε ο κ. Γεωργιάδης.

Ετσι, μια πρωτοβουλία που αρχικά ορισμένοι λοιδόρησαν φαίνεται ότι λειτουργεί. Οπως παραδέχθηκε ο υπουργός Ανάπτυξης, «όταν φτιάχναμε το “καλάθι”, η ιδέα ήταν να φτιάξουμε έναν χώρο στα σούπερ μάρκετ που ο πληθωρισμός θα τρέχει με μικρότερη ταχύτητα. Τι λέγαμε; Αν τρέχει ο πληθωρισμός έξω με 10%, εκεί να τρέχει με 3% και, άρα, θα έχουμε γλιτώσει 7 μονάδες πληθωρισμού. Αυτός ήταν ο στόχος. Κανένας μας δεν είχε φανταστεί ότι θα οδηγούσε προς τα πίσω. Αυτό είναι πράγματι κάτι που έχει γίνει και είναι πολύ εντυπωσιακό».

Oι βασικές κατηγορίες

Σημειώνεται ότι ενέργεια και τρόφιμα είναι οι δύο βασικές κατηγορίες αγαθών που σήμερα τροφοδοτούν το τέρας του πληθωρισμού. Η ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης, ωστόσο, δεν κατάφερε να απαντήσει γιατί στο «καλάθι του νοικοκυριού» ο ανταγωνισμός δουλεύει, ενώ πριν δεν δούλευε και είχαμε αυξήσεις τιμών. Αυτό που πρότεινε είναι να γίνει αντικείμενο μιας πιο εξειδικευμένης επιστημονικής έρευνας.

Ενέργεια και τρόφιμα είναι οι δύο βασικές κατηγορίες αγαθών που σήμερα τροφοδοτούν το τέρας του πληθωρισμού


Ο πρόεδρος του ΣΕΒΠΑ, κ. Παπαδόπουλος, θεωρεί ότι η λειτουργία του «καλαθιού» μπορεί να έχει κυρίως επικοινωνιακά χαρακτηριστικά. Καθώς οι αλυσίδες μπαίνουν στο «μικροσκόπιο» του e-Katanalotis, φοβούνται περισσότερο τυχόν «πληθωριστικές» πρακτικές. Επιπλέον, με τη διάσταση που έχει πάρει το θέμα, με τα κανάλια κάθε εβδομάδα μέσα στα σούπερ μάρκετ έχοντας στο κατόπι τον υπουργό Ανάπτυξης, καθένας επιθυμεί να κάνει το... καλύτερο.

Αυτό φάνηκε και στην τελευταία ανάρτηση τιμών στο τελευταίο «καλάθι του νοικοκυριού», όπου η αλυσίδα «Σκλαβενίτης» κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή έφερε στο υπ. Ανάπτυξης έναν δεύτερο τιμοκατάλογο, με μειωμένες χρεώσεις για περίπου 30 προϊόντα. Για τον λόγο αυτό, την περασμένη Πέμπτη ο υπουργός Ανάπτυξης, κ. Γεωργιάδης, «έσυρε» τα κανάλια σε κατάστημα της συγκεκριμένης αλυσίδας.