ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
30 αποκρατικοποιήσεις από το ΤΑΙΠΕΔ το 2023 - Tι είναι το Asset Development Plan
Τι περιλαμβάνει για ΔΑΑ, Αττική Οδό, λιμάνια και μαρίνες το αναθεωρημένο πρόγραμμα
Τριάντα αποκρατικοποιήσεις
Πρόκειται για το Asset Development Plan (ADP), το οποίο εγκρίθηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) και το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ στα μέσα του περασμένου μήνα. Οι πιο σημαντικές αποκρατικοποιήσεις είναι της Αττικής Οδού, του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), της Εγνατίας Οδού, των ΕΛ.ΠΕ. (HELLENiQ ENERGY), των λιμανιών της χώρας, των μαρινών κ.ά. Ειδικά για την Αττική Οδό, το αναθεωρημένο ADP προβλέπει την υποβολή δεσμευτικών προσφορών το β’ τρίμηνο του 2023. Πηγαίνει πίσω, επομένως, η διαδικασία, καθώς αρχικά σχεδιαζόταν η υποβολή να γίνει μέσα στο α’ τρίμηνο του 2023.
Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» (ΔΑΑ): Για τον ΔΑΑ έχουν επιλεγεί οι σύμβουλοι διάθεσης μετοχών, αλλά η αξιολόγηση της διαδικασίας διάθεσης του 30% του ΔΑΑ κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ συνεχίζεται. Ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι για την πώληση του 30% ορίστηκαν οι τράπεζες Deutsche Bank και Eurobank, ενώ ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι για την εισαγωγή των μετοχών στο Χ.Α. οι Deutsche Bank, Eurobank, Bank of America και Morgan Stanley. Ως νομικοί σύμβουλοι για τη διάθεση του 30% και την εισαγωγή των μετοχών στο Χ.Α., οι εταιρείες White & Case LLP, Μ. Γκολφινοπούλου - Κ. Χριστοδούλου Δικ. Εταιρεία και Δρακόπουλος - Βασαλάκης Δικ. Εταιρεία. Αν και όλα δείχνουν ότι η διάθεση του 30% θα γίνει μέσω δημόσιας προσφοράς, με στόχο την εισαγωγή των μετοχών του ΔΑΑ στο Χ.Α., οι τελικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί. Για αυτό το ΤΑΙΠΕΔ δεν δίνει χρονοδιάγραμμα για τα επόμενα βήματα.
Εγνατία Οδός: Εκκρεμεί η υποβολή των τελικών σχεδίων συμβατικών κειμένων από τον προτιμητέο επενδυτή. Παράλληλα, υπάρχουν εκκρεμότητες από το ελληνικό Δημόσιο, π.χ. αδειοδότηση του συνόλου των σηράγγων, αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα σημεία του οδικού άξονα, αλλά και την Εγνατία Οδό Α.Ε., π.χ. ολοκλήρωση της κατασκευής των σταθμών διοδίων, των απαλλοτριώσεων που απαιτούνται για τους κάθετους άξονες, απαραίτητες ενέργειες για αδειοδότηση των σηράγγων κ.ά.
ΕΛ.ΠΕ., ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΔΕΠΑ Εμπορίας: Oι αποκρατικοποιήσεις αυτές παραμένουν σε καθεστώς αξιολόγησης εναλλακτικών σεναρίων αξιοποίησης. Πρακτικά, το ΤΑΙΠΕΔ παραμένει σε στάση αναμονής για τα συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία.
Λιμάνια: Σύμφωνα με το αναθεωρημένο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, μέσα στο α’ τρίμηνο του 2023 αναμένεται η υποβολή προσφορών για το λιμάνι του Ηρακλείου, για να ακολουθήσει στο β’ τρίμηνο η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το λιμάνι του Βόλου. Για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας αναμένεται η ολοκλήρωση των συμβατικών κειμένων πώλησης του 67% και η υποβολή τους στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έγκριση. Το ίδιο ισχύει και για τη σύμβαση υποπαραχώρησης του Λιμένα της Καβάλας, η οποία αναμένει την υποβολή και την έγκρισή της από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Tέλος, στα λιμάνια, πολύ ψηλά ανεβαίνει η αξιοποίηση του Λαυρίου, όπου σύμφωνα με το νέο ADP εξετάζεται η στρατηγική αξιοποίησης (πώληση ή υποπαραχώρηση) έχοντας ως γνώμονα την εξέλιξή του σε τουριστικό λιμένα, με κυρίαρχες τις δραστηριότητες της κρουαζιέρας και του ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής. Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, το λιμάνι του Λαυρίου θα είναι το πρώτο «πράσινο» λιμάνι του χαρτοφυλακίου του.
Μαρίνες: Προτεραιότητα έχει η μαρίνα της Πύλου, για την οποία αναμένεται η αξιολόγηση των δεσμευτικών προσφορών των δύο ενδιαφερομένων, D Marinas - Τουρ. Επιχ. Μεσσηνίας και Ζεγκίνοφ - Κούβελας. Επίσης ψηλά στην ατζέντα του ΤΑΙΠΕΔ είναι η υποβολή δεσμευτικών προσφορών από τους 4 ενδιαφερομένους για τη δημιουργία μαρίνας ελλιμενισμού mega yachts της Κέρκυρας, καθώς και η αξιολόγηση του υψηλού ενδιαφέροντος για τη μαρίνα Αργοστολίου. Για τη μαρίνα των mega yachts στην Κέρκυρα, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, οι δεσμευτικές προσφορές θα κατατεθούν το β’ τρίμηνο του 2023. Επίσης, σύντομα αναμένεται να ξεκινήσει και η αξιοποίηση του λιμένα/ μαρίνας της Κέρκυρας στη Λευκίμμη, ενώ σε στάδιο προετοιμασίας είναι οι αξιοποιήσεις των μαρινών Μυκόνου, Ιτέας (επαναπροκήρυξη), Μανδρακίου Ρόδου, Ζακύνθου κ.ά.
Ακίνητα: Το ΤΑΙΠΕΔ έχει αξιοποιήσει (πουλήσει, παραχωρήσει κ.λπ.) τα 52 από τα συνολικά 87 ακίνητα που περιλαμβάνονταν στο χαρτοφυλάκιό του. Απομένουν επομένως 35 ακίνητα προς αξιοποίηση, εκ των οποίων προτεραιότητα έχει το Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο, στο Μαρκόπουλο Αττικής. Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το ακίνητο αναμένεται στις 16 Ιανουαρίου, ενώ από το ΣτΕ αναμένεται και η έγκριση του Προεδρικού Διατάγματος που προβλέπει το σχέδιο αξιοποίησης του ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ). Επίσης προτεραιότητα έχει το ακίνητο στις Γούρνες Ηρακλείου, για το οποίο το ΤΑΙΠΕΔ ανέμενε να κλείσει η οικονομική συναλλαγή τον περασμένο Δεκέμβριο. Τελικά, θα ολοκληρωθεί μέσα στις πρώτες εβδομάδες του 2023. Το ίδιο ισχύει για το ακίνητο του πρώην ΕΟΜΜΕΧ στον Ταύρο. Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται επίσης αξιοποιήσεις ιαματικών πηγών-υδροθεραπευτηρίων (Θερμοπυλών, Υπάτης, Καμένων Βούρλων), ακτών-camping (Αγ. Τριάδα, Ποσείδι Χαλκιδικής) κ.ά.
Δημοσιεύτηκε στο Moneypro των ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ στις 7/`
περιλαμβάνει το νέο, αναθεωρημένο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ. Πρόκειται για το Asset Development Plan (ADP), το οποίο εγκρίθηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) και το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ στα μέσα του περασμένου μήνα. Οι πιο σημαντικές αποκρατικοποιήσεις είναι της Αττικής Οδού, του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), της Εγνατίας Οδού, των ΕΛ.ΠΕ. (HELLENiQ ENERGY), των λιμανιών της χώρας, των μαρινών κ.ά. Ειδικά για την Αττική Οδό, το αναθεωρημένο ADP προβλέπει την υποβολή δεσμευτικών προσφορών το β’ τρίμηνο του 2023. Πηγαίνει πίσω, επομένως, η διαδικασία, καθώς αρχικά σχεδιαζόταν η υποβολή να γίνει μέσα στο α’ τρίμηνο του 2023.
Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» (ΔΑΑ): Για τον ΔΑΑ έχουν επιλεγεί οι σύμβουλοι διάθεσης μετοχών, αλλά η αξιολόγηση της διαδικασίας διάθεσης του 30% του ΔΑΑ κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ συνεχίζεται. Ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι για την πώληση του 30% ορίστηκαν οι τράπεζες Deutsche Bank και Eurobank, ενώ ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι για την εισαγωγή των μετοχών στο Χ.Α. οι Deutsche Bank, Eurobank, Bank of America και Morgan Stanley. Ως νομικοί σύμβουλοι για τη διάθεση του 30% και την εισαγωγή των μετοχών στο Χ.Α., οι εταιρείες White & Case LLP, Μ. Γκολφινοπούλου - Κ. Χριστοδούλου Δικ. Εταιρεία και Δρακόπουλος - Βασαλάκης Δικ. Εταιρεία. Αν και όλα δείχνουν ότι η διάθεση του 30% θα γίνει μέσω δημόσιας προσφοράς, με στόχο την εισαγωγή των μετοχών του ΔΑΑ στο Χ.Α., οι τελικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί. Για αυτό το ΤΑΙΠΕΔ δεν δίνει χρονοδιάγραμμα για τα επόμενα βήματα.
Εγνατία Οδός: Εκκρεμεί η υποβολή των τελικών σχεδίων συμβατικών κειμένων από τον προτιμητέο επενδυτή. Παράλληλα, υπάρχουν εκκρεμότητες από το ελληνικό Δημόσιο, π.χ. αδειοδότηση του συνόλου των σηράγγων, αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα σημεία του οδικού άξονα, αλλά και την Εγνατία Οδό Α.Ε., π.χ. ολοκλήρωση της κατασκευής των σταθμών διοδίων, των απαλλοτριώσεων που απαιτούνται για τους κάθετους άξονες, απαραίτητες ενέργειες για αδειοδότηση των σηράγγων κ.ά.
ΕΛ.ΠΕ., ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΔΕΠΑ Εμπορίας: Oι αποκρατικοποιήσεις αυτές παραμένουν σε καθεστώς αξιολόγησης εναλλακτικών σεναρίων αξιοποίησης. Πρακτικά, το ΤΑΙΠΕΔ παραμένει σε στάση αναμονής για τα συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία.
Λιμάνια: Σύμφωνα με το αναθεωρημένο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, μέσα στο α’ τρίμηνο του 2023 αναμένεται η υποβολή προσφορών για το λιμάνι του Ηρακλείου, για να ακολουθήσει στο β’ τρίμηνο η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το λιμάνι του Βόλου. Για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας αναμένεται η ολοκλήρωση των συμβατικών κειμένων πώλησης του 67% και η υποβολή τους στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έγκριση. Το ίδιο ισχύει και για τη σύμβαση υποπαραχώρησης του Λιμένα της Καβάλας, η οποία αναμένει την υποβολή και την έγκρισή της από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Tέλος, στα λιμάνια, πολύ ψηλά ανεβαίνει η αξιοποίηση του Λαυρίου, όπου σύμφωνα με το νέο ADP εξετάζεται η στρατηγική αξιοποίησης (πώληση ή υποπαραχώρηση) έχοντας ως γνώμονα την εξέλιξή του σε τουριστικό λιμένα, με κυρίαρχες τις δραστηριότητες της κρουαζιέρας και του ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής. Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, το λιμάνι του Λαυρίου θα είναι το πρώτο «πράσινο» λιμάνι του χαρτοφυλακίου του.
Μαρίνες: Προτεραιότητα έχει η μαρίνα της Πύλου, για την οποία αναμένεται η αξιολόγηση των δεσμευτικών προσφορών των δύο ενδιαφερομένων, D Marinas - Τουρ. Επιχ. Μεσσηνίας και Ζεγκίνοφ - Κούβελας. Επίσης ψηλά στην ατζέντα του ΤΑΙΠΕΔ είναι η υποβολή δεσμευτικών προσφορών από τους 4 ενδιαφερομένους για τη δημιουργία μαρίνας ελλιμενισμού mega yachts της Κέρκυρας, καθώς και η αξιολόγηση του υψηλού ενδιαφέροντος για τη μαρίνα Αργοστολίου. Για τη μαρίνα των mega yachts στην Κέρκυρα, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, οι δεσμευτικές προσφορές θα κατατεθούν το β’ τρίμηνο του 2023. Επίσης, σύντομα αναμένεται να ξεκινήσει και η αξιοποίηση του λιμένα/ μαρίνας της Κέρκυρας στη Λευκίμμη, ενώ σε στάδιο προετοιμασίας είναι οι αξιοποιήσεις των μαρινών Μυκόνου, Ιτέας (επαναπροκήρυξη), Μανδρακίου Ρόδου, Ζακύνθου κ.ά.
Ακίνητα: Το ΤΑΙΠΕΔ έχει αξιοποιήσει (πουλήσει, παραχωρήσει κ.λπ.) τα 52 από τα συνολικά 87 ακίνητα που περιλαμβάνονταν στο χαρτοφυλάκιό του. Απομένουν επομένως 35 ακίνητα προς αξιοποίηση, εκ των οποίων προτεραιότητα έχει το Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο, στο Μαρκόπουλο Αττικής. Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το ακίνητο αναμένεται στις 16 Ιανουαρίου, ενώ από το ΣτΕ αναμένεται και η έγκριση του Προεδρικού Διατάγματος που προβλέπει το σχέδιο αξιοποίησης του ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ). Επίσης προτεραιότητα έχει το ακίνητο στις Γούρνες Ηρακλείου, για το οποίο το ΤΑΙΠΕΔ ανέμενε να κλείσει η οικονομική συναλλαγή τον περασμένο Δεκέμβριο. Τελικά, θα ολοκληρωθεί μέσα στις πρώτες εβδομάδες του 2023. Το ίδιο ισχύει για το ακίνητο του πρώην ΕΟΜΜΕΧ στον Ταύρο. Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται επίσης αξιοποιήσεις ιαματικών πηγών-υδροθεραπευτηρίων (Θερμοπυλών, Υπάτης, Καμένων Βούρλων), ακτών-camping (Αγ. Τριάδα, Ποσείδι Χαλκιδικής) κ.ά.
Δημοσιεύτηκε στο Moneypro των ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ στις 7/`