Τη μείωση των τελών ταξινόμησης οχημάτων, προκειμένου να απορροφηθεί μέρος της αύξησης των τιμών πώλησης που έχει επιφέρει ο πληθωρισμός, εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών. Και αυτό, με δεδομένο ότι αποτελεί μια καλή ευκαιρία για να αντικατασταθούν με νέα οχήματα τα «γερασμένα» και κακοσυντηρημενα που σήμερα κυκλοφορούν στους δρόμους!

Υπολογίζεται ότι λόγω της ραγδαίας ανόδου του ενεργειακού κόστους, αλλά και του κόστους των υλικών τα τελευταία δύο χρόνια, οι τιμές των αυτοκινήτων προ φόρων έχουν αυξηθεί κατά τουλάχιστον 20%. Την ίδια στιγμή, το νέο σύστημα φορολόγησης που έχει επιβληθεί την τελευταία πενταετία καταλήγει να επιβαρύνει εκθετικά την τελική λιανική τιμή.

Συγκεκριμένα, τα τέλη ταξινόμησης έχουν αποσυνδεθεί πλέον από τον κυβισμό των κινητήρων και επιβάλλονται στην αρχική τιμή των οχημάτων, όπως τη δίνει η κατασκευάστρια εταιρεία. Ο φόρος όμως δεν είναι ένας συντελεστής, αλλά επιβάλλεται κλιμακωτά και αυξάνεται όσο ανεβαίνει η αξία του οχήματος.

Το αποτέλεσμα είναι η τελική τιμή να λαμβάνει διπλή αύξηση: Μία φορά διότι αυξάνεται η βάση υπολογισμού και μία φορά διότι πολλά οχήματα με την αύξηση του 20% βρίσκονται να εμπίπτουν στο επόμενο φορολογικό κλιμάκιο, επιβαρύνοντας δυσανάλογα το τελικό κόστος.

Υπάρχουν, μάλιστα, περιπτώσεις οχημάτων μέσης τιμής που καταλήγουν να καταγράφουν αύξηση φόρου 50% ή και περισσότερο.

Σε προ διετίας επίπεδα

Έχοντας ως δεδομένο τις αυξημένες τιμές της τελευταίας διετίας, οι εισαγωγείς αυτοκινήτων έχουν προτείνει στην κυβέρνηση να προχωρήσει στη μείωση των συντελεστών φορολόγησης, με στόχο την επιστροφή των τελικών τιμών εκεί που βρίσκονταν περίπου πριν από δύο χρόνια.

- Ας πάρουμε -για παράδειγμα- ένα αυτοκίνητο που πριν από δύο χρόνια είχε τελική τιμή 20.000 ευρώ, εκ των οποίων τα 3.000 ήταν φόρος. Δύο χρόνια αργότερα, το ίδιο όχημα με αύξηση τιμής 20% έχει καταλήξει να κοστίζει 25.500 ευρώ, με τον φόρο να φτάνει περίπου στα 4.500 ευρώ. Επιθυμία της αγοράς θα ήταν αυτή η τιμή να μειωθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε να επιστρέψει περίπου εκεί που ήταν πριν από δύο χρόνια.

«Σχεδόν αδύνατο»

Σύμφωνα με πληροφορίες του υπουργείου Οικονομικών, η πιθανότητα μείωσης των τελών ταξινόμησης σε τέτοιο βαθμό, ώστε να επιστρέψει η τιμή εκεί που ήταν πριν από την ενεργειακή κρίση και τη συνακόλουθη αύξηση των τιμών, είναι σχεδόν αδύνατη, καθώς θα ισοδυναμούσε με πολύ εντυπωσιακή πτώση των συντελεστών, κάτι που δεν το επιτρέπουν τα δημοσιονομικά του κράτους. Αναλόγως, και οι ειδικοί του χώρου των αυτοκινήτων θεωρούν ότι η όποια μείωση επιβληθεί θα είναι τελικά χαμηλότερη.

Αυτό σημαίνει ότι αν, για παράδειγμα, ο φόρος ενός μικρού οχήματος ήταν πριν από δύο χρόνια 2.000 ευρώ και κατέληξε σήμερα στα επίπεδα των 3.500 ευρώ, η όποια μείωση ενδέχεται να τον κατεβάσει -στην καλύτερη περίπτωση- στα 2.200 ευρώ.

Ανεξαρτήτως της τελικής απόφασης, στελέχη της αγοράς αυτοκινήτων -που θεωρούν ότι θα υπάρξουν εξελίξεις μέσα στις επόμενες εβδομάδες- ζητούν από την κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει άμεσα τις προθέσεις της, προκειμένου να μην «παγώσουν» οι υποψήφιοι αγοραστές, οι οποίοι εκτιμάται ότι θα μπουν στην αναμονή, προσδοκώντας την εφαρμογή χαμηλότερων τιμών πώλησης.

Ρεπορτάζ: Κωνσταντίνος Δαυλός
Δημοσιεύτηκε στην ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ στις 21/2