ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Ξαναζωντάνεψαν τα ναυπηγεία Ελευσίνας - Ο νέος ιδιοκτήτης, η ONEX Elefsis Shipyards, έχει φέρει τους πρώτους πελάτες
Για ναυπηγοεπισκευές αξίες εκατομμυρίων ευρώ, ενώ κατέβαλε στο προσωπικό, χωρίς μάλιστα να το οφείλει, Δώρο Χριστουγέννων και Πάσχα
Α ν και τυπικά βρίσκεται σε εκκρεμότητα η αλλαγή ιδιοκτησίας, στους εργαζόμενους των Ναυπηγείων Ελευσίνας
έχουν επιστρέψει τα χαμόγελα και η αίσθηση της αναβίωσης της πάλαι ποτέ μεγάλης βιομηχανικής μονάδας που βρίσκεται στη Δυτική Αττική. Πλέον, στα ναυπηγεία μπαινοβγαίνουν πλοία για επισκευές, ενώ ήδη ξεκίνησε ο εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων, ένα έργο τριετίας, που εκτιμάται ότι θα απαιτήσει δαπάνες πάνω από 150 εκατ. ευρώ.
Το πιο σημαντικό είναι ότι ο νέος ιδιοκτήτης, η ONEX Elefsis Shipyards, έχει φέρει τους πρώτους πελάτες. Πρόκειται για 12 πλοία, τα οποία μπήκαν τους τελευταίους τρεις μή - νες στο ναυπηγείο για επισκευές αξίας μερι - κών εκατομμυρίων ευρώ. Την Τρίτη, δε, του Πάσχα μπήκε στο ναυπηγείο το 13ο κατά σειρά πλοίο για επισκευή. Πρόκειται για το containership «Alcazar» της ναυτιλιακής CMA CGM, μήκους 294 μέτρων.
Προς το παρόν, οι ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες περιορίζονται σε σημεία των πλοίων που βρίσκονται πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, αλλά πολύ σύντομα θα γίνονται εργασίες και κάτω από τα ύφαλα των πλοίων. Όσο και να φαίνεται παράξενο, αν και το ιστορικό αυτό ναυπηγείο διέθετε για εργασίες στα ύφαλα τρεις πλωτές δεξαμενές ελλιμενισμού πλοίων, καμία δεν λειτουργούσε. Επίσης ανενεργή ήταν η ναυπηγική κλίνη, η μεγαλύτερη γερανογέφυρα των Βαλκανίων, και δεκάδες άλλου είδους εγκαταστάσεις. Η σκουριά και η παρακμή κυριαρχούσαν και κυριαρχούν ως εικόνα ακόμα και σήμερα στο σύνολο των εγκαταστάσεων του ναυπηγείου.
Αξίζει να αναφερθεί ότι, ενώ η ναυπηγική βιομηχανική μονάδα της Ελευσίνας έχει δυνατότητα φιλοξενίας και ταυτόχρονης επι σκευαστικής δραστηριότητας για 7 έως 10 (ανάλογα με το μέγεθός τους) πλοία, οι μόνες δραστηριότητες τα τελευταία 4-5 χρόνια εστιάζονταν σε έναν μώλο και ένα υπόστεγο, όπου χτίζονταν οι τορπιλάκατοι (ΤΠΚ) του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.). Χάρη ωστόσο στις επτά ΤΠΚ που χτίστηκαν τα τελευταία 20 χρόνια, δεν χάθηκε ολοσχερώς η συγκεκριμένη βιομηχανική μονάδα.
Η προσπάθεια του νέου ιδιοκτήτη των ναυπηγείων είναι να επαναφέρει τη Δεξαμενή Νο 2 σε λειτουργία, προκειμένου να μπορέσει αυτή να φέρει πλοία για επισκευές στα ύφαλά τους, αλλά επιπλέον να μπορέσει να αξιοποιηθεί στην κατασκευή των κορβετών που θέλει να αποκτήσει το Πολεμικό Ναυτικό, εφόσον όμως το ναυπηγείο αναλάβει το σχετικό συμβόλαιο.
O νέος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, η ONEX Elefsis Shipyards, έχει έρθει σε συμφωνία τόσο με την ιταλική ναυπηγική βι - ομηχανία Fincantieri όσο και με την αμερι - κανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC, με στόχο τη διεκδίκηση του σχετικού συμβολαίου από το Πολεμικό Ναυτικό. Προς την κατεύθυνση αυτή, ο αμερικανικός κρατικός χρηματοδοτι - κός οργανισμός DFC έχει δεσμευθεί να χρηματοδοτήσει το εγχείρημα με 102 εκατ. δολ. ΗΠΑ (93 εκατ. ευρώ).
Το πιο σημαντικό είναι ότι τα χαμόγελα πλέον έχουν επιστρέψει στους περίπου 600 εργαζομένους. Παρότι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας παραμένουν τυπικά υπό κρατικό έλεγχο, ο νέος ιδιοκτήτης κατέβαλε, χωρίς μάλιστα να το οφείλει, στο προσωπικό Δώρο Χριστουγέννων και Πάσχα, συνολικού ύψους 3 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, όπως αναφέρουν στελέχη του ναυπηγείου, μέχρι σήμερα έχουν διατεθεί πάνω από 12 εκατ. ευρώ για τις πρώτες ανάγκες και εργασίες του ναυπηγείου.
Οι μεγαλύτερες δαπάνες αφορούσαν στην ανέλκυση των βυθισμένων στη θάλασσα πλωτών δεξαμενών ναυπηγοεπισκευής, στην έναρξη των εργασιών ανακατασκευής των δικτύων του ναυπηγείου, στην αποκατάσταση της λειτουργίας μίας εκ των τριών δεξαμενών, σε αναβαθμίσεις χερσαίων εγκαταστάσεων, σε προμήθειες υλικών κ.ά. Οι εργασίες ανακατασκευής των εγκαταστάσεων του ναυπηγείου εκτιμάται ότι θα κλιμακωθούν αμέσως μετά και την έγκριση του σχεδίου εξυγίανσης της ONEX Elefsis Shipyards από το Πρωτοδικείο της Αθήνας.
Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro των ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ στις 21/4
Το πιο σημαντικό είναι ότι ο νέος ιδιοκτήτης, η ONEX Elefsis Shipyards, έχει φέρει τους πρώτους πελάτες. Πρόκειται για 12 πλοία, τα οποία μπήκαν τους τελευταίους τρεις μή - νες στο ναυπηγείο για επισκευές αξίας μερι - κών εκατομμυρίων ευρώ. Την Τρίτη, δε, του Πάσχα μπήκε στο ναυπηγείο το 13ο κατά σειρά πλοίο για επισκευή. Πρόκειται για το containership «Alcazar» της ναυτιλιακής CMA CGM, μήκους 294 μέτρων.
Προς το παρόν, οι ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες περιορίζονται σε σημεία των πλοίων που βρίσκονται πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, αλλά πολύ σύντομα θα γίνονται εργασίες και κάτω από τα ύφαλα των πλοίων. Όσο και να φαίνεται παράξενο, αν και το ιστορικό αυτό ναυπηγείο διέθετε για εργασίες στα ύφαλα τρεις πλωτές δεξαμενές ελλιμενισμού πλοίων, καμία δεν λειτουργούσε. Επίσης ανενεργή ήταν η ναυπηγική κλίνη, η μεγαλύτερη γερανογέφυρα των Βαλκανίων, και δεκάδες άλλου είδους εγκαταστάσεις. Η σκουριά και η παρακμή κυριαρχούσαν και κυριαρχούν ως εικόνα ακόμα και σήμερα στο σύνολο των εγκαταστάσεων του ναυπηγείου.
Αξίζει να αναφερθεί ότι, ενώ η ναυπηγική βιομηχανική μονάδα της Ελευσίνας έχει δυνατότητα φιλοξενίας και ταυτόχρονης επι σκευαστικής δραστηριότητας για 7 έως 10 (ανάλογα με το μέγεθός τους) πλοία, οι μόνες δραστηριότητες τα τελευταία 4-5 χρόνια εστιάζονταν σε έναν μώλο και ένα υπόστεγο, όπου χτίζονταν οι τορπιλάκατοι (ΤΠΚ) του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.). Χάρη ωστόσο στις επτά ΤΠΚ που χτίστηκαν τα τελευταία 20 χρόνια, δεν χάθηκε ολοσχερώς η συγκεκριμένη βιομηχανική μονάδα.
Δεξαμένες ελλιμενισμού
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας εκτείνονται σε περί - που 650 στρέμματα, εκ των οποίων τα 250 στον αιγιαλό του κόλπου της Ελευσίνας. Η μο - νάδα διαθέτει τρεις δεξαμενές ελλιμενισμού πλοίων, εκ των οποίων η μικρότερη (Δεξαμενή Νο 1) μπορεί να φιλοξενήσει πλοία μήκους 164 μέτρων και χωρητικότητας 22.000 dwt και η μεγαλύτερη (Δεξαμενή Νο 3) μπορεί να φιλοξενήσει πλοία μήκους έως 276 μέτρων και χωρητικότητας 120.000 dwt. Η μεσαία δε - ξαμενή (Δεξαμενή Νο 2) μπορεί να φιλοξενή - σει μέγιστο μήκος πλοίου 230 μέτρα και χωρητικότητας 75.000 dwt.Η προσπάθεια του νέου ιδιοκτήτη των ναυπηγείων είναι να επαναφέρει τη Δεξαμενή Νο 2 σε λειτουργία, προκειμένου να μπορέσει αυτή να φέρει πλοία για επισκευές στα ύφαλά τους, αλλά επιπλέον να μπορέσει να αξιοποιηθεί στην κατασκευή των κορβετών που θέλει να αποκτήσει το Πολεμικό Ναυτικό, εφόσον όμως το ναυπηγείο αναλάβει το σχετικό συμβόλαιο.
O νέος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, η ONEX Elefsis Shipyards, έχει έρθει σε συμφωνία τόσο με την ιταλική ναυπηγική βι - ομηχανία Fincantieri όσο και με την αμερι - κανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC, με στόχο τη διεκδίκηση του σχετικού συμβολαίου από το Πολεμικό Ναυτικό. Προς την κατεύθυνση αυτή, ο αμερικανικός κρατικός χρηματοδοτι - κός οργανισμός DFC έχει δεσμευθεί να χρηματοδοτήσει το εγχείρημα με 102 εκατ. δολ. ΗΠΑ (93 εκατ. ευρώ).
Το πιο σημαντικό είναι ότι τα χαμόγελα πλέον έχουν επιστρέψει στους περίπου 600 εργαζομένους. Παρότι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας παραμένουν τυπικά υπό κρατικό έλεγχο, ο νέος ιδιοκτήτης κατέβαλε, χωρίς μάλιστα να το οφείλει, στο προσωπικό Δώρο Χριστουγέννων και Πάσχα, συνολικού ύψους 3 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, όπως αναφέρουν στελέχη του ναυπηγείου, μέχρι σήμερα έχουν διατεθεί πάνω από 12 εκατ. ευρώ για τις πρώτες ανάγκες και εργασίες του ναυπηγείου.
Οι μεγαλύτερες δαπάνες αφορούσαν στην ανέλκυση των βυθισμένων στη θάλασσα πλωτών δεξαμενών ναυπηγοεπισκευής, στην έναρξη των εργασιών ανακατασκευής των δικτύων του ναυπηγείου, στην αποκατάσταση της λειτουργίας μίας εκ των τριών δεξαμενών, σε αναβαθμίσεις χερσαίων εγκαταστάσεων, σε προμήθειες υλικών κ.ά. Οι εργασίες ανακατασκευής των εγκαταστάσεων του ναυπηγείου εκτιμάται ότι θα κλιμακωθούν αμέσως μετά και την έγκριση του σχεδίου εξυγίανσης της ONEX Elefsis Shipyards από το Πρωτοδικείο της Αθήνας.
Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro των ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ στις 21/4