ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
«Απόβαση» Grimaldi στα ελληνικά λιµάνια: Ο ιταλικός κολοσσός, που ελέγχει τη Minoan Lines, µετά τον Λιµένα Ηγουµενίτσας αποκτά και αυτόν του Ηρακλείου
22 λιµάνια σε Βόρεια Ευρώπη, Μεσόγειο Θάλασσα κ.α., 130 πλοία, αλλά και κέντρα logistics διαχειρίζεται σήµερα ο Όµιλος Grimaldi
Δύο περιφερειακά λιµάνια έβαλε στο στόχαστρο ο Οµιλος Grimaldi στη χώρα µας και κατάφερε να τα αποκτήσει.
ΒΑΣΙΚΟΣ «ΜΟΧΛΟΣ» ΤΩΝ ΕΠΕΝ∆ΥΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΣΕΩΝ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΜΑΝΟΥΕΛΕ ΓΚΡΙΜΑΛΝΤΙ, ΓΙΟΣ ΤΟΥ Ι∆ΡΥΤΗ ΤΗΣ GRIMALDI LINES, ΓΚΟΥΙΝΤΟ ΓΚΡΙΜΑΛΝΤΙ
Πρόκειται για την εξαγορά του 67% του Οργανισµού Λιµένα Ηγουµενίτσας (ΟΛΗΓ) και του Οργανισµού Λιµένος Ηρακλείου (ΟΛΗ). Και στις δύο περιπτώσεις ο όµιλος προσέφερε τίµηµα που δεν µπόρεσε κανένας ανταγωνιστής έστω να πλησιάσει. Είναι αξιοσηµείωτο ότι στη δεύτερη περίπτωση ο πωλητής, το ΤΑΙΠΕ∆, δεν ζήτησε βελτιωµένη προσφορά, θεωρώντας ότι το τίµηµα των 80 εκατ. ευρώ για το 67% του ΟΛΗ ήταν αρκούντως ικανοποιητικό. Οι συναλλαγές δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόµη. Εκκρεµούν, αναφορικά µε την απόκτηση του 67% του Λιµανιού της Ηγουµενίτσας, η κύρωση της σύµβασης από τη Βουλή. Τη σχετική σύµβαση έχει ήδη εγκρίνει το Ελεγκτικό Συνέδριο και αναµένεται η έναρξη της νέας περιόδου της Βουλής προκειµένου η σύµβαση να κυρωθεί µε νόµο, όπως ίσχυσε µε τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ.
Για τον λιµένα του Ηρακλείου, το ΤΑΙΠΕ∆, ως πωλητής του 67% των µετοχών, την περασµένη εβδοµάδα ανακήρυξε τον Οµιλο Grimaldi ως προτιµητέο επενδυτή, γεγονός που σηµαίνει ότι ο τελευταίος θα πρέπει να παρουσιάσει το χρηµατοδοτικό σχήµα για την επένδυση, η σύµβαση να κατατεθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο, να εγκριθεί από αυτό και, τέλος, να κυρωθεί µε νόµο στη Βουλή. Εποµένως, η δεύτερη σύµβαση του Οµίλου Grimaldi µε το ΤΑΙΠΕ∆ δεν αναµένεται να έχει ολοκληρωθεί πριν από το φθινόπωρο, αν όχι πριν από το τέλος του έτους.
Η επένδυση αυτή είναι η τρίτη µεγαλύτερη που πραγµατοποιεί στην Ελλάδα. Εχει προηγηθεί η επένδυση του οµίλου στη Minoan Lines, η οποία ήταν ένας µεγάλος ανταγωνιστής της ιταλικής εταιρείας στις γραµµές της Αδριατικής. Ο ιταλικός όµιλος απέκτησε τη Minoan Lines το 2008 και έκτοτε εξαγόρασε όλες τις µειοψηφίες, βγάζοντας την εταιρεία από το ελληνικό Χρηµατιστήριο το 2019. «Στο µάτι» είχε βάλει και την Attica Enterprises, τη µεγαλύτερη ελληνική εταιρεία ακτοπλοΐας, αλλά το σχέδιο δεν ευοδώθηκε. Ωστόσο, δεν αποκλείεται στο µέλλον η Attica Enterprises να ξαναβρεθεί στο στόχαστρο του ιταλικού οµίλου, παρόλο που κάτι τέτοιο πιθανώς θα δηµιουργούσε προβληµατισµούς σχετικά µε τον ανταγωνισµό στις ελληνικές ακτοπλοϊκές γραµµές.
Αξίζει να σηµειωθεί ότι ο Οµιλος Grimaldi έχει µεγάλη εµπειρία στη διαχείριση λιµένων, ενώ βασικοί πελάτες τόσο του ΟΛΗΓ όσο και του ΟΛΗ είναι τα πλοία του. Ο λιµένας, δε, της Ηγουµενίτσας έχει πάνω από το 60% των εσόδων του από τις εταιρείες Grimaldi.
Η Αµέλια Γκριµάλντι-Λάουρο ζήτησε από τον αδελφό της να πάρει τον γιο της, Γκουίντο, στις επιχειρήσεις του και αυτό έφερε την οικογένεια Grimaldi πίσω στη ναυτιλιακή επιχείρηση. Ηταν αυτός που ίδρυσε την Grimaldi Lines το 1947 αγοράζοντας το πλοίο «Liberty». Εκτοτε ο Οµιλος Grimaldi αναπτύχθηκε και, πέρα από έναν στόλο 130 πλοίων, σήµερα διαχειρίζεται 22 λιµάνια σε Βόρεια Ευρώπη, Μεσόγειο Θάλασσα κ.α., κέντρα logistics, εταιρείες χερσαίων µεταφορών κ.ά. Τη δεκαετία του 2000, ο όµιλος επεκτάθηκε στη Βόρεια Θάλασσα, εξαγοράζοντας τη Finnlines, ηγέτιδα ναυτιλιακή στην περιοχή της Βαλτικής.
*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο ‘’MoneyPro’’ της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 17/6
Μάλιστα, ο ιταλικός όµιλος ακτοπλοΐας έβαλε βαθιά το χέρι στην τσέπη, καθώς θα διαθέσει πάνω από 160 εκατ. ευρώ για την απόκτηση των δύο περιουσιακών στοιχείων.Για τον λιµένα του Ηρακλείου, το ΤΑΙΠΕ∆, ως πωλητής του 67% των µετοχών, την περασµένη εβδοµάδα ανακήρυξε τον Οµιλο Grimaldi ως προτιµητέο επενδυτή, γεγονός που σηµαίνει ότι ο τελευταίος θα πρέπει να παρουσιάσει το χρηµατοδοτικό σχήµα για την επένδυση, η σύµβαση να κατατεθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο, να εγκριθεί από αυτό και, τέλος, να κυρωθεί µε νόµο στη Βουλή. Εποµένως, η δεύτερη σύµβαση του Οµίλου Grimaldi µε το ΤΑΙΠΕ∆ δεν αναµένεται να έχει ολοκληρωθεί πριν από το φθινόπωρο, αν όχι πριν από το τέλος του έτους.
Η επένδυση αυτή είναι η τρίτη µεγαλύτερη που πραγµατοποιεί στην Ελλάδα. Εχει προηγηθεί η επένδυση του οµίλου στη Minoan Lines, η οποία ήταν ένας µεγάλος ανταγωνιστής της ιταλικής εταιρείας στις γραµµές της Αδριατικής. Ο ιταλικός όµιλος απέκτησε τη Minoan Lines το 2008 και έκτοτε εξαγόρασε όλες τις µειοψηφίες, βγάζοντας την εταιρεία από το ελληνικό Χρηµατιστήριο το 2019. «Στο µάτι» είχε βάλει και την Attica Enterprises, τη µεγαλύτερη ελληνική εταιρεία ακτοπλοΐας, αλλά το σχέδιο δεν ευοδώθηκε. Ωστόσο, δεν αποκλείεται στο µέλλον η Attica Enterprises να ξαναβρεθεί στο στόχαστρο του ιταλικού οµίλου, παρόλο που κάτι τέτοιο πιθανώς θα δηµιουργούσε προβληµατισµούς σχετικά µε τον ανταγωνισµό στις ελληνικές ακτοπλοϊκές γραµµές.
67% του Οργανισµού Λιµένος Ηγουµενίτσας και του Οργανισµού Λιµένος Ηρακλείου αποκτά ο Οµιλος Grimaldi
Αξίζει να σηµειωθεί ότι ο Οµιλος Grimaldi έχει µεγάλη εµπειρία στη διαχείριση λιµένων, ενώ βασικοί πελάτες τόσο του ΟΛΗΓ όσο και του ΟΛΗ είναι τα πλοία του. Ο λιµένας, δε, της Ηγουµενίτσας έχει πάνω από το 60% των εσόδων του από τις εταιρείες Grimaldi.
Ποιος είναι ο Εµανουέλε Γκριµάλντι
Βασικός «µοχλός» των κινήσεων στη χώρα µας είναι ο Εµανουέλε Γκριµάλντι, γιος του ιδρυτή της Grimaldi Lines, Γκουίντο Γκριµάλντι. Ο Εµανουέλε γεννήθηκε το 1956 στη Νάπολη της Ιταλίας. Αρχικά σπούδασε στη Στρατιωτική Σχολή Nunziatella της Νάπολης, από όπου έλαβε πτυχίο, και συνέχισε στην Ανώτατη Σχολή Οικονοµικών και Εµπορικών Επιστηµών του Πανεπιστηµίου της Νάπολης, από όπου του απονεµήθηκε πτυχίο τον ∆εκέµβριο του 1980 µε έπαινο (summa cum laude). Μετά τις σπουδές του άρχισε αµέσως να εργάζεται στις εταιρείες του Οµίλου Grimaldi. Πέρασε από διάφορες θέσεις ευθύνης του ιταλικού οµίλου και σήµερα είναι πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος της Grimaldi Euromed SpA, διευθύνων σύµβουλος της Grimaldi Group SpA και µέλος του ∆.Σ. της Grimaldi Deep Sea SpA. Επίσης, είναι πρόεδρος του ∆.Σ. της ελληνικής Minoan Lines, µε έδρα το Ηράκλειο Κρήτης, και του ∆ιεθνούς Επιµελητηρίου Ναυτιλίας (ISC). Υπήρξε πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Ιταλίας (Confi tarma) και της Ευρωπαϊκής Ενωσης Εφοπλιστών. Το 2018 τιµήθηκε ως διοικητής του Τάγµατος του Λιονταριού της Φινλανδίας. Είναι παντρεµένος και έχει τρία παιδιά, δύο γιους και µία κόρη. Η οικογένεια Γκριµάλντι είναι ιστορική και έχει δεσµούς στη ναυτιλία που πάνε αιώνες πίσω (από το 1348). Οι σηµερινές εταιρείες Grimaldi µπορούν να εντοπιστούν στα µέσα του 20ού αιώνα, αµέσως µετά τον Β’ Παγκόσµιο Πόλεµο, όταν ο δικηγόρος Τζιοβάνι Γκριµάλντι παντρεύτηκε την αδερφή του Ακίλε Λάουρο, ενός πολύ µεγάλου Ιταλού εφοπλιστή της εποχής εκείνης.22 λιµάνια σε Βόρεια Ευρώπη, Μεσόγειο Θάλασσα κ.α., 130 πλοία, αλλά και κέντρα logistics διαχειρίζεται σήµερα ο Οµιλος Grimaldi
Η Αµέλια Γκριµάλντι-Λάουρο ζήτησε από τον αδελφό της να πάρει τον γιο της, Γκουίντο, στις επιχειρήσεις του και αυτό έφερε την οικογένεια Grimaldi πίσω στη ναυτιλιακή επιχείρηση. Ηταν αυτός που ίδρυσε την Grimaldi Lines το 1947 αγοράζοντας το πλοίο «Liberty». Εκτοτε ο Οµιλος Grimaldi αναπτύχθηκε και, πέρα από έναν στόλο 130 πλοίων, σήµερα διαχειρίζεται 22 λιµάνια σε Βόρεια Ευρώπη, Μεσόγειο Θάλασσα κ.α., κέντρα logistics, εταιρείες χερσαίων µεταφορών κ.ά. Τη δεκαετία του 2000, ο όµιλος επεκτάθηκε στη Βόρεια Θάλασσα, εξαγοράζοντας τη Finnlines, ηγέτιδα ναυτιλιακή στην περιοχή της Βαλτικής.
*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο ‘’MoneyPro’’ της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 17/6