ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Ψηφιακή λύση για Κτηματολόγιο-εξπρές: Ηλεκτρονική πλατφόρμα για υποβολή συμβολαίων, το πρώτο βήμα απέναντι στο «έμφραγμα» των εκκρεμοτήτων
Πηγές του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ανέφεραν ότι η νέα ψηφιακή πλατφόρμα θα μειώσει έως και κατά 70% τις… ουρές
Οριστική λύση στο θέμα του Κτηματολογίου δρομολογεί η κυβέρνηση,
ζήτημα που «καίει» εκατομμύρια Έλληνες, καθώς χάνεται η ιδιοκτησία, αν δεν δηλωθεί! Ο σχεδιασμός το 2020 προέβλεπε τα 390 υποθηκοφυλακεία της χώρας να είχαν μετατραπεί σε 17 κτηματολογικά γραφεία και 75 υποκαταστήματα. Αυτό δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και οδεύουμε προς το 2024. Την ίδια ώρα, για 7.000.000 ιδιοκτησίες έχουν καταγραφεί 1.128.000 εκκρεμότητες!
Υπάρχουν περιπτώσεις καθυστερήσεων ακόμη και ενός έτους, δηλώνει ο πρόεδρος των συμβολαιογράφων, Γεώργιος Ρούσκας. Ενώπιον λοιπόν του εμφανούς «εμφράγματος», έρχεται Κτηματολόγιο-εξπρές με άμεσες λύσεις, που λύνουν τα χέρια δικηγόρων, συμβολαιογράφων και πολιτών!
Επίσης, ο πολίτης πρέπει να γνωρίζει ότι:
- Η ψηφιακή υποβολή αφορά περιοχές κάλυψης όπου λειτουργούν κτηματολογικά γραφεία.
- Το Πιστοποιητικό Καταχώρισης για την ίδια πράξη χορηγείται ψηφιακά σε μορφή PDF.
- Η καταχώριση των ηλεκτρονικών αιτήσεων και ο έλεγχος πληρότητας εγγράφων γίνεται ψηφιακά οποιαδήποτε ημέρα και ώρα, η δυνατότητα υποβολής όμως είναι ενεργή μόνο τις ώρες λειτουργίας των κτηματολογικών γραφείων, 8.30-13.30, ώστε να μην παραβιάζεται η αρχή της χρονικής προτεραιότητας για την ασφάλεια των συναλλαγών στα ακίνητα.
- Πραγματοποιείται έλεγχος νομιμότητας και εφόσον το αίτημα γίνει δεκτό, το αρμόδιο γραφείο προχωράει στην τιμολόγηση.
- Αποστέλλεται ενημερωτικό email σχετικά με την έκδοση του «Εντύπου Οφειλής» και το οφειλόμενο ποσόν πρέπει να εξοφληθεί εντός δύο εργάσιμων ημερών, από την ημερομηνία που αναγράφεται στο έντυπο. Σε αντίθετη περίπτωση, η αίτηση απορρίπτεται.
- Καταβάλλεται το ποσόν που αναγράφεται στο «Έντυπο Οφειλής» μέσω τράπεζας ή web banking.
- Μετά την ολοκλήρωση της καταχώρισης της πράξης, εκδίδεται το Πιστοποιητικό Καταχώρισης στην περίπτωση που αυτό έχει ζητηθεί.
Σε κάθε στάδιο, παρέχεται η δυνατότητα παρακολούθησης των αιτήσεων που υποβλήθηκαν και αποστέλλεται ενημερωτικό e-mail στον αιτούντα. Στην εφαρμογή υπάρχουν αναρτημένες αναλυτικές οδηγίες χρήσης. Πληροφορίες σχετικά με τη συγκεκριμένη υπηρεσία δίνονται από Δευτέρα έως Παρασκευή στο τηλέφωνο 210-6143804 από 8.30 έως 16.30.
Παράλληλα, το υπουργείο δρομολογεί άμεσα την αξιοποίηση όλων των ψηφιακών εργαλείων ηλεκτρονικής υποβολής εγγράφων, την άμεση διόρθωση σφαλμάτων και στενή συνεργασία όλων των φορέων, τη θέσπιση ηλεκτρονικών ραντεβού αντί της διά ζώσης παρουσίας και, τέλος, την απλοποίηση υποβολής πράξεων από δικηγόρους και συμβολαιογράφους.
Δικηγόροι και συμβολαιογράφοι που γνωρίζουν καλά το θέμα τονίζουν με στοιχεία ότι:
- Ο όγκος των ενστάσεων ξεπερνά τις 200.000.
- Εν αναμονή βρίσκονται ακόμη 500.000 εντάσεις.
- Σε κάθε μία ιδιοκτησία υπάρχει και μία ένσταση!
- Οι αντιρρήσεις στους δασικούς χάρτες φτάνουν τις 340.000.
- Οι αιτήσεις για διόρθωση πρόδηλων σφαλμάτων, πάνω από 88.000.
- Οι καθυστερήσεις στα κτηματολογικά γραφεία και υποθηκοφυλακεία ξεπερνούν τους 11-12 μήνες!
Κατά τους νομικούς και τους συμβολαιογράφους, στα νέα κτηματολογικά γραφεία κατατίθενται 200.000 πράξεις ετησίως! Κάθε έτος αυξάνονται κατά 15.000-18.000 οι πράξεις που δεν έχουν «περαστεί» στο Κτηματολόγιο. Μόνο στην Αθήνα ξεπερνούν τις 10.000 οι ακαταχώριστες και στις υπόλοιπες πόλεις (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο κ.λπ.) τις 3.000-4.000 οι εν αναμονή… Στη Θεσσαλονίκη, π.χ., οι ακαταχώριστες πράξεις έχουν ξεπεράσει τις 38.000.
Η κυβέρνηση, λοιπόν, για να μην έχουμε καθυστερήσεις έως και ενός έτους, προχωρά στη λύση του Γόρδιου Δεσμού. Μετά την ολοκλήρωση τον Μάρτιο του 2023, έπειτα από 15 έτη (!), της κτηματογράφησης στον Δήμο της Αθήνας, ξεκινά η ψηφιοποίηση των υποθηκοφυλακείων που αναμένεται να διαρκέσει τρία έτη! Επίσης, στα τέλη του 2023 το 90% των δικαιωμάτων σε όλη την Ελλάδα θα έχουν καταγραφεί στη φάση επανελέγχου από τους ιδιοκτήτες.
Είναι χαρακτηριστικά τα όσα αναφέρει ο κ. Ρούσκας με έγγραφό του στις 9 Φεβρουαρίου 2022 προς το αρμόδιο υπουργείο: «Σε πολλά κτηματολογικά γραφεία, ο πολίτης, δικηγόρος ή συμβολαιογράφος θα πρέπει να υπολογίσει ότι κάθε ημέρα συναλλαγής μαζί τους είναι μία χαμένη μέρα, καθώς θα πρέπει να στηθεί από τα ξημερώματα έξω από τη πόρτα του γραφείου και να σημειώσει το όνομά του σε μία λίστα της ντροπής, για να εξυπηρετηθεί, τελικά, αργά το μεσημέρι. Οι ντροπιαστικές λίστες αναμονής και οι ουρές στις 6 το πρωί, όπως στο ΙΚΑ του παρελθόντος, αναβιώνουν σήμερα έξω από τα κτηματολογικά γραφεία. Σε αρκετά εξ αυτών η προσέλευση γίνεται από τις 5.30 π.μ. (!), προκειμένου να γραφτεί κανείς ‘‘ψηλά’’ στην πολυπόθητη λίστα, ενώ όποιος προσέλθει μετά τις 9.30 π.μ. μάλλον ‘‘έχασε’’, καθώς μόνον από τύχη θα μπορέσει τελικώς να εξυπηρετηθεί».
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή» στις 26/7
Υπάρχουν περιπτώσεις καθυστερήσεων ακόμη και ενός έτους, δηλώνει ο πρόεδρος των συμβολαιογράφων, Γεώργιος Ρούσκας. Ενώπιον λοιπόν του εμφανούς «εμφράγματος», έρχεται Κτηματολόγιο-εξπρές με άμεσες λύσεις, που λύνουν τα χέρια δικηγόρων, συμβολαιογράφων και πολιτών!
Μέσω του gov.gr
Μόλις χθες το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ανακοίνωσε την έναρξη λειτουργίας της υπηρεσίας «Ηλεκτρονική υποβολή συμβολαίων από πολίτες και νομικά πρόσωπα» του φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο», μέσω της οποίας όλοι οι πολίτες έχουν πλέον τη δυνατότητα να υποβάλλουν ψηφιακά οι ίδιοι τις αιτήσεις καταχώρισης των συμβολαιογραφικών πράξεών τους, βάζοντας έτσι τέλος σε φαινόμενα μεγάλης αναμονής έξω από τα κτηματολογικά γραφεία. Πηγές του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ανέφεραν ότι η νέα ψηφιακή πλατφόρμα θα μειώσει έως και κατά 70% τις… ουρές και θα διευκολύνει τους πολίτες στις συναλλαγές τους με τις κρατικές υπηρεσίες, πρόβλημα που διαχρονικά παρατηρείται στα κτηματολογικά γραφεία της χώρας. Η διαδικασία είναι απλή, σύντομη και ολοκληρώνεται χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία του ενδιαφερομένου. Πρόσβαση στην υπηρεσία έχει το σύνολο των πολιτών μέσω της ιστοσελίδας https://ktimatologio.gov.gr με τη χρήση των προσωπικών κωδικών taxisnet.Επίσης, ο πολίτης πρέπει να γνωρίζει ότι:
- Η ψηφιακή υποβολή αφορά περιοχές κάλυψης όπου λειτουργούν κτηματολογικά γραφεία.
- Το Πιστοποιητικό Καταχώρισης για την ίδια πράξη χορηγείται ψηφιακά σε μορφή PDF.
- Η καταχώριση των ηλεκτρονικών αιτήσεων και ο έλεγχος πληρότητας εγγράφων γίνεται ψηφιακά οποιαδήποτε ημέρα και ώρα, η δυνατότητα υποβολής όμως είναι ενεργή μόνο τις ώρες λειτουργίας των κτηματολογικών γραφείων, 8.30-13.30, ώστε να μην παραβιάζεται η αρχή της χρονικής προτεραιότητας για την ασφάλεια των συναλλαγών στα ακίνητα.
• 1.128.000 εκκρεμότητες σε 7.000.000 ιδιοκτησίες, που έχουν καταγραφεί στο Κτηματολόγιο • 11-12 μήνες και άνω οι καθυστερήσεις στα κτηματολογικά γραφεία και υποθηκοφυλακεία • 70% αναμένεται να μειώσει τις ουρές στα κτηματολογικά γραφεία η νέα ψηφιακή πλατφόρμα
Στάδια καταχώρισης
- Υποβάλλεται η αίτηση για το αρμόδιο κτηματολογικό γραφείο ή υποκατάστημα του φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο».- Πραγματοποιείται έλεγχος νομιμότητας και εφόσον το αίτημα γίνει δεκτό, το αρμόδιο γραφείο προχωράει στην τιμολόγηση.
- Αποστέλλεται ενημερωτικό email σχετικά με την έκδοση του «Εντύπου Οφειλής» και το οφειλόμενο ποσόν πρέπει να εξοφληθεί εντός δύο εργάσιμων ημερών, από την ημερομηνία που αναγράφεται στο έντυπο. Σε αντίθετη περίπτωση, η αίτηση απορρίπτεται.
- Καταβάλλεται το ποσόν που αναγράφεται στο «Έντυπο Οφειλής» μέσω τράπεζας ή web banking.
- Μετά την ολοκλήρωση της καταχώρισης της πράξης, εκδίδεται το Πιστοποιητικό Καταχώρισης στην περίπτωση που αυτό έχει ζητηθεί.
Σε κάθε στάδιο, παρέχεται η δυνατότητα παρακολούθησης των αιτήσεων που υποβλήθηκαν και αποστέλλεται ενημερωτικό e-mail στον αιτούντα. Στην εφαρμογή υπάρχουν αναρτημένες αναλυτικές οδηγίες χρήσης. Πληροφορίες σχετικά με τη συγκεκριμένη υπηρεσία δίνονται από Δευτέρα έως Παρασκευή στο τηλέφωνο 210-6143804 από 8.30 έως 16.30.
Παράλληλα, το υπουργείο δρομολογεί άμεσα την αξιοποίηση όλων των ψηφιακών εργαλείων ηλεκτρονικής υποβολής εγγράφων, την άμεση διόρθωση σφαλμάτων και στενή συνεργασία όλων των φορέων, τη θέσπιση ηλεκτρονικών ραντεβού αντί της διά ζώσης παρουσίας και, τέλος, την απλοποίηση υποβολής πράξεων από δικηγόρους και συμβολαιογράφους.
Βουνό προβλημάτων
Ο πρόεδρος της Ένωσης Συμβολαιογράφων Ελλάδας, Γιώργος Ρούσκας, τονίζει ότι «πλέον είχαμε φτάσει στο σημείο μηδέν, καθώς πολλά προβλήματα είχαν συσσωρευθεί και προκαλούσαν δυσκολίες στις συναλλαγές με γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και καθυστερήσεις, μπλακάουτ στις μεταβιβάσεις και τις αγοραπωλησίες των ακινήτων…».Δικηγόροι και συμβολαιογράφοι που γνωρίζουν καλά το θέμα τονίζουν με στοιχεία ότι:
- Ο όγκος των ενστάσεων ξεπερνά τις 200.000.
- Εν αναμονή βρίσκονται ακόμη 500.000 εντάσεις.
- Σε κάθε μία ιδιοκτησία υπάρχει και μία ένσταση!
- Οι αντιρρήσεις στους δασικούς χάρτες φτάνουν τις 340.000.
- Οι αιτήσεις για διόρθωση πρόδηλων σφαλμάτων, πάνω από 88.000.
- Οι καθυστερήσεις στα κτηματολογικά γραφεία και υποθηκοφυλακεία ξεπερνούν τους 11-12 μήνες!
Εκτός προγράμματος
Σημειώνεται πως, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, στις αρχές του 2020 τα 390 υποθηκοφυλακεία της χώρας θα έπρεπε να είχαν μετατραπεί σε 17 σύγχρονα κτηματολογικά γραφεία και 75 υποκαταστήματά τους. Κάτι τέτοιο όμως δεν έγινε και έτσι η καταληκτική ημερομηνία παρατάθηκε για τον Ιανουάριο του 2024.Κατά τους νομικούς και τους συμβολαιογράφους, στα νέα κτηματολογικά γραφεία κατατίθενται 200.000 πράξεις ετησίως! Κάθε έτος αυξάνονται κατά 15.000-18.000 οι πράξεις που δεν έχουν «περαστεί» στο Κτηματολόγιο. Μόνο στην Αθήνα ξεπερνούν τις 10.000 οι ακαταχώριστες και στις υπόλοιπες πόλεις (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο κ.λπ.) τις 3.000-4.000 οι εν αναμονή… Στη Θεσσαλονίκη, π.χ., οι ακαταχώριστες πράξεις έχουν ξεπεράσει τις 38.000.
Η κυβέρνηση, λοιπόν, για να μην έχουμε καθυστερήσεις έως και ενός έτους, προχωρά στη λύση του Γόρδιου Δεσμού. Μετά την ολοκλήρωση τον Μάρτιο του 2023, έπειτα από 15 έτη (!), της κτηματογράφησης στον Δήμο της Αθήνας, ξεκινά η ψηφιοποίηση των υποθηκοφυλακείων που αναμένεται να διαρκέσει τρία έτη! Επίσης, στα τέλη του 2023 το 90% των δικαιωμάτων σε όλη την Ελλάδα θα έχουν καταγραφεί στη φάση επανελέγχου από τους ιδιοκτήτες.
Ελλείψεις
Με απόλυτη σαφήνεια, ο πρόεδρος των συμβολαιογράφων τονίζει τις εμφανείς ελλείψεις: «Απουσιάζουν η τεχνική υποστήριξη και τα υλικά μέσα, για να αντιμετωπιστεί η όλη κατάσταση. Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές δεν μπορούν να αντέξουν το βάρος των αιτήσεων. Τα μηχανογραφικά συστήματα υπολειτουργούν».Είναι χαρακτηριστικά τα όσα αναφέρει ο κ. Ρούσκας με έγγραφό του στις 9 Φεβρουαρίου 2022 προς το αρμόδιο υπουργείο: «Σε πολλά κτηματολογικά γραφεία, ο πολίτης, δικηγόρος ή συμβολαιογράφος θα πρέπει να υπολογίσει ότι κάθε ημέρα συναλλαγής μαζί τους είναι μία χαμένη μέρα, καθώς θα πρέπει να στηθεί από τα ξημερώματα έξω από τη πόρτα του γραφείου και να σημειώσει το όνομά του σε μία λίστα της ντροπής, για να εξυπηρετηθεί, τελικά, αργά το μεσημέρι. Οι ντροπιαστικές λίστες αναμονής και οι ουρές στις 6 το πρωί, όπως στο ΙΚΑ του παρελθόντος, αναβιώνουν σήμερα έξω από τα κτηματολογικά γραφεία. Σε αρκετά εξ αυτών η προσέλευση γίνεται από τις 5.30 π.μ. (!), προκειμένου να γραφτεί κανείς ‘‘ψηλά’’ στην πολυπόθητη λίστα, ενώ όποιος προσέλθει μετά τις 9.30 π.μ. μάλλον ‘‘έχασε’’, καθώς μόνον από τύχη θα μπορέσει τελικώς να εξυπηρετηθεί».
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή» στις 26/7