Ο οικονομικός εκτροχιασμός της Hellenic Train - Η δεινή θέση της εταιρείας και οι πιέσεις προς την κυβέρνηση
Σύµφωνα µε παράγοντες της αγοράς, η Hellenic Train έχει αξιώσεις της τάξης των 100 εκατ. ευρώ από το ελληνικό ∆ηµόσιο, κυρίως σε ό,τι αφορά την παροχή των Υπηρεσιών ∆ηµόσιας Υποχρέωσης (άγονες γραµµές). Ωστόσο, πολλοί αµφισβητούν το έργο της επιχείρησης στο επίπεδο αυτό και ειδικά για την παροχή της υπηρεσίας
Τη δεινή θέση στην οποία έχει περιέλθει η Hellenic Train περιέγραψε στους εργαζοµένους της ο διευθύνων σύµβουλος της εταιρείας, Μαουρίτσιο Καποτόρτο. Ο Ιταλός µάνατζερ φέρεται να είπε στους εργαζόµενους ότι από το δυστύχηµα των Τεµπών η εταιρεία πρακτικά δεν έχει καταφέρει να αποκαταστήσει πλήρως τη λειτουργία της και µαζί µε αυτήν τα έσοδά της, γεγονός το οποίο την έχει φέρει σε ιδιαίτερα δυσχερή οικονοµική θέση.
Στοιχεία δεν δόθηκαν, αλλά η διοίκηση υποσχέθηκε να τα δώσει µέσα στις επόµενες ηµέρες. Ωστόσο, το βέβαιο είναι πως η εταιρεία βρίσκεται σε κακή κατάσταση, έχοντας ως δεδοµένο ότι για περίπου τρεις µήνες δεν θα λειτουργήσει η βασική γραµµή του σιδηροδροµικού δικτύου, λόγω των καταστροφών που επέφερε η κακοκαιρία «Daniel». Συνολικά 180 χλµ. σιδηροδροµικής γραµµής έχουν υποστεί ζηµιές, εκ των οποίων τα 50 χλµ. στον άξονα της ΠΑΘΕ. Είναι η πιο ζωτική γραµµή της Hellenic Train, αφού από εκεί διέρχεται το µεγαλύτερο µέρος των επιβατών και των εµπορευµάτων.
Πάνω από 187 εκατ. ευρώ ζημιές στο δίκτυο
Οι ζηµιές στο δίκτυο ξεπερνούν τα 187 εκατ. ευρώ, όπως δήλωσε πρόσφατα ο αρµόδιος υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, αλλά δεν είναι µόνον αυτά. Είναι σίγουρο ότι η χώρα θα χάσει τα κοινοτικά κονδύλια για την περίφηµη σύµβαση 717, δεδοµένου ότι ο «Daniel» πήγε πίσω την παράδοση του έργου, από τις 31.12.2023, οπότε ολοκληρώνεται το ΕΣΠΑ 2014-2020. Σύµφωνα δε µε συνδικαλιστικά στελέχη της Hellenic Train, η σιδηροδροµική γραµµή δεν πρόκειται ν’ αποκατασταθεί πριν περάσουν 45 ηµέρες, ενώ η πλήρης επιδιόρθωσή της (διπλή γραµµή µε ηλεκτροκίνηση) θα απαιτήσει περισσότερο χρόνο.
Αυτό σηµαίνει ότι η εταιρεία θα χάνει περίπου το 60% των εσόδων της για περίπου 2-3 µήνες. Αν σε αυτά προστεθούν και οι ζηµίες που προκλήθηκαν από τη διακοπή των δροµολογίων την περασµένη άνοιξη, λόγω του δυστυχήµατος των Τεµπών, είναι ζήτηµα αν θα καταφέρει φέτος τα µισά έσοδα από εκείνα που είχε το 2022. Αξίζει ν’ αναφερθεί ότι και το 2022 τα έσοδα της εταιρείας ήταν µειωµένα.
Hellenic Train: Πρέπει να μειωθεί το λειτουργικό κόστος
Ο Ιταλός µάνατζερ στις διαβουλεύσεις του µε το προσωπικό σηµείωσε ότι το λειτουργικό κόστος πρέπει να µειωθεί το επόµενο διάστηµα, χωρίς ωστόσο να θίξει απαραίτητα το µισθοδοτικό κόστος. Αντίθετα, όπως ανέφερε, η εταιρεία για να λειτουργήσει θα πρέπει να στηριχτεί από το ∆ηµόσιο, κυρίως καταβάλλοντας τις οφειλές του, ενώ δεν απέκλεισε το ενδεχόµενο για την αναζήτηση αποζηµιώσεων λόγω και των συνεχόµενων καταστροφών του «Daniel», αλλά και του «Elias».
Αναφορικά µε τον µέτοχο της εταιρείας, τον ιταλικό όµιλο Ferrovie dello Stato Italiane (FSI), ο κ. Καποτόρτο είπε ότι θα προσφέρει στήριξη, εφόσον όµως υπάρχει και βοήθεια από το ελληνικό ∆ηµόσιο. Η ιταλική εταιρεία φέρεται να έκανε κάποιες κεφαλαιακές ενέσεις, αλλά το ύψος των κεφαλαίων που έχει διοχετεύσει στη θυγατρική δεν έχει επιβεβαιωθεί. Κατ’ άλλους έχει ρίξει 10 εκατ. ευρώ, ενώ άλλοι ανεβάζουν το ύψος της ενίσχυσης στα 30 εκατ. ευρώ.
Πιέσεις στο Δημόσιο για τις οφειλές
Η εταιρεία επίσης πιέζει το ελληνικό ∆ηµόσιο να καταβάλει τις οφειλές του. Σύµφωνα µε παράγοντες της αγοράς, η Hellenic Train έχει αξιώσεις της τάξης των 100 εκατ. ευρώ από το ελληνικό ∆ηµόσιο, κυρίως σε ό,τι αφορά την παροχή των Υπηρεσιών ∆ηµόσιας Υποχρέωσης (άγονες γραµµές). Ωστόσο πολλοί αµφισβητούν το έργο της επιχείρησης στο επίπεδο αυτό και ειδικά για την παροχή της υπηρεσίας.
Από την άλλη πλευρά, και η Hellenic Train φέρεται να οφείλει σε επιχειρήσεις του ελληνικού ∆ηµοσίου, πιθανώς περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για οφειλές που σχετίζονται µε τα τέλη πρόσβασης στο δίκτυο του κρατικού ΟΣΕ, αλλά και τις µισθώσεις τροχαίου υλικού από την επίσης κρατική ΓΑΙΑΟΣΕ. Επιπλέον σε αυτά, αρκετοί είναι εκείνοι που αποδίδουν στη διοίκηση της Hellenic Train, αλλά και στην ιταλική µητρική της, την κακοδιαχείριση της ελληνικής εταιρείας εκτέλεσης σιδηροδροµικού έργου. Ως παράδειγµα αναφέρουν την προµήθεια πέντε τρένων τύπου ETR-472, κατασκευής του 1990, τα οποία η ιταλική εταιρεία ήταν έτοιµη να τα οδηγήσει για σκραπ, αλλά τελικά τα «ξαναέβαψε» και τα έφερε στον ελληνικό σιδηρόδροµο µε αντίτιµο 47,5 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για χρήµατα που έφυγαν από τη ελληνική εταιρεία προς τη µητρική και θα ήταν καθοριστικά για την επιβίωσή της τους τελευταίους, δύσκολους µήνες.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής