Σύννεφα µαζεύονται πάνω από µία εκ των µεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ µάρκετ της χώρας. Τα οικονοµικά µεγέθη της «ΑΒ Βασιλόπουλος» πήραν την κατιούσα σε µία δύσκολη περίοδο , µε εξαιρετικά έντονο ανταγωνισµό στον κλάδο των σούπερ µάρκετ, όπου οι άλλοι ισχυροί παίκτες της αγοράς έχουν πετύχει την ενίσχυση της θέσης τους.

"ΑΒ Βασιλόπουλος": Απώλειες λειτουργικών κερδών περίπου 43 εκατ. ευρώ


Το 2022 η «ΑΒ Βασιλόπουλος» είδε τον τζίρο της να µένει στάσιµος στα 1,98 δισ. ευρώ (οριακή αύξηση 0,78%) και τα κέρδη της όχι µόνο να εξανεµίζονται, αλλά να περνά και σε ζηµιογόνο χρήση. Η εταιρεία παρουσίασε για την περσινή χρήση ζηµίες προ φόρων 2 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 43 εκατ. ευρώ το 2021, και ως εκ τούτου δεν θα προτείνει διανοµή µερίσµατος. Για µεγάλο χρονικό διάστηµα του έτους αναγκάστηκε να λειτουργήσει µε αρνητικά περιθώρια κέρδους, µε αποτέλεσµα να καταγράψει απώλειες λειτουργικών κερδών περίπου 43 εκατ. ευρώ, χωρίς να συµπεριλαµβάνονται σε αυτές οι αποµειώσεις πάγιων στοιχείων.

Σύµφωνα µε τη διοίκηση της εταιρείας, οι λόγοι που οδήγησαν στην καταγραφή ζηµιών είναι οι ακόλουθοι:

- Η σηµαντική αύξηση των τιµών ενέργειας (µετά τις κρατικές επιδοτήσεις) επηρέασε αρνητικά τα αποτελέσµατα της χρήσης κατά 24 εκατ. ευρώ.
- Οι αντίστοιχες πληθωριστικές αυξήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα -καύσιµα και µεταφορές- επηρέασαν αρνητικά τα αποτελέσµατα κατά 9 εκατ. ευρώ.
- Η νοµοθετική διάταξη για το «καλάθι του νοικοκυριού», σε περισσότερα από 70 προϊόντα, συµπίεσε τα αποτελέσµατα κατά 1 εκατ. ευρώ.
- Οι έκτακτες νοµοθετικές διατάξεις περί «περιστολής αθέµιτης κερδοφορίας και προστασίας περιθωρίου κέρδους» επιβάρυναν περαιτέρω τα αποτελέσµατα κατά 9 εκατ. ευρώ. Θα πρέπει να σηµειωθεί ότι η εν λόγω νοµοθεσία παραµένει σε ισχύ και για το 2023, µε προφανή επίδραση στα αποτελέσµατα της εταιρείας.

Επιπρόσθετα, η οµάδα διοίκησης της ΑΒ άλλαξε άρδην εδώ κι έναν χρόνο, έπειτα από µπαράζ αποχωρήσεων, ενώ παράλληλα αποδυναµώθηκε συνολικά το ανθρώπινο δυναµικό της. Η εταιρεία το 2022 έκλεισε µε λιγότερες 878 θέσεις εργασίας συγκριτικά µε το 2021, απασχολώντας συνολικά 13.896 εργαζόµενους, εκ των οποίων 65% γυναίκες. Οι 878 εργαζόµενοι είτε συνταξιοδοτήθηκαν είτε αποχώρησαν οικειοθελώς. Η αποδυνάµωση της ΑΒ, θυγατρικής της ολλανδικής πολυεθνικής Ahold Delhaize, «γεννά» σενάρια εξαγορών στην αγορά.

Κι αν πριν από λίγα χρόνια οι µεγάλοι του κλάδου των σούπερ µάρκετ είχαν βάλει στο «µάτι» τον Μασούτη, πλέον τα δεδοµένα έχουν αλλάξει σε µεγάλο βαθµό. Την περίοδο αυτή στην αγορά ακούγεται εντόνως ότι ο Μασούτης εξετάζει το ενδεχόµενο εξαγοράς της «ΑΒ Βασιλόπουλος». Πάντως στην εταιρεία, παρά τις δυσκολίες που αντιµετωπίζουν, δεν χάνουν το χιούµορ τους. «Με αυτά τα αποτελέσµατα, του χρόνου µας βλέπω να πηγαίνουµε για σουβλάκι», ήταν η χαρακτηριστική ατάκα του επικεφαλής της εταιρείας, Νίκου Λαβίδα, που προσπάθησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από τα αρνητικά οικονοµικά αποτελέσµατα στην πρόσφατη παρουσίαση της στρατηγικής της ΑΒ, στο βραβευµένο µε Michelin εστιατόριο «Βαρούλκο».

Επιστροφή

Σύµφωνα λοιπόν µε τη διοίκηση της εταιρείας, για το 2023 εκτιµάται ότι η εταιρεία θα κλείσει µε τζίρο στα επίπεδα του 2022 και θα επιστρέψει σε κερδοφορία, όπως δείχνουν τα στοιχεία στο 9µηνο, ενώ θα ευνοηθεί από τη σταδιακή αποκλιµάκωση του πληθωρισµού και τη µείωση του κόστους ενέργειας, αν και θα συνεχίσει να έχει κόστος από µέτρα όπως το «καλάθι του νοικοκυριού» και οι περιορισµοί στα περιθώρια κέρδους.

Με πρόχειρους υπολογισµούς και αναγωγές της ζηµίας που υπέστη το 2022, φέτος το κόστος µόνο από το «καλάθι του νοικοκυριού» πιθανόν θα κυµανθεί σε 6 εκατ. ευρώ. Επίσης, φέτος η εταιρεία θα µετρήσει ζηµίες από κατεστραµµένα εµπορεύµατα και βλάβες στο δίκτυο στη Θεσσαλία, όπου λειτουργεί 13 σούπερ µάρκετ και ένα cash & carry, όπου επιπλέον προσφέρει 20% µείωση τιµών. Παρ’ όλ’ αυτά, η διοίκηση αισιοδοξεί και έχει προτεραιοποιήσει την αύξηση του τζίρου. Σχεδιάζει ενίσχυση των µεγάλων καταστηµάτων µε νέες υπηρεσίες, προϊόντα και προσωπικό, καθώς και ενίσχυση του χαρτοφυλακίου προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Ο ανταγωνισμός

Ετσι, η ΑΒ στοχεύει να αντιµετωπίσει τον ανταγωνισµό των δύο µεγάλων παικτών της αγοράς, που απειλούν σε µεγαλύτερο βαθµό τα µερίδιά της: του Σκλαβενίτη και της Lidl αντίστοιχα. Η µεν πρώτη είναι η κορυφαία αλυσίδα στην κατάταξη βάσει τζίρου και διαθέτει µεγάλο δίκτυο hypermarket και η δεύτερη, ο discounter της αγοράς, διαθέτει προϊόντα χαµηλής τιµής και ένα ισχυρό portfolio προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, ενώ ανταγωνίζεται την ΑΒ για τη 2η θέση της κατάταξης. Τέλος, να υπενθυµίσουµε πως τον ∆εκέµβριο του 2022 το δίκτυο πωλήσεων της εταιρείας αριθµούσε 632 καταστήµατα, από τα οποία 318 εταιρικά καταστήµατα λιανικής πώλησης, 300 franchising και 14 καταστήµατα χονδρικής πώλησης.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής