ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Black Friday 2023: Πότε ξεκινούν οι προσφορές - Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές
Φέτος η Black Friday θα "πέσει" την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου
Η αντίστροφη μέτρηση για την Black Friday 2023
έχει ξεκινήσει, με το λιανεμπόριο να κινείται ήδη σε κλίμα προσφορών και τους εμπόρους να αναζητούν μια οικονομική ανάσα.
Υπενθυμίζεται ότι η Black Friday ορίζεται συνήθως την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου και πάντα ακολουθεί την ημέρα των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ (23/11).
Έτσι, φέτος η Black Friday θα «πέσει» την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου.
Ωστόσο, από την τρίτη χρονιά εφαρμογής στην Ελλάδα και συγκεκριμένα από το 2018 η «Μαύρη Παρασκευή» παίρνει τη μορφή «Black Week». Πρόκειται για μια εβδομάδα άτυπων εκπτώσεων, όπου οι καταναλωτές μπορούν να αναζητήσουν προσφορές σε μια μεγάλη γκάμα από προϊόντα, από ρούχα μέχρι τηλεοράσεις.
*Διαβάστε εδώ: Αντίστροφη μέτρηση για την Black Friday: Πότε αρχίζουν οι προσφορές - Τα 10+2 SOS για τους καταναλωτές
Ειδικές οδηγίες για Black Friday έχει εκδώσει και η Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή, της Γ.Γ. Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Οι υπεύθυνοι της Γ.Γ. Προστασίας Καταναλωτή επισημαίνουν ότι οι καταναλωτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί κατά τη διενέργεια των ηλεκτρονικών τους συναλλαγών, λόγω της αίσθησης του «επείγοντος» στη λήψη απόφασης αγοράς κατά την Black Friday.
Επιπλέον, καλεί τους πολίτες να ελέγχουν αν κατά την Black Friday τα ηλεκτρονικά καταστήματα παρέχουν τις εξής πληροφορίες:
• 1) Η ταυτότητα του προμηθευτή (πλήρης εταιρική επωνυμία, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ).
• 2) Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος.
• 3) Η συνολική τιμή του προϊόντος (συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν έξοδα σε περίπτωση επιστροφής κ.λπ.). Επιβεβαιώστε ότι η τιμή που καλείστε να πληρώσετε ταυτίζεται με αυτήν που δηλώνεται στην ιστοσελίδα. Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στην περίπτωση που ένα προϊόν πωλείται σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και να αποφεύγετε τις προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.
• 4) Η διαθεσιμότητα, ο τρόπος πληρωμής και αποστολής του προϊόντος. Επισημαίνεται ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν περισσότερες δικλίδες ασφαλείας για τον καταναλωτή σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν παραδώσει το προϊόν, έναντι της κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό.
• 5) Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών από την παραλαβή του, καθώς και η πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.
• 6) Ο σύνδεσμος ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών (πανενωσιακή πλατφόρμα ΗΕΔ).
• 7) Πληροφορίες ασφάλειας του ιστότοπου: εμφάνιση εικονιδίου ασφάλειας, δηλ. μια κλειδαριά πάνω αριστερά στον browser, ηλεκτρονική διεύθυνση που ξεκινά με https://). Συστήνεται επίσης στους καταναλωτές κατά τη Black Friday:
• 8) Να μην παρέχουν ευαίσθητα δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας.
• 9) Να αγνοήσουν τις προσφορές που εμφανίζονται στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία τους.
• 10) Να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα.
• 11) Σε περιπτώσεις άγνωστων ηλεκτρονικών καταστημάτων και πριν προχωρήσουν στη συναλλαγή, να διερευνούν τη φήμη τους στο διαδίκτυο.
• 12) Να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.
Υπενθυμίζεται ότι η Black Friday ορίζεται συνήθως την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου και πάντα ακολουθεί την ημέρα των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ (23/11).
Έτσι, φέτος η Black Friday θα «πέσει» την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου.
Ωστόσο, από την τρίτη χρονιά εφαρμογής στην Ελλάδα και συγκεκριμένα από το 2018 η «Μαύρη Παρασκευή» παίρνει τη μορφή «Black Week». Πρόκειται για μια εβδομάδα άτυπων εκπτώσεων, όπου οι καταναλωτές μπορούν να αναζητήσουν προσφορές σε μια μεγάλη γκάμα από προϊόντα, από ρούχα μέχρι τηλεοράσεις.
*Διαβάστε εδώ: Αντίστροφη μέτρηση για την Black Friday: Πότε αρχίζουν οι προσφορές - Τα 10+2 SOS για τους καταναλωτές
Black Friday 2023: Οι "χρυσές" συμβουλές για τους καταναλωτές
Ειδικές οδηγίες για Black Friday έχει εκδώσει και η Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή, της Γ.Γ. Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης.Οι υπεύθυνοι της Γ.Γ. Προστασίας Καταναλωτή επισημαίνουν ότι οι καταναλωτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί κατά τη διενέργεια των ηλεκτρονικών τους συναλλαγών, λόγω της αίσθησης του «επείγοντος» στη λήψη απόφασης αγοράς κατά την Black Friday.
Επιπλέον, καλεί τους πολίτες να ελέγχουν αν κατά την Black Friday τα ηλεκτρονικά καταστήματα παρέχουν τις εξής πληροφορίες:
• 1) Η ταυτότητα του προμηθευτή (πλήρης εταιρική επωνυμία, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ).
• 2) Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος.
• 3) Η συνολική τιμή του προϊόντος (συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν έξοδα σε περίπτωση επιστροφής κ.λπ.). Επιβεβαιώστε ότι η τιμή που καλείστε να πληρώσετε ταυτίζεται με αυτήν που δηλώνεται στην ιστοσελίδα. Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στην περίπτωση που ένα προϊόν πωλείται σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και να αποφεύγετε τις προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.
• 4) Η διαθεσιμότητα, ο τρόπος πληρωμής και αποστολής του προϊόντος. Επισημαίνεται ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν περισσότερες δικλίδες ασφαλείας για τον καταναλωτή σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν παραδώσει το προϊόν, έναντι της κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό.
• 5) Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών από την παραλαβή του, καθώς και η πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.
• 6) Ο σύνδεσμος ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών (πανενωσιακή πλατφόρμα ΗΕΔ).
• 7) Πληροφορίες ασφάλειας του ιστότοπου: εμφάνιση εικονιδίου ασφάλειας, δηλ. μια κλειδαριά πάνω αριστερά στον browser, ηλεκτρονική διεύθυνση που ξεκινά με https://). Συστήνεται επίσης στους καταναλωτές κατά τη Black Friday:
• 8) Να μην παρέχουν ευαίσθητα δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας.
• 9) Να αγνοήσουν τις προσφορές που εμφανίζονται στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία τους.
• 10) Να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα.
• 11) Σε περιπτώσεις άγνωστων ηλεκτρονικών καταστημάτων και πριν προχωρήσουν στη συναλλαγή, να διερευνούν τη φήμη τους στο διαδίκτυο.
• 12) Να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.