Εμφαση στην υλοποίηση των λεγόμενων «μη παραμετρικών μέτρων», τα οποία αποδίδουν έσοδα στον κρατικό Προϋπολογισμό χωρίς αυτά να προέρχονται από πρόσθετους φόρους, καλείται να δώσει μέσα στους επόμενους μήνες το υπουργείο Οικονομικών. Οι φάκελοι στο γραφείο της αρμόδιας υφυπουργού για τα έσοδα, Κατερίνας Παπανάτσιου, συσσωρεύονται, καθώς πολιτικές που έχουν εξαγγελθεί εδώ και μήνες (σε ορισμένες περιπτώσεις εδώ και χρόνια) δεν μπορούν να υλοποιηθούν ακόμη, με αποτέλεσμα ο εισπρακτικός μηχανισμός της χώρας να περιμένει έσοδα μόνο από τους αυξημένους φορολογικούς συντελεστές. Η ανάγκη για εξεύρεση εναλλακτικών πηγών τόνωσης των εσόδων ακόμα και μέσα στο 2017 καθίσταται πλέον επιτακτική, καθώς:

  1. Οσο καθυστερεί η ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης, τόσο περισσότερο φουντώνει η αβεβαιότητα στην αγορά και τόσο περισσότερο τίθενται υπό αμφισβήτηση οι αναπτυξιακοί στόχοι για το 2017 (σ.σ.: έχει προβλεφθεί για φέτος αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,7% και οποιαδήποτε υστέρηση θα χτυπήσει τον Προϋπολογισμό ειδικά στο σκέλος των εσόδων).
  2. Ο πήχυς του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2017 βρίσκεται ούτως ή άλλως πολύ ψηλά: το επίπεδο του 1,75% που έχει εγγραφεί φέτος ως στόχος στον κρατικό Προϋπολογισμό δεν έχει επιτευχθεί κατά την εκτέλεση κρατικού Προϋπολογισμού εδώ και πολλά χρόνια. Πλεόνασμα 1,75% σε όρους μνημονίου σημαίνει ότι τα έσοδα θα πρέπει να ξεπεράσουν τις δαπάνες κατά περισσότερα από 3,2 δισ. ευρώ, προκειμένου να μην ενεργοποιηθεί ο κόφτης.
  3. Το 2017, έχουν επιβληθεί δημοσιονομικά μέτρα υψηλού ρίσκου, τα οποία, ενώ υποτίθεται ότι θα πρέπει να οδηγήσουν σε αύξηση των εσόδων, κινδυνεύουν να γυρίσουν «μπούμερανγκ». Σε αυτή την κατηγορία εντάσσεται η αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης και στη βενζίνη, μέτρο από το οποίο το Δημόσιο περιμένει να εισπράξει κοντά στα 800 εκατ. ευρώ επιπλέον συγκριτικά με το 2016. Εντάσσεται, επίσης, η αύξηση στον ειδικό φόρο των τσιγάρων, μέτρο από το οποίο υπάρχει προσδοκία για αύξηση των εσόδων κατά τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ. Αστάθμητο παράγοντα για την εκτέλεση του φετινού Προϋπολογισμού αποτελεί και η σύνδεση των ασφαλιστικών εισφορών με το εισόδημα, καθώς το μαζικό κλείσιμο βιβλίων στο οποίο προχωρούν οι επαγγελματίες αλλά και οι «μετακομίσεις» επιχειρήσεων στο εξωτερικό δεν θα πλήξουν μόνο τα έσοδα από τις ασφαλιστικές εισφορές, αλλά και τα φορολογικά.

Μείωση κατανάλωσης είτε στα καύσιμα είτε στα τσιγάρα μπορεί κάλλιστα να ανοίξει τρύπες στον φετινό κρατικό Προϋπολογισμό, ο οποίος, μάλιστα, αναμένεται να στερηθεί και της... υποστήριξης των επιχειρήσεων. Πέρυσι, τα νομικά πρόσωπα κατέβαλαν σαφώς περισσότερους φόρους σε σχέση με τα ποσά που είχαν προϋπολογιστεί, συμβάλλοντας τα μέγιστα στο να δημιουργηθεί το «μαξιλάρι ασφαλείας» στα έσοδα. Φέτος, δεν αναμένεται να επαναληφθεί το ίδιο σκηνικό, καθώς οι φορολογικές Αρχές θα υποχρεωθούν να συμψηφίσουν τις υπέρογκες προκαταβολές φόρου που παρακρατήθηκαν από πέρυσι.

Ο κατάλογος με τα «μη παραμετρικά μέτρα» περιλαμβάνει τόσο τον νέο νόμο για την υποχρεωτική διενέργεια πληρωμών με κάρτες όσο και τις διατάξεις για την οικειοθελή αποκάλυψη «κρυφών εισοδημάτων». Ωστόσο, και για τα δύο νομοσχέδια, οι προβλέψεις όσον αφορά στην εισπρακτική απόδοση είναι εξαιρετικά συγκρατημένες, ειδικά για το 2017. Ο νόμος για τις ηλεκτρονικές πληρωμές, στην πράξη δεν αναμένεται να λειτουργήσει φέτος, καθώς ο πήχυς όσον αφορά τις συναλλαγές που θα πρέπει να γίνουν ηλεκτρονικά παρέμεινε τελικώς πολύ χαμηλά. Περίπου οι 7 στους 10 φορολογουμένους θα εκπληρώσουν την υποχρέωσή τους κάνοντας ηλεκτρονικές πληρωμές μερικών εκατοντάδων ευρώ μέσα σε ολόκληρο το 2017. Οσον αφορά τον νόμο για την οικειοθελή αποκάλυψη εισοδημάτων, στελέχη της αγοράς εκφράζουν την πρόβλεψη ότι θα υπάρξει ανταπόκριση μόνο από συγκεκριμένη μερίδα φορολογουμένων οι οποίοι έχουν ήδη «ανοικτούς λογαριασμούς» με την Εφορία, λόγω της διενέργειας φορολογικού ελέγχου που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Μηδέν εις το πηλίκο από το e-περιουσιολόγιο

Μηδενικές είναι οι ελπίδες να προκύψουν πρόσθετα έσοδα μέσα στο 2017 και από το «μέτωπο» του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου. Το έργο δεν θα είναι έτοιμο μέσα στο έτος, οπότε το συγκεκριμένο «εργαλείο», στο οποίο έχει ποντάρει πολλά η κυβέρνηση από την πρώτη ημέρα ανάληψης της εξουσίας, δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί στην πράξη πριν από το τέλος του χρόνου.


Από ποια «μέτωπα» περιμένει κάποια έσοδα το υπουργείο;

Μια πηγή θα μπορούσε να είναι ο έλεγχος των ανασφάλιστων αυτοκινήτων, καθώς και των Ι.Χ. που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ. Η υπουργική απόφαση για τον έλεγχο των οδηγών με ανασφάλιστα οχήματα έχει εκδοθεί από τον Ιανουάριο του 2016. Ωστόσο, ακόμη δεν έχει προχωρήσει η σύνταξη της λίστας με τους οδηγούς που πρέπει να κληθούν για να ασφαλίσουν τα οχήματά τους. Μόνο από αυτήν τη διαδικασία είχαν προβλεφθεί (και είχαν καταγραφεί στον Προϋπολογισμό του 2016) έσοδα της τάξης των 45 εκατ. ευρώ, καθώς οι οδηγοί, εκτός από την ασφάλεια, θα πλήρωναν και έναν πρόσθετο παράβολο της τάξης των 250 ευρώ. Μηδενικά είναι τα έσοδα και από τον έλεγχο των αυτοκινήτων που δεν έχουν περάσει τα οχήματά τους από ΚΤΕΟ. Και από αυτό το μέτρο είχαν προϋπολογιστεί περίπου 56 εκατ. ευρώ στον Προϋπολογισμό του 2016.

Περισσότερα έσοδα αναμένονται μέσα στο 2017 και από την ελεγκτική δραστηριότητα των δύο μεγάλων ελεγκτικών κέντρων της χώρας: του ΚΕΦΟΜΕΠ (Κέντρο ελέγχου φορολογουμένων μεγάλου πλούτου) αλλά και του ΚΕΜΕΠ (κέντρο ελέγχου μεγάλων επιχειρήσεων). Το 2016, οι εισπράξεις και στα δύο κέντρα «πάτωσαν», ωστόσο μέσα στο 2017 αναμένεται βελτίωση της απόδοσης, λόγω του ότι έχουν «ωριμάσει» ελεγκτικά αρκετές υποθέσεις.
Στην τόνωση των δημοσίων εσόδων ελπίζουν, τέλος, ότι θα συμβάλουν και οι περίφημες «λοταρίες», στις οποίες τον ρόλο του λαχνού θα παίζουν οι αποδείξεις. Μπορεί τα έπαθλα που έχει προϋπολογίσει το υπουργείο Οικονομικών να είναι μικρής αξίας (περίπου 12 εκατ. ευρώ), ωστόσο στελέχη του υπουργείου πιστεύουν ότι θα υπάρξει ανταπόκριση με τη διενέργεια περισσότερων ηλεκτρονικών πληρωμών που τελικώς θα αποδώσουν και περισσότερα έσοδα από ΦΠΑ.

Το διαβάσαμε στο ependisinews.gr