O... επόμενος Ζακερμπεργκ -Ποιος είναι ο δημιουργός του Snapchat;
Ο νέος μεγάλος οραματιστής της τεχνολογίας, Εβαν Σπίγκελ - Η Snapchat ετοιμάζεται για την πιο πολυαναμενόμενη δημόσια εγγραφή των τελευταίων χρόνων
Από την εφημερίδα "Επένδυση"
Ο Εβαν Σπίγκελ δεν είναι ο τυπικός 26χρονος. Οδηγεί Ferrari, έχει δίπλωμα πιλότου ελικοπτέρου και είναι αρραβωνιασμένος με το σούπερμοντελ Μιράντα Κερ. Και, εάν όλα αυτά είναι λίγο-πολύ αναμενόμενα από τον άνθρωπο που θεωρείται ο νεότερος αυτοδημιούργητος δισεκατομμυριούχος του κόσμου, αυτό που είναι μάλλον ανεξήγητο είναι η σχεδόν ολοκληρωτική του απουσία από τα social media. Σε μια εποχή που ο μέσος millennial δεν διανοείται να ξεκινήσει την ημέρα του χωρίς να μοιραστεί στα social media τι έφαγε για πρωινό, ο Σπίγκελ δεν έχει προφίλ στο Facebook ή, έστω, ένα τουίτ στον λογαριασμό του στο Twitter. Ακόμα και η παρουσία του στο Snapchat είναι ελάχιστη. Και αυτό, παρότι η συγκεκριμένη εφαρμογή, μέσω της οποίας 150 εκατ. χρήστες από όλο τον κόσμο μοιράζονται φωτογραφίες και βίντεο, είναι αυτή που τον έκανε δισεκατομμυριούχο.
Στην πραγματικότητα, ο Σπίγκελ έχει μια εμμονή με την ιδέα της ιδιωτικότητας. Παρά το νεαρό της ηλικίας του, έχει μάθει από πρώτο χέρι πως ό,τι κάποιος «ανεβάζει» σήμερα στο Facebook, το Instagram και το Twitter θα τον συνοδεύει για μια ζωή. Αυτός ήταν και ο λόγος για τον οποίο σκέφτηκε να δημιουργήσει μια εφαρμογή όπου οι φωτογραφίες και τα βίντεο που ποστάρουν οι χρήστες της καταστρέφονται λίγα δευτερόλεπτα αφότου φτάσουν στον παραλήπτη τους. Αυτή η κουλτούρα της μυστικοπάθειας, την οποία ο Σπίγκελ καλλιεργεί και μέσα στην εταιρεία τού Snapchat, τη Snap, είναι το μεγάλο «αγκάθι» για την πολυαναμενόμενη δημόσια εγγραφή αυτής της startup, που αποτιμάται έως και στα 25 δισ. δολάρια.
Καθώς η Wall Street περιμένει με ανυπομονησία αυτό που περιγράφεται ως το μεγαλύτερο χρηματιστηριακό ντεμπούτο των τελευταίων χρόνων από τεχνολογική εταιρεία, οι επαγγελματίες της αγοράς αρχίζουν να συνειδητοποιούν ότι η Snap δεν θα μπορούσε να απέχει περισσότερο από το στερεότυπο της Silicon Valley. Ενώ κάθε startup του ίντερνετ που σέβεται τον εαυτό της στήνει τα κεντρικά γραφεία της γύρω από το Σαν Φρανσίσκο, η Snap έχει επιλέξει για την έδρα της το Venice Beach του Λος Αντζελες.
Αλλωστε, η εταιρεία που θα είναι για πολλούς ο επόμενος μεγάλος παίκτης στα media, μετά την Google και το Facebook, αρνείται τον τίτλο της ιντερνετικής startup. Η Snap «συστήνεται» ως εταιρεία που πουλά κάμερες, αφού το τελευταίο εγχείρημά της είναι ένα ζευγάρι γυαλιά ηλίου, τα Spectacles, που μπορούν με το πάτημα ενός διακριτικού κουμπιού να τραβούν φωτογραφίες και βίντεο. Σε αντίθεση με τον δρόμο που ακολούθησε η Google όταν έριξε στην αγορά το αντίστοιχο δικό της προϊόν, η Snap δεν κάλεσε τους δημοσιογράφους σε κάποια μεγάλη παρουσίαση, δεν άρχισε να μοιράζει τα Spectacles σε διάφορες διασημότητες και δεν πλήρωσε για κάποια μεγάλη διαφημιστική καμπάνια.
Αντ’ αυτού, έστηνε έναν μεγάλο κίτρινο αυτόματο πωλητή σε κάποιο στρατηγικά επιλεγμένο σημείο, για κάποιες ώρες κάθε φορά. Αμέσως, η παρουσία του κίτρινου κουτιού διαδιδόταν στόμα με στόμα και μέσα σε λίγα λεπτά μπροστά του σχηματίζονταν ουρές εκατοντάδων ατόμων, που περίμεναν για ώρες, προκειμένου να αγοράσουν ένα από τα ζευγάρια γυαλιών των 130 δολαρίων, προτού αυτά εξαντληθούν και ο αυτόματος πωλητής μεταφερθεί στον επόμενο, άγνωστο προορισμό του. Η στρατηγική του Σπίγκελ αποδείχθηκε σωστή, εάν κρίνει κανείς από το γεγονός ότι λίγες μέρες μετά την κυκλοφορία τους, τα Spectacles βρέθηκαν να πωλούνται στο eBay ακόμα και πάνω από 1.000 δολάρια το ζευγάρι.
Αυτός είναι ένας μόνο από τους λόγους για τους οποίους οι τραπεζίτες που στήνουν το IPO της Snap στηρίζουν τις παρουσιάσεις τους σχεδόν εξολοκλήρου πάνω στην προσωπικότητα του ιδιοφυούς συνιδρυτή της εταιρείας. «Ο Εβαν είναι ο οραματιστής. Ο Εβαν είναι το story», είπε στο «Business Insider» πρόσωπο που έχει γνώση των απόρρητων -μέχρι στιγμής- παρουσιάσεων που θα γίνουν εν όψει της δημόσιας εγγραφής του Μαρτίου. Εύλογα, λοιπόν, η Wall Street περιμένει τον Σπίγκελ σαν τον επόμενο Μαρκ Ζάκερμπεργκ.
Η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που τρώγεται κρύο
Η Wall Street μπορεί να περιμένει τον Σπίγκελ σαν τον επόμενο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, για εκείνον, όμως, είναι η στιγμή που παίρνει τη μεγάλη του εκδίκηση. Το 2013, όταν ο ιδρυτής του Facebook είχε προσφέρει 3 δισ. δολάρια για να αγοράσει το Snapchat, ο Σπίγκελ είχε γίνει δέκτης τουλάχιστον ειρωνικών σχολίων από δημοσιογράφους και ανθρώπους της αγοράς, εξαιτίας της αρνητικής απάντησης που έδωσε. Μόνο ένας τρελός θα απέρριπτε μια προσφορά δισεκατομμυρίων για μια εταιρεία που έχει μηδενικά έσοδα, είπαν τότε όλοι. Εκ των υστέρων, βέβαια, ο Σπίγκελ δικαιώθηκε, αφού το Snapchat διαθέτει πλέον 150 εκατ. χρήστες. Οσο για τα έσοδά του, αυτά όλο και αυξάνονται, καθώς οι διαφημιστές βλέπουν τη συγκεκριμένη εφαρμογή ως ένα πολύ αποτελεσματικό κανάλι για την προώθηση όλων των μεγάλων brands.
Μυστικοπαθής μετά το σκάνδαλο
Ο Σπίγκελ απαγορεύει την είσοδο των δημοσιογράφων στα γραφεία της εταιρείας του και επικοινωνεί ακόμα και με τα πιο υψηλόβαθμα στελέχη του μέσω μηνυμάτων στο Snapchat, τα οποία εξαφανίζονται μόλις διαβαστούν από τον παραλήπτη τους. Πίσω από την ακραία μυστικοπάθειά του, πάντως, κρύβεται ένα σκληρό μάθημα που πήρε τα προηγούμενα χρόνια, όταν ο Τύπος τον παρουσίασε ως το «κακό παιδί» της τεχνολογίας.
Αφορμή στάθηκαν emails που είχε στείλει όταν ακόμα σπούδαζε, τα οποία αργότερα διέρρευσαν, καθώς και τα έγγραφα του διαζυγίου των γονιών του, μέσω των οποίων ο Σπίγκελ παρουσιαζόταν σαν ένα κακομαθημένο πλουσιόπαιδο. «Είμαι νέος, λευκός, μορφωμένος και άνδρας. Ημουν πολύ, πολύ τυχερός. Και η ζωή δεν είναι δίκαιη», είχε πει σε κάποιο συνέδριο του Στάνφορντ, σε μια έμμεση παραδοχή όσων του είχαν προσάψει. Μιλούσε, άλλωστε, σε ένα κοινό από το οποίο περίμενε κατανόηση, αφού και ο ίδιος υπήρξε φοιτητής του Στάνφορντ, προτού παρατήσει τις σπουδές του, για να ασχοληθεί αποκλειστικά με το Snapchat.
Πηγή: ependisinews.gr