O Τσακαλώτος απειλεί την τρίτη αξιολόγηση
Σε περίπτωση ανασχηματισμού η διαδικασία τινάζεται στον αέρα
Μπορεί η ανάλαφρη ατμόσφαιρα της θερινής ραστώνης να δημιουργεί την ψευδαίσθηση της χαλάρωσης, ωστόσο η διαφαινόμενη αποχώρηση του Ευ. Τσακαλώτου από το υπουργείο Οικονομικών ρίχνει ήδη βαριά σκιά στην επικείμενη αξιολόγηση ειδικά από τη στιγμή που παρατηρούνται ανησυχητικές αρρυθμίες και αποκλίσεις στα χρονοδιαγράμματα των βασικών παραδοτέων του Σεπτεμβρίου, τα οποία υποτίθεται ότι «τρέχουν» άλλα υπουργεία.
Εν αναμονή του σαρωτικού ανασχηματισμού -που είχαν προαναγγείλει σε ανύποπτο χρόνο τα «Π», επικαλούμενα ευρωπαϊκές πηγέςκαι της μετακίνησης του Ευ. Τσακαλώτου, όπως φέρεται να έχει ζητήσει ο ίδιος, το Μαξίμου υποχρεούται εκ των πραγμάτων να βρει εγκαίρως τον βηματισμό του, πριν χάσει την… μπάλα με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι μέχρι και το πότε θα ξεκινήσει η αξιολόγηση δεν είναι ακόμα «καθαρό», αφού είναι κοινό μυστικό ότι οι γερμανικές εκλογές στις 24 Σεπτεμβρίου θα κρίνουν πολλά.
Το πράγμα πιθανώς θα αρχίσει να ξεκαθαρίζει στις αρχές Σεπτεμβρίου, όταν θα υπάρξει η πρώτη επαφή -είτε στις Βρυξέλλες είτε με τηλεδιάσκεψητης ελληνικής ομάδας με τους θεσμούς, χωρίς να είναι ακόμα σαφές ποιος θα ηγείται της ελληνικής αποστολής. Εκεί θα επιχειρηθεί μια συμφωνία για τα χρονοδιαγράμματα και την ουσία των διαπραγματεύσεων, ήτοι να οριστεί, έστω κατά προσέγγιση, η ημερομηνία έναρξης της τρίτης αξιολόγησης, το πώς θα «σπάσουν» τα εναπομείναντα προαπαιτούμενα, αλλά και το πόσες αξιολογήσεις θα πρέπει να έχουν γίνει -θεωρητικάέως τη λήξη του Προγράμματος, τον επόμενο Αύγουστο.
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ. Πρόθεση της ελληνικής κυβέρνησης είναι να έχει «κλείσει» τουλάχιστον τα 90 από τα 113 προαπαιτούμενα έως το τέλος του χρόνου, εκτιμώντας ότι θα γίνουν άλλες δύο αξιολογήσεις μέσα στο επόμενο 12μηνο, κάτι που προϋποθέτει, ωστόσο, ότι η τρίτη αξιολόγηση θα έχει ολοκληρωθεί το αργότερο έως τις αρχές Δεκεμβρίου. Ευρωπαϊκές πηγές διατηρούν, πάντως, σοβαρές επιφυλάξεις, παραπέμποντας στις μεγάλες καθυστερήσεις των προηγούμενων αξιολογήσεων, αλλά και στα «αγκάθια» της επόμενης.
Ποια είναι αυτά τα «αγκάθια»; Οπως έχει αποκαλύψει το «ΜΡ», το μεγάλο στοίχημα ήταν και παραμένει το «πακέτο» αξιολόγησης-κινητικότητας στο Δημόσιο, το οποίο στην παρούσα φάση φαίνεται να «κολλάει» λόγω της διστακτικότητας της κυβέρνησης να επιβάλει τα δέοντα. Το πρόβλημα είναι ότι έως το τέλος του Αυγούστου θα πρέπει να είναι έτοιμα τα νέα οργανογράμματα και οι περιγραφές θέσεων στα 15 βασικά υπουργεία, κάτι που επί του παρόντος μοιάζει με όνειρο θερινής νυκτός. κινητικοτητα.
«Ωρολογιακή βόμβα» χαρακτηρίζεται, επίσης, το θέμα των συμβασιούχων, καθώς ειδικά για το ΔΝΤ θεωρείται αδιαπραγμάτευτος όρος η εισαγωγή «οροφής» 47.584 θέσεων και για το 2017 αλλά και για το 2018, με δεδομένο ότι οι δανειστές πιστεύουν πως μέσω των συμβάσεων ορισμένου χρόνου καταστρατηγείται ο κανόνας αποχωρήσεων-προσλήψεων και χάνονται τα όποια οφέλη από τη μείωση του προσωπικού των τελευταίων ετών.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στην κυβέρνηση ανησυχούν ακόμα περισσότερο για την αναμόρφωση των κοινωνικών επιδομάτων, καθώς οι περικοπές που έρχονται θα προκαλέσουν αντιδράσεις. Πρόκειται για θέμα που χειρίζεται η αρμόδια αναπληρώτρια υπουργός, Θ. Φωτίου, αλλά τα περιθώρια ελιγμών είναι μηδενικά, καθώς με βάση τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η Αθήνα θα πρέπει να «εξαφανιστούν» όσα επιδόματα υποτίθεται ότι υπερκαλύπτονται από το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, να αναθεωρηθεί το πλαίσιο των οικογενειακών και των αναπηρικών επιδομάτων, να επανεξεταστούν οι απαλλαγές/ εκπτώσεις στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών, να εξορθολογιστούν απαλλαγές και επιδόματα στην Εκπαίδευση (φοιτητικό επίδομα) και να επανασχεδιαστεί το επίδομα ενοικίου. Στην ελληνική ομάδα δεν δείχνουν να ανησυχούν για το ενδεχόμενο να ζητήσει το ΔΝΤ πρόσθετα μέτρα για το 2018, παρά το ότι επιμένει πως το πλεόνασμα της επόμενης χρονιάς δεν θα ξεπεράσει το 2,2%.
Ωστόσο, δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο η κρίσιμη αξιολόγηση πριν από το τέλος του Προγράμματος να εξελιχθεί σε πεδίο μάχης, καθώς ήδη το ΔΝΤ έχει προετοιμάσει το έδαφος για εφαρμογή του μειωμένου αφορολογήτου από το 2019, δηλαδή έναν χρόνο νωρίτερα, ζητώντας παράλληλα την εφαρμογή των αντιμέτρων από το 2023 και μετά. Αυτό και μόνο αρκεί για να προκαλέσει εμπλοκή στην τελική φάση των διαπραγματεύσεων, «θολώνοντας» έτσι εκ των πραγμάτων το νέο αφήγημα της κυβέρνησης για «καθαρή» έξοδο από τα Μνημόνια, χωρίς πιστωτική γραμμή.
Από το «moneypro» της εφημερίδας ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ