Στα ύψη σκαρφαλώνει ο ΦΠΑ για τα τελευταία 32 νησιά του Αιγαίου, αφού ακόμα και στα πέντε νησιά που δέχονται τον μεγάλο όγκο των προσφυγικών ροών, η διατήρηση των ειδικών, μειωμένων κατά 30% συντελεστών είναι πρόσκαιρη και τερματίζεται τον Ιούλιο του νέου έτους.

Από τα ράφια των σούπερ μάρκετ μέχρι τα πρατήρια των καυσίμων και από τα περίπτερα μέχρι τα εστιατόρια, τις καφετέριες, τους φούρνους, ο ΦΠΑ ανεβαίνει στο 24% για το 62% των αγαθών και υπηρεσιών και στο 13% για βασικά είδη διατροφής, το μεταφορικό κόστος των οποίων θα εκτιναχθεί στα ύψη. Είναι ενδεικτικό ότι αυτήν τη στιγμή και πριν έλθουν οι ισοπεδωτικές ανατιμήσεις του ΦΠΑ, η τιμή της βενζίνης στα νησιά του Αιγαίου διαμορφώνεται σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από τη μέση τιμή στην επικράτεια.

Ειδικότερα, η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει σκαρφαλώσει στα 1,53 ευρώ το λίτρο, αλλά στα Δωδεκάνησα «παίζει» στα 1,66 ευρώ και στις Κυκλάδες στα 1,78 ευρώ το λίτρο!

Ποιο υποτίθεται ότι είναι το αντίδοτο σε αυτές τις επιβαρύνσεις;

Κατ' αρχάς ένα επίδομα, στα πρότυπα του κοινωνικού μερίσματος, με δημοσιονομικό κόστος περί τα 25.000.000 ευρώ.

Τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια είναι τα ίδια με αυτά του μερίσματος, ενώ το έκτακτο αυτό επίδομα -που αφορά μόνο στα 27 νησιά στα οποία θα γίνει αύξηση ΦΠΑ από την Πρωτοχρονιά- κυμαίνεται από 500 έως 2.100 ευρώ, ανάλογα με το εισόδημα και το είδος του νοικοκυριού.

Ενδεικτικά, στα νοικοκυριά με δύο ενήλικες και δύο ανήλικα παιδιά το επίδομα θα είναι 1.400 ευρώ για εισόδημα έως 16.000 ευρώ, 1.200 ευρώ για εισόδημα από 16.000 έως 32.000 ευρώ και 1.000 ευρώ για εισόδημα από 32.000 έως 48.000 ευρώ.

Και τι γίνεται μετά τον ερχόμενο Ιούνιο; Η πατέντα εν ονόματι «μεταφορικό ισοδύναμο», που υποτίθεται ότι θα κρατά το μεταφορικό κόστος στα νησιά στα ίδια επίπεδα με αυτό που ισχύει στην ηπειρωτική Ελλάδα.