Την Ελλάδα επέλεξε για τη νέα του επένδυση ο Robin Schuil, ο «γκουρού» του ηλεκτρονικού εµπορίου από την Ολλανδία, που στα 16 του έστησε από χόµπι την πλατφόρµα Marktplaats, φιλοξενώντας δωρεάν αγγελίες πώλησης, και το 2004, στα 21 του χρόνια, την πούλησε στο ebay για… 290 εκατ. δολάρια.

Το επιτυχηµένο µοντέλο της Marktplaats, που απογείωσε το e-commerce στην Ολλανδία, τώρα ξεκινάει στην Ελλάδα, µε το vendora.gr, καθώς ο δηµιουργός του θεωρεί ότι υπάρχουν µεγάλες προοπτικές ανάπτυξης, παράλληλα µε την άνοδο του ηλεκτρονικού εµπορίου και την αύξηση της ταχύτητας και της διείσδυσης του ίντερνετ. Ο Robin Schuil, αφού δούλεψε για 12 χρόνια στο ebay ανοίγοντας νέες αγορές, επιλέγοντας δηλαδή τις 27 αντίστοιχες πλατφόρµες που αγόρασε το ebay στην Ευρώπη και επενδύοντας πάνω από 5 δισ. ευρώ, διακρίνει ότι στην Ελλάδα η τρέχουσα συγκυρία είναι ιδανική για την ανάπτυξη µιας τέτοιας πλατφόρµας.

Σήµερα, είναι σε επαφή µε ξένους και Έλληνες επενδυτές για έναν πρώτο γύρο χρηµατοδότησης της επένδυσής του και εξηγεί στο «ΜoneyPro» γιατί πιστεύει τόσο στην προοπτική της χώρας µας και της νέας επένδυσής του. «Ήρθα στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2016, στο Orange Grove της ολλανδικής πρεσβείας, για να γίνω µέλος της κριτικής επιτροπής στο "The Squeeze", τον διαγωνισµό για startup. Γνωρίζοντας τη χώρα, διαπίστωσα ότι υπάρχει µια πραγµατική ευκαιρία και έτσι αποφάσισα να ξεκινήσω εδώ το vendora, καθώς δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο στην ελληνική αγορά».

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ VENDORA;

«Η συνταγή του Marktplaats, µιας πλατφόρµας αγγελιών, που απευθύνεται σε όλους και θα συγκεντρώνει εκατοντάδες χιλιάδες προϊόντα, έλειπε από την ελληνική αγορά. Η µεγαλύτερη ελληνική εταιρεία αγγελιών έχει 750.000 αγγελίες, µε το µεγαλύτερο µέρος αυτών, τις 500.000, να είναι σπίτια, ενώ µόνο µερικές χιλιάδες είναι αντικείµενα. Η δυνατότητα της ελληνικής αγοράς είναι πολλαπλάσια και αυτή θέλουµε να αξιοποιήσουµε, συγκεντρώνοντας εκατοντάδες χιλιάδες αντικείµενα second hand από όποιον ιδιώτη θέλει να τα µεταπωλήσει. Οι χρήστες λοιπόν ανεβάζουν τα προϊόντα τους προς πώληση στην πλατφόρµα µαζί µε µια φωτογραφία, επιλέγουν την τιµή και τη δηµοσιεύουν. Η εµπειρία µου λέει πως οι πιο ενδιαφέρουσες κατηγορίες για τους ανθρώπους είναι αυτές µε πιο χαµηλό κόστος, όπως έπιπλα, παιδικά παιχνίδια και αντικείµενα και βιντεοπαιχνίδια», λέει ο R. Schuil.

Είναι όµως οι Έλληνες διατεθειµένοι να αγοράσουν second hand; «Στην αρχή, όλοι µού έλεγαν ότι οι Έλληνες δεν θέλουν να αγοράζουν από δεύτερο χέρι. Όµως το ίδιο έλεγαν πριν από µερικά χρόνια και για την αγορά της Ουκρανίας, που µοιάζει µε την ελληνική. Και εκεί κανείς δεν ήθελε να αγοράζει µεταχειρισµένα προϊόντα και υπήρχε έλλειψη εµπιστοσύνης. ∆εν έχουν περάσει έκτοτε ούτε 10 χρόνια και η πλατφόρµα OLX στην Ουκρανία είναι στα κορυφαία δέκα site σε επισκεψιµότητα, ενώ θα γίνει µεγαλύτερο από το Marktplaats. Γιατί λοιπόν να µη συµβεί αυτό και στην Ελλάδα; Ήδη η νοοτροπία αλλάζει, οι καταναλωτές γίνονται πιο ώριµοι και λιγότερο επιφανειακοί και αναζητούν τα αντικείµενα που έχουν αξία, ακόµη κι αν είναι δεύτερο χέρι», απαντά ο «γκουρού» του ηλεκτρονικού εµπορίου.

Ταυτόχρονα, όµως, το vendora εν µέσω κρίσης καλύπτει µια κοινωνική ανάγκη. Όπως εξηγεί ο R. Schuil, «η αγορά second hand λόγω της κρίσης δηµιουργεί περισσότερη αξία για τα αντικείµενα που όλοι αγοράζουµε, αφού τους δίνει µεταπωλητική αξία. ∆ίνει µια µεγάλη ευκαιρία σε όλους να αναπτυχθούν στο e-commerce. Υπάρχουν πολλά αντικείµενα που µπορεί να χάνουν την αξία τους για εµάς, αλλά την έχουν για άλλους και έτσι µέσα από την πλατφόρµα µπορεί κάποιος να πουλήσει αυτό που δεν χρειάζεται και να αποκτήσει κάτι άλλο. Για παράδειγµα, µητέρες µπορούν να πουλήσουν παιδικά ρούχα που είναι πια µικρά και να αγοράσουν από την πλατφόρµα αυτά που τώρα χρειάζονται. Κάποιοι έχουν δηµιουργήσει τη δική τους εµπορική επιχείρηση ξεκινώντας µε το να πουλούν αντικείµενα στην πλατφόρµα».