Πρωινό με… κομπιουτεράκι – Τοστ με 13% ΦΠΑ, καφές με 24%
Καφές, αναψυκτικά και χυμοί παραμένουν στον ΦΠΑ 24%
Το απόλυτο χάος επικρατεί μετά τις νέες αλλαγές στο ΦΠΑ των αγαθών, αφού για ακόμη μια φορά άλλα αυξάνονται, άλλα πέφτουν. Οι αλλαγές στο ΦΠΑ -για μια ακόμα φορά- θα ξαναφέρουν αναστάτωση στην αγορά, κυρίως στην εστίαση, όπου στην πραγματικότητα θα σερβίρονται τρία διαφορετικά είδη, με δύο διαφορετικούς ΦΠΑ, ενώ το μπέρδεμα θα είναι μεγαλύτερο στα καφέ.
Το αλαλούμ όμως γίνεται όταν αυτά τα προϊόντα «σχετίζονται» ή τουλάχιστον δεν είναι εμφανές το κριτήριο στης μείωσης ή της παραμονής του ΦΠΑ στα 23%.
Παράδειγμα είναι πως άλλο ΦΠΑ θα έχει η απόδειξη όταν παραγγέλνεις ένα τοστάκι και άλλη ένδειξη ΦΠΑ αν τα παραπάνω συνοδεύονται -ως είθισται- από έναν καφέ.
Οι διατάξεις που παίρνουν το δρόμο για τη Βουλή -όπως τουλάχιστον εξήγγειλε η κυβέρνηση- ορίζουν ότι ο ΦΠΑ στην εστίαση επιστρέφει στο 13%. Αυτό δεν αφορά, όμως, σε όλα τα είδη.
Ποια είδη αφορά το 13%
Τα τρόφιμα περνάνε όλα, πλέον, στο 13%, τα οινοπνευματώδη παραμένουν όπως πάντα στο 24%, ενώ το υπουργείο Οικονομικών διευκρίνισε ότι στον ίδιο υψηλό συντελεστή μένουν καφές, αναψυκτικά, χυμοί και λοιπά ροφήματα, παρ’ ότι δεν είναι οινοπνευματώδη.
Τι θα συμβεί, λοιπόν, όταν κάποιος καθίσει σε μια καφετερία και παραγγείλει έναν καφέ κι μια τυρόπιτα;
Άλλος ΦΠΑ στην τυρόπιτα, άλλος στον καφέ
Η απόδειξη θα έρθει με δύο χτυπήματα: η τυρόπιτα θα επιβαρύνεται, πλέον, με ΦΠΑ 13%, ενώ ο καφές θα συνεχίσει να επιβαρύνεται με 24%.
Ειδικά, πάντως, για τον καφέ, οι επαγγελματίες του χώρου τονίζουν ότι το προϊόν έχει επιβαρυνθεί υπέρμετρα μετά και από την επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, με αποτέλεσμα οι καθαρές πωλήσεις την περασμένη χρονιά να υποχωρήσουν κατά 1,9%.
Η επιβολή του Ε.Φ.Κ. στον καφέ, οδήγησε, επίσης, σε μια αντίστοιχα υψηλή αύξηση τιμής, από 10-30% καθώς και σε έως και διπλασιασμό του κόστους της πρώτης ύλης, επηρεάζοντας σημαντικά τους επαγγελματίες του κλάδου.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Nielsen, oι μεγαλύτερες συνέπειες της μετακύλησης του φόρου παρατηρήθηκαν στο ράφι, με αυξήσεις που έφτασαν στο 23%.
Μάλιστα οι αυξήσεις αυτές είναι ακόμη μεγαλύτερες στις πιο οικονομικές και διαδεδομένες κατηγορίες καφέ, όπως είναι ο ελληνικός καφές (30% αύξηση μέσης λιανικής τιμής πώλησης).
Το μέτρο επηρεάζει συνταξιούχους και νέους
Από τη δημογραφική ανάλυση του προφίλ των καταναλωτών, το μέτρο επηρεάζει σε μεγαλύτερο βαθμό τις ασθενέστερες κοινωνικοοικονομικές τάξεις, όπως είναι οι συνταξιούχοι και οι νέοι.
Όλη αυτή η ιστορία με το «διπλό» ΦΠΑ φέρνει στο νου το απίστευτο αλαλούμ του 2015, όταν η αρχική διατύπωση του σχετικού νόμου όριζε άλλο φόρο όταν το σουβλάκι πουλιόταν σκέτο κι άλλο φόρο όταν ο κρεοπώλης το συνόδευε με καρυκεύματα ή πιπεριές, όπως επίσης τις σκηνές απείρου κάλλους κατά την προηγούμενη εφαρμογή μειωμένου ΦΠΑ στην εστίαση, όταν ο καφές σερβιριζόμενος είχε 23% και ο καφές στο χέρι 13%.