ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Κατρούγκαλος στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ: Η αμυντική συμφωνία Ελλάδας-Γαλλίας είναι στρατηγικά ορθή επιλογή
Ποια τα δύο προβληματικά σημεία στα οποία εστίασε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ
Στην αμυντική συμφωνία Ελλάδας - Γαλλίας
αναφέρθηκε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στον Βόρειο Τομέα Αθηνών και πρώην υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Κατρούγκαλος, με δήλωσή του στα «Π».
«Η αμυντική συμφωνία με τη Γαλλία, όπως και η ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού με φρεγάτες Belh@rra αποτελούν επί της αρχής στρατηγικά ορθή επιλογή, που είχε δρομολογηθεί επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Ρητή μνεία γίνεται, άλλωστε, στο προοίμιο της συμφωνίας στη Στρατηγική Εταιρική Σχέση για το μέλλον, που υπογράφτηκε στις 23 Οκτωβρίου 2015 και εξειδικεύτηκε με σχετικό Οδικό Χάρτη το 2016.
Οι παλινωδίες όμως του κ. Μητσοτάκη, ο οποίος είχε απορρίψει την τελευταία στιγμή, τον κρίσιμο Ιούλιο 2020, τις φρεγάτες ως “πολύ ακριβές”, για να προχωρήσει σε προμήθειες εκτός προγραμματισμού και στρατηγικής, “φούσκωσαν” τον λογαριασμό των εξοπλισμών στο δυσβάσταχτο και δυσθεώρητο ποσό άνω των 10 δισ. ευρώ. Αντί της έγκαιρης αγοράς των φρεγατών, που θα είχε επιτρέψει την παράδοσή τους ήδη από το έτος 2023, ο πρωθυπουργός προχώρησε σε μη προγραμματισμένες προμήθειες, χωρίς την προβλεπόμενη θεσμικά πορεία έγκρισης (Ανώτατα Συμβούλια Κλάδων, ΓΔΑΕΕ, Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων, Συμβούλιο Αμυνας, Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εξοπλισμών και ΚΥΣΕΑ), πράγμα που δεν συμβάλλει στην ορθολογική ενίσχυση του αξιόμαχου των Ενόπλων Δυνάμεων.
Και η συμφωνία καθαυτή όμως έχει δύο σοβαρά προβληματικά σημεία: Το άρθρο 2 προβλέπει αμυντική συνδρομή μόνο σε περίπτωση επίθεσης κατά της “επικράτειας”, αφήνοντας συνεπώς εκτός κάλυψης ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα, όπου κυρίως εντοπίζεται η τουρκική επιθετικότητα. Θα πρέπει να επιδιωχθεί δήλωση εκ μέρους της Γαλλίας ώστε να επεκταθεί η ισχύς του άρθρου και στις θαλάσσιες οικονομικές ζώνες. Επίσης, στο άρθρο 18 προβλέπεται συμμετοχή σε κοινή ανάπτυξη δυνάμεων σε περιοχές όπως το Σαχέλ, πέραν κάθε συλλογικής απόφασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή άλλων διεθνών οργανισμών», τόνισε ο Γιώργος Κατρούγκαλος.
«Η αμυντική συμφωνία με τη Γαλλία, όπως και η ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού με φρεγάτες Belh@rra αποτελούν επί της αρχής στρατηγικά ορθή επιλογή, που είχε δρομολογηθεί επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Ρητή μνεία γίνεται, άλλωστε, στο προοίμιο της συμφωνίας στη Στρατηγική Εταιρική Σχέση για το μέλλον, που υπογράφτηκε στις 23 Οκτωβρίου 2015 και εξειδικεύτηκε με σχετικό Οδικό Χάρτη το 2016.
Οι παλινωδίες όμως του κ. Μητσοτάκη, ο οποίος είχε απορρίψει την τελευταία στιγμή, τον κρίσιμο Ιούλιο 2020, τις φρεγάτες ως “πολύ ακριβές”, για να προχωρήσει σε προμήθειες εκτός προγραμματισμού και στρατηγικής, “φούσκωσαν” τον λογαριασμό των εξοπλισμών στο δυσβάσταχτο και δυσθεώρητο ποσό άνω των 10 δισ. ευρώ. Αντί της έγκαιρης αγοράς των φρεγατών, που θα είχε επιτρέψει την παράδοσή τους ήδη από το έτος 2023, ο πρωθυπουργός προχώρησε σε μη προγραμματισμένες προμήθειες, χωρίς την προβλεπόμενη θεσμικά πορεία έγκρισης (Ανώτατα Συμβούλια Κλάδων, ΓΔΑΕΕ, Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων, Συμβούλιο Αμυνας, Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εξοπλισμών και ΚΥΣΕΑ), πράγμα που δεν συμβάλλει στην ορθολογική ενίσχυση του αξιόμαχου των Ενόπλων Δυνάμεων.
Και η συμφωνία καθαυτή όμως έχει δύο σοβαρά προβληματικά σημεία: Το άρθρο 2 προβλέπει αμυντική συνδρομή μόνο σε περίπτωση επίθεσης κατά της “επικράτειας”, αφήνοντας συνεπώς εκτός κάλυψης ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα, όπου κυρίως εντοπίζεται η τουρκική επιθετικότητα. Θα πρέπει να επιδιωχθεί δήλωση εκ μέρους της Γαλλίας ώστε να επεκταθεί η ισχύς του άρθρου και στις θαλάσσιες οικονομικές ζώνες. Επίσης, στο άρθρο 18 προβλέπεται συμμετοχή σε κοινή ανάπτυξη δυνάμεων σε περιοχές όπως το Σαχέλ, πέραν κάθε συλλογικής απόφασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή άλλων διεθνών οργανισμών», τόνισε ο Γιώργος Κατρούγκαλος.