ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Τριετία ψηφιακής επανάστασης - Άλμα στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών έφερε η ομάδα του Πιερρακάκη
Οι περισσότερες από τις μεγάλες παρεμβάσεις της ομάδας του Κυριάκου Πιερρακάκη είναι ορατές με γυμνό μάτι
Η παρουσίαση του Gov.gr Wallet
την περασμένη Τετάρτη ήταν το επιστέγασμα μιας πολύ «γεμάτης» τριετίας του Κυριάκου Πιερρακάκη στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Το νέο ψηφιακό πορτοφόλι για την αστυνομική ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης, που παρουσίασε ο υπουργός Επικρατείας μαζί με τους Τάκη Θεοδωρικάκο και Κώστα Καραμανλή ενώπιον του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ήρθε να πιστοποιήσει την ψηφιακή πρόοδο που καταγράφει η χώρα.
Οι περισσότερες από τις μεγάλες παρεμβάσεις της ομάδας του Κυριάκου Πιερρακάκη είναι ορατές με γυμνό μάτι στην καθημερινότητα των πολιτών. Δεν θα μπορούσε, άλλωστε, να γίνει διαφορετικά, όταν από τη μία ουρά που κατά μέσο όρο γλύτωνε κάθε πολίτης το 2018, πλέον, χάρη στον ψηφιακό μετασχηματισμό γλυτώνουμε πάνω από εξήντα.
Πρώτο και καλύτερο, φυσικά, σε αυτή την κατηγορία είναι το gov.gr, το οποίο ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2020, συγκεντρώνοντας 501 διάσπαρτες ψηφιακές υπηρεσίες που παρείχε το Δημόσιο. Σήμερα οι υπηρεσίες του gov.gr ξεπερνούν τις 1.400. Ανάμεσα σε αυτές περιλαμβάνονται οι κυριότερες αλληλεπιδράσεις του πολίτη με το κράτος: εξουσιοδοτήσεις, υπεύθυνες δηλώσεις, δημοτολογικά πιστοποιητικά, ληξιαρχικές πράξεις και ποινικά μητρώα είναι κάποιες από τις πιο «δημοφιλείς» υπηρεσίες. Επιπλέον, οι περισσότερες υπηρεσίες προς οδηγούς και ιδιοκτήτες οχημάτων έχουν ήδη ψηφιοποιηθεί, με πιο πρόσφατη την ψηφιακή μεταβίβαση, που κάνει τη ζωή του πωλητή και του αγοραστή πολύ πιο εύκολη.
Παράλληλα, το gov.gr καθιέρωσε νέες δυνατότητες. Η άυλη συνταγογράφηση διευκόλυνε τους ασθενείς (ιδίως τους χρονίως πάσχοντες) να λαμβάνουν ιατρικές συνταγές χωρίς επίσκεψη στον γιατρό. Τα ψηφιακά ραντεβού με φορείς του Δημοσίου όπως οι Εφορίες, τα ΚΕΠ, ο ΟΑΕΔ και ο ΕΦΚΑ καθιέρωσαν την εξυπηρέτηση με βιντεοκλήση ως εναλλακτικό τρόπο επικοινωνίας με το κράτος. Οπως συνηθίζει να επισημαίνει ο κ. Πιερρακάκης, στο κλάσμα «ψηφιακές υπηρεσίες προς συνολικές υπηρεσίες» η ομάδα του δεν εστιάζει αποκλειστικά στην αύξηση του αριθμητή, αλλά και στη μείωση του παρονομαστή - αυτό που περιγράφεται ως απλούστευση διαδικασιών. Δείγματα γραφής έχουν δοθεί με τη νέα διαδικασία δήλωσης γέννησης, όπου οι πέντε ουρές σε διαφορετικούς φορείς συγχωνεύτηκαν σε μία δήλωση εντός του μαιευτηρίου. Εδώ και λίγες εβδομάδες, με την ενεργοποίηση του «Μίτος», του Εθνικού Μητρώου Διαδικασιών της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, οι δράσεις απλουστεύσεων θα πυκνώσουν ακόμα περισσότερο, μειώνοντας διαδικασίες σε αριθμό και όγκο. Στο έργο της απλούστευσης συμβάλλουν δραστικά και οι εκτεταμένες διασυνδέσεις μητρώων που πραγματοποιεί η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης. Ετσι, τα περισσότερα στοιχεία κάθε πολίτη αντλούνται αυτόματα, μόνο με την έγκρισή του, μειώνοντας ταλαιπωρία και λάθη. Το κλασικότερο παράδειγμα δεν είναι άλλο από το σημαντικότερο έργο του υπουργείου, δηλαδή την οργάνωση του εμβολιασμού. Με μόνο στοιχείο τον ΑΜΚΑ του, κάθε πολίτης μπορούσε να προγραμματίσει γρήγορα, εύκολα και με ακρίβεια τα ραντεβού του μέσα από το emvolio.gov.gr.
Τέλος, βασικούς πυλώνες της λειτουργίας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης αποτελούν η αναβάθμιση των υποδομών και η προσέλκυση επενδύσεων. Σε αυτούς τους τομείς τα πρώτα αποτελέσματα αρχίζουν να γίνονται εμφανή. Στις ψηφιακές υποδομές το μεγάλο στοίχημα, που προς το παρόν κερδίζεται, είναι η άμεση αξιοποίηση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων του Ταμείου Aνάκαμψης.
*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο Secret της εφημερίδας Παραπολιτικά στις 30 Ιουλίου 2022
Οι περισσότερες από τις μεγάλες παρεμβάσεις της ομάδας του Κυριάκου Πιερρακάκη είναι ορατές με γυμνό μάτι στην καθημερινότητα των πολιτών. Δεν θα μπορούσε, άλλωστε, να γίνει διαφορετικά, όταν από τη μία ουρά που κατά μέσο όρο γλύτωνε κάθε πολίτης το 2018, πλέον, χάρη στον ψηφιακό μετασχηματισμό γλυτώνουμε πάνω από εξήντα.
Πρώτο και καλύτερο, φυσικά, σε αυτή την κατηγορία είναι το gov.gr, το οποίο ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2020, συγκεντρώνοντας 501 διάσπαρτες ψηφιακές υπηρεσίες που παρείχε το Δημόσιο. Σήμερα οι υπηρεσίες του gov.gr ξεπερνούν τις 1.400. Ανάμεσα σε αυτές περιλαμβάνονται οι κυριότερες αλληλεπιδράσεις του πολίτη με το κράτος: εξουσιοδοτήσεις, υπεύθυνες δηλώσεις, δημοτολογικά πιστοποιητικά, ληξιαρχικές πράξεις και ποινικά μητρώα είναι κάποιες από τις πιο «δημοφιλείς» υπηρεσίες. Επιπλέον, οι περισσότερες υπηρεσίες προς οδηγούς και ιδιοκτήτες οχημάτων έχουν ήδη ψηφιοποιηθεί, με πιο πρόσφατη την ψηφιακή μεταβίβαση, που κάνει τη ζωή του πωλητή και του αγοραστή πολύ πιο εύκολη.
Παράλληλα, το gov.gr καθιέρωσε νέες δυνατότητες. Η άυλη συνταγογράφηση διευκόλυνε τους ασθενείς (ιδίως τους χρονίως πάσχοντες) να λαμβάνουν ιατρικές συνταγές χωρίς επίσκεψη στον γιατρό. Τα ψηφιακά ραντεβού με φορείς του Δημοσίου όπως οι Εφορίες, τα ΚΕΠ, ο ΟΑΕΔ και ο ΕΦΚΑ καθιέρωσαν την εξυπηρέτηση με βιντεοκλήση ως εναλλακτικό τρόπο επικοινωνίας με το κράτος. Οπως συνηθίζει να επισημαίνει ο κ. Πιερρακάκης, στο κλάσμα «ψηφιακές υπηρεσίες προς συνολικές υπηρεσίες» η ομάδα του δεν εστιάζει αποκλειστικά στην αύξηση του αριθμητή, αλλά και στη μείωση του παρονομαστή - αυτό που περιγράφεται ως απλούστευση διαδικασιών. Δείγματα γραφής έχουν δοθεί με τη νέα διαδικασία δήλωσης γέννησης, όπου οι πέντε ουρές σε διαφορετικούς φορείς συγχωνεύτηκαν σε μία δήλωση εντός του μαιευτηρίου. Εδώ και λίγες εβδομάδες, με την ενεργοποίηση του «Μίτος», του Εθνικού Μητρώου Διαδικασιών της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, οι δράσεις απλουστεύσεων θα πυκνώσουν ακόμα περισσότερο, μειώνοντας διαδικασίες σε αριθμό και όγκο. Στο έργο της απλούστευσης συμβάλλουν δραστικά και οι εκτεταμένες διασυνδέσεις μητρώων που πραγματοποιεί η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης. Ετσι, τα περισσότερα στοιχεία κάθε πολίτη αντλούνται αυτόματα, μόνο με την έγκρισή του, μειώνοντας ταλαιπωρία και λάθη. Το κλασικότερο παράδειγμα δεν είναι άλλο από το σημαντικότερο έργο του υπουργείου, δηλαδή την οργάνωση του εμβολιασμού. Με μόνο στοιχείο τον ΑΜΚΑ του, κάθε πολίτης μπορούσε να προγραμματίσει γρήγορα, εύκολα και με ακρίβεια τα ραντεβού του μέσα από το emvolio.gov.gr.
Τέλος, βασικούς πυλώνες της λειτουργίας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης αποτελούν η αναβάθμιση των υποδομών και η προσέλκυση επενδύσεων. Σε αυτούς τους τομείς τα πρώτα αποτελέσματα αρχίζουν να γίνονται εμφανή. Στις ψηφιακές υποδομές το μεγάλο στοίχημα, που προς το παρόν κερδίζεται, είναι η άμεση αξιοποίηση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων του Ταμείου Aνάκαμψης.
*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο Secret της εφημερίδας Παραπολιτικά στις 30 Ιουλίου 2022