ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Τα παιδικά ρούχα με στάμπες φαγητών επηρεάζουν τη διατροφική συμπεριφορά
Έρευνες δείχνουν ότι οι προτιμήσεις για φαγητό και οι διατροφικές συμπεριφορές της παιδικής ηλικίας, συχνά παραμένουν στην ενηλικίωση
Ντόνατ, πίτσα, παγωτό, μπισκότα «παρελαύνουν» σε παιδικά ρούχα, κάνοντας τα παιδιά ακόμη πιο… λαχταριστά. Νέα ανάλυση δείχνει εάν οι στάμπες φαγητών στα παιδικά ρούχα επηρεάζουν την διατροφική συμπεριφορά.
Τα τελευταία χρόνια οι στάμπες φαγητών και δη «απαγορευτικών» σε παιδικά ρούχα έχουν γίνει μόδα. Η Megan Pesch, παιδίατρος αναπτυξιακής συμπεριφοράς και μητέρα τριών κοριτσιών, που μελετά τις διατροφικές συμπεριφορές παιδιών στο Νοσοκομείο Παίδων Mott του Πανεπιστημίου του Michigan, αναρωτήθηκε εάν αυτή η μόδα είχε συνέπειες στις διατροφικές συνήθειες των παιδιών.
«Το να κάνουμε τα παιδιά μας κινητές διαφημίσεις πρόχειρου φαγητού, κάνει αυτά τα τρόφιμα ακόμη πιο ελκυστικά. Είτε σκόπιμα είτε όχι, στέλνουμε θετικά κοινωνικά μηνύματα σχετικά με την κατανάλωση ανθυγιεινών τροφών στα παιδιά και στους γονείς τους, που μπορεί να επηρεάσουν μακροπρόθεσμα την διατροφική συμπεριφορά τους».
Τι κρύβει η συγκεκριμένη μόδα
Σε μια νέα ανάλυση, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Eating Behaviors, η Dr Pesch και οι συνάδελφοί της εξέτασαν 3.870 είδη ένδυσης, σε διάστημα ενός μηνός το 2018, από τέσσερις μεγάλες εταιρείες λιανικής πώλησης.
Ένα από τα 11 είδη ένδυσης περιελάμβανε στάμπες φαγητών και τα δύο τρίτα αυτών των φαγητών ήταν ανθυγιεινά. Άλλα απεικόνιζαν πιο υγιεινές επιλογές, όπως φρούτα. Το ένα τρίτο περιελάμβανε στάμπες φαγητών «για διασκέδαση», όπως ένα κομμάτι πίτσας που οδηγούσε ένα skateboard.
Οι διαφορές μεταξύ των φύλων ήταν εμφανείς. Στα ρούχα των κοριτσιών είδαν κυρίως μπισκότα και γλυκά. Στα ρούχα των αγοριών είδαν περισσότερο fast food και αλμυρά φαγητά, όπως πίτσα, λουκάνικα και πατάτες.
«Αυτό μπορεί να υπογραμμίζει ορισμένες πολιτισμικές προσδοκίες σε σχέση με τη συμπεριφορά των παιδιών, ειδικά ότι τα κορίτσια αναμένεται να είναι πιο γλυκά στους τρόπους τους», λέει η επικεφαλής ερευνήτρια.
«Η ένδυση είναι ένα ισχυρό μέσο, που μπορεί να επηρεάσει την ταυτότητα των παιδιών και οι στάμπες, που απεικονίζουν ανθυγιεινά τρόφιμα ως «διασκεδαστικά, χαζά και θετικά», είναι πολύ συχνό φαινόμενο. Μάλιστα τα ντόνατς, η πίτσα και άλλα είδη πρόχειρου φαγητού εμφανίζονται πλέον πολύ και σε άλλα αντικείμενα, που προορίζονται για παιδιά, όπως σε παιχνίδια και σε χαρτιά περιτυλίγματος».
Οι έρευνες δείχνουν ότι οι προτιμήσεις για φαγητό και οι διατροφικές συμπεριφορές, που δημιουργούνται στην παιδική ηλικία, συχνά παραμένουν στην ενηλικίωση, λένε οι συγγραφείς της ανάλυσης. Παραμένει άγνωστο ποια μηνύματα λαμβάνουν τα παιδιά, όταν φορούν ρούχα με στάμπες φαγητών και αν αυτό επηρεάζει τις προτιμήσεις τους για το τι θα επιλέξουν να φάνε, αλλά θα πρέπει να διερευνηθούν σε μελλοντικές έρευνες, τονίζουν.
«Δεν είναι λάθος ένα ντόνατ ή ένα μπισκότο μια στο τόσο. Δεν υπάρχει πρόβλημα, αν καταναλώνονται με μέτρο. Αλλά η σχέση των παιδιών με τα τρόφιμα αρχίζει να αναπτύσσεται σε μικρή ηλικία. Η παχυσαρκία αποτρέπεται πολύ πιο εύκολα από ό,τι αντιμετωπίζεται.
Ξοδεύουμε πολύ χρόνο να μελετήσουμε πώς τα παιδιά αναπτύσσουν διατροφικές συνήθειες και προτιμήσεις για τα τρόφιμα και τι μπορούμε να κάνουμε νωρίς για να αποτρέψουμε την παχυσαρκία. Τα γραφικά για τα τρόφιμα στα προϊόντα, που προορίζονται για παιδιά, μπορεί να παρέχουν πληροφορίες για το πώς η κοινωνία διαμορφώνει τις συναισθηματικές σχέσεις των παιδιών με το φαγητό και να ενισχύει τα μηνύματα προώθησης της παχυσαρκίας», καταλήγει η Dr Pesch.
Τα τελευταία χρόνια οι στάμπες φαγητών και δη «απαγορευτικών» σε παιδικά ρούχα έχουν γίνει μόδα. Η Megan Pesch, παιδίατρος αναπτυξιακής συμπεριφοράς και μητέρα τριών κοριτσιών, που μελετά τις διατροφικές συμπεριφορές παιδιών στο Νοσοκομείο Παίδων Mott του Πανεπιστημίου του Michigan, αναρωτήθηκε εάν αυτή η μόδα είχε συνέπειες στις διατροφικές συνήθειες των παιδιών.
«Το να κάνουμε τα παιδιά μας κινητές διαφημίσεις πρόχειρου φαγητού, κάνει αυτά τα τρόφιμα ακόμη πιο ελκυστικά. Είτε σκόπιμα είτε όχι, στέλνουμε θετικά κοινωνικά μηνύματα σχετικά με την κατανάλωση ανθυγιεινών τροφών στα παιδιά και στους γονείς τους, που μπορεί να επηρεάσουν μακροπρόθεσμα την διατροφική συμπεριφορά τους».
Τι κρύβει η συγκεκριμένη μόδα
Σε μια νέα ανάλυση, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Eating Behaviors, η Dr Pesch και οι συνάδελφοί της εξέτασαν 3.870 είδη ένδυσης, σε διάστημα ενός μηνός το 2018, από τέσσερις μεγάλες εταιρείες λιανικής πώλησης.
Ένα από τα 11 είδη ένδυσης περιελάμβανε στάμπες φαγητών και τα δύο τρίτα αυτών των φαγητών ήταν ανθυγιεινά. Άλλα απεικόνιζαν πιο υγιεινές επιλογές, όπως φρούτα. Το ένα τρίτο περιελάμβανε στάμπες φαγητών «για διασκέδαση», όπως ένα κομμάτι πίτσας που οδηγούσε ένα skateboard.
Οι διαφορές μεταξύ των φύλων ήταν εμφανείς. Στα ρούχα των κοριτσιών είδαν κυρίως μπισκότα και γλυκά. Στα ρούχα των αγοριών είδαν περισσότερο fast food και αλμυρά φαγητά, όπως πίτσα, λουκάνικα και πατάτες.
«Αυτό μπορεί να υπογραμμίζει ορισμένες πολιτισμικές προσδοκίες σε σχέση με τη συμπεριφορά των παιδιών, ειδικά ότι τα κορίτσια αναμένεται να είναι πιο γλυκά στους τρόπους τους», λέει η επικεφαλής ερευνήτρια.
«Η ένδυση είναι ένα ισχυρό μέσο, που μπορεί να επηρεάσει την ταυτότητα των παιδιών και οι στάμπες, που απεικονίζουν ανθυγιεινά τρόφιμα ως «διασκεδαστικά, χαζά και θετικά», είναι πολύ συχνό φαινόμενο. Μάλιστα τα ντόνατς, η πίτσα και άλλα είδη πρόχειρου φαγητού εμφανίζονται πλέον πολύ και σε άλλα αντικείμενα, που προορίζονται για παιδιά, όπως σε παιχνίδια και σε χαρτιά περιτυλίγματος».
Οι έρευνες δείχνουν ότι οι προτιμήσεις για φαγητό και οι διατροφικές συμπεριφορές, που δημιουργούνται στην παιδική ηλικία, συχνά παραμένουν στην ενηλικίωση, λένε οι συγγραφείς της ανάλυσης. Παραμένει άγνωστο ποια μηνύματα λαμβάνουν τα παιδιά, όταν φορούν ρούχα με στάμπες φαγητών και αν αυτό επηρεάζει τις προτιμήσεις τους για το τι θα επιλέξουν να φάνε, αλλά θα πρέπει να διερευνηθούν σε μελλοντικές έρευνες, τονίζουν.
«Δεν είναι λάθος ένα ντόνατ ή ένα μπισκότο μια στο τόσο. Δεν υπάρχει πρόβλημα, αν καταναλώνονται με μέτρο. Αλλά η σχέση των παιδιών με τα τρόφιμα αρχίζει να αναπτύσσεται σε μικρή ηλικία. Η παχυσαρκία αποτρέπεται πολύ πιο εύκολα από ό,τι αντιμετωπίζεται.
Ξοδεύουμε πολύ χρόνο να μελετήσουμε πώς τα παιδιά αναπτύσσουν διατροφικές συνήθειες και προτιμήσεις για τα τρόφιμα και τι μπορούμε να κάνουμε νωρίς για να αποτρέψουμε την παχυσαρκία. Τα γραφικά για τα τρόφιμα στα προϊόντα, που προορίζονται για παιδιά, μπορεί να παρέχουν πληροφορίες για το πώς η κοινωνία διαμορφώνει τις συναισθηματικές σχέσεις των παιδιών με το φαγητό και να ενισχύει τα μηνύματα προώθησης της παχυσαρκίας», καταλήγει η Dr Pesch.