Ο θαλάσσιος τουρισμός κλειδί της ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών
Ο θαλάσσιος τουρισμός σε μια χώρα, όπως η Ελλάδα, με χιλιάδες χιλιόμετρα ακτογραμμής, με εκατοντάδες μικρά και μεγάλα νησιά και φιλόξενη θάλασσα αποτελεί σημαντική πρόκληση για την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών και της εθνικής οικονομίας γενικότερα.
Ο έντονα νησιωτικός χαρακτήρας της Ελλάδας, επικουρούμενος από την ποιότητα και τον πλούτο των φυσικών και ιστορικών πόρων, κοντά στα παράλια μεγάλων τμημάτων της ηπειρωτικής χώρας, δημιουργούν ευνοϊκότατες προοπτικές για την ανάπτυξη του τουρισμού σκαφών αναψυχής (yachting).
Στην Ελλάδα σήμερα, πέρα από τον ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό ιδιωτικών σκαφών αναψυχής που κυκλοφορούν και ελλιμενίζονται, υπάρχουν περίπου 5.000 πλοία αναψυχής που δραστηριοποιούνται ως επαγγελματικά συνδράμοντας στην εθνική οικονομία και καθιστώντας την εκναύλωση πλοίων αναψυχής σε ανερχόμενο κλάδο με δυναμικές προοπτικές. Αντιστοίχως, σύμφωνα με στοιχεία καταγράφονται περίπου 620 επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια.
Ο νόμος 4256/14, όπως ισχύει, προβλέπει ότι επαγγελματικό πλοίο αναψυχής είναι το πλοίο αναψυχής με μήκος μεγαλύτερο από επτά (7) μέτρα, με έως σαράντα εννέα (49) επιβάτες, επαρκείς και κατάλληλους χώρους ενδιαίτησης που δραστηριοποιείται με σύμβαση ολικής ναύλωσης.
Το ημερόπλοιο, σύμφωνα με το άρθρο 12 του ν.4256/2014, ορίζεται ως το μικρό σκάφος (μήκος μικρότερο από επτά (7) μέτρα) ή πλοίο αναψυχής ή επιβατηγό τουριστικό πλοίο, το οποίο εκτελεί ημερήσιο θαλάσσιο ταξίδι, με σκοπό την αναψυχή των επιβατών με τη διενέργεια θαλάσσιας εκδρομής μέσω προκαθορισμένου προγράμματος που έχει εκ των προτέρων δημοσιοποιηθεί και περιλαμβάνει τουριστικές δραστηριότητες στους διάφορους λιμένες, όρμους ή ακτές.
Σημαντική επίσης καινοτομία αποτελεί το Ηλεκτρονικό Μητρώο Τουριστικών Σκαφών, του οποίου η λειτουργία ξεκίνησε πριν λίγους μήνες.
Σε κάθε περίπτωση δημιουργούνται σημαντικές ευκαιρίες για την ανάπτυξη του κλάδου, υπό την προϋπόθεση εκσυγχρονισμού του νομοθετικού πλαισίου, της παροχής σχετικών κινήτρων και τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών εγκαταστάσεων, καθώς η ανεπάρκεια των τελευταίων έχει οδηγήσει στο φαινόμενο πολλά σκάφη αναψυχής να εξυπηρετούνται σήμερα σε διάφορους λιμένες γενικού χαρακτήρα (επιβατικούς, αλιευτικά καταφύγια κλπ.) ή και σε φυσικούς όρμους / κόλπους, χωρίς λιμενική υποδομή.