Ο εθελοντισμός, η οδική ασφάλεια, η πρόληψη από εξαρτήσεις, η επιχειρηματικότητα, η ρομποτική και η σεξουαλική αγωγή είναι οι έξι νέες θεματικές ενότητες που θα διδάσκονται στα σχολεία, όπως αποκαλύπτει στη συνέντευξή της στα «Π» η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως. Η υπουργός Παιδείας προαναγγέλλει ότι τον Σεπτέμβριο θα υπάρχει νέο πρόγραμμα Θρησκευτικών. Θυμίζουμε ότι, βάσει της απόφασης του ΣτΕ, σκοπός του μαθήματος των Θρησκευτικών πρέπει να είναι η ανάπτυξη ορθόδοξης χριστιανικής συνείδησης, ενώ αναφορές σε άλλα θρησκεύματα μπορούν να γίνουν με τρόπο διακριτό και αφού έχει προηγηθεί η ανάπτυξη χριστιανικής συνείδησης, άρα, δηλαδή, μετά το Δημοτικό.
Ποιες αλλαγές σχεδιάζετε στις πανελλαδικές εξετάσεις και από πότε θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα;
Κύριε Παπαχλιμίντζο, διαχρονικά ως Πολιτεία τείνουμε να εστιάζουμε στις πανελλαδικές εξετάσεις, ωστόσο για εμάς η αλλαγή αυτής της διαδικασίας δεν συνιστά πρώτη προτεραιότητα. Δίνουμε έμφαση στις αλλαγές από τη βάση της εκπαιδευτικής πυραμίδας προς τα πάνω, αρχής γενομένης από το νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο. Έτσι, στοχεύουμε στην καθολική εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής υποχρεωτικής εκπαίδευσης, στον εμπλουτισμό του προγράμματος σπουδών, στην εισαγωγή νέων θεματικών, την καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων. Αναφορικά με το Λύκειο, σχεδιάζουμε, μεταξύ άλλων, την επαναφορά της τράπεζας θεμάτων στην Α’ Λυκείου από το έτος 2020-2021 και σταδιακά τα επόμενα χρόνια στις υπόλοιπες τάξεις, την αποκατάσταση μαθημάτων γενικής παιδείας στη Γ’ Λυκείου, τον συνυπολογισμό, με αυξανόμενη διαβάθμιση ανά τάξη, των επιδόσεων των τριών τάξεων του Λυκείου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ξεκινώντας με τους μαθητές που θα εισαχθούν στην Α’ Λυκείου το έτος 2020-2021, και τούτο προκειμένου να ενισχυθεί ο αυτόνομος παιδαγωγικός ρόλος του Λυκείου και να βελτιωθεί η παρεχόμενη εκπαίδευση. Με σχέδιο, σταδιακά, και χωρίς να αναστατώσουμε τον σχεδιασμό των μαθητών και των οικογενειών τους, προχωράμε σε μεταρρυθμίσεις σε βάθος χρόνου, βήμα-βήμα, με τη συμβολή όλων των σχετικών φορέων και λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις ανάγκες των μαθητών.
Σχεδιάζουμε τον συνυπολογισμό, με αυξανόμενη διαβάθμιση ανά τάξη, των επιδόσεων των τριών τάξεων του Λυκείου για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Γιατί αλλάξατε την αργία των Τριών Ιεραρχών;
Ο εορτασμός των Τριών Ιεραρχών αποκαταστάθηκε στην ορθή του διάσταση. Με σεβασμό στον εορταστικό χαρακτήρα της ημέρας και με σκοπό την ενημέρωση των μαθητών και των μαθητριών, αλλά και στο πνεύμα του ανοικτού σχολείου με πρόβλεψη για κανονική διδασκαλία μαθημάτων.
Ποιες είναι οι νέες θεματικές που θα μπουν στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο; Υπάρχει το καταρτισμένο σχετικά προσωπικό να τις διδάσκει;
Να πούμε εισαγωγικά πως οι νέες θεματικές θα διδάσκονται οργανωμένα και συστηματικά στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωρολόγιου προγράμματος, δεν θα είναι με την αποσπασματική μορφή της «θεματικής εβδομάδας», όπως ίσχυε έως τώρα. Τις επόμενες ημέρες οι ενδιαφερόμενοι φορείς, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικά εκείνων που υλοποιούν ήδη επιτυχημένα προγράμματα που αφορούν, για παράδειγμα, τον εθελοντισμό, την οδική ασφάλεια, την πρόληψη από εξαρτήσεις, τη ρομποτική, τη σεξουαλική αγωγή, θα κληθούν από το υπουργείο, από κοινού με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, να καταθέσουν προτάσεις και προτεινόμενο σχετικό υλικό ανά θεματική. Ταυτόχρονα, με ολοκληρωμένο σχεδιασμό προχωράμε στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που θα τις διδάξουν. Ως προς τις ώρες διδασκαλίας, θα ληφθεί μέριμνα για την ισορροπία και για την πληρότητα, για τη μικρότερη διαταραχή του προγράμματος.
Οι αλλαγές στα σχολικά βιβλία θα είναι σαρωτικές ή λίγες και στοχευμένες;
Τα περισσότερα σχολικά εγχειρίδια είναι ήδη σε διαδικασία επικαιροποίησης και εμπλουτισμού, αντιλαμβάνεστε, όμως, ότι είναι μια διαδικασία που παίρνει χρόνο. Προωθούμε, επιπλέον, την αξιοποίηση μεθόδων, όπως το πολλαπλό βιβλίο, που προάγουν την κριτική σκέψη και άλλες ήπιες δεξιότητες των μαθητών, καθώς οι μαθητές θα καλούνται να συνδυάσουν πηγές και θα απομακρυνθούν από την πληγή της αποστήθισης. Η εντονότερη καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων είναι, κατά τη γνώμη μας, απαραίτητη. Εκτός από τη σφαιρική προσέγγιση και την εμβάθυνση σε γνωστικά αντικείμενα, πρέπει να παρέχονται στους νέους επιπλέον εφόδια που θα τους επιτρέπουν να αναλύουν και να αξιοποιούν καλύτερα την παρεχόμενη γνώση και να προσαρμόζονται ευέλικτα σε ένα ραγδαία μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Ο εμπλουτισμός αυτός δρομολογείται άμεσα, με την προσθήκη νέων θεματικών στο σχολικό πρόγραμμα σπουδών, όπως ο εθελοντισμός, η επιχειρηματικότητα, η σεξουαλική αγωγή, η καταπολέμηση των εξαρτήσεων, με την αναμόρφωση των υφιστάμενων σχολικών προγραμμάτων και εγχειριδίων και τον εμπλουτισμό των μεθόδων διδασκαλίας.
Δρομολογούμε άμεσα την προσθήκη νέων θεματικών στο σχολικό πρόγραμμα σπουδών, όπως ο εθελοντισμός, η επιχειρηματικότητα, η σεξουαλική αγωγή και η καταπολέμηση των εξαρτήσεων
Ειδικότερα για το μάθημα των Θρησκευτικών έχει γίνει πολύς λόγος τα τελευταία χρόνια. Θα αλλάξει η διδακτική ύλη και αυτό θα γίνει σε συνεννόηση με την Εκκλησία;
Έχει συσταθεί προ καιρού, από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ειδική επιστημονική επιτροπή για να εισηγηθεί τις μεταβατικές λύσεις σε όλα τα θέματα που αφορούν στη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών και πολύ σύντομα θα κατατεθούν σχετικές προτάσεις. Ολα θα γίνουν σύμφωνα με τον νόμο και τις δικαστικές αποφάσεις, όπως αρμόζει σε μια δημοκρατικά οργανωμένη Πολιτεία. Θα γίνουν, όμως, με κριτήρια επιστημονικά και παιδαγωγικά, προς όφελος των μαθητών. Τον Σεπτέμβριο θα έχουμε στα σχολεία άλλα προγράμματα Θρησκευτικών, τα οποία θα είναι σύμφωνα με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Την περασμένη εβδομάδα δημοσιεύθηκαν δύο νέες προκηρύξεις για προσλήψεις εκπαιδευτικών. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για την επόμενη χρονιά;
Η απερχόμενη ηγεσία του υπουργείου επέφερε μια σειρά από αλλαγές στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, χωρίς να προβλέψει τη συνακόλουθη ραγδαία αύξηση στις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Οι νέοι διορισμοί επιτάσσονται, δε, καθώς διαχρονικά υπάρχουν πολλά κενά που καλύπτονται από αναπληρωτές, ενώ το εκπαιδευτικό μας προσωπικό είναι σε μεγάλο βαθμό γηρασμένο. Ανταποκριθήκαμε τάχιστα και αποτελεσματικά στην κάλυψη των αναγκών, τόσο στη Γενική Εκπαίδευση όσο και στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Δέκα χρόνια μετά, η δημόσια εκπαίδευση ενισχύεται με 10.500 μόνιμους διορισμούς δασκάλων και καθηγητών, ενώ ήδη έχουν ξεκινήσει να υπογράφονται οι 4.500 μόνιμοι διορισμοί στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση, οι πρώτοι στην ιστορία της χώρας μέσω ΑΣΕΠ. Ήδη, την περασμένη Τετάρτη, ανακοινώθηκαν τα ονόματα 1.040 επιτυχόντων για μόνιμο διορισμό σε κενές οργανικές θέσεις σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Πρόκειται για μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού κλάδων Θεραπευτών Λόγου, Ψυχολόγων, Σχολικών Νοσηλευτών, Φυσιοθεραπευτών, Εργασιοθεραπευτών - Εργοθεραπευτών, Κοινωνικών Λειτουργών καθώς και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού.
Οι μεταρρυθμίσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποτελούν παραδοσιακά πεδίο σύγκρουσης των υπουργών Παιδείας με τις φοιτητικές παρατάξεις. Είστε έτοιμη για μια ενδεχόμενη σύγκρουση με κομμάτι της φοιτητικής κοινότητας;
Θα ήταν ουτοπικό να πιστεύει κανείς πως οι προωθούμενες μεταρρυθμίσεις θα τύχουν απόλυτης ομοφωνίας. Οτιδήποτε επιχειρείς να αλλάξεις, να βελτιώσεις, πάντοτε θα υπάρχει κάποιος που θα εκφράσει τη διαφωνία του. Και αυτό είναι απολύτως θεμιτό και υγιές στο πλαίσιο του δημοκρατικού διαλόγου. Και για να είμαστε ξεκάθαροι, δεν κάνουμε αλλαγές για να τις κάνουμε, αλλά -ανάμεσα σε άλλους λόγους- επειδή διαδεχθήκαμε μία τετραετία ΣΥΡΙΖΑ της ήσσονος προσπάθειας, της απαξίωσης, του απόλυτου αυτοσχεδιασμού, της ιδεοληψίας και της προχειρότητας. Εμείς, λοιπόν, θα συνεχίσουμε να επιδιώκουμε τη μέγιστη δυνατή συναίνεση, λειτουργώντας θεσμικά, με θετική προσέγγιση και με σεβασμό στη διαφορετική άποψη, ωστόσο, οφείλω να είμαι σαφής, δεν θα επιτρέψουμε στη δύναμη της αδράνειας να καταδικάσει στην υποβάθμιση το μέλλον των παιδιών μας, να θέσει στο περιθώριο από τις διεθνείς καλές πρακτικές την Ανώτατη Εκπαίδευση.
Περισσότερα από 190 αμερικανικά πανεπιστήμια έχουν δείξει έμπρακτη διάθεση συνεργασίας με ελληνικά Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Έχουν δείξει αμερικανικά πανεπιστήμια βούληση συνεργασίας με ελληνικά; Τι έκταση έχει το ενδιαφέρον αυτό και πώς μπορεί να ωφεληθούν τα πανεπιστήμια στη χώρα μας;
Από τους πρώτους μήνες της ανάληψης της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, θέσαμε ως στόχο να ενισχύσουμε τη θέση της χώρας μας στον παγκόσμιο εκπαιδευτικό χάρτη. Και έχουμε κινηθεί με ενέργειες και σε ευρωπαϊκό επίπεδο -για παράδειγμα, με διερεύνηση συνεργειών με γαλλικά και γερμανικά πανεπιστήμια, με τη στήριξη της συμμετοχής πανεπιστημίων μας στον θεσμό των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων- και με πανεπιστήμια εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Καθώς με ρωτάτε συγκεκριμένα για τα αμερικανικά πανεπιστήμια, τον Σεπτέμβριο του 2019 αναλάβαμε την πρωτοβουλία συνεργασίας με το Αμερικανικό Ινστιτούτο Διεθνούς Εκπαίδευσης, ώστε να αναπτύξουμε περαιτέρω δίκτυα συνεργειών μεταξύ ελληνικών και αμερικανικών πανεπιστημίων. Έτσι, εγκαινιάσαμε πρόσφατα πρόγραμμα συνεργασίας με το Ινστιτούτο μέσω διαδικτυακού σεμιναρίου, όπου ενεγράφησαν περισσότερα από 190 αμερικανικά πανεπιστήμια, επιδεικνύοντας έμπρακτη διάθεση συνεργασίας με ελληνικά Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Μεταξύ αυτών, μέλη της περίφημης Ivy League, που περιλαμβάνει κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου. Στόχος να δρομολογηθούν μακροπρόθεσμες συνέργειες, όπως η εκπόνηση κοινών προγραμμάτων σπουδών, η συμμετοχή αλλοδαπών φοιτητών σε ξενόγλωσσα και σε θερινά προγράμματα στη χώρα μας, η ανταλλαγή φοιτητών, ακαδημαϊκών, ερευνητών και τεχνογνωσίας και άλλες μορφές συνεργασίας που τα ίδια τα ιδρύματα θα αποφασίσουν. Στο πλαίσιο του προγράμματος, σχεδιάζεται η έλευση αντιπροσωπίας αμερικανικών πανεπιστημίων, η συνάντηση με πρυτάνεις ελληνικών πανεπιστημίων και οι επισκέψεις σε αστικά και περιφερειακά πανεπιστήμια, διάρκειας μίας εβδομάδας, στα τέλη Μαρτίου 2020, προκειμένου να διερευνηθούν μακροπρόθεσμες συνεργασίες. Το όφελος για τη χώρα μας και την ακαδημαϊκή κοινότητα από τέτοιου είδους συνεργασίες θα είναι εξαιρετικά σημαντικό, ενώ το υπουργείο θεσμοθετεί παράλληλα νέο νομοθετικό πλαίσιο απελευθέρωσης των ξενόγλωσσων προγραμμάτων, διεθνών συνεργασιών και ενίσχυσης πρωτοβουλιών εξωστρέφειας των Ιδρυμάτων μας.
Τελικά, δεν θα γίνει αξιολόγηση εκπαιδευτικών; Ήταν βασική προεκλογική σας δέσμευση;
Η αξιολόγηση συνιστά καίριο πυλώνα του προγράμματός μας, τον οποίο και θα υλοποιήσουμε. Εξαγγείλαμε την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών στην παρουσίαση του προγράμματος Παιδείας τον Νοέμβριο του 2018, ανανεώσαμε τη δέσμευσή μας κατά τις προγραμματικές δηλώσεις μας ως κυβέρνησης τον Ιούλιο του 2019 και σήμερα υλοποιούμε με συνέπεια τον σχεδιασμό μας. Η εισαγωγή της αξιολόγησης στα σχολεία υλοποιείται με βάση τον αρχικό προγραμματισμό και τις εξαγγελίες μας: πρώτο στάδιο η επιμόρφωση εκπαιδευτικών και η αξιολόγηση σχολικών μονάδων, δεύτερο στάδιο η αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών. Υλοποίηση σε δύο φάσεις, προκειμένου να οργανωθεί και να λειτουργήσει σωστά. Στόχος μας η επένδυση στον εκπαιδευτικό, η ποιοτική εκπαίδευση για τα παιδιά μας και η εμπέδωση της εμπιστοσύνης στο νέο σύστημα. Προχωρούμε με συνεκτική προσέγγιση και κλιμακωτή υλοποίηση. Με σεβασμό στον εκπαιδευτικό και ευθύνη απέναντι στην κοινωνία.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» στις 8/2