Από το 2015, η ΕΕ έχει δεσμεύσει πάνω από 2,23 δις ευρώ για τη διαχείριση του μεταναστευτικού. Σε γραπτή απάντηση προς την Ελληνίδα Ευρωβουλευτή Εύα Καϊλή, η Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων της Ένωσης, για την Ευρωπαϊκή αντιμετώπιση της μεταναστευτικής κρίσης, γνωστοποιεί πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή γνωρίζει ότι υπήρξαν δυσκολίες απορρόφησης των κονδυλίων της ΕΕ στην Ελλάδα και ότι ελήφθησαν αποφασιστικά μέτρα για την βελτίωσή της.

Αναφορικά με το αίτημα για συγκεκριμένο κατάλογο ΜΚΟ που έχουν λάβει Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, η Σουηδή Επίτροπος ανέφερε πως οι μη κυβερνητικές οργανώσεις δεν είναι επιλέξιμες ως άμεσοι δικαιούχοι αλλά μπορούν να είναι συνδικαιούχοι, και ότι τα κράτη μέλη είναι υπεύθυνα για την ανάθεση και την επιλογή των έργων και των δικαιούχων στο πλαίσιο των εθνικών προγραμμάτων.
Βάσει της απάντησης της Επιτρόπου Γιόχανσον στην επίκαιρη ερώτηση της Εύας Καϊλή, η Ελληνίδα Ευρωβουλευτής τονίζει:

“Για μια ακόμη φορά αποδεικνύεται ότι αν και οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ είχαν όλα τα χρηματοδοτικά μέσα από την ΕΕ για να διαχειριστούν τις μεταναστευτικές ροές μέσω δύο διακριτών ταμείων αλλά και έκτακτης βοήθειας, δυστυχώς ήταν αναποτελεσματικοί. Αυτό προκύπτει από τη προβληματική απορρόφηση των 2,23 δις ευρώ και τις ανεπαρκείς υποδομές που δημιουργήθηκαν την περίοδο αυτή για τη φιλοξενία των προσφύγων στα νησιά του Αιγαίου, τη γρήγορη διεκπεραίωση των αιτήσεων ασύλου και των επιστροφών.

Παράλληλα, όπως φαίνεται εκ του αποτελέσματος, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ φέρει αποκλειστικά την ευθύνη για την επιλογή των ΜΚΟ που συμμετείχαν στο σχέδιο της αντιμετώπισης των αυξημένων ροών μεταναστών και προσφύγων. Το τραγικό παράδειγμα της Μόρια επί ημερών ΣΥΡΙΖΑ, εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη διαχείριση της κρίσης και την επιλογή των συνδικαιούχων συνεργατών της.

Η κρίση στα σύνορα και οι αυξημένες ροές μεταναστών των τελευταίων ημερών αποτελούν πρόκληση για Ελλάδα και Ευρώπη. Ο Τούρκος Πρόεδρος έχει κάνει ήδη γνωστό το αίτημά του για αναθεώρηση της Συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας.

Σαφώς, η συμβολή της ΕΕ στην αντιμετώπιση της έκτακτης κρίσης, μετά τη μονομερή παραβίασή της από την Τουρκία, είναι αναγκαία. Η Ελλάδα και άλλα κράτη μέλη που αντιμετωπίζουν αντίστοιχες κρίσεις πρέπει να υποστηριχθούν χρηματοδοτικά, ενώ παράλληλα η ΕΕ θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα στην αναθεώρηση του Δουβλίνου, ώστε πλέον να δημιουργηθεί ένα δίκαιο Ευρωπαϊκό πλαίσιο για την αντιμετώπιση της κρίσης, που δεν θα βαραίνει τόσο δυσανάλογα τις χώρες εισόδου, όπως η Ελλάδα.

Οι λανθασμένες επιλογές και η ανικανότητα της προηγούμενης κυβέρνησης μας έφτασαν εδώ.

Αυτές τις κρίσιμες στιγμές που Ελλάδα και Ευρώπη απειλούνται με συνεχείς εκβιασμούς και ασύμμετρες απειλές, σημασία έχει να προχωρήσουμε με αποφασιστικότητα και αλληλεγγύη σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε να βρούμε μια βιώσιμη λύση στην μεταναστευτική κρίση και το προσφυγικό, με σεβασμό προς το διεθνές δίκαιο, την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αλλά και την ακεραιότητα των Ευρωπαϊκών συνόρων, ώστε να είναι όλοι οι πολίτες ασφαλείς.»

Ακολουθούν τα κείμενα της ερώτησης και της απάντησης:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-003696/2019

προς την Επιτροπή

Άρθρο 138 του Κανονισμού

Eva Kaili

Θέμα: Ευρωπαϊκά κονδύλια για το προσφυγικό στην Ελλάδα

Το προσφυγικό αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα αυτή τη στιγμή, καθώς οι δομές φιλοξενίας που έχουν δημιουργηθεί στη χώρα είναι υπερπλήρεις. Ταυτόχρονα η απορροφητικότητα των κονδυλίων που διατίθενται από την Επιτροπή φαίνεται να μην είναι επαρκής.

Ερωτάται η Επιτροπή:

1 Ποιο είναι το ποσό που έχει διατεθεί συνολικά στην Ελλάδα από την Επιτροπή για το προσφυγικό και σε ποιους τομείς;

2 Ποιο είναι το ποσοστό απορροφητικότητας αυτών των κονδυλίων από την ελληνική κυβέρνηση από την έναρξη της χρηματοδότησης;

3 Υπάρχει κατάλογος των ΜΚΟ που έχουν λάβει χρηματοδότηση από την ΕΕ;

EL
E-003696/2019
Απάντηση της κ. Johansson
εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
(26.2.2020)

1 Από το 2015, η Επιτροπή έχει στηρίξει την Ελλάδα με πάνω από 2,23 δισ. EUR για τη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών, μέσω του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης (ΤΑΜΕ), του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤΕΑ), καθώς και του μέσου στήριξης έκτακτης ανάγκης, το οποίο έχει παράσχει χρηματοδοτική στήριξη για τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης στα νησιά, την επιτάχυνση των διαδικασιών ασύλου, την αύξηση των επιστροφών, την ενίσχυση της ιατρικής περίθαλψης για τους μετανάστες, τη δημιουργία ασφαλών ζωνών για τους ασυνόδευτους ανηλίκους στα κέντρα υποδοχής και ταυτοποίησης και την προστασία των θαλάσσιων και χερσαίων συνόρων με την αναβάθμιση των υποδομών.

2 Η Επιτροπή γνωρίζει ότι υπήρξαν δυσκολίες απορρόφησης των κονδυλίων της ΕΕ στην Ελλάδα. Έχουν ληφθεί αποφασιστικά μέτρα για την αντιμετώπιση του ζητήματος και έχει βελτιωθεί η εφαρμογή από την Ελλάδα της χρηματοδότησης της ΕΕ στο πλαίσιο των εθνικών της προγραμμάτων του ΤΑΜΕ και του ΤΕΑ για την περίοδο 2014-2020. Περισσότερες πληροφορίες διατίθενται στον παρακάτω σύνδεσμο.

3 Ο κατάλογος των δικαιούχων που λαμβάνουν κονδύλια της ΕΕ στην Ελλάδα είναι διαθέσιμος στον δικτυακό τόπο. Όσον αφορά τη βοήθεια έκτακτης ανάγκης στο πλαίσιο του ΤΑΜΕ και του ΤΕΑ, η Επιτροπή μπορεί να αναθέσει συγκεκριμένα έργα σε κράτη μέλη, διεθνείς οργανισμούς ή οργανισμούς της Ένωσης. Οι μη κυβερνητικές οργανώσεις δεν είναι επιλέξιμες ως άμεσοι δικαιούχοι αλλά μπορούν να είναι συνδικαιούχοι. Τα κράτη μέλη είναι υπεύθυνα για την ανάθεση και την επιλογή των έργων και των δικαιούχων στο πλαίσιο των εθνικών προγραμμάτων του ΤΑΜΕ 2014-2020. Ο κατάλογος των έργων που χρηματοδοτούνται στο πλαίσιο των εθνικών προγραμμάτων διατίθεται στον ακόλουθο δικτυακό τόπο.