ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Χάρης Θεοχάρης στα Παραπολιτικά: Ομάδα κρούσης και νέα μέτρα για τον τουρισμό
Ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, αναλύει στα «Π» τα βήματα στήριξης του κλάδου και δηλώνει αισιόδοξος για την επανεκκίνηση της οικονομίας
Πολύπλευρη ενίσχυση της τουριστικής βιομηχανίας, πέραν των μέτρων που έχουν εξαγγελθεί ήδη, και αμέσως μετά το τέλος της υγειονομικής κρίσης προαναγγέλλει μέσω των «Π» ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης. Παράλληλα, διαμηνύει ότι, παρά τη διεθνή αβεβαιότητα, η Ελλάδα θα αποτελέσει βασικό προορισμό για τους πολίτες που θα θελήσουν να ταξιδέψουν εκτός συνόρων λόγω και του αισθήματος ασφάλειας που αποπνέει παγκοσμίως μετά την επιτυχημένη διαχείριση της κρίσης του COVID19.
Σκέφτεστε επιπρόσθετες παρεμβάσεις για τον τουρισμό μετά το τέλος της πανδημίας, πέραν αυτών που έχουν ήδη ανακοινωθεί;
Ποιες θα είναι οι προτεραιότητες;Οπως έχει καταστήσει σαφές ο ίδιος ο πρωθυπουργός, η στήριξη των εργαζομένων είναι σε απόλυτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση. Θα προσέθετα ότι το ίδιο ισχύει και για τις επιχειρήσεις που πλήττονται από την πανδημία, ιδιαίτερα στον κλάδο του τουρισμού. Οι πρωτοβουλίες που έχουμε ήδη πάρει εντάσσονται σε μια ευρύτερη προσπάθεια να οχυρωθεί η εθνική οικονομία ενόσω κάθε παραγωγική δραστηριότητα έχει τεθεί σε προσωρινή παύση. Τώρα διανύουμε, υποχρεωτικά, μια περίοδο που θυμίζει «χειμερία νάρκη» παρόλο που ημερολογιακά βρισκόμαστε στη μέση της άνοιξης. Ωστόσο, περιμένοντας το «πράσινο φως» από τους επιδημιολόγους, έχουμε ξεκινήσει τον μεγάλο σχεδιασμό για την επανεκκίνηση της επόμενης ημέρας. Εχει συγκροτηθεί μια task force, μια ομάδα κρούσης, η οποία προγραμματίζει όλες τις απαιτούμενες ενέργειες, ώστε να ξεκινήσουμε το συντομότερο δυνατόν και να έχουμε τη μεγαλύτερη δυνατή επιτυχία στην ανάκτηση του χαμένου εδάφους στον τουρισμό.
Υπάρχει περιθώριο περαιτέρω διευκολύνσεων έναντι των φορολογικών και των άλλων οικονομικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό;
Στην παρούσα φάση, το πιο ουσιαστικό στοιχείο είναι να συμπληρωθούν τα μέτρα, ώστε να διευκολυνθούν όσο το δυνατόν
Το voucher των 18 μηνών, που έχει ήδη ανακοινωθεί, ισχύει για τις εγχώριες κρατήσεις αποκλειστικά ή θα υπάρξουν σχετικές ενέργειες και για τις αντίστοιχες για το εξωτερικό;
Το συγκεκριμένο voucher είναι κάτι πολύ θετικό, καθώς δημιουργεί τις προϋποθέσεις να δοθεί μια εναλλακτική λύση, όχι μόνο για τον εσωτερικό τουρισμό, αλλά και για τον εισερχόμενο από το εξωτερικό. Είναι προφανές ότι το voucher θα πρέπει να δίνεται με τέτοιον τρόπο ώστε να μη διαταράσσει τις οικονομικές σχέσεις μεταξύ των παρόχων και των πελατών τους. Γι’ αυτό προτείνουμε σε όλους να δίνουν μεγαλύτερη αξία στην εξαργύρωση του voucher παρά στα χρήματα που θα πάρουν αν δεν το χρησιμοποιήσουν έως το πέρας των 18 μηνών.
Ποια είναι η τάξη μεγέθους των ήδη επιβεβαιωμένων οικονομικών απωλειών σε σχέση με πέρυσι;
Η τελευταία μελέτη του Ινστιτούτου του ΞΕΕ κάνει λόγο για ζημία 4,5 δισ. ευρώ, μόνο στον ξενοδοχειακό κλάδο ο οποίος έχει και τη μερίδα του λέοντος στις απώλειες. Οπότε αντιλαμβάνεται κανείς αμέσως το πόσο μεγάλο και πόσο σοβαρό είναι το πρόβλημα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε.
Πώς σκοπεύετε να αξιοποιήσετε το θετικό κλίμα που δημιουργείται από ΜΜΕ του εξωτερικού σχετικά με την ασφάλεια που παρέχει η χώρα μας στους επισκέπτες της μετά την επιτυχημένη διαχείριση της κρίσης του κορονοϊού;
Ηδη οι πρωτοβουλίες που έχουμε πάρει, όπως με την καμπάνια «Greece From Home», τυγχάνουν διεθνούς αναγνώρισης. Σας θυμίζω την πρόσφατη αναφορά στο Ιnc. με αφορμή μια συνέντευξη του Bill Gates. Οι αντιδράσεις που έχουμε είναι από ενθαρρυντικές έως ενθουσιώδεις και έτσι σκοπεύουμε να συνεχίσουμε, με μια καινούργια και φρέσκια καμπάνια για την επόμενη ημέρα. Σε αυτή την προωθητική εκστρατεία το κεντρικό μήνυμα θα είναι ότι η Ελλάδα είναι μια ασφαλής χώρα, που ξέρει και μπορεί να φροντίζει τους πολίτες της, αλλά και όποιον θελήσει να την επισκεφτεί.
Ποια είναι η εικόνα που διαμορφώνεται από τις επαφές με τουριστικούς οργανισμούς του εξωτερικού;
Οπως είναι λογικό, εξακολουθεί να υπάρχει η αβεβαιότητα για το πότε θα ξεκινήσουμε τις τουριστικές δραστηριότητες στην Ελλάδα και υπό ποιες προϋποθέσεις. Αυτή η αβεβαιότητα προς το παρόν δεν μας επιτρέπει να προχωρήσουμε σε μακροπρόθεσμους σχεδιασμούς. Ωστόσο, ένα είναι το σίγουρο: Οτι η χώρα μας θα βρεθεί στις πρώτες θέσεις της προτίμησης όλων όσοι θα θελήσουν να ταξιδέψουν σε έναν άλλον προορισμό, έξω από τα σύνορα της πατρίδας τους. Συνεπώς, το μήνυμα είναι πως η χώρα μας έχει τη δυνατότητα να πάρει ένα σημαντικά μεγαλύτερο μερίδιο από μια, δυστυχώς, πολύ μικρότερη, από ό,τι πριν, «πίτα». Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται ήδη τόσο η ελληνική κυβέρνηση όσο και το υπουργείο Τουρισμού, με τις συντονισμένες ενέργειες της ομάδας κρούσης, η οποία σχεδίασε τη δράση «Greece From Home». Σήμερα, η ίδια ομάδα ολοκληρώνει την επόμενη καμπάνια για τη διαφήμιση της χώρας μας, ώστε να είμαστε πλήρως έτοιμοι και παρόντες στο μέτωπο του τουρισμού, αμέσως μόλις σημάνει το σύνθημα για την επανεκκίνηση.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά
Σκέφτεστε επιπρόσθετες παρεμβάσεις για τον τουρισμό μετά το τέλος της πανδημίας, πέραν αυτών που έχουν ήδη ανακοινωθεί;
Ποιες θα είναι οι προτεραιότητες;Οπως έχει καταστήσει σαφές ο ίδιος ο πρωθυπουργός, η στήριξη των εργαζομένων είναι σε απόλυτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση. Θα προσέθετα ότι το ίδιο ισχύει και για τις επιχειρήσεις που πλήττονται από την πανδημία, ιδιαίτερα στον κλάδο του τουρισμού. Οι πρωτοβουλίες που έχουμε ήδη πάρει εντάσσονται σε μια ευρύτερη προσπάθεια να οχυρωθεί η εθνική οικονομία ενόσω κάθε παραγωγική δραστηριότητα έχει τεθεί σε προσωρινή παύση. Τώρα διανύουμε, υποχρεωτικά, μια περίοδο που θυμίζει «χειμερία νάρκη» παρόλο που ημερολογιακά βρισκόμαστε στη μέση της άνοιξης. Ωστόσο, περιμένοντας το «πράσινο φως» από τους επιδημιολόγους, έχουμε ξεκινήσει τον μεγάλο σχεδιασμό για την επανεκκίνηση της επόμενης ημέρας. Εχει συγκροτηθεί μια task force, μια ομάδα κρούσης, η οποία προγραμματίζει όλες τις απαιτούμενες ενέργειες, ώστε να ξεκινήσουμε το συντομότερο δυνατόν και να έχουμε τη μεγαλύτερη δυνατή επιτυχία στην ανάκτηση του χαμένου εδάφους στον τουρισμό.
Υπάρχει περιθώριο περαιτέρω διευκολύνσεων έναντι των φορολογικών και των άλλων οικονομικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό;
Στην παρούσα φάση, το πιο ουσιαστικό στοιχείο είναι να συμπληρωθούν τα μέτρα, ώστε να διευκολυνθούν όσο το δυνατόν
Ηδη οι πρωτοβουλίες που έχουμε πάρει, όπως με την καμπάνια «Greece From Home», τυγχάνουν διεθνούς αναγνώρισηςπερισσότερες κατηγορίες επαγγελματιών. Αυτό νομίζω πως φαίνεται ξεκάθαρα από τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης. Επιπλέον, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε πριν από μερικές ημέρες ένα νέο επίδομα για τους μακροχρόνια ανέργους. Από τη δική μου πλευρά, θα συνιστούσα λίγη υπομονή. ∆υστυχώς, δεν γνωρίζουμε πόσο θα διαρκέσει η κρίση και γι’ αυτό θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι στο οπλοστάσιό μας υπάρχει όντως το δυναμικό να συνεχιστούν τα μέτρα ανακούφισης και οικονομικής ενίσχυσης για όσο διάστημα χρειαστεί και κρίνεται απαραίτητο να ισχύουν οι περιορισμοί στη λειτουργία των επιχειρήσεων. Βεβαίως, σε δεύτερη φάση θα πρέπει να αλλάξουν η φιλοσοφία και η μορφή της ενίσχυσης, με στόχο την επανεκκίνηση της οικονομικής μηχανής και όχι μόνο την απλή στήριξη των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων με έκτακτα επιδόματα.
Το voucher των 18 μηνών, που έχει ήδη ανακοινωθεί, ισχύει για τις εγχώριες κρατήσεις αποκλειστικά ή θα υπάρξουν σχετικές ενέργειες και για τις αντίστοιχες για το εξωτερικό;
Το συγκεκριμένο voucher είναι κάτι πολύ θετικό, καθώς δημιουργεί τις προϋποθέσεις να δοθεί μια εναλλακτική λύση, όχι μόνο για τον εσωτερικό τουρισμό, αλλά και για τον εισερχόμενο από το εξωτερικό. Είναι προφανές ότι το voucher θα πρέπει να δίνεται με τέτοιον τρόπο ώστε να μη διαταράσσει τις οικονομικές σχέσεις μεταξύ των παρόχων και των πελατών τους. Γι’ αυτό προτείνουμε σε όλους να δίνουν μεγαλύτερη αξία στην εξαργύρωση του voucher παρά στα χρήματα που θα πάρουν αν δεν το χρησιμοποιήσουν έως το πέρας των 18 μηνών.
Ποια είναι η τάξη μεγέθους των ήδη επιβεβαιωμένων οικονομικών απωλειών σε σχέση με πέρυσι;
Η τελευταία μελέτη του Ινστιτούτου του ΞΕΕ κάνει λόγο για ζημία 4,5 δισ. ευρώ, μόνο στον ξενοδοχειακό κλάδο ο οποίος έχει και τη μερίδα του λέοντος στις απώλειες. Οπότε αντιλαμβάνεται κανείς αμέσως το πόσο μεγάλο και πόσο σοβαρό είναι το πρόβλημα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε.
Πώς σκοπεύετε να αξιοποιήσετε το θετικό κλίμα που δημιουργείται από ΜΜΕ του εξωτερικού σχετικά με την ασφάλεια που παρέχει η χώρα μας στους επισκέπτες της μετά την επιτυχημένη διαχείριση της κρίσης του κορονοϊού;
Ηδη οι πρωτοβουλίες που έχουμε πάρει, όπως με την καμπάνια «Greece From Home», τυγχάνουν διεθνούς αναγνώρισης. Σας θυμίζω την πρόσφατη αναφορά στο Ιnc. με αφορμή μια συνέντευξη του Bill Gates. Οι αντιδράσεις που έχουμε είναι από ενθαρρυντικές έως ενθουσιώδεις και έτσι σκοπεύουμε να συνεχίσουμε, με μια καινούργια και φρέσκια καμπάνια για την επόμενη ημέρα. Σε αυτή την προωθητική εκστρατεία το κεντρικό μήνυμα θα είναι ότι η Ελλάδα είναι μια ασφαλής χώρα, που ξέρει και μπορεί να φροντίζει τους πολίτες της, αλλά και όποιον θελήσει να την επισκεφτεί.
Ποια είναι η εικόνα που διαμορφώνεται από τις επαφές με τουριστικούς οργανισμούς του εξωτερικού;
Οπως είναι λογικό, εξακολουθεί να υπάρχει η αβεβαιότητα για το πότε θα ξεκινήσουμε τις τουριστικές δραστηριότητες στην Ελλάδα και υπό ποιες προϋποθέσεις. Αυτή η αβεβαιότητα προς το παρόν δεν μας επιτρέπει να προχωρήσουμε σε μακροπρόθεσμους σχεδιασμούς. Ωστόσο, ένα είναι το σίγουρο: Οτι η χώρα μας θα βρεθεί στις πρώτες θέσεις της προτίμησης όλων όσοι θα θελήσουν να ταξιδέψουν σε έναν άλλον προορισμό, έξω από τα σύνορα της πατρίδας τους. Συνεπώς, το μήνυμα είναι πως η χώρα μας έχει τη δυνατότητα να πάρει ένα σημαντικά μεγαλύτερο μερίδιο από μια, δυστυχώς, πολύ μικρότερη, από ό,τι πριν, «πίτα». Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται ήδη τόσο η ελληνική κυβέρνηση όσο και το υπουργείο Τουρισμού, με τις συντονισμένες ενέργειες της ομάδας κρούσης, η οποία σχεδίασε τη δράση «Greece From Home». Σήμερα, η ίδια ομάδα ολοκληρώνει την επόμενη καμπάνια για τη διαφήμιση της χώρας μας, ώστε να είμαστε πλήρως έτοιμοι και παρόντες στο μέτωπο του τουρισμού, αμέσως μόλις σημάνει το σύνθημα για την επανεκκίνηση.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά