ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Πολύπλευρη ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων με πέντε νέα προγράμματα εξοπλισμού
Εν μέσω της συνεχιζόμενης έντασης με την Τουρκία, τόσο στη θάλασσα όσο και τους τελευταίους μήνες στην ξηρά, τα εξοπλιστικά προγράμματα που έχει σχεδιάσει το υπουργείο Εθνικής Αμυνας τρέχουν κανονικά, και μάλιστα με αυξημένους ρυθμούς. Πέντε είναι τα βασικά προγράμματα εξοπλισμού των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας που βρίσκονται πλέον σε ώριμο στάδιο. Μετά την εισαγωγή των σχετικών θεμάτων σε προσεχή συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, τα προγράμματα αυτά (σ.σ.: υποπρογράμματα ο ακριβής τεχνικός όρος) θα υλοποιηθούν με τη διαδικασία της διακρατικής συμφωνίας (government to government), σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις. Η συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ αναμένεται να γίνει άμεσα, καθώς μόνο μετά την απόφασή αυτή μπορεί η Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων να προχωρήσει στις διαπραγματεύσεις. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει νέα συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ για την τελική έγκριση όλων των υποπρογραμμάτων.
Το πρώτο πρόγραμμα αφορά την αντικατάσταση κινητήρων στα ελικόπτερα τύπου Σινούκ, ύψους περίπου 29 εκατ. ευρώ. Αφορά στην αντικατάσταση εννέα κινητήρων που δεν υποστηρίζονται πλέον από το στρατό των ΗΠΑ με καινούργιους και θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Η ενεργοποίηση του προγράμματος κρίνεται σκόπιμη και αναγκαία από το Γενικό Επιτελείο Στρατού, καθώς εξασφαλίζεται η αποδοτικότερη υποστήριξη και συντήρηση των ελικοπτέρων, επιτυγχάνοντας την εύρυθμη λειτουργία και διατήρηση της υψηλής διαθεσιμότητας αυτών.
Τα δύο επόμενα αφορούν το Πολεμικό Ναυτικό. Συγκεκριμένα, το δεύτερο είναι η απόκτηση τεσσάρων ελικοπτέρων ΜΗ60 Romeo Lockheed Martin, η οποία θα γίνει επίσης με τη διαδικασία της διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ, προς αντικατάσταση των παρωχημένης τεχνολογίας ελικοπτέρων τύπου Αugusta Βell 212. Το κόστος αναμένεται να φτάσει τα 250 εκατ. ευρώ. Τα νέα ελικόπτερα επιτελούν ποικίλους ρόλους, συμμετέχοντας στην έρευνα και διάσωση, στις αεροδιακομιδές ασθενών, ενώ μπορούν να επιχειρούν για την επιτήρηση των θαλάσσιων συνόρων και τον έλεγχο των μεταναστευτικών ροών.
Το τρίτο πρόγραμμα, ύψους 160 εκατ. ευρώ, αφορά τη μερική αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ ως προς το επίπεδο των τεχνολογιών που αξιοποιούν. Η ενεργοποίηση του εν λόγω υποπρογράμματος κρίνεται αναγκαία για τις επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού.
ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ
Τέταρτο στη σειρά έρχεται το πρόγραμμα για την υποστήριξη όπλων των μαχητικών αεροσκαφών F16 και F4 της Πολεμικής Αεροπορίας, με εκτιμώμενο κόστος περί τα 28 εκατ. ευρώ.
Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας αφορά και το πέμπτο και τελευταίο πρόγραμμα, η υποστήριξη οπλικού συστήματος F16, ύψους 250 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, το πρόγραμμα αναβάθμισης των F16 σε επίπεδο Viper, όπως τονίζουν πηγές του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, προχωρά συνολικά σε 84 αεροσκάφη με κόστος αθροιστικά περί τα 1,5 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το πρόγραμμα θα διαρκέσει οκτώ χρόνια, με τις τελευταίες παραδόσεις αεροσκαφών να γίνονται το 2027, ενώ οι εργασίες αναβάθμισης θα εκτελεστούν στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την αναβάθμιση κυρίως των ηλεκτρονικών συστημάτων των αεροσκαφών, αλλά και την αναβάθμιση σε διαμόρφωση Viper των δύο υπαρχόντων Air Training Devices (ATD) στην 115 ΠΜ και 116 ΠΜ, ενώ εξασφαλίζει και τη δυνατότητα αξιοποίησης του συνόλου του υπάρχοντος οπλοστασίου των F16 της Πολεμικής Αεροπορίας.
Οι εργασίες στο πρώτο αεροσκάφος F16C, που θα αποτελέσει και το πρώτο αεροσκάφος της αναβάθμισης, έχουν ξεκινήσει από τον περασμένο Ιανουάριο στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ και συνεχίζονται σύμφωνα με το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα, χωρίς αποκλίσεις, όπως τονίζουν οι πηγές του ΥΠΕΘΑ. Μετά την περίοδο των αναγκαίων τροποποιήσεων, το εν λόγω αεροσκάφος θα μεταβεί στις ΗΠΑ για να εκτελέσει το πρόγραμμα δοκιμών.
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι αναφορικά με την ενσωμάτωση του Radar AESA στο σύστημα αυτοπροστασίας AspisII, η Πολεμική Αεροπορία σε συντονισμό με τους φορείς της αμερικανικής κυβέρνησης που διαχειρίζονται το πρόγραμμα εξετάζουν μια σειρά από τεχνικές λύσεις. Η συγκεκριμένη διαδικασία αποβλέπει αφενός στην κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών, αφετέρου στην υλοποίηση του προγράμματος εντός των προβλεπόμενων πιστώσεων.
«ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΤΟΙΜΟΙ»
Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, ενημέρωσε προ ημερών τα μέλη της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής, σε ειδική κλειστή συνεδρίαση, για την ενεργοποίηση των ανωτέρω υποπρογραμμάτων.
«Αυτήν τη στιγμή, δεν υπάρχουν όροι καλής γειτονίας με την Τουρκία», δήλωσε πρόσφατα σε συνέντευξή του ο κ. Παναγιωτόπουλος, που παρομοίασε τις διακυμάνσεις που υπάρχουν στις ελληνοτουρκικές σχέσεις με σκοτσέζικο ντους και σημείωσε ότι «εμείς είμαστε έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο». Παράλληλα, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας αποκάλυψε ότι η τελευταία επικοινωνία που είχε με τον Τούρκο ομόλογό του, Χουλουσί Ακάρ, ήταν στις αρχές Μαΐου, τονίζοντας: «Αυτοί κάνουν τη δουλειά τους κι εμείς τη δική μας. Να τους αποτρέπουμε, να τους αναχαιτίζουμε και να εξηγούμε, όπως, π.χ., στον Εβρο, ότι θα ενισχύσουμε τα σύνορά μας, ως άγρυπνοι φρουροί, και αυτό δεν επιδέχεται άλλη ερμηνεία ή εξήγηση».
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 30 Μαΐου
Το πρώτο πρόγραμμα αφορά την αντικατάσταση κινητήρων στα ελικόπτερα τύπου Σινούκ, ύψους περίπου 29 εκατ. ευρώ. Αφορά στην αντικατάσταση εννέα κινητήρων που δεν υποστηρίζονται πλέον από το στρατό των ΗΠΑ με καινούργιους και θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Η ενεργοποίηση του προγράμματος κρίνεται σκόπιμη και αναγκαία από το Γενικό Επιτελείο Στρατού, καθώς εξασφαλίζεται η αποδοτικότερη υποστήριξη και συντήρηση των ελικοπτέρων, επιτυγχάνοντας την εύρυθμη λειτουργία και διατήρηση της υψηλής διαθεσιμότητας αυτών.
Αναβάθμιση των Σινούκ, νέα ελικόπτερα ΜΗ-60 Romeo και εκσυγχρονισμός φρεγατών και μαχητικών αεροσκαφών
Τα δύο επόμενα αφορούν το Πολεμικό Ναυτικό. Συγκεκριμένα, το δεύτερο είναι η απόκτηση τεσσάρων ελικοπτέρων ΜΗ60 Romeo Lockheed Martin, η οποία θα γίνει επίσης με τη διαδικασία της διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ, προς αντικατάσταση των παρωχημένης τεχνολογίας ελικοπτέρων τύπου Αugusta Βell 212. Το κόστος αναμένεται να φτάσει τα 250 εκατ. ευρώ. Τα νέα ελικόπτερα επιτελούν ποικίλους ρόλους, συμμετέχοντας στην έρευνα και διάσωση, στις αεροδιακομιδές ασθενών, ενώ μπορούν να επιχειρούν για την επιτήρηση των θαλάσσιων συνόρων και τον έλεγχο των μεταναστευτικών ροών.
Το τρίτο πρόγραμμα, ύψους 160 εκατ. ευρώ, αφορά τη μερική αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ ως προς το επίπεδο των τεχνολογιών που αξιοποιούν. Η ενεργοποίηση του εν λόγω υποπρογράμματος κρίνεται αναγκαία για τις επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού.
ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ
Τέταρτο στη σειρά έρχεται το πρόγραμμα για την υποστήριξη όπλων των μαχητικών αεροσκαφών F16 και F4 της Πολεμικής Αεροπορίας, με εκτιμώμενο κόστος περί τα 28 εκατ. ευρώ.
Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας αφορά και το πέμπτο και τελευταίο πρόγραμμα, η υποστήριξη οπλικού συστήματος F16, ύψους 250 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, το πρόγραμμα αναβάθμισης των F16 σε επίπεδο Viper, όπως τονίζουν πηγές του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, προχωρά συνολικά σε 84 αεροσκάφη με κόστος αθροιστικά περί τα 1,5 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το πρόγραμμα θα διαρκέσει οκτώ χρόνια, με τις τελευταίες παραδόσεις αεροσκαφών να γίνονται το 2027, ενώ οι εργασίες αναβάθμισης θα εκτελεστούν στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την αναβάθμιση κυρίως των ηλεκτρονικών συστημάτων των αεροσκαφών, αλλά και την αναβάθμιση σε διαμόρφωση Viper των δύο υπαρχόντων Air Training Devices (ATD) στην 115 ΠΜ και 116 ΠΜ, ενώ εξασφαλίζει και τη δυνατότητα αξιοποίησης του συνόλου του υπάρχοντος οπλοστασίου των F16 της Πολεμικής Αεροπορίας.
Οι εργασίες στο πρώτο αεροσκάφος F16C, που θα αποτελέσει και το πρώτο αεροσκάφος της αναβάθμισης, έχουν ξεκινήσει από τον περασμένο Ιανουάριο στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ και συνεχίζονται σύμφωνα με το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα, χωρίς αποκλίσεις, όπως τονίζουν οι πηγές του ΥΠΕΘΑ. Μετά την περίοδο των αναγκαίων τροποποιήσεων, το εν λόγω αεροσκάφος θα μεταβεί στις ΗΠΑ για να εκτελέσει το πρόγραμμα δοκιμών.
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι αναφορικά με την ενσωμάτωση του Radar AESA στο σύστημα αυτοπροστασίας AspisII, η Πολεμική Αεροπορία σε συντονισμό με τους φορείς της αμερικανικής κυβέρνησης που διαχειρίζονται το πρόγραμμα εξετάζουν μια σειρά από τεχνικές λύσεις. Η συγκεκριμένη διαδικασία αποβλέπει αφενός στην κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών, αφετέρου στην υλοποίηση του προγράμματος εντός των προβλεπόμενων πιστώσεων.
«ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΤΟΙΜΟΙ»
Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, ενημέρωσε προ ημερών τα μέλη της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής, σε ειδική κλειστή συνεδρίαση, για την ενεργοποίηση των ανωτέρω υποπρογραμμάτων.
«Αυτήν τη στιγμή, δεν υπάρχουν όροι καλής γειτονίας με την Τουρκία», δήλωσε πρόσφατα σε συνέντευξή του ο κ. Παναγιωτόπουλος, που παρομοίασε τις διακυμάνσεις που υπάρχουν στις ελληνοτουρκικές σχέσεις με σκοτσέζικο ντους και σημείωσε ότι «εμείς είμαστε έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο». Παράλληλα, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας αποκάλυψε ότι η τελευταία επικοινωνία που είχε με τον Τούρκο ομόλογό του, Χουλουσί Ακάρ, ήταν στις αρχές Μαΐου, τονίζοντας: «Αυτοί κάνουν τη δουλειά τους κι εμείς τη δική μας. Να τους αποτρέπουμε, να τους αναχαιτίζουμε και να εξηγούμε, όπως, π.χ., στον Εβρο, ότι θα ενισχύσουμε τα σύνορά μας, ως άγρυπνοι φρουροί, και αυτό δεν επιδέχεται άλλη ερμηνεία ή εξήγηση».
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 30 Μαΐου