ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Καραμανλής στην εφημερίδα Παραπολιτικά: Υπάρχει ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων ύψους 13 δισ. ευρώ
Ενα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων, συνολικού ύψους 13 δισ. ευρώ, έχει εκπονήσει η κυβέρνηση, όπως τονίζει στα «Π» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο οποίος παράλληλα αποκαλύπτει ότι τουλάχιστον 300 από τα νέα λεωφορεία στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη θα είναι ηλεκτροκίνητα.
Ποια μέτρα λαμβάνονται στις αερομεταφορές για να μην κινδυνεύσουν ούτε οι ξένοι τουρίστες ούτε οι Ελληνες πολίτες, τώρα που άνοιξε ξανά ο τουρισμός; Είναι υπό σκέψη και επιπρόσθετα μέτρα;
Κύριε Παπαχλιμίντζο, όπως γνωρίζετε, ένας θεμελιώδης λόγος που η Ελλάδα μέχρι σήμερα έχει γίνει διεθνές παράδειγμα προς μίμηση στην αντιμετώπιση της πανδημίας είναι ότι δεν κάνουμε του κεφαλιού μας αλλά ακούμε τους ειδικούς επιστήμονες. Αυτό ακριβώς κάνουμε και τώρα στο θέμα των αερομεταφορών. Μέσα στην πτήση λαμβάνονται όλα τα αναγκαία μέτρα που προβλέπονται διεθνώς, όπως είναι η υποχρεωτική χρήση μάσκας. Κατά την άφιξη πτήσεων εξωτερικού στην Αθήνα, ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας της χώρας προέλευσης, γίνονται τεστ COVID19 είτε σε όλους τους επιβάτες είτε δειγματοληπτικά. Στη Θεσσαλονίκη, σε αυτή τη φάση γίνονται τεστ σε όλους τους αφιχθέντες από το εξωτερικό, ενώ προς το παρόν δεν δέχονται πτήσεις εξωτερικού τα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας. Στην πορεία, και ανάλογα με την κατάσταση που θα διαμορφώνεται και τις εισηγήσεις των ειδικών, μπορεί να λάβουμε και νέες αποφάσεις. Στόχος μας είναι να πετύχουμε την απόλυτη ισορροπία ανάμεσα στο άνοιγμα του τουρισμού και την προστασία της δημόσιας υγείας. Και πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε.
Θα αξιοποιηθεί μέρος των 32 δισ. που θα έρθουν στη χώρα μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης της Ε.Ε. για έργα υποδομών;
Ασφαλώς. Αποτελεί στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης να επενδύσει σε έργα υποδομών, γιατί είναι ένας τομέας που έχει εξαιρετικά υψηλό πολλαπλασιαστή για την οικονομία. Γι’ αυτόν τον λόγο και έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων, συνολικού ύψους 13 δισ. ευρώ. Το ποια από αυτά θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι κάτι που θα προσδιοριστεί με ακρίβεια το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, σε συνδυασμό με τον προγραμματισμό που κάνουμε στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ 20212027.
Εχετε πει ότι θα αλλάξετε τον νόμο του 2016 για συμβάσεις έργων και προμηθειών. Τι σχεδιάζετε;
Πρώτα απ’ όλα να ξεκαθαρίσω κάτι: Τον νόμο δεν σκοπεύουμε να τον ξηλώσουμε, αλλά να τον διορθώσουμε σε συγκεκριμένα προβληματικά του σημεία. ∆εν πιστεύω στην πολιτική του «ράβεξήλωνε», αλλά σε αυτήν που έχει συνέχεια και κτίζει πάνω σε αυτό που υπάρχει. Στο υπουργείο μας δουλεύουμε εδώ και καιρό πολύ συστηματικά για την τροποποίηση του 4412/2016. Μέρος της προεργασίας μας είναι και ότι συζητάμε με θεσμικούς εκπροσώπους του τεχνικού και κατασκευαστικού κόσμου. Επιδιώκουμε τη μέγιστη δυνατή συνεννόηση και, όπου είναι δυνατόν, συναίνεση για τις προτεινόμενες αλλαγές. Πάντα βέβαια μέσα στις βασικές αρχές μας, στις οποίες θα είμαστε αδιαπραγμάτευτοι: Τα έργα στην Ελλάδα πρέπει να προχωρούν με μεγαλύτερη διαφάνεια, ταχύτητα, αποτελεσματικότητα.
Ας περάσουμε τώρα στο πρόγραμμα που ανακοινώσατε για την ηλεκτροκίνηση. Πόσοι σταθμοί φόρτισης θα δημιουργηθούν τα επόμενα χρόνια; Ηλεκτρικά λεωφορεία θα προμηθευτείτε και σε τι βαθμό;
Η ηλεκτροκίνηση από την πρώτη στιγμή αποτέλεσε προτεραιότητα για εμάς. Γιατί μπορεί να υπάρχουν δυσκολίες, που όλοι αντιλαμβανόμαστε σήμερα, και να θε ωρείται ότι είναι ακόμα «για λίγους», όμως η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον. Το θέμα της φόρτισης, για το οποίο με ρωτάτε, έχει εξαιρετική σημασία. Είναι αυτονόητο πως ηλεκτροκίνηση χωρίς εύκολη φόρτιση δεν γίνεται! Στόχος μας είναι, λοιπόν, η δημιουργία ενός ευρύτερου δικτύου για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης. Τα σημεία αυτά θα βρίσκονται σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, αλλά και σε ιδιωτικούς και κοινόχρηστους χώρους. Και ειδικά για την εξυπηρέτηση των ταξί, προβλέπεται να δημιουργηθούν πιάτσες αποκλειστικής χρήσης από ηλεκτροκίνητα ταξί, με τις απαιτούμενες υποδομές φόρτισης. Οσο για τα ηλεκτρικά λεωφορεία, όπως έχει ανακοινώσει και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, είναι πολιτική μας απόφαση να προμηθευτούμε. Στον μεγάλο διαγωνισμό για την προμήθεια νέων λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη που ετοιμάζουμε, με τον οποίο και θα λύσουμε οριστικά το πρόβλημα των αστικών συγκοινωνιών στις δύο μεγάλες πόλεις, ένα μεγάλο μέρος των λεωφορείων θα είναι ηλεκτροκίνητα. ∆εν μπορούμε να προσδιορίσουμε ακριβή αριθμό αυτή τη στιγμή, αλλά θα έλεγα τουλάχιστον 300. Μάλιστα, από τον Ιούλιο έως τον Οκτώβριο θα κυκλοφορήσουν δοκιμαστικά τα δύο πρώτα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία στο κέντρο της Αθήνας.
Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι ιδιωτικοποιείτε το νερό. Γιατί μπαίνουν ιδιώτες στην ύδρευση; Θα ακριβύνει μεσοπρόθεσμα η τιμολόγηση του νερού;
Ο ΣΥΡΙΖΑ, δυστυχώς, τα fake news τα έχει ψωμοτύρι... Χάρισαν την ΕΥ∆ΑΠ στο Υπερταμείο αντισυνταγματικά, όπως μόλις απεφάνθη το ΣτΕ και τώρα έχουν το θράσος να μας κουνάνε το δάχτυλο; Και μάλιστα λέγοντας ψέματα; Η πραγματικότητα, κύριε Παπαχλιμίντζο, είναι ότι το νερό ήταν, είναι και θα παραμείνει δημόσιο κοινωνικό αγαθό. Και η τιμή του ασφαλώς και δεν θα αυξηθεί. Το δημόσιο έργο που προωθούμε αφορά στη διαχείριση, λειτουργία και συντήρηση του δικτύου που ανήκει στο ∆ημόσιο και όχι στην ΕΥ∆ΑΠ. Σχεδιάζουμε να γίνει με Σ∆ΙΤ, γιατί πιστεύουμε στον υγιή ανταγωνισμό και εκτιμούμε ότι έτσι το σχετικό κόστος μπορεί να μειωθεί σημαντικά. Είμαστε εδώ για να υπηρετούμε το συμφέρον του πολίτη, όχι των συντεχνιών.
Ποια μέτρα λαμβάνονται στις αερομεταφορές για να μην κινδυνεύσουν ούτε οι ξένοι τουρίστες ούτε οι Ελληνες πολίτες, τώρα που άνοιξε ξανά ο τουρισμός; Είναι υπό σκέψη και επιπρόσθετα μέτρα;
Κύριε Παπαχλιμίντζο, όπως γνωρίζετε, ένας θεμελιώδης λόγος που η Ελλάδα μέχρι σήμερα έχει γίνει διεθνές παράδειγμα προς μίμηση στην αντιμετώπιση της πανδημίας είναι ότι δεν κάνουμε του κεφαλιού μας αλλά ακούμε τους ειδικούς επιστήμονες. Αυτό ακριβώς κάνουμε και τώρα στο θέμα των αερομεταφορών. Μέσα στην πτήση λαμβάνονται όλα τα αναγκαία μέτρα που προβλέπονται διεθνώς, όπως είναι η υποχρεωτική χρήση μάσκας. Κατά την άφιξη πτήσεων εξωτερικού στην Αθήνα, ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας της χώρας προέλευσης, γίνονται τεστ COVID19 είτε σε όλους τους επιβάτες είτε δειγματοληπτικά. Στη Θεσσαλονίκη, σε αυτή τη φάση γίνονται τεστ σε όλους τους αφιχθέντες από το εξωτερικό, ενώ προς το παρόν δεν δέχονται πτήσεις εξωτερικού τα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας. Στην πορεία, και ανάλογα με την κατάσταση που θα διαμορφώνεται και τις εισηγήσεις των ειδικών, μπορεί να λάβουμε και νέες αποφάσεις. Στόχος μας είναι να πετύχουμε την απόλυτη ισορροπία ανάμεσα στο άνοιγμα του τουρισμού και την προστασία της δημόσιας υγείας. Και πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε.
Θα αξιοποιηθεί μέρος των 32 δισ. που θα έρθουν στη χώρα μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης της Ε.Ε. για έργα υποδομών;
Ασφαλώς. Αποτελεί στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης να επενδύσει σε έργα υποδομών, γιατί είναι ένας τομέας που έχει εξαιρετικά υψηλό πολλαπλασιαστή για την οικονομία. Γι’ αυτόν τον λόγο και έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων, συνολικού ύψους 13 δισ. ευρώ. Το ποια από αυτά θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι κάτι που θα προσδιοριστεί με ακρίβεια το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, σε συνδυασμό με τον προγραμματισμό που κάνουμε στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ 20212027.
Εχετε πει ότι θα αλλάξετε τον νόμο του 2016 για συμβάσεις έργων και προμηθειών. Τι σχεδιάζετε;
Πρώτα απ’ όλα να ξεκαθαρίσω κάτι: Τον νόμο δεν σκοπεύουμε να τον ξηλώσουμε, αλλά να τον διορθώσουμε σε συγκεκριμένα προβληματικά του σημεία. ∆εν πιστεύω στην πολιτική του «ράβεξήλωνε», αλλά σε αυτήν που έχει συνέχεια και κτίζει πάνω σε αυτό που υπάρχει. Στο υπουργείο μας δουλεύουμε εδώ και καιρό πολύ συστηματικά για την τροποποίηση του 4412/2016. Μέρος της προεργασίας μας είναι και ότι συζητάμε με θεσμικούς εκπροσώπους του τεχνικού και κατασκευαστικού κόσμου. Επιδιώκουμε τη μέγιστη δυνατή συνεννόηση και, όπου είναι δυνατόν, συναίνεση για τις προτεινόμενες αλλαγές. Πάντα βέβαια μέσα στις βασικές αρχές μας, στις οποίες θα είμαστε αδιαπραγμάτευτοι: Τα έργα στην Ελλάδα πρέπει να προχωρούν με μεγαλύτερη διαφάνεια, ταχύτητα, αποτελεσματικότητα.
Ας περάσουμε τώρα στο πρόγραμμα που ανακοινώσατε για την ηλεκτροκίνηση. Πόσοι σταθμοί φόρτισης θα δημιουργηθούν τα επόμενα χρόνια; Ηλεκτρικά λεωφορεία θα προμηθευτείτε και σε τι βαθμό;
Η ηλεκτροκίνηση από την πρώτη στιγμή αποτέλεσε προτεραιότητα για εμάς. Γιατί μπορεί να υπάρχουν δυσκολίες, που όλοι αντιλαμβανόμαστε σήμερα, και να θε ωρείται ότι είναι ακόμα «για λίγους», όμως η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον. Το θέμα της φόρτισης, για το οποίο με ρωτάτε, έχει εξαιρετική σημασία. Είναι αυτονόητο πως ηλεκτροκίνηση χωρίς εύκολη φόρτιση δεν γίνεται! Στόχος μας είναι, λοιπόν, η δημιουργία ενός ευρύτερου δικτύου για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης. Τα σημεία αυτά θα βρίσκονται σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, αλλά και σε ιδιωτικούς και κοινόχρηστους χώρους. Και ειδικά για την εξυπηρέτηση των ταξί, προβλέπεται να δημιουργηθούν πιάτσες αποκλειστικής χρήσης από ηλεκτροκίνητα ταξί, με τις απαιτούμενες υποδομές φόρτισης. Οσο για τα ηλεκτρικά λεωφορεία, όπως έχει ανακοινώσει και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, είναι πολιτική μας απόφαση να προμηθευτούμε. Στον μεγάλο διαγωνισμό για την προμήθεια νέων λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη που ετοιμάζουμε, με τον οποίο και θα λύσουμε οριστικά το πρόβλημα των αστικών συγκοινωνιών στις δύο μεγάλες πόλεις, ένα μεγάλο μέρος των λεωφορείων θα είναι ηλεκτροκίνητα. ∆εν μπορούμε να προσδιορίσουμε ακριβή αριθμό αυτή τη στιγμή, αλλά θα έλεγα τουλάχιστον 300. Μάλιστα, από τον Ιούλιο έως τον Οκτώβριο θα κυκλοφορήσουν δοκιμαστικά τα δύο πρώτα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία στο κέντρο της Αθήνας.
Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι ιδιωτικοποιείτε το νερό. Γιατί μπαίνουν ιδιώτες στην ύδρευση; Θα ακριβύνει μεσοπρόθεσμα η τιμολόγηση του νερού;
Ο ΣΥΡΙΖΑ, δυστυχώς, τα fake news τα έχει ψωμοτύρι... Χάρισαν την ΕΥ∆ΑΠ στο Υπερταμείο αντισυνταγματικά, όπως μόλις απεφάνθη το ΣτΕ και τώρα έχουν το θράσος να μας κουνάνε το δάχτυλο; Και μάλιστα λέγοντας ψέματα; Η πραγματικότητα, κύριε Παπαχλιμίντζο, είναι ότι το νερό ήταν, είναι και θα παραμείνει δημόσιο κοινωνικό αγαθό. Και η τιμή του ασφαλώς και δεν θα αυξηθεί. Το δημόσιο έργο που προωθούμε αφορά στη διαχείριση, λειτουργία και συντήρηση του δικτύου που ανήκει στο ∆ημόσιο και όχι στην ΕΥ∆ΑΠ. Σχεδιάζουμε να γίνει με Σ∆ΙΤ, γιατί πιστεύουμε στον υγιή ανταγωνισμό και εκτιμούμε ότι έτσι το σχετικό κόστος μπορεί να μειωθεί σημαντικά. Είμαστε εδώ για να υπηρετούμε το συμφέρον του πολίτη, όχι των συντεχνιών.