ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Η ψηφιακή «επανάσταση» συνεχίζεται: Έρχονται τα ΚΕΠ Live - Θα εξυπηρετούν τους πολίτες μέσω τηλεδιάσκεψης
Σε μια νέα εποχή εισέρχονται τα ΚΕΠ τις επόμενες μέρες. Είκοσι χρόνια μετά την ίδρυσή του, ο φορέας που ξεκίνησε με σκοπό να αποτελέσει το μοναδικό σημείο επαφής του πολίτη με το κράτος ετοιμάζεται για ένα βήμα που μέχρι πριν από λίγους μήνες φάνταζε σενάριο επιστημονικής φαντασίας: να εξυπηρετεί όχι μόνο με ραντεβού, αλλά και εξ αποστάσεως!
Σύμφωνα με πληροφορίες από το αρμόδιο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μέσα στα προσεχή εικοσιτετράωρα θα ανακοινωθεί η πιλοτική λειτουργία της υπηρεσίας «ΚΕΠ Live». Τι σημαίνει αυτό στην πράξη: ότι μέσω του gov.gr οι πολίτες θα μπορούν να κλείνουν ραντεβού για τηλεδιάσκεψη με υπάλληλο των ΚΕΠ, ώστε να διεκπεραιώνουν τις συναλλαγές τους από όπου και αν βρίσκονται, μέσω του υπολογιστή ή του κινητού τους τηλεφώνου.
Η φιλοσοφία και ο μηχανισμός της συγκεκριμένης υπηρεσίας βασίζονται σε μια εξαιρετικά απλή ιδέα: ότι οι κάμερες που έχουν πλέον σχεδόν όλες οι συσκευές επικοινωνίας καθιστούν την απομακρυσμένη επικοινωνία ιδιαίτερα εύκολη και, ταυτόχρονα, την ταυτοποίηση απόλυτα ασφαλή. Τι έλειπε; Ένα σύστημα οργάνωσης, ώστε να μην δημιουργηθεί μια ψηφιακή «ουρά αναμονής».
Το gov.gr και οι δυνατότητες που δίνει σε πολίτες και διοίκηση είχε την απάντηση και σε αυτό το πρόβλημα: αφού ο ενδιαφερόμενος κάνει login με τα στοιχεία του, μπορεί να επιλέγει ημέρα και ώρα ραντεβού. Η ομάδα του αρμόδιου υφυπουργού Γιώργου Γεωργαντά έχει υπολογίσει τον μέσο χρόνο εξυπηρέτησης στα είκοσι λεπτά.
ΤΑ ΡΑΝΤΕΒΟΥ
Ως εκ τούτου, σε κάθε ΚΕΠ παρέχονται τρία ραντεβού ανά ώρα λειτουργίας, σε όλη τη διάρκεια του ωραρίου λειτουργίας τους. Μέσω αυτών των ραντεβού θα παρέχονται πληροφορίες για το σύνολο των διαδικασιών και θα διεκπεραιώνονται αρκετές από αυτές – με προοπτική σύντομα όλες να ολοκληρώνονται και ψηφιακά. Ειδική μέριμνα έχει ληφθεί για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία (εξυπηρέτηση στη νοηματική, επέκταση του χρόνου του ραντεβού στα 30 λεπτά).
Υπάρχει πρόβλεψη τόσο για εκείνους που επιθυμούν να προβούν σε μια συναλλαγή της τελευταίας στιγμής, όσο και για εκείνους που έχουν ανάγκη για έναν πιο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Γι’ αυτό το λόγο δίνεται η δυνατότητα ορισμού ραντεβού από την επόμενη ημέρα μέχρι και για χρονικό ορίζοντα ενός μήνα. Έτσι, μπορεί να εξυπηρετηθεί και μια ξαφνική ανάγκη κάποιου που βρίσκεται διακοπές σε ένα απομακρυσμένο σημείο, όσο και ο προγραμματισμός κάποιου που δεν είναι ακόμα έτοιμος να προσέλθει στην υπηρεσία (επειδή πχ περιμένει κάποιο δικαιολογητικό), αλλά θέλει εκ των προτέρων να οργανώσει τα επόμενα βήματά του.
ΠΟΛΛΑ ΟΦΕΛΗ
Όταν φτάνει η ώρα του ραντεβού, ο πολίτης θα συνδέεται με τον αρμόδιο υπάλληλο και θα ταυτοποιείται επιδεικνύοντας στην κάμερα την ταυτότητά του. Στη συνέχεια, επαφίεται στη δική του επιλογή (και στις απαιτήσεις της διαδικασίας) αν θα διατηρήσει την κάμερα ανοιχτή ή αν η επικοινωνία θα συνεχιστεί μόνο με ήχο.
Αυτονόητα, η υπηρεσία αυτή διευκολύνει σημαντικά άτομα με κινητικές δυσκολίες, πρόσωπα που ανήκουν σε ευπαθείς πληθυσμιακές ομάδες, αλλά και επαγγελματίες για τους οποίους η προσέλευση σε μια υπηρεσία μπορεί να στοιχίζει ακόμα και ένα ολόκληρο ημερομίσθιο. Εξίσου ευεργετική θα είναι επίσης η υπηρεσία για τους Έλληνες του εξωτερικού, οι οποίοι πλέον θα μπορούν να φροντίζουν τις υποθέσεις τους όλο το χρόνο, χωρίς να σπαταλούν τις μισές μέρες της παραμονής τους στην Ελλάδα περιμένοντας σε γκισέ. Ειδικά για τη δική τους διευκόλυνση, μάλιστα, η υπηρεσία ορισμού ραντεβού θα είναι διαθέσιμη όλο το εικοσιτετράωρο.
Την περίοδο της πιλοτικής λειτουργίας, τα ΚΕΠ Live θα είναι διαθέσιμα σε συγκεκριμένα καταστήματα ΚΕΠ της χώρας – τόσο σε αστικές περιοχές, όσο και στην περιφέρεια. Σκοπός της περιόδου αυτής είναι να αξιολογηθεί και να βελτιωθεί η υπηρεσία, ώστε σύντομα να διατεθεί πλήρως λειτουργική σε όλη την επικράτεια. Τα καταστήματα που έχουν επιλεγεί είναι ήδη εφοδιασμένα με τον κατάλληλο εξοπλισμό, ενώ έχει ήδη ολοκληρωθεί και η εκπαίδευση των υπαλλήλων – χειριστών.
Ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης επαναλαμβάνει συχνά ότι το κράτος είναι ένα και ως ένα πρέπει να λειτουργεί. Έχει, επίσης, πολλές φορές αναφερθεί στον κομβικό ρόλο που προορίζει η κυβέρνηση για τα ΚΕΠ στην νέα ψηφιακή εποχή, ως αναπόσπαστο συμπλήρωμα του gov.gr. Τα ΚΕΠ Live έρχονται να αποτελέσουν κομμάτι αυτής της στρατηγικής, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογικές προς όφελος των πολιτών.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά».
Σύμφωνα με πληροφορίες από το αρμόδιο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μέσα στα προσεχή εικοσιτετράωρα θα ανακοινωθεί η πιλοτική λειτουργία της υπηρεσίας «ΚΕΠ Live». Τι σημαίνει αυτό στην πράξη: ότι μέσω του gov.gr οι πολίτες θα μπορούν να κλείνουν ραντεβού για τηλεδιάσκεψη με υπάλληλο των ΚΕΠ, ώστε να διεκπεραιώνουν τις συναλλαγές τους από όπου και αν βρίσκονται, μέσω του υπολογιστή ή του κινητού τους τηλεφώνου.
Η φιλοσοφία και ο μηχανισμός της συγκεκριμένης υπηρεσίας βασίζονται σε μια εξαιρετικά απλή ιδέα: ότι οι κάμερες που έχουν πλέον σχεδόν όλες οι συσκευές επικοινωνίας καθιστούν την απομακρυσμένη επικοινωνία ιδιαίτερα εύκολη και, ταυτόχρονα, την ταυτοποίηση απόλυτα ασφαλή. Τι έλειπε; Ένα σύστημα οργάνωσης, ώστε να μην δημιουργηθεί μια ψηφιακή «ουρά αναμονής».
Το gov.gr και οι δυνατότητες που δίνει σε πολίτες και διοίκηση είχε την απάντηση και σε αυτό το πρόβλημα: αφού ο ενδιαφερόμενος κάνει login με τα στοιχεία του, μπορεί να επιλέγει ημέρα και ώρα ραντεβού. Η ομάδα του αρμόδιου υφυπουργού Γιώργου Γεωργαντά έχει υπολογίσει τον μέσο χρόνο εξυπηρέτησης στα είκοσι λεπτά.
ΤΑ ΡΑΝΤΕΒΟΥ
Ως εκ τούτου, σε κάθε ΚΕΠ παρέχονται τρία ραντεβού ανά ώρα λειτουργίας, σε όλη τη διάρκεια του ωραρίου λειτουργίας τους. Μέσω αυτών των ραντεβού θα παρέχονται πληροφορίες για το σύνολο των διαδικασιών και θα διεκπεραιώνονται αρκετές από αυτές – με προοπτική σύντομα όλες να ολοκληρώνονται και ψηφιακά. Ειδική μέριμνα έχει ληφθεί για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία (εξυπηρέτηση στη νοηματική, επέκταση του χρόνου του ραντεβού στα 30 λεπτά).
Υπάρχει πρόβλεψη τόσο για εκείνους που επιθυμούν να προβούν σε μια συναλλαγή της τελευταίας στιγμής, όσο και για εκείνους που έχουν ανάγκη για έναν πιο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Γι’ αυτό το λόγο δίνεται η δυνατότητα ορισμού ραντεβού από την επόμενη ημέρα μέχρι και για χρονικό ορίζοντα ενός μήνα. Έτσι, μπορεί να εξυπηρετηθεί και μια ξαφνική ανάγκη κάποιου που βρίσκεται διακοπές σε ένα απομακρυσμένο σημείο, όσο και ο προγραμματισμός κάποιου που δεν είναι ακόμα έτοιμος να προσέλθει στην υπηρεσία (επειδή πχ περιμένει κάποιο δικαιολογητικό), αλλά θέλει εκ των προτέρων να οργανώσει τα επόμενα βήματά του.
ΠΟΛΛΑ ΟΦΕΛΗ
Όταν φτάνει η ώρα του ραντεβού, ο πολίτης θα συνδέεται με τον αρμόδιο υπάλληλο και θα ταυτοποιείται επιδεικνύοντας στην κάμερα την ταυτότητά του. Στη συνέχεια, επαφίεται στη δική του επιλογή (και στις απαιτήσεις της διαδικασίας) αν θα διατηρήσει την κάμερα ανοιχτή ή αν η επικοινωνία θα συνεχιστεί μόνο με ήχο.
Αυτονόητα, η υπηρεσία αυτή διευκολύνει σημαντικά άτομα με κινητικές δυσκολίες, πρόσωπα που ανήκουν σε ευπαθείς πληθυσμιακές ομάδες, αλλά και επαγγελματίες για τους οποίους η προσέλευση σε μια υπηρεσία μπορεί να στοιχίζει ακόμα και ένα ολόκληρο ημερομίσθιο. Εξίσου ευεργετική θα είναι επίσης η υπηρεσία για τους Έλληνες του εξωτερικού, οι οποίοι πλέον θα μπορούν να φροντίζουν τις υποθέσεις τους όλο το χρόνο, χωρίς να σπαταλούν τις μισές μέρες της παραμονής τους στην Ελλάδα περιμένοντας σε γκισέ. Ειδικά για τη δική τους διευκόλυνση, μάλιστα, η υπηρεσία ορισμού ραντεβού θα είναι διαθέσιμη όλο το εικοσιτετράωρο.
Την περίοδο της πιλοτικής λειτουργίας, τα ΚΕΠ Live θα είναι διαθέσιμα σε συγκεκριμένα καταστήματα ΚΕΠ της χώρας – τόσο σε αστικές περιοχές, όσο και στην περιφέρεια. Σκοπός της περιόδου αυτής είναι να αξιολογηθεί και να βελτιωθεί η υπηρεσία, ώστε σύντομα να διατεθεί πλήρως λειτουργική σε όλη την επικράτεια. Τα καταστήματα που έχουν επιλεγεί είναι ήδη εφοδιασμένα με τον κατάλληλο εξοπλισμό, ενώ έχει ήδη ολοκληρωθεί και η εκπαίδευση των υπαλλήλων – χειριστών.
Ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης επαναλαμβάνει συχνά ότι το κράτος είναι ένα και ως ένα πρέπει να λειτουργεί. Έχει, επίσης, πολλές φορές αναφερθεί στον κομβικό ρόλο που προορίζει η κυβέρνηση για τα ΚΕΠ στην νέα ψηφιακή εποχή, ως αναπόσπαστο συμπλήρωμα του gov.gr. Τα ΚΕΠ Live έρχονται να αποτελέσουν κομμάτι αυτής της στρατηγικής, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογικές προς όφελος των πολιτών.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά».