ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Η Νίκη Κεραμέως στα Παραπολιτικά: Όποιος δεν φοράει μάσκα δεν μπαίνει στο σχολείο
Την Τρίτη 1η Σεπτεμβρίου θα ανακοινωθεί η οριστική ημερομηνία έναρξης της σχολικής χρονιάς, επαναλαμβάνει στα «Π» η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, τονίζοντας ωστόσο ότι «η έξαρση των κρουσμάτων του Αυγούστου κατέδειξε σύνδεση της αύξησης αυτής με ασυμπτωματικούς ασθενείς, συνεπώς ιδανικά για ένα ικανό διάστημα πριν από το άνοιγμα των σχολείων, είναι σημαντικό να έχουν περιοριστεί οι μαζικές μετακινήσεις πληθυσμού». Η ίδια, σχετικά με την κριτική που έχει δεχθεί για την απόφαση που αφορά τον μέσο όρο αριθμού μαθητών ανά τάξη, απαντά ότι «πορευόμαστε πάντοτε βάσει των οδηγιών των ειδικών», ενώ προειδοποιεί ότι «όποιος δεν φοράει μάσκα πέρα από εξαιρέσεις για συγκεκριμένους ιατρικούς λόγους δεν θα μπορεί να εισέρχεται στο σχολείο. Είναι ευθύνη του διευθυντή και του Συλλόγου Διδασκόντων της σχολικής μονάδας να ελέγχουν ότι τα μέτρα τηρούνται από όλους». Σε περίπτωση κρούσματος σε σχολική μονάδα, τονίζει, θα ακολουθείται το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ, δηλαδή «θα κλείνει το τμήμα και θα ακολουθεί ιχνηλάτηση των επαφών του κρούσματος». Η κ. Κεραμέως περιγράφει και την ενίσχυση των σχολείων με 4.500 μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, με την έκδοση προσωρινών πινάκων για τους 10.500 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης και τις προσλήψεις περίπου 25.000 αναπληρωτών εκπαιδευτικών και αναπληρωτών ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού. Παράλληλα, σημειώνει ότι «έχουμε εξασφαλίσει επιπλέον πιστώσεις για την πρόσληψη πρόσθετων αναπλη ρωτών εκπαιδευτικών που θα χρειαστούν για την κάλυψη όσων κενών προκύψουν από την απουσία εκπαιδευτικών, που αποδεδειγμένα ανήκουν σε 3 ομάδες αυξημένου κινδύνου και για τη διενέργεια αποκλειστικά εξ αποστάσεως μαθημάτων».
H έναρξη της σχολικής χρονιάς θα πραγματοποιηθεί τελικά στις 7 ή στις 14 Σεπτεμβρίου;
Είμαστε καθ’όλα έτοιμοι για την έναρξη του σχολικού έτους και, μάλιστα, πιο έτοιμοι από ποτέ. Έχουμε προχωρήσει μέσω ΑΣΕΠ σε 4.500 μόνιμους διορισμούς, στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, τους πρώτους στην ιστορία της χώρας, έχουμε εκδώσει προσωρινούς πίνακες για τους 10.500 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης, προσλάβαμε περίπου 25.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικούς και αναπληρωτές ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού νωρίτερα σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, και αυτό παρά τις αντιξοότητες που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού, και τα βιβλία βρίσκονται ήδη στη θέση τους. Παρ’ όλα αυτά, η έξαρση των κρουσμάτων του Αυγούστου κατέδειξε σύνδεση της αύξησης αυτής με ασυμπτωματικούς ασθενείς, συνεπώς ιδανικά, για ένα ικανό διάστημα πριν από το άνοιγμα των σχολείων, είναι σημαντικό να έχουν περιοριστεί οι μαζικές μετακινήσεις πληθυσμού. Την Τρίτη 1η Σεπτεμβρίου θα είμαστε σε θέση, βάσει πάντοτε της εισήγησης των ειδικών, να ανακοινώσουμε την οριστική ημερομηνία έναρξης της σχολικής χρονιάς.
Έχει οριστικοποιηθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη ή μετά τις αντιδράσεις που υπήρξαν για τον αριθμό «17», προτίθεστε να προβείτε σε διορθωτικές κινήσεις;
Η επιτροπή των ειδικών αποφάσισε ομοφώνως τη λειτουργία των σχολείων σε πλήρη σύνθεση, με αυξημένα μέτρα προστασίας. Σε αυτήν την κατεύθυνση, ανακοινώσαμε περισσότερα από 15 τέτοια μέτρα που λαμβάνονται άμεσα, όπως η υποχρεωτική χρήση μάσκας, τα ξεχωριστά διαλείμματα, η ευρεία διανομή αντισηπτικών, οι δειγματοληπτικοί έλεγχοι, η επέκταση των ολοήμερων για την κάλυψη περισσότερων μαθητών μέχρι τις 4 μ.μ., ο σχολαστικός και επαναλαμβανόμενος καθαρισμός, η εκτεταμένη ενημέρωση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων (μέσω οδηγιών ΕΟΔΥ, ενημερωτικών βίντεο και συνεδριών με ιατρούς που θα επισκέπτονται τα σχολεία της χώρας μέσω συνεργασίας του υπουργείου Παιδείας με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο) και άλλα. Το γεγονός ότι ο μέσος όρος αριθμού μαθητών ανά τάξη στην επικράτεια είναι 17, ενώ στις πιο πολυπληθείς περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης ο αντίστοιχος μέσος όρος είναι 20, δηλώνει προφανώς ότι υπάρχουν και πολυπληθέστερα αλλά και μικρότερα τμήματα ανά την επικράτεια. Λαμβάνονται συνεπώς όλα τα προαναφερθέντα και άλλα μέτρα προστασίας, με αυστηρά υποχρεωτική τη χρήση μάσκας. Να σημειωθεί ότι, όπως επαναλαμβάνουν οι ειδικοί, στην περίπτωση μίας σχολικής τάξης, όπου ο πληθυσμός είναι σταθερός, δεν ισχύουν τα ίδια μέτρα προστασίας με αυτά ενός, για παράδειγμα, εμπορικού καταστήματος, όπου προβλέπεται συγκεκριμένος αριθμός ατόμων ανά τετραγωνικό, δεδομένου ότι ο πληθυσμός είναι διαρκώς μεταβαλλόμενος. Πορευόμαστε πάντοτε βάσει των οδηγιών των ειδικών.
Ποινές θα προβλεφθούν τελικώς σε περίπτωση φαινομένων απειθαρχίας εκπαιδευτικών ή μαθητών σε ό,τι αφορά τη χρήση μάσκας;
Η χρήση μάσκας από τους μαθητές και εκπαιδευτικούς είναι και ασφαλής και εξαιρετικά πολύτιμο εργαλείο, μία πραγματική «ασπίδα προστασίας» και για τους ίδιους και για όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας και για τους οικείους τους. Η μάσκα είναι συνεπώς απαραίτητη προϋπόθεση για την είσοδο όλων στους εσωτερικούς χώρους του σχολείου. Όποιος δεν φοράει μάσκα πέρα από εξαιρέσεις για συγκεκριμένους ιατρικούς λόγους δεν θα μπορεί να εισέρχεται στο σχολείο. Είναι ευθύνη του διευθυντή και του Συλλόγου Διδασκόντων της σχολικής μονάδας να ελέγχουν ότι τα μέτρα τηρούνται από όλους. Σε κάθε περίπτωση, δυσκολεύομαι να αντιληφθώ ότι ένας γονέας ή ένας εκπαιδευτικός δεν θα ήθελε να προστατεύσει τον εαυτό του, το παιδί του ή τους γύρω του. Οφείλουμε να θωρακίσουμε τη δημόσια υγεία και την εκπαιδευτική διαδικασία.
Υφίσταται σχεδιασμός για τη διενέργεια τεστ ενδεικτικά ή μαζικά σε σχολεία και πανεπιστήμια;
Βεβαίως, έχει προβλεφθεί η διενέργεια δειγματοληπτικών ελέγχων του ΕΟΔΥ, στη βάση του πρωτοκόλλου του, σε περιπτώσεις που χρήζουν επέμβασης.
Αν υπάρξει κρούσμα σε κάποιο σχολείο, έχετε καταλήξει αν θα αναστέλλεται μόνο η λειτουργία του αντίστοιχου τμήματος ή του συνόλου της μονάδας;
Σε περίπτωση κρούσματος θα ακολουθείται το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ, όπως ίσχυσε και κατά την επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών δομών τον Μάιο και τον Ιούνιο: θα κλείνει το τμήμα και θα ακολουθεί ιχνηλάτηση των επαφών του κρούσματος. Αν υπάρξει έξαρση κρουσμάτων σε κάποια περιοχή, θα ενδέχεται να κλείνει και το σχολείο, στη βάση ενισχυμένων περιοριστικών μέτρων, κάτι που ασφαλώς απευχόμαστε.
Η μέθοδος της τηλεκπαίδευσης θα επιστρατευθεί εκ νέου; Κι αν ναι, υπό ποιες προϋποθέσεις;
Βεβαίως, σε περίπτωση αναστολής της λειτουργίας ενός τμήματος ή μιας σχολικής μονάδας, καθώς και σε περίπτωση απουσίας μαθητή για ειδικό λόγο που συνδέεται με τον κορονοϊό θα παρέχεται εκπαίδευση μέσω σύγχρονης τηλεκπαίδευσης. Επίσης, οι εκπαιδευτικοί που θα απουσιάζουν επειδή ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου θα παρέχουν τηλεκπαίδευση στους μαθητές που επίσης θα απουσιάζουν.
Έχουν προγραμματιστεί περαιτέρω προσλήψεις εκπαιδευτικών; Ποιο είναι το σχετικό χρονοδιάγραμμα;
Όπως προανέφερα, έχουμε ήδη προχωρήσει μέσω ΑΣΕΠ σε 4.500 μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, τους πρώτους στην ιστορία της χώρας, στην έκδοση προσωρινών πινάκων για τους 10.500 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης και σε προσλήψεις περίπου 25.000 αναπληρωτών εκπαιδευτικών και αναπληρωτών ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού νωρίτερα σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Παράλληλα, έχουμε εξασφαλίσει επιπλέον πιστώσεις για την πρόσληψη πρόσθετων αναπληρωτών εκπαιδευτικών που θα χρειαστούν για την κάλυψη όσων κενών προκύψουν από την απουσία εκπαιδευτικών, που αποδεδειγμένα ανήκουν σε 3 ομάδες αυξημένου κινδύνου και για τη διενέργεια αποκλειστικά εξ αποστάσεως μαθημάτων («διαδικτυακά τμήματα»).
Με ποιον τρόπο θα γίνει η Εξεταστική του Σεπτεμβρίου στα πανεπιστήμια;
Είναι στην ευχέρεια των ΑΕΙ να αποφασίσουν τον τρόπο διενέργειάς της, είτε διά ζώσης με εφαρμογή των μέτρων πρόληψης της Επιτροπής είτε εξ αποστάσεως.
Οι απουσίες μαθητών πότε θα δικαιολογούνται; Υπάρχει περίπτωση τα μέτρα αυτά να αλλάξουν;
Η απουσία μαθητή δικαιολογείται αν νοσεί από κορονοϊό ο ίδιος ή κάποιος που κατοικεί μαζί του ή αν ανήκει σε συγκεκριμένες κατηγορίες ομάδων αυξημένου κινδύνου, όπως αυτές θα οριστούν από την Εθνική Επιτροπή Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του Κορονοϊού COVID19. Όσο για τη δυνατότητα προσαρμογής των μέτρων, από την αρχή αυτής της πρωτοφανούς υγειονομικής κρίσης έχουμε τονίσει ότι παρακολουθούμε στενά, σε καθημερινή βάση, την εξέλιξη της πανδημίας σε όλα τα επίπεδα – τοπικό, εθνικό και διεθνές. Κάθε βήμα και κάθε μέτρο που υιοθετούμε αξιολογείται διαρκώς και επικαιροποιείται, αν χρειαστεί, με βάση την εξέλιξη της πανδημίας και πάντοτε στη βάση των οδηγιών της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του Κορονοϊού COVID19.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 29 Αυγούστου
H έναρξη της σχολικής χρονιάς θα πραγματοποιηθεί τελικά στις 7 ή στις 14 Σεπτεμβρίου;
Είμαστε καθ’όλα έτοιμοι για την έναρξη του σχολικού έτους και, μάλιστα, πιο έτοιμοι από ποτέ. Έχουμε προχωρήσει μέσω ΑΣΕΠ σε 4.500 μόνιμους διορισμούς, στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, τους πρώτους στην ιστορία της χώρας, έχουμε εκδώσει προσωρινούς πίνακες για τους 10.500 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης, προσλάβαμε περίπου 25.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικούς και αναπληρωτές ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού νωρίτερα σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, και αυτό παρά τις αντιξοότητες που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού, και τα βιβλία βρίσκονται ήδη στη θέση τους. Παρ’ όλα αυτά, η έξαρση των κρουσμάτων του Αυγούστου κατέδειξε σύνδεση της αύξησης αυτής με ασυμπτωματικούς ασθενείς, συνεπώς ιδανικά, για ένα ικανό διάστημα πριν από το άνοιγμα των σχολείων, είναι σημαντικό να έχουν περιοριστεί οι μαζικές μετακινήσεις πληθυσμού. Την Τρίτη 1η Σεπτεμβρίου θα είμαστε σε θέση, βάσει πάντοτε της εισήγησης των ειδικών, να ανακοινώσουμε την οριστική ημερομηνία έναρξης της σχολικής χρονιάς.
Έχει οριστικοποιηθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη ή μετά τις αντιδράσεις που υπήρξαν για τον αριθμό «17», προτίθεστε να προβείτε σε διορθωτικές κινήσεις;
Η επιτροπή των ειδικών αποφάσισε ομοφώνως τη λειτουργία των σχολείων σε πλήρη σύνθεση, με αυξημένα μέτρα προστασίας. Σε αυτήν την κατεύθυνση, ανακοινώσαμε περισσότερα από 15 τέτοια μέτρα που λαμβάνονται άμεσα, όπως η υποχρεωτική χρήση μάσκας, τα ξεχωριστά διαλείμματα, η ευρεία διανομή αντισηπτικών, οι δειγματοληπτικοί έλεγχοι, η επέκταση των ολοήμερων για την κάλυψη περισσότερων μαθητών μέχρι τις 4 μ.μ., ο σχολαστικός και επαναλαμβανόμενος καθαρισμός, η εκτεταμένη ενημέρωση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων (μέσω οδηγιών ΕΟΔΥ, ενημερωτικών βίντεο και συνεδριών με ιατρούς που θα επισκέπτονται τα σχολεία της χώρας μέσω συνεργασίας του υπουργείου Παιδείας με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο) και άλλα. Το γεγονός ότι ο μέσος όρος αριθμού μαθητών ανά τάξη στην επικράτεια είναι 17, ενώ στις πιο πολυπληθείς περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης ο αντίστοιχος μέσος όρος είναι 20, δηλώνει προφανώς ότι υπάρχουν και πολυπληθέστερα αλλά και μικρότερα τμήματα ανά την επικράτεια. Λαμβάνονται συνεπώς όλα τα προαναφερθέντα και άλλα μέτρα προστασίας, με αυστηρά υποχρεωτική τη χρήση μάσκας. Να σημειωθεί ότι, όπως επαναλαμβάνουν οι ειδικοί, στην περίπτωση μίας σχολικής τάξης, όπου ο πληθυσμός είναι σταθερός, δεν ισχύουν τα ίδια μέτρα προστασίας με αυτά ενός, για παράδειγμα, εμπορικού καταστήματος, όπου προβλέπεται συγκεκριμένος αριθμός ατόμων ανά τετραγωνικό, δεδομένου ότι ο πληθυσμός είναι διαρκώς μεταβαλλόμενος. Πορευόμαστε πάντοτε βάσει των οδηγιών των ειδικών.
Ποινές θα προβλεφθούν τελικώς σε περίπτωση φαινομένων απειθαρχίας εκπαιδευτικών ή μαθητών σε ό,τι αφορά τη χρήση μάσκας;
Η χρήση μάσκας από τους μαθητές και εκπαιδευτικούς είναι και ασφαλής και εξαιρετικά πολύτιμο εργαλείο, μία πραγματική «ασπίδα προστασίας» και για τους ίδιους και για όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας και για τους οικείους τους. Η μάσκα είναι συνεπώς απαραίτητη προϋπόθεση για την είσοδο όλων στους εσωτερικούς χώρους του σχολείου. Όποιος δεν φοράει μάσκα πέρα από εξαιρέσεις για συγκεκριμένους ιατρικούς λόγους δεν θα μπορεί να εισέρχεται στο σχολείο. Είναι ευθύνη του διευθυντή και του Συλλόγου Διδασκόντων της σχολικής μονάδας να ελέγχουν ότι τα μέτρα τηρούνται από όλους. Σε κάθε περίπτωση, δυσκολεύομαι να αντιληφθώ ότι ένας γονέας ή ένας εκπαιδευτικός δεν θα ήθελε να προστατεύσει τον εαυτό του, το παιδί του ή τους γύρω του. Οφείλουμε να θωρακίσουμε τη δημόσια υγεία και την εκπαιδευτική διαδικασία.
Υφίσταται σχεδιασμός για τη διενέργεια τεστ ενδεικτικά ή μαζικά σε σχολεία και πανεπιστήμια;
Βεβαίως, έχει προβλεφθεί η διενέργεια δειγματοληπτικών ελέγχων του ΕΟΔΥ, στη βάση του πρωτοκόλλου του, σε περιπτώσεις που χρήζουν επέμβασης.
Αν υπάρξει κρούσμα σε κάποιο σχολείο, έχετε καταλήξει αν θα αναστέλλεται μόνο η λειτουργία του αντίστοιχου τμήματος ή του συνόλου της μονάδας;
Σε περίπτωση κρούσματος θα ακολουθείται το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ, όπως ίσχυσε και κατά την επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών δομών τον Μάιο και τον Ιούνιο: θα κλείνει το τμήμα και θα ακολουθεί ιχνηλάτηση των επαφών του κρούσματος. Αν υπάρξει έξαρση κρουσμάτων σε κάποια περιοχή, θα ενδέχεται να κλείνει και το σχολείο, στη βάση ενισχυμένων περιοριστικών μέτρων, κάτι που ασφαλώς απευχόμαστε.
Η μέθοδος της τηλεκπαίδευσης θα επιστρατευθεί εκ νέου; Κι αν ναι, υπό ποιες προϋποθέσεις;
Βεβαίως, σε περίπτωση αναστολής της λειτουργίας ενός τμήματος ή μιας σχολικής μονάδας, καθώς και σε περίπτωση απουσίας μαθητή για ειδικό λόγο που συνδέεται με τον κορονοϊό θα παρέχεται εκπαίδευση μέσω σύγχρονης τηλεκπαίδευσης. Επίσης, οι εκπαιδευτικοί που θα απουσιάζουν επειδή ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου θα παρέχουν τηλεκπαίδευση στους μαθητές που επίσης θα απουσιάζουν.
Έχουν προγραμματιστεί περαιτέρω προσλήψεις εκπαιδευτικών; Ποιο είναι το σχετικό χρονοδιάγραμμα;
Όπως προανέφερα, έχουμε ήδη προχωρήσει μέσω ΑΣΕΠ σε 4.500 μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, τους πρώτους στην ιστορία της χώρας, στην έκδοση προσωρινών πινάκων για τους 10.500 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης και σε προσλήψεις περίπου 25.000 αναπληρωτών εκπαιδευτικών και αναπληρωτών ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού νωρίτερα σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Παράλληλα, έχουμε εξασφαλίσει επιπλέον πιστώσεις για την πρόσληψη πρόσθετων αναπληρωτών εκπαιδευτικών που θα χρειαστούν για την κάλυψη όσων κενών προκύψουν από την απουσία εκπαιδευτικών, που αποδεδειγμένα ανήκουν σε 3 ομάδες αυξημένου κινδύνου και για τη διενέργεια αποκλειστικά εξ αποστάσεως μαθημάτων («διαδικτυακά τμήματα»).
Με ποιον τρόπο θα γίνει η Εξεταστική του Σεπτεμβρίου στα πανεπιστήμια;
Είναι στην ευχέρεια των ΑΕΙ να αποφασίσουν τον τρόπο διενέργειάς της, είτε διά ζώσης με εφαρμογή των μέτρων πρόληψης της Επιτροπής είτε εξ αποστάσεως.
Οι απουσίες μαθητών πότε θα δικαιολογούνται; Υπάρχει περίπτωση τα μέτρα αυτά να αλλάξουν;
Η απουσία μαθητή δικαιολογείται αν νοσεί από κορονοϊό ο ίδιος ή κάποιος που κατοικεί μαζί του ή αν ανήκει σε συγκεκριμένες κατηγορίες ομάδων αυξημένου κινδύνου, όπως αυτές θα οριστούν από την Εθνική Επιτροπή Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του Κορονοϊού COVID19. Όσο για τη δυνατότητα προσαρμογής των μέτρων, από την αρχή αυτής της πρωτοφανούς υγειονομικής κρίσης έχουμε τονίσει ότι παρακολουθούμε στενά, σε καθημερινή βάση, την εξέλιξη της πανδημίας σε όλα τα επίπεδα – τοπικό, εθνικό και διεθνές. Κάθε βήμα και κάθε μέτρο που υιοθετούμε αξιολογείται διαρκώς και επικαιροποιείται, αν χρειαστεί, με βάση την εξέλιξη της πανδημίας και πάντοτε στη βάση των οδηγιών της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του Κορονοϊού COVID19.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 29 Αυγούστου