ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Κεραμέως στα Παραπολιτικά 90,1: Ανοιχτό το ενδεχόμενο εκ περιτροπής διδασκαλίας και τηλεκπαίδευσης σε περίπτωση έξαρσης κρουσμάτων
Ανοιχτό άφησε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως
μιλώντας στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ» με τους δημοσιογράφους Δημήτρη Τάκη και Χριστίνα Κοραή, το ενδεχόμενο εκ περιτροπής διδασκαλίας και τηλεκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης σε περίπτωση έξαρσης των κρουσμάτων κοροναϊού.
Η κ. Κεραμέως σημείωσε ωστόσο ότι «στόχος του υπουργείου είναι η επιστροφή στην κανονικότητα με αυξημένα μέτρα».
Η υπουργός Παιδείας τόνισε ότι «η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική» και ανέφερε ότι «όποιος μαθητής δεν φορά δεν θα συμμετάσχει στο μάθημα και θα παίρνει απουσία».
Ακόμη δήλωσε ότι «οι άδειες ειδικού σκοπού για τους γονείς θα τεθούν σε ισχύ με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς».
Παράλληλα η κ. Κεραμέως δήλωσε ότι «τις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθεί ο τρόπος επαναλειτουργίας των πανεπιστημίων».
Την ίδια στιγμή ανέφερε πως ένα στους τρεις επιτυχόντες μπήκε στα Πανεπιστήμια με βαθμό κάτω από τη βάση και σημείωσε πως «εάν είχαμε μειώσει τον αριθμό των εισακτέων δεν θα υπήρξε το φαινόμενο αυτό».
Η υπουργός σημείωσε ότι γίνεται συζήτηση το κάθε πανεπιστήμιο ή σχολή να ορίζει την βάση εισαγωγής σε βασικά μαθήματα.
Τέλος, η ίδια ξεκαθάρισε ότι «οι πανελλαδικές του 2021 θα γίνουν ώστε να αποτρέπουν την εισαγωγή στα πανεπιστήμια σε όσους έχουν γράψει κάτω από τη βάση».
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη της Νίκης Κεραμέως στα Παραπολιτικά 90,1:
Αναφερόμενη στις άδειες ειδικού σκοπού στους γονείς, η κ. Κεραμέως ανέφερε: «Έχουμε εργαστεί μαζί με τα αρμόδια υπουργεία Εργασίας και υπουργείο Εσωτερικών αναλόγως αν οι εργαζόμενοι είναι στο δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα και οι ρυθμίσεις αυτές θα αφορούν όλες τις οικογένειες που έχουν παιδιά που ανήκουν στις ομάδες αυξημένου κινδύνου. Θα υπάρχει η δυνατότητα να απουσιάζουν επειδή το παιδί τους πρέπει να μείνει στο σπίτι και αντίστοιχα προφανώς εάν υπάρξει κρούσμα και αναγκαστεί να κλείσει το τμήμα. Άρα οι σχετικές ρυθμίσεις προφανώς θα ξεκινήσουν όταν ξεκινήσουν τα σχολεία όχι πριν».
Ερωτηθείσα αν τα πανεπιστήμια θα εκπονήσουν δικά τους υγειονομικά πρωτόκολλά, σημείωσε: «Αναμένεται να εκδοθεί, πιθανότατα σήμερα, μια κοινή υπουργική απόφαση που αφορά σε όλα αυτά τα μέτρα στο πανεπιστήμιο και τα μέτρα αυτά υπαγορεύονται κεντρικά στην γραμμή που έχουν υπαγορεύσει οι επιστήμονες. Συνεπώς οι οδηγίες θα είναι σαφείς όπως ήταν και όλο το προηγούμενο διάστημα κατά το οποίο λειτούργησαν τα πανεπιστήμια άρα όλες οι λεπτομέρειες αναφορικά με τα πρωτόκολλά θα περιέχονται σε αυτή την υπουργική απόφαση. Τα πανεπιστήμια είναι σε πολύ στενή συνεργασία και με το υπουργείο Παιδείας αλλά και με τον ΕΟΔΥ».
Αναφορικά με τις εγγραφές στα πανεπιστήμια, η υπουργός Παιδείας δήλωσε: «Όλα θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες, υπάρχει μια σειρά ενεργειών που θα γίνουν στα πανεπιστήμια μας. Το πρώτο είναι ο τρόπος επαναλειτουργίας των πανεπιστημίων. Οι φοιτητές επιστρέφουν στις πόλεις των πανεπιστημίων και υπάρχει μια διάκριση αναφορικά με την λειτουργία μεταξύ των μικρών και των μεγάλων μαθημάτων, τάξεων κοκ. Έχουμε εξασφαλίσει πάνω από 5 εκ.€ για να ενισχύσουμε το ανθρώπινο δυναμικό και αυτό θα ξεκινήσει άμεσα για τις ολιγομελείς ομάδες μελέτης που θα γίνονται δια ζώσης»
Ερωτηθείσα αν υπάρχει plan b σε περίπτωση μεγάλης έξαρσης της πανδημίας, ανέφερε: «Επειδή δεν γνωρίζουμε τις παραμέτρους της κρίσης πως θα εξελιχθεί για αυτό και ετοιμαζόμαστε για όλα τα σενάρια. Άρα το υπουργείο μπορεί να υλοποιήσει και εκ περιτροπής διδασκαλία, μπορεί να υλοποιήσει και τηλεκπαίδευση και σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα αν χρειαστεί κατι το οποίο απευχόμαστε πλην όμως προτεραιότητα όλων μας, και υπουργείου Παιδείας και κυβέρνησης συνολικά και της επιτροπής των επιστημόνων, είναι να επανέλθουμε στην κανονικότητα στην εκπαίδευση με αυξημένα μέτρα προστασίας και πρόληψης. Εξυπακούεται ότι όλα αυτά τα μέτρα δεν θα διστάσουμε να τα επικαιροποιήσουμε ανά πάσα στιγμή είτε με πιο επιεική μέτρα εφόσον η επιδημία εξελίσσεται με ικανοποιητικό τρόπο είτε με πιο αυστηρά μέτρα αν χρειαστεί».
«Και οι εκπαιδευτικοί μας και οι μαθητές εφάρμοσαν τα μέτρα με υποδειγματικό τρόπο, με τον ίδιο τρόπο θα τα εφαρμόσουν και τώρα. Έχω πάρα πολύ μεγάλη εμπιστοσύνη στην εκπαιδευτική κοινότητα. Το παράδειγμα που δίνουμε εμείς οι μεγάλοι αυτό ακολουθούν τα παιδιά. Όσο πιο συνεπείς είμαστε εμείς, όσο πιο προσεκτικοί είμαστε με τη χρήση της μάσκας, όσο πολύ κάνουμε πράξη τα καθημερινά, το να πλένουμε τα χέρια μας, το να βάζουμε αντισηπτικό, το να προσέχουμε τι αγγίζουμε κοκ όλα αυτά μεταλαμπαδεύονται στα παιδιά», πρόσθεσε η ίδια.
Για τη χρήση των προστατευτικών μασκών, η κ. Κεραμέως δήλωσε: «Είναι αυτονόητη υποχρέωση για όλους μας το να προστατεύσουμε τη δημόσια υγεία. Είναι σαν να συζητάμε το αν θα πρέπει να γίνεται ή όχι εμβολιασμός. Είναι το σαν συζητάμε το αν θα φορέσουμε ζώνες στο αυτοκίνητο, για τέτοιο πράγμα μιλάμε όταν μιλάμε για τη μάσκα σε καιρό πανδημίας. Έχουμε πει ότι δεν θα λειτουργεί το σχολείο χωρίς μάσκα δηλαδή δεν θα μπορεί κανείς να είναι στο σχολείο χωρίς μάσκα. Ο μαθητής χωρίς μάσκα δεν θα μπορεί να συμμετάσχει στο μάθημα, είναι αυτονόητη υποχρέωση όλων μας για την προστασία της δημόσιας υγείας».
Στην ερώτηση για το αν ο μαθητής που δεν θα επιτραπεί να μπει στην τάξη θα παίρνει και απουσία, απάντησε: «Ναι, θα είναι σαν να μην είναι εκεί».
Αναφορικά με την είσοδο στα πανεπιστήμια μαθητών με πολύ χαμηλές βαθμολογίες, σημείωσε: «Συζητάμε για μια χρόνια παθογένεια της χώρας μας και πράγματι 1 στους 3 επιτυχόντες των γενικών Λυκείων μπήκε με βαθμό κάτω από τη βάση. Μια υπουργική απόφαση είναι να αλλάξουμε τον αριθμό των εισακτέων. Αν είχαμε μειώσει στο μισό τον αριθμό των εισακτέων δεν θα είχαμε αυτά τα αποτελέσματα, δεν το κάναμε γιατί αν το είχαμε κάνει χωρίς να έχουμε πρώτα περάσει το νομοσχέδιο που θα περάσει τώρα για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση θα είχαμε αφήσει όλους αυτούς τους νέους χωρίς επιλογές. Εμείς βεβαίως και θέλουμε να είμαστε πολύ ξεκάθαροι στο ποιος μπαίνει στο πανεπιστήμιο, ταυτόχρονα πρέπει να δίνουμε επιλογές σε όλους όμως άρα χρέος της πολιτείας είναι να φροντίσει πρώτα να χτίσει τις επιλογές, να ενισχύσει την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και μετά να κάνει αυτή τη συνολική αλλαγή, τη συνολική μεταρρύθμιση και στον τρόπο εισαγωγής. Έχουμε δρομολογήσει αλλαγές από κάτω προς τα πάνω και αλλαγές στα πανεπιστήμια».
Για τη βάση του 10, η υπουργός διευκρίνισε: «Η βάση του 10 προφανώς είναι μια από τις λύσεις που συζητάμε πλην όμως είναι ένα οριζόντιο μέτρο. Εμείς αυτό που συζητάμε με τους εμπλεκόμενους φορείς και όχι τώρα, οι σχετικές ενέργειες έχουν ξεκινήσει ήδη από το ’19, είναι το κάθε πανεπιστήμιο, η κάθε σχολή να ορίζει τη βάση εισαγωγής που θέλει σε βασικά μαθήματα. Για παράδειγμα το Μαθηματικό να ορίζει τι βαθμό θέλει ελάχιστο στα μαθηματικά. Αυτό το μέτρο είναι πιο προσαρμοσμένο και πιο αποτελεσματικό από το να πεις οριζοντίως βάζω τη βάση του 10».
Ερωτηθείσα για το αν οι πανελλαδικές του 2021 θα γίνουν με τρόπο τέτοιο που θα αποτρέπεται κάποιος με λευκή κόλλα να μπαίνει στο πανεπιστήμιο, δήλωσε: «Η απάντηση είναι ναι αλλά δεν είναι μόνο αυτό η λύση. Η λύση είναι η αλλαγή του τρόπου εισαγωγής δηλαδή η βάση που θα θέτει η κάθε σχολή, η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη. Γίνεται μια συστηματική δουλειά από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης προκειμένου η εθνική αρχή να θέσει τα κριτήρια τι τμήματα χρειαζόμαστε».
Ερωτηθείσα γιατί δεν καταργήθηκαν οι αποφάσεις Γαβρόγλου, απάντησε: «Καταργήσαμε πάρα πολλές αποφάσεις Γαβρόγλου. Η αλήθεια είναι ότι σε τεσσεράμισρόνια που διήρκησε η διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ήρθαν τα πάνω κάτω στην παιδεία. Έχουμε ξεκινήσει μια σημαντική προσπάθεια από κάτω προς τα πάνω για να αναδομήσουμε συνολικά την παιδεία και να αντιμετωπίσουμε παθογένειες δεκαετιών και νομίζω ότι έχουμε κινηθεί μεθοδικά σε αυτή την κατεύθυνση με καίριες και δύσκολες αλλαγές».
Για την επαναφορά της διαγωγής, υπογράμμισε: «Το σχολείο δεν σου μαθαίνει μόνο γράμματα, σου μαθαίνει και πως να συμπεριφέρεσαι σε ένα κοινωνικό σύνολο. Πώς να βάζεις όρια στη δική σου συμπεριφορά και να σέβεσαι τη συμπεριφορά και των άλλων. Με τον ίδιο τρόπο που αποτιμούμε την επίδοση ενός μαθητή με τον ίδιο τρόπο πρέπει να υπάρχει κάποια αξιολόγηση της συμπεριφοράς όπως υπάρχει σε πάρα πολλές χώρες».
Η κ. Κεραμέως σημείωσε ωστόσο ότι «στόχος του υπουργείου είναι η επιστροφή στην κανονικότητα με αυξημένα μέτρα».
Η υπουργός Παιδείας τόνισε ότι «η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική» και ανέφερε ότι «όποιος μαθητής δεν φορά δεν θα συμμετάσχει στο μάθημα και θα παίρνει απουσία».
Ακόμη δήλωσε ότι «οι άδειες ειδικού σκοπού για τους γονείς θα τεθούν σε ισχύ με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς».
Παράλληλα η κ. Κεραμέως δήλωσε ότι «τις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθεί ο τρόπος επαναλειτουργίας των πανεπιστημίων».
Την ίδια στιγμή ανέφερε πως ένα στους τρεις επιτυχόντες μπήκε στα Πανεπιστήμια με βαθμό κάτω από τη βάση και σημείωσε πως «εάν είχαμε μειώσει τον αριθμό των εισακτέων δεν θα υπήρξε το φαινόμενο αυτό».
Η υπουργός σημείωσε ότι γίνεται συζήτηση το κάθε πανεπιστήμιο ή σχολή να ορίζει την βάση εισαγωγής σε βασικά μαθήματα.
Τέλος, η ίδια ξεκαθάρισε ότι «οι πανελλαδικές του 2021 θα γίνουν ώστε να αποτρέπουν την εισαγωγή στα πανεπιστήμια σε όσους έχουν γράψει κάτω από τη βάση».
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη της Νίκης Κεραμέως στα Παραπολιτικά 90,1:
Αναφερόμενη στις άδειες ειδικού σκοπού στους γονείς, η κ. Κεραμέως ανέφερε: «Έχουμε εργαστεί μαζί με τα αρμόδια υπουργεία Εργασίας και υπουργείο Εσωτερικών αναλόγως αν οι εργαζόμενοι είναι στο δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα και οι ρυθμίσεις αυτές θα αφορούν όλες τις οικογένειες που έχουν παιδιά που ανήκουν στις ομάδες αυξημένου κινδύνου. Θα υπάρχει η δυνατότητα να απουσιάζουν επειδή το παιδί τους πρέπει να μείνει στο σπίτι και αντίστοιχα προφανώς εάν υπάρξει κρούσμα και αναγκαστεί να κλείσει το τμήμα. Άρα οι σχετικές ρυθμίσεις προφανώς θα ξεκινήσουν όταν ξεκινήσουν τα σχολεία όχι πριν».
Ερωτηθείσα αν τα πανεπιστήμια θα εκπονήσουν δικά τους υγειονομικά πρωτόκολλά, σημείωσε: «Αναμένεται να εκδοθεί, πιθανότατα σήμερα, μια κοινή υπουργική απόφαση που αφορά σε όλα αυτά τα μέτρα στο πανεπιστήμιο και τα μέτρα αυτά υπαγορεύονται κεντρικά στην γραμμή που έχουν υπαγορεύσει οι επιστήμονες. Συνεπώς οι οδηγίες θα είναι σαφείς όπως ήταν και όλο το προηγούμενο διάστημα κατά το οποίο λειτούργησαν τα πανεπιστήμια άρα όλες οι λεπτομέρειες αναφορικά με τα πρωτόκολλά θα περιέχονται σε αυτή την υπουργική απόφαση. Τα πανεπιστήμια είναι σε πολύ στενή συνεργασία και με το υπουργείο Παιδείας αλλά και με τον ΕΟΔΥ».
Αναφορικά με τις εγγραφές στα πανεπιστήμια, η υπουργός Παιδείας δήλωσε: «Όλα θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες, υπάρχει μια σειρά ενεργειών που θα γίνουν στα πανεπιστήμια μας. Το πρώτο είναι ο τρόπος επαναλειτουργίας των πανεπιστημίων. Οι φοιτητές επιστρέφουν στις πόλεις των πανεπιστημίων και υπάρχει μια διάκριση αναφορικά με την λειτουργία μεταξύ των μικρών και των μεγάλων μαθημάτων, τάξεων κοκ. Έχουμε εξασφαλίσει πάνω από 5 εκ.€ για να ενισχύσουμε το ανθρώπινο δυναμικό και αυτό θα ξεκινήσει άμεσα για τις ολιγομελείς ομάδες μελέτης που θα γίνονται δια ζώσης»
Ερωτηθείσα αν υπάρχει plan b σε περίπτωση μεγάλης έξαρσης της πανδημίας, ανέφερε: «Επειδή δεν γνωρίζουμε τις παραμέτρους της κρίσης πως θα εξελιχθεί για αυτό και ετοιμαζόμαστε για όλα τα σενάρια. Άρα το υπουργείο μπορεί να υλοποιήσει και εκ περιτροπής διδασκαλία, μπορεί να υλοποιήσει και τηλεκπαίδευση και σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα αν χρειαστεί κατι το οποίο απευχόμαστε πλην όμως προτεραιότητα όλων μας, και υπουργείου Παιδείας και κυβέρνησης συνολικά και της επιτροπής των επιστημόνων, είναι να επανέλθουμε στην κανονικότητα στην εκπαίδευση με αυξημένα μέτρα προστασίας και πρόληψης. Εξυπακούεται ότι όλα αυτά τα μέτρα δεν θα διστάσουμε να τα επικαιροποιήσουμε ανά πάσα στιγμή είτε με πιο επιεική μέτρα εφόσον η επιδημία εξελίσσεται με ικανοποιητικό τρόπο είτε με πιο αυστηρά μέτρα αν χρειαστεί».
«Και οι εκπαιδευτικοί μας και οι μαθητές εφάρμοσαν τα μέτρα με υποδειγματικό τρόπο, με τον ίδιο τρόπο θα τα εφαρμόσουν και τώρα. Έχω πάρα πολύ μεγάλη εμπιστοσύνη στην εκπαιδευτική κοινότητα. Το παράδειγμα που δίνουμε εμείς οι μεγάλοι αυτό ακολουθούν τα παιδιά. Όσο πιο συνεπείς είμαστε εμείς, όσο πιο προσεκτικοί είμαστε με τη χρήση της μάσκας, όσο πολύ κάνουμε πράξη τα καθημερινά, το να πλένουμε τα χέρια μας, το να βάζουμε αντισηπτικό, το να προσέχουμε τι αγγίζουμε κοκ όλα αυτά μεταλαμπαδεύονται στα παιδιά», πρόσθεσε η ίδια.
Για τη χρήση των προστατευτικών μασκών, η κ. Κεραμέως δήλωσε: «Είναι αυτονόητη υποχρέωση για όλους μας το να προστατεύσουμε τη δημόσια υγεία. Είναι σαν να συζητάμε το αν θα πρέπει να γίνεται ή όχι εμβολιασμός. Είναι το σαν συζητάμε το αν θα φορέσουμε ζώνες στο αυτοκίνητο, για τέτοιο πράγμα μιλάμε όταν μιλάμε για τη μάσκα σε καιρό πανδημίας. Έχουμε πει ότι δεν θα λειτουργεί το σχολείο χωρίς μάσκα δηλαδή δεν θα μπορεί κανείς να είναι στο σχολείο χωρίς μάσκα. Ο μαθητής χωρίς μάσκα δεν θα μπορεί να συμμετάσχει στο μάθημα, είναι αυτονόητη υποχρέωση όλων μας για την προστασία της δημόσιας υγείας».
Στην ερώτηση για το αν ο μαθητής που δεν θα επιτραπεί να μπει στην τάξη θα παίρνει και απουσία, απάντησε: «Ναι, θα είναι σαν να μην είναι εκεί».
Αναφορικά με την είσοδο στα πανεπιστήμια μαθητών με πολύ χαμηλές βαθμολογίες, σημείωσε: «Συζητάμε για μια χρόνια παθογένεια της χώρας μας και πράγματι 1 στους 3 επιτυχόντες των γενικών Λυκείων μπήκε με βαθμό κάτω από τη βάση. Μια υπουργική απόφαση είναι να αλλάξουμε τον αριθμό των εισακτέων. Αν είχαμε μειώσει στο μισό τον αριθμό των εισακτέων δεν θα είχαμε αυτά τα αποτελέσματα, δεν το κάναμε γιατί αν το είχαμε κάνει χωρίς να έχουμε πρώτα περάσει το νομοσχέδιο που θα περάσει τώρα για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση θα είχαμε αφήσει όλους αυτούς τους νέους χωρίς επιλογές. Εμείς βεβαίως και θέλουμε να είμαστε πολύ ξεκάθαροι στο ποιος μπαίνει στο πανεπιστήμιο, ταυτόχρονα πρέπει να δίνουμε επιλογές σε όλους όμως άρα χρέος της πολιτείας είναι να φροντίσει πρώτα να χτίσει τις επιλογές, να ενισχύσει την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και μετά να κάνει αυτή τη συνολική αλλαγή, τη συνολική μεταρρύθμιση και στον τρόπο εισαγωγής. Έχουμε δρομολογήσει αλλαγές από κάτω προς τα πάνω και αλλαγές στα πανεπιστήμια».
Για τη βάση του 10, η υπουργός διευκρίνισε: «Η βάση του 10 προφανώς είναι μια από τις λύσεις που συζητάμε πλην όμως είναι ένα οριζόντιο μέτρο. Εμείς αυτό που συζητάμε με τους εμπλεκόμενους φορείς και όχι τώρα, οι σχετικές ενέργειες έχουν ξεκινήσει ήδη από το ’19, είναι το κάθε πανεπιστήμιο, η κάθε σχολή να ορίζει τη βάση εισαγωγής που θέλει σε βασικά μαθήματα. Για παράδειγμα το Μαθηματικό να ορίζει τι βαθμό θέλει ελάχιστο στα μαθηματικά. Αυτό το μέτρο είναι πιο προσαρμοσμένο και πιο αποτελεσματικό από το να πεις οριζοντίως βάζω τη βάση του 10».
Ερωτηθείσα για το αν οι πανελλαδικές του 2021 θα γίνουν με τρόπο τέτοιο που θα αποτρέπεται κάποιος με λευκή κόλλα να μπαίνει στο πανεπιστήμιο, δήλωσε: «Η απάντηση είναι ναι αλλά δεν είναι μόνο αυτό η λύση. Η λύση είναι η αλλαγή του τρόπου εισαγωγής δηλαδή η βάση που θα θέτει η κάθε σχολή, η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη. Γίνεται μια συστηματική δουλειά από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης προκειμένου η εθνική αρχή να θέσει τα κριτήρια τι τμήματα χρειαζόμαστε».
Ερωτηθείσα γιατί δεν καταργήθηκαν οι αποφάσεις Γαβρόγλου, απάντησε: «Καταργήσαμε πάρα πολλές αποφάσεις Γαβρόγλου. Η αλήθεια είναι ότι σε τεσσεράμισρόνια που διήρκησε η διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ήρθαν τα πάνω κάτω στην παιδεία. Έχουμε ξεκινήσει μια σημαντική προσπάθεια από κάτω προς τα πάνω για να αναδομήσουμε συνολικά την παιδεία και να αντιμετωπίσουμε παθογένειες δεκαετιών και νομίζω ότι έχουμε κινηθεί μεθοδικά σε αυτή την κατεύθυνση με καίριες και δύσκολες αλλαγές».
Για την επαναφορά της διαγωγής, υπογράμμισε: «Το σχολείο δεν σου μαθαίνει μόνο γράμματα, σου μαθαίνει και πως να συμπεριφέρεσαι σε ένα κοινωνικό σύνολο. Πώς να βάζεις όρια στη δική σου συμπεριφορά και να σέβεσαι τη συμπεριφορά και των άλλων. Με τον ίδιο τρόπο που αποτιμούμε την επίδοση ενός μαθητή με τον ίδιο τρόπο πρέπει να υπάρχει κάποια αξιολόγηση της συμπεριφοράς όπως υπάρχει σε πάρα πολλές χώρες».