ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Ο πτωχευτικός νόμος ως μοχλός οικονομικής επανεκκίνησης
Η πανδημία του κορονοϊού, της οποίας το δεύτερο κύμα εκδηλώνεται απειλητικό σε ολόκληρο τον πλανήτη, δοκιμάζει την οικονομία όλων των κρατών, θέτοντας τις κυβερνήσεις ενώπιον πρωτοφανών διλημμάτων και προκλήσεων τέτοιας έντασης, ώστε η φράση «αχαρτογράφητα νερά» αυτήν τη φορά δεν αποτελεί κλισέ, αλλά κυριολεκτική περιγραφή της κατάστασης.
Εν μέσω των καινοφανών δυσκολιών, η ελληνική κυβέρνηση έχει κατά γενική παραδοχή εξαντλήσει κάθε διαθέσιμο οικονομικό εργαλείο για την ενίσχυση του υγειονομικού συστήματος και τη θωράκιση της πραγματικής οικονομίας απέναντι στη βαθιά κρίση που προκαλεί η πανδημία.
Δανειστήκαμε από τις αγορές 16 δισ. ευρώ με πολύ χαμηλό επιτόκιο για τη στήριξη των εργαζομένων και των επιχειρήσεων. Αυξήθηκε θεαματικά η απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ. Η επιστρεπτέα προκαταβολή έδωσε ανάσα ρευστότητας σε περισσότερες από 200.000 επιχειρήσεις κρατώντας τις όρθιες εν μέσω της πανδημίας και της περιορισμένης τραπεζικής χρηματοδότησης. Προωθήθηκε αποφασιστικά η ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης. Περιορίστηκε η γραφειοκρατία και επιταχύνθηκε η αδειοδότηση των μεγάλων επενδύσεων. Η κυβέρνηση απέδειξε ότι αντιμετωπίζει την κρίση με σοβαρότητα, υπευθυνότητα, συνεκτική πολιτική και συνείδηση του εφικτού. Με αυτόν τον τρόπο θα έπρεπε να την αντιμετωπίζει και η
αντιπολίτευση. Οι περιστάσεις δεν αφήνουν περιθώρια λαϊκιστικής δημαγωγίας και μικροκομματικών προσεγγίσεων.
Ο νέος νόμος για τη διευθέτηση οφειλών και την παροχή δεύτερης ευκαιρίας εντάσσεται στο πλέγμα των μεταρρυθμίσεων που θα τονώσει την οικονομία στην κρίσιμη αυτή περίοδο. Εστιάζεται σε τρεις άξονες: στην πρόληψη της αφερεγγυότητας με τη δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών για διάστημα μέχρι και 20 χρόνια (240 δόσεις), στην έγκαιρη αντιμετώπισή της με την εξυγίανση των επιχειρήσεων και στην οικονομική επανεκκίνηση όσων πτωχεύουν με την παροχή της δεύτερης ευκαιρίας. Με αυτό το πλέγμα ρυθμίσεων:
· Ο νέος νόμος είναι οικονομικά αποτελεσματικός: αφενός θα περιορίσει το ιδιωτικό χρέος, αφετέρου θα αποδεσμεύσει παραγωγικές δυνάμεις προς όφελος της εθνικής οικονομίας. Καθώς υπό τις σύγχρονες εξελίξεις αυξάνεται το μερίδιο συμμετοχής της παροχής υπηρεσιών και του εμπορίου στο συνολικό προϊόν, η δεύτερη ευκαιρία θα δώσει τη δυνατότητα σε συμπολίτες μας, που ήταν «φυλακισμένοι» στον κλοιό των παλαιών χρεών τους, να δραστηριοποιηθούν και πάλι εργασιακά ή επιχειρηματικά, ενισχύοντας την οικονομία, αλλά και ξαναβρίσκοντας την οικονομική τους αξιοπρέπεια.
· Είναι επιχειρησιακά λειτουργικός, καθώς ενοποιεί σε ενιαίο σύνολο τις διατάξεις για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της υπερχρέωσης και για την παροχή ευκαιρίας οικονομικής επανεκκίνησης στους ατομικά πτωχεύοντες, δίνοντας τη σχετική δυνατότητα και σε φυσικά πρόσωπα χωρίς εμπορική ιδιότητα και ενσωματώνοντας τις προβλέψεις της πρόσφατης Οδηγίας 1023/19 της Ε.Ε.
· Διαπνέεται από κοινωνική ευαισθησία, καθώς παρέχει τη δυνατότητα σε όσους μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους σε χρονικό διάστημα είκοσι ετών και σε εκείνους, που δεν έχουν τέτοια δυνατότητα, επιχειρηματίες ή ιδιώτες, να διαθέσουν την υφιστάμενη περιουσία τους στους πιστωτές τους και να κάνουν μία νέα αρχή χωρίς να είναι δια βίου όμηροι των χρεών του παρελθόντος. Επίσης παρέχει στους ευάλωτους οφειλέτες τη δυνατότητα να μη χάσουν την κύρια κατοικία τους και να παραμείνουν για σημαντικό διάστημα σ’ αυτήν έναντι ενοικίου, ώστε να μην ανατραπούν αιφνίδια οι συνθήκες ζωής τους.
Η κυβέρνηση πρέπει, μάλιστα, να πιστωθεί το ότι μελέτησε τις παρατηρήσεις των επιστημονικών και επαγγελματικών φορέων και υιοθέτησε πολλές από αυτές, βελτιώνοντας σημαντικά το νομοθέτημα σε σχέση με το πρώτο σχέδιο που είχε δοθεί στη δημοσιότητα και εν συνεχεία τεθεί σε διαβούλευση.
Η πανδημία μας κάνει να συνειδητοποιήσουμε ότι στον αγώνα της χώρας είμαστε όλοι μαζί, αλλά και ότι η πρωτοφανής αυτή κρίση αποτελεί πρόκληση και ευκαιρία μεγάλων μεταρρυθμίσεων που θα αναμορφώσουν το πρόσωπο της χώρας και θα την οδηγήσουν στην επόμενη μέρα ενισχυμένη και ανταγωνιστική. Η Ελλάδα μπορεί πραγματικά να μεταβάλει την κρίση σε ευκαιρία!
* Δικηγόρος - Μέλος Δ.Σ του Συνδέσμου Ελλήνων Εμπορικολόγων - Μέλος Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής Πτωχευτικού Κώδικα 2007- τ. Αντιπρ. Δ.Σ.Α - Υποψ. Βουλευτής Β1 Βορείου Τομέα Αθηνών (Ν.Δ.)
Εν μέσω των καινοφανών δυσκολιών, η ελληνική κυβέρνηση έχει κατά γενική παραδοχή εξαντλήσει κάθε διαθέσιμο οικονομικό εργαλείο για την ενίσχυση του υγειονομικού συστήματος και τη θωράκιση της πραγματικής οικονομίας απέναντι στη βαθιά κρίση που προκαλεί η πανδημία.
Δανειστήκαμε από τις αγορές 16 δισ. ευρώ με πολύ χαμηλό επιτόκιο για τη στήριξη των εργαζομένων και των επιχειρήσεων. Αυξήθηκε θεαματικά η απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ. Η επιστρεπτέα προκαταβολή έδωσε ανάσα ρευστότητας σε περισσότερες από 200.000 επιχειρήσεις κρατώντας τις όρθιες εν μέσω της πανδημίας και της περιορισμένης τραπεζικής χρηματοδότησης. Προωθήθηκε αποφασιστικά η ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης. Περιορίστηκε η γραφειοκρατία και επιταχύνθηκε η αδειοδότηση των μεγάλων επενδύσεων. Η κυβέρνηση απέδειξε ότι αντιμετωπίζει την κρίση με σοβαρότητα, υπευθυνότητα, συνεκτική πολιτική και συνείδηση του εφικτού. Με αυτόν τον τρόπο θα έπρεπε να την αντιμετωπίζει και η
αντιπολίτευση. Οι περιστάσεις δεν αφήνουν περιθώρια λαϊκιστικής δημαγωγίας και μικροκομματικών προσεγγίσεων.
Ο νέος νόμος για τη διευθέτηση οφειλών και την παροχή δεύτερης ευκαιρίας εντάσσεται στο πλέγμα των μεταρρυθμίσεων που θα τονώσει την οικονομία στην κρίσιμη αυτή περίοδο. Εστιάζεται σε τρεις άξονες: στην πρόληψη της αφερεγγυότητας με τη δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών για διάστημα μέχρι και 20 χρόνια (240 δόσεις), στην έγκαιρη αντιμετώπισή της με την εξυγίανση των επιχειρήσεων και στην οικονομική επανεκκίνηση όσων πτωχεύουν με την παροχή της δεύτερης ευκαιρίας. Με αυτό το πλέγμα ρυθμίσεων:
· Ο νέος νόμος είναι οικονομικά αποτελεσματικός: αφενός θα περιορίσει το ιδιωτικό χρέος, αφετέρου θα αποδεσμεύσει παραγωγικές δυνάμεις προς όφελος της εθνικής οικονομίας. Καθώς υπό τις σύγχρονες εξελίξεις αυξάνεται το μερίδιο συμμετοχής της παροχής υπηρεσιών και του εμπορίου στο συνολικό προϊόν, η δεύτερη ευκαιρία θα δώσει τη δυνατότητα σε συμπολίτες μας, που ήταν «φυλακισμένοι» στον κλοιό των παλαιών χρεών τους, να δραστηριοποιηθούν και πάλι εργασιακά ή επιχειρηματικά, ενισχύοντας την οικονομία, αλλά και ξαναβρίσκοντας την οικονομική τους αξιοπρέπεια.
· Είναι επιχειρησιακά λειτουργικός, καθώς ενοποιεί σε ενιαίο σύνολο τις διατάξεις για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της υπερχρέωσης και για την παροχή ευκαιρίας οικονομικής επανεκκίνησης στους ατομικά πτωχεύοντες, δίνοντας τη σχετική δυνατότητα και σε φυσικά πρόσωπα χωρίς εμπορική ιδιότητα και ενσωματώνοντας τις προβλέψεις της πρόσφατης Οδηγίας 1023/19 της Ε.Ε.
· Διαπνέεται από κοινωνική ευαισθησία, καθώς παρέχει τη δυνατότητα σε όσους μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους σε χρονικό διάστημα είκοσι ετών και σε εκείνους, που δεν έχουν τέτοια δυνατότητα, επιχειρηματίες ή ιδιώτες, να διαθέσουν την υφιστάμενη περιουσία τους στους πιστωτές τους και να κάνουν μία νέα αρχή χωρίς να είναι δια βίου όμηροι των χρεών του παρελθόντος. Επίσης παρέχει στους ευάλωτους οφειλέτες τη δυνατότητα να μη χάσουν την κύρια κατοικία τους και να παραμείνουν για σημαντικό διάστημα σ’ αυτήν έναντι ενοικίου, ώστε να μην ανατραπούν αιφνίδια οι συνθήκες ζωής τους.
Η κυβέρνηση πρέπει, μάλιστα, να πιστωθεί το ότι μελέτησε τις παρατηρήσεις των επιστημονικών και επαγγελματικών φορέων και υιοθέτησε πολλές από αυτές, βελτιώνοντας σημαντικά το νομοθέτημα σε σχέση με το πρώτο σχέδιο που είχε δοθεί στη δημοσιότητα και εν συνεχεία τεθεί σε διαβούλευση.
Η πανδημία μας κάνει να συνειδητοποιήσουμε ότι στον αγώνα της χώρας είμαστε όλοι μαζί, αλλά και ότι η πρωτοφανής αυτή κρίση αποτελεί πρόκληση και ευκαιρία μεγάλων μεταρρυθμίσεων που θα αναμορφώσουν το πρόσωπο της χώρας και θα την οδηγήσουν στην επόμενη μέρα ενισχυμένη και ανταγωνιστική. Η Ελλάδα μπορεί πραγματικά να μεταβάλει την κρίση σε ευκαιρία!
* Δικηγόρος - Μέλος Δ.Σ του Συνδέσμου Ελλήνων Εμπορικολόγων - Μέλος Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής Πτωχευτικού Κώδικα 2007- τ. Αντιπρ. Δ.Σ.Α - Υποψ. Βουλευτής Β1 Βορείου Τομέα Αθηνών (Ν.Δ.)