ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Αυτοψία των «Π» στο «στρατηγείο» του Νίκου Χαρδαλιά (Εικόνες)
Ρεπορτάζ Κώστας Παπαχλιμίντζος - Φωτορεπορτάζ: Papadakispress
Το 2004 εργαζόταν εκεί η αφρόκρεμα του διεθνούς αθλητικού Τύπου. Σήμερα εργάζεται η αφρόκρεμα των ιχνηλατών της χώρας, σε έναν καθημερινό μαραθώνιο αναζήτησης κάθε ίχνους από τα θετικά κρούσματα κορονοϊού στην Ελλάδα. Στο κτίριο επί της Λεωφόρου Κηφισίας, στο Μαρούσι, που στεγαζόταν επί Ολυμπιακών Αγώνων το Κέντρο Τύπου, στεγάζεται εδώ και τέσσερις μήνες η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, με μια ομάδα 170… σκάουτερ. Τα «Π» πέρασαν ένα πρωινό στο στρατηγείο του Νίκου Χαρδαλιά
, παρακολουθώντας τη μάχη ενάντια στη διασπορά της πανδημίας. Στην είσοδο μας υποδέχεται ο αντιπύραρχος Σπύρος Γεωργίου, εκπρόσωπος Τύπου της Πολιτικής Προστασίας. Μας οδηγεί αμέσως στην αίθουσα στο ισόγειο, όπου βρίσκονται οι καλύτεροι ανακριτικοί υπάλληλοι της Πυροσβεστικής, της Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος. Οι αξιωματικοί αυτοί, μαζί με υπαλλήλους του ΕΟΔΥ και του υπουργείου Υγείας, παραλαμβάνουν κάθε απόγευμα τη λίστα με τα ονοματεπώνυμα και τα στοιχεία επικοινωνίας των θετικών κρουσμάτων και τα κατανέμουν ισομερώς μεταξύ τους. Τα τηλέφωνα παίρνουν αμέσως φωτιά. «Εχετε συμπτώματα; Πότε τα εμφανίσατε;», «Θέλω να θυμηθείτε και να μας πείτε όλους με τους οποίους ήρθατε σε επαφή το τελευταίο 48ωρο», «Δεν βρίσκετε τον ΑΜΚΑ σας; Είναι απαραίτητο, θα σας καλέσω πίσω σε 20 λεπτά περίπου», είναι μερικές από τις ατάκες που ακούσαμε από τους πάντα ευγενικούς ιχνηλάτες της Πολιτικής Προστασίας.
Η ιχνηλάτηση των επαφών των κρουσμάτων γίνεται 24 ώρες το 24ωρο από τα έμπειρα στελέχη της Πολιτικής Προστασίας
Δεν λείπουν και οι δύσκολες περιπτώσεις. «Κύριε Νίκο, ο προπονητής αρνείται να ακυρώσει τον αγώνα». Ο Νίκος και ο Κώστας είναι το Νο 2 και το Νο 1 αντίστοιχα στο κέντρο ιχνηλάτησης. Πέρα από την εποπτεία και τον συντονισμό της καθημερινής προσπάθειας, αναλαμβάνουν και οι ίδιοι πολλές φορές την επικοινωνία με ορισμένα κρούσματα ή επαφές τους, που είναι, π.χ., αρνητές του κορονοϊού. Η κατηγορία αυτή των ανθρώπων «παραμένει μειοψηφική, αλλά είναι αυξημένη σε σχέση με την άνοιξη», μας εξηγεί ο κ. Γεωργίου. Πολλοί νέοι σε ηλικία μάλιστα, που είναι κατά κανόνα ασυμπτωματικοί, αρνούνται να πειθαρχήσουν. «Εχουμε, όμως, τους καλύτερους ανακριτικούς υπαλλήλους και τα καλύτερα στελέχη, που ξέρουν πώς να εκμαιεύσουν τις πληροφορίες που χρειάζονται, ώστε να προστατεύσουμε την κοινότητα», τονίζει ο κ. Γεωργίου. «Από την πρώτη ημέρα που ήρθαμε αντιμέτωποι με την πανδημία, η Πολιτική Προστασία έκανε μια στρατηγική επιλογή, την εξαντλητική ιχνηλάτηση των κρουσμάτων και των υψηλού ρίσκου επαφών τους. Αυτή η προσπάθεια συνεχίζεται νυχθημερόν όλους αυτούς τους μήνες», μας λέει ο Νίκος Χαρδαλιάς.
«Έχουμε δημιουργήσει μια άκρως αποτελεσματική Τask Force, που συνενώνει στελέχη από όλα τα Σώματα Ασφαλείας, τον ΕΟΔΥ και το υπουργείο Υγείας. Η ιχνηλάτηση είναι πραγματικά το θεμέλιο όλου του μηχανισμού αντιμετώπισης της πανδημίας και για άλλη μία φορά ευχαριστώ από καρδιάς όλους τους ιχνηλάτες μας, γυναίκες και άνδρες, που μοχθούν καθημερινά με αυταπάρνηση», τονίζει ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, Νίκος Χαρδαλιάς.
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Δεν είναι μόνο το ανθρώπινο δυναμικό που συμβάλλει στην αποτελεσματική ιχνηλάτηση και στον περιορισμό κατά το δυνατόν της διασποράς του κορονοϊού. Είναι και το ψηφιακό σύστημα που βλέπουμε στους υπολογιστές των ιχνηλατών, αποτέλεσμα συνεργασίας της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Είναι, κατά τρίτον, και τα πρωτόκολλα που εφαρμόζονται από την πρώτη στιγμή στη χώρα μας. «Σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη», όπως μας εξηγούν, «είτε δεν επικοινωνούν με τους οικείους όσων έχουν νοσήσει από κορονοϊό και τους ζητάνε να το κάνουν οι ίδιοι, είτε δεν ελέγχουν την τήρηση της καραντίνας σε όσους την έχουν επιβάλει». Στο στρατηγείο της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας, ο ιχνηλάτης δεν κλείνει τον φάκελο με ένα κρούσμα, αν δεν έχει επικοινωνήσει με όλες τις στενές του επαφές και δεν έχει καταγράψει όλα τους τα στοιχεία. Στο τέλος, στέλνει βάσει συγκεκριμένων προδιαγραφών και κάποιους από όσους έχουν μπει σε καραντίνα στην ΕΛ.ΑΣ., ώστε να ελέγξουν στη συνέχεια την τήρηση του μέτρου.
Η καταγραφή των κρουσμάτων και των στενών επαφών τους γίνεται σε 24ωρη βάση, επτά ημέρες την εβδομάδα. Η αύξηση των κρουσμάτων έχει φέρει μεγαλύτερη πίεση στο σύστημα, αλλά πλέον είναι καλύτερα στελεχωμένο και με μεγαλύτερη εμπειρία. Σε κάθε βάρδια εργάζονται 60 άτομα, με έναν υπολογιστή, ένα τηλέφωνο και το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ μπροστά τους, σαν «ευαγγέλιο».
Έναν όροφο πιο κάτω, ακούµε έναν υπάλληλο να µιλάει στα αγγλικά. «Hello, I am calling from the Greek Civil Protection. How are you?». Εδώ, όπως µας λέει ο κ. Γεωργίου, είναι το τµήµα που ασχολείται αποκλειστικά µε όσους εισέρχονται στη χώρα - τουρίστες, εργάτες γης κ.λπ. Λίγο πιο πέρα, στο ίδιο επίπεδο, βρίσκεται το τµήµα καταγραφής, που επικοινωνεί µε τα γραφεία κίνησης των νοσοκοµείων και συγκεντρώνει τις πληροφορίες για την κατάσταση της υγείας των νοσηλευοµένων. Λίγο πριν φύγουµε, ρίχνουµε µια κλεφτή µατιά στο Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και ∆ιαχείρισης Κρίσεων, µια σύγχρονη και καλά εξοπλισµένη δοµή, που µας θυµίζει ότι η Πολιτική Προστασία δεν είναι µόνο για τον κορονοϊό, αλλά η βασική της αποστολή, σε… κανονικούς καιρούς, είναι η πρόληψη και η αντιµετώπιση φαινοµένων φυσικών καταστροφών και καταστάσεων έκτακτης ανάγκης.
Στις οθόνες του κέντρου επιχειρήσεων βλέπουµε τα καιρικά φαινόµενα, την εξέλιξή τους σε όλη τη χώρα, την πρόβλεψη για τις βροχές και τους ανέµους των επόµενων ωρών, τα τελευταία στοιχεία για σεισµικές δραστηριότητες, όλα γενικώς τα στοιχεία που πρέπει να έχει η Πολιτική Προστασία για να δρα άµεσα και αποτελεσµατικά. Σε λίγες ηµέρες θα είναι επιχειρησιακά έτοιµο το στρατηγείο της Λεωφόρου Κηφισίας να συγκεντρώσει όλες τις δυνάµεις της Πολιτικής Προστασίας και των συνεργαζόµενων φορέων στο ίδιο κέντρο.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ»
Δεν λείπουν και οι δύσκολες περιπτώσεις. «Κύριε Νίκο, ο προπονητής αρνείται να ακυρώσει τον αγώνα». Ο Νίκος και ο Κώστας είναι το Νο 2 και το Νο 1 αντίστοιχα στο κέντρο ιχνηλάτησης. Πέρα από την εποπτεία και τον συντονισμό της καθημερινής προσπάθειας, αναλαμβάνουν και οι ίδιοι πολλές φορές την επικοινωνία με ορισμένα κρούσματα ή επαφές τους, που είναι, π.χ., αρνητές του κορονοϊού. Η κατηγορία αυτή των ανθρώπων «παραμένει μειοψηφική, αλλά είναι αυξημένη σε σχέση με την άνοιξη», μας εξηγεί ο κ. Γεωργίου. Πολλοί νέοι σε ηλικία μάλιστα, που είναι κατά κανόνα ασυμπτωματικοί, αρνούνται να πειθαρχήσουν. «Εχουμε, όμως, τους καλύτερους ανακριτικούς υπαλλήλους και τα καλύτερα στελέχη, που ξέρουν πώς να εκμαιεύσουν τις πληροφορίες που χρειάζονται, ώστε να προστατεύσουμε την κοινότητα», τονίζει ο κ. Γεωργίου. «Από την πρώτη ημέρα που ήρθαμε αντιμέτωποι με την πανδημία, η Πολιτική Προστασία έκανε μια στρατηγική επιλογή, την εξαντλητική ιχνηλάτηση των κρουσμάτων και των υψηλού ρίσκου επαφών τους. Αυτή η προσπάθεια συνεχίζεται νυχθημερόν όλους αυτούς τους μήνες», μας λέει ο Νίκος Χαρδαλιάς.
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Δεν είναι μόνο το ανθρώπινο δυναμικό που συμβάλλει στην αποτελεσματική ιχνηλάτηση και στον περιορισμό κατά το δυνατόν της διασποράς του κορονοϊού. Είναι και το ψηφιακό σύστημα που βλέπουμε στους υπολογιστές των ιχνηλατών, αποτέλεσμα συνεργασίας της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Είναι, κατά τρίτον, και τα πρωτόκολλα που εφαρμόζονται από την πρώτη στιγμή στη χώρα μας. «Σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη», όπως μας εξηγούν, «είτε δεν επικοινωνούν με τους οικείους όσων έχουν νοσήσει από κορονοϊό και τους ζητάνε να το κάνουν οι ίδιοι, είτε δεν ελέγχουν την τήρηση της καραντίνας σε όσους την έχουν επιβάλει». Στο στρατηγείο της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας, ο ιχνηλάτης δεν κλείνει τον φάκελο με ένα κρούσμα, αν δεν έχει επικοινωνήσει με όλες τις στενές του επαφές και δεν έχει καταγράψει όλα τους τα στοιχεία. Στο τέλος, στέλνει βάσει συγκεκριμένων προδιαγραφών και κάποιους από όσους έχουν μπει σε καραντίνα στην ΕΛ.ΑΣ., ώστε να ελέγξουν στη συνέχεια την τήρηση του μέτρου.
Η καταγραφή των κρουσμάτων και των στενών επαφών τους γίνεται σε 24ωρη βάση, επτά ημέρες την εβδομάδα. Η αύξηση των κρουσμάτων έχει φέρει μεγαλύτερη πίεση στο σύστημα, αλλά πλέον είναι καλύτερα στελεχωμένο και με μεγαλύτερη εμπειρία. Σε κάθε βάρδια εργάζονται 60 άτομα, με έναν υπολογιστή, ένα τηλέφωνο και το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ μπροστά τους, σαν «ευαγγέλιο».
Έναν όροφο πιο κάτω, ακούµε έναν υπάλληλο να µιλάει στα αγγλικά. «Hello, I am calling from the Greek Civil Protection. How are you?». Εδώ, όπως µας λέει ο κ. Γεωργίου, είναι το τµήµα που ασχολείται αποκλειστικά µε όσους εισέρχονται στη χώρα - τουρίστες, εργάτες γης κ.λπ. Λίγο πιο πέρα, στο ίδιο επίπεδο, βρίσκεται το τµήµα καταγραφής, που επικοινωνεί µε τα γραφεία κίνησης των νοσοκοµείων και συγκεντρώνει τις πληροφορίες για την κατάσταση της υγείας των νοσηλευοµένων. Λίγο πριν φύγουµε, ρίχνουµε µια κλεφτή µατιά στο Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και ∆ιαχείρισης Κρίσεων, µια σύγχρονη και καλά εξοπλισµένη δοµή, που µας θυµίζει ότι η Πολιτική Προστασία δεν είναι µόνο για τον κορονοϊό, αλλά η βασική της αποστολή, σε… κανονικούς καιρούς, είναι η πρόληψη και η αντιµετώπιση φαινοµένων φυσικών καταστροφών και καταστάσεων έκτακτης ανάγκης.
Στις οθόνες του κέντρου επιχειρήσεων βλέπουµε τα καιρικά φαινόµενα, την εξέλιξή τους σε όλη τη χώρα, την πρόβλεψη για τις βροχές και τους ανέµους των επόµενων ωρών, τα τελευταία στοιχεία για σεισµικές δραστηριότητες, όλα γενικώς τα στοιχεία που πρέπει να έχει η Πολιτική Προστασία για να δρα άµεσα και αποτελεσµατικά. Σε λίγες ηµέρες θα είναι επιχειρησιακά έτοιµο το στρατηγείο της Λεωφόρου Κηφισίας να συγκεντρώσει όλες τις δυνάµεις της Πολιτικής Προστασίας και των συνεργαζόµενων φορέων στο ίδιο κέντρο.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ»