ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Γιώργος Γεραπετρίτης στα Παραπολιτικά: Επέκταση στα 12 μίλια σε χρόνο κατάλληλο για τα συμφέροντά μας
Η εθνική μας κυριαρχία σήμερα εκτείνεται στα 6 μίλια στη θάλασσα και στα 10 μίλια στον αέρα», τονίζει στα «Π» ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης
, που υπογραμμίζει ότι η επέκταση στα 12 μίλια θα γίνει «σε χρόνο και με τρόπο κατάλληλο για τα συμφέροντα της πατρίδας μας, βάσει μιας συγκροτημένης διπλωματικής στρατηγικής». Ο κ. Γεραπετρίτης αποκλείει ένα καθολικό lockdown και αποκαλύπτει ότι, σε σχέση με τη Χρυσή Αυγή, σύντομα θα έρθει διάταξη στη Βουλή που θα προβλέπει κώλυμα εκλογιμότητας για όσους έχουν καταδικαστεί «για ορισμένα εγκλήματα ιδιαίτερης απαξίας».
Υπάρχουν τελικά κόκκινες γραμμές της κυβέρνησης στα Ελληνοτουρκικά; Ποιες είναι αυτές και τι είναι διατεθειμένη να κάνει για να τις υπερασπιστεί; Ακούσαμε, για παράδειγμα, υπουργό να χαρακτηρίζει «εθνικισμό» τα 12 μίλια.
Τα δεδομένα είναι πολύ συγκεκριμένα. Η εθνική μας κυριαρχία σήμερα εκτείνεται στα 6 μίλια στη θάλασσα και στα 10 μίλια στον αέρα. Αποτελεί, βάσει Διεθνούς Δικαίου, μονομερές, κυριαρχικό και απόλυτο δικαίωμα της Ελλάδας να επεκτείνει την κυριαρχία της στα 12 μίλια. Αυτό θα γίνει σε χρόνο και με τρόπο κατάλληλο για τα συμφέροντα της πατρίδας μας βάσει μιας συγκροτημένης διπλωματικής στρατηγικής. Ηδη, μάλιστα, έχει δρομολογηθεί η επέκταση των χωρικών μας υδάτων προς δυσμάς και έως το ακρωτήριο Ταίναρο. Ολα αυτά δεν συνιστούν ρεαλιστική ή ενδοτική πολιτική, αλλά την αποτύπωση της πραγματικότητας, που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση. Κατά την άποψή μου, αποτελεί πρωταρχική συνθήκη του δημοκρατικού πολιτεύματος και υποχρέωση των κυβερνώντων να γνωρίζουν οι πολίτες την αλήθεια για τα θέματα δημόσιου ενδιαφέροντος. Δυστυχώς, στο πλαίσιο ενός εύπεπτου, αλλά ιδιαιτέρως επικίνδυνου αντιπολιτευτικού λόγου, ακούγονται φωνές εντελώς άκριτες. Δεν μπορεί να ζητείται να απωθήσουμε πλοία που πλέουν σε διεθνή ύδατα, δηλαδή έξω από τα 6 ναυτικά μίλια, όταν μάλιστα όλα τα προηγούμενα χρόνια στην περίμετρο μεταξύ 6 και 12 μιλίων γίνονταν ασκήσεις από το τουρκικό Ναυτικό, όπως αντιστοίχως γίνονταν τέτοιες ασκήσεις και από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό λίγο έξω από τα 6 μίλια των τουρκικών χωρικών υδάτων. Αυτό που δεν πρόκειται με κανέναν τρόπο να επιτρέψουμε είναι τη δημιουργία τετελεσμένων ή κεκτημένων εκεί όπου βρίσκονται κυριαρχικά δικαιώματα της πατρίδας μας.
Ισχυροί σύμμαχοι της χώρας μας, όπως οι ΗΠΑ και η Γαλλία, έχουν καταδικάσει με σκληρή γλώσσα την τουρκική συμπεριφορά, χωρίς να πετύχουν την αλλαγή στάσης από πλευράς Ερντογάν. Υπάρχει τρόπος ή μέσο πίεσης για να αλλάξει συμπεριφορά η Τουρκία έναντι της Ελλάδας και της Κύπρου;
Η Τουρκία έχει επιλέξει τον δρόμο της κλιμάκωσης σε πολλά επιχειρησιακά πεδία και της ιδιαιτέρως εχθροπαθούς ρητορείας απέναντι σε κράτη και ηγεσίες. Οπως είναι φυσικό, αυτό έχει οδηγήσει σε μια πολύ σοβαρή αντισυσπείρωση σε βάρος της. Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα έχει δημιουργήσει πολύ ισχυρές διπλωματικές συνέργειες, ώστε σήμερα το πρόβλημα να χαρακτηρίζεται πρώτιστα ευρωτουρκικό και όχι ελληνοτουρκικό. Ανεξαρτήτως του ότι φαίνεται η Τουρκία να επιλέγει μια συνολική αντιπαράθεση με τη Δύση, η οποία ίσως καταλαμβάνει και ευρύτερα πολιτισμικά χαρακτηριστικά, το παράθυρο των διαπραγματεύσεων δεν πρέπει να κλείσει. Βεβαίως, η απειλή κυρώσεων θα πρέπει να υπάρχει στο τραπέζι, όμως οι κυρώσεις δεν αποτελούν αυτοσκοπό της διπλωματίας, αλλά μόνο το μέσο για να υπάρξει μια ειρηνική και βιώσιμη επίλυση των διαφορών μας με την Τουρκία, οι οποίες αφορούν την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.
Η Τουρκία δεν αναγνωρίζει ούτε το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας ούτε την υποχρεωτική δικαιοδοσία του Δικαστηρίου της Χάγης. Πόσο ρεαλιστικό είναι τελικά το σενάριο της προσφυγής στη Χάγη για την οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας με την Τουρκία;
Το γεγονός ότι η Τουρκία δεν έχει προσχωρήσει στη σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας επιβεβαιώνει το προφανές, ότι, δηλαδή, κινείται σε έναν εσωστρεφή μονόδρομο, που κατ’ ουσίαν αντιλαμβάνεται τη διεθνή νομιμότητα ως απειλή. Δεν μπορεί, όμως, να παραμένει επ’ αόριστον παρίας του Διεθνούς Δικαίου. Ακόμα και αν δεν έχει κυρώσει τη σύμβαση, μπορεί, εφόσον αποβούν άκαρπες οι μεταξύ μας διαπραγματεύσεις, να υπογράψει συνυποσχετικό για την παραπομπή της διαφοράς μας σε διεθνή δικαιοδοσία.
Είστε ικανοποιημένος από τη διαχείριση του δεύτερου κύματος της πανδημίας του κορονοϊού; Για παράδειγμα, ο συνωστισμός τις ώρες αιχμής στα μέσα μαζικής μεταφοράς ή η ανοχή στη μη χρήση μάσκας, από διαδηλωτές μέχρι ιερείς, δεν στέλνει το λάθος μήνυμα;
Εκ των υστέρων, ο καθένας μπορεί να κάνει εύκολη κριτική. Ομως, είχαμε να αντιμετωπίσουμε μια εξαιρετικά δύσκολη άσκηση, δηλαδή να προστατεύσουμε τη δημόσια υγεία χωρίς να οδηγήσουμε τη χώρα και τους πολίτες σε οικονομική καταστροφή. Σήμερα είμαστε σε δύσκολη φάση, αλλά εξακολουθούμε να είμαστε συγκριτικά σε πολύ καλύτερη μοίρα έναντι των περισσότερων ευρωπαϊκών κρατών, έχοντας λάβει μέτρα εγκαίρως. Ειδικά για τις μάσκες, μολονότι ρητά επιβάλλεται σε όλους τους χώρους στις επιβαρυμένες περιοχές, η συμμόρφωση δεν είναι πάντοτε ικανοποιητική. Για δε την ενίσχυση του στόλου των λεωφορείων, έως σήμερα έχουν ενταχθεί περισσότερα από 100 λεωφορεία και έως το τέλος του μήνα θα έχουμε φτάσει τα 200. Είναι σημαντικό ότι, χάρη στην εξαιρετική δουλειά που έγινε από την Πολιτική Προστασία και εξειδικευμένους επιστήμονες, ιδίως τον καθηγητή Κίμωνα Δρακόπουλο από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας, έχουμε στη διάθεσή μας αναλυτικά ποιοτικά στοιχεία ανά περιοχή, που μας επιτρέπουν την εισαγωγή στοχευμένων μέτρων σε διαφορετικά γεωγραφικά επίπεδα, που χτυπούν στις πηγές της υπερμετάδοσης και αφήνουν ανοικτά πεδία χαμηλού κινδύνου, όπως τα σχολεία και το λιανεμπόριο. Εμείς θα συνεχίσουμε να επενδύουμε στην επιστημονική γνώση για τη λήψη ορθολογικών αποφάσεων, απέναντι σε όσους αμετροεπώς και καιροσκοπικά επενδύουν σε επιθέσεις κατά επιστημόνων καθολικής κοινωνικής αποδοχής, όπως κατά του καθηγητή Σωτήρη Τσιόδρα. Θα κριθούμε όλοι στο τέλος, αλλά έχω τη συνείδησή μου ήσυχη.
Πότε και από τι θα κριθεί η επιβολή νέων, αυστηρότερων μέτρων για τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού; Αντέχουν η κοινωνία και η οικονομία ένα δεύτερο lockdown;
Ηδη εισάγονται νέα, προληπτικού χαρακτήρα μέτρα για περιοχές που δέχονται πίεση, αλλά δεν βρίσκονται ακόμη στο κόκκινο. Διαβάζοντας τα επιδημιολογικά μοντέλα, παρεμβαίνουμε δυναμικά προκειμένου να προλάβουμε μια εκθετική αύξηση των κρουσμάτων, που θα δημιουργούσε μεγάλη πίεση στο υγειονομικό μας σύστημα, με ωφέλιμα, ελέγξιμα και αποτελεσματικά μέτρα. Καθολική απαγόρευση της κυκλοφορίας δεν είναι αναγκαία για την ώρα, ευτυχώς, πρέπει όμως να είμαστε όλοι σε εγρήγορση.
Σε τρεις εβδομάδες κατατίθεται ο Προϋπολογισμός στη Βουλή. Με βάση ποιες προβλέψεις κινείστε; Ποια, δηλαδή, εκτιμάτε ότι θα είναι η ύφεση το 2020 και πότε θα έρθει η λεγόμενη επιστροφή στην «κανονικότητα» το 2021;
Προσώρας ισχύει το κατατεθειμένο προσχέδιο του Προϋπολογισμού, με συγκεκριμένες παραδοχές. Βεβαίως, το οικονομικό περιβάλλον είναι ρευστό λόγω της πανδημίας και εξ αυτού του λόγου το σχέδιο του Προϋπολογισμού υπόκειται σε διαρκή ενημέρωση. Μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα αξιολογηθούν και θα ενσωματωθούν τα νέα στοιχεία για την πορεία της οικονομίας και τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης, μετά τους πρόσθετους περιορισμούς που τίθενται σε ισχύ στην αγορά για την πρόληψη της εξάπλωσης του ιού. Είναι προφανές ότι η οικονομική μας προοπτική συνέχεται με την ύφεση της πανδημίας, που εν πολλοίς εξαρτάται από την ευρεία χρήση εμβολίου, όταν αυτό δοκιμαστεί και εγκριθεί. Η ελπίδα μας είναι ήδη από την αρχή του νέου έτους να πιάσουμε το νήμα της δυναμικής ανάπτυξης που διέκοψε βίαια ο COVID το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς που διανύουμε.
Ο Νόμος Κατσέλη επέτρεψε σε χιλιάδες νοικοκυριά που επλήγησαν από την κρίση της τελευταίας δεκαετίας να διασώσουν την κατοικία τους. Δεν θα μπορούσε, εκτιμάτε, να συνεχιστεί ένα ανάλογο μοντέλο, που θα απέκλειε μόνο τους λεγόμενους «στρατηγικούς κακοπληρωτές»;
Ο Νόμος Κατσέλη δεν έλυσε το τεράστιο πρόβλημα του ιδιωτικού χρέους, που αποτελεί σημαντική ανάσχεση της ελληνικής οικονομίας. Πέραν του ότι δεν πέτυχε να διακρίνει όσους βρίσκονταν σε πραγματική ανάγκη από τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, δημιούργησε μια βαριά διαδικασία, στην οποία ακόμη εκκρεμούν κοντά 90.000 αιτήσεις υπαγωγής στα δικαστήρια με χρόνο εκδίκασης έως το 2031. Επιπλέον, ο νόμος δεν εμπόδισε τις νομοθετικές παρεμβάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης, με την οποία συντελέστηκαν περισσότεροι από 25.000 ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και προβλέφθηκε οριζόντια κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας. Με το νέο πλαίσιο που θέσαμε διασφαλίζεται η στέγη όλων όσοι έλαβαν δάνειο και δεν μπορούν να το αποπληρώσουν και δίδεται μια γνήσια δεύτερη ευκαιρία σε όλους τους πολίτες να απαλλαγούν από οικονομικά βάρη του παρελθόντος και να οικοδομήσουν εκ νέου τη ζωή τους.
Θα φέρετε ρύθμιση που θα αφορά το εκλέγειν και εκλέγεσθαι των καταδικασθέντων της Χρυσής Αυγής και τι θα περιλαμβάνει;
Με την κατάργηση της παρεπόμενης ποινής στέρησης πολιτικών δικαιωμάτων, τα σχετικά ζητήματα ανάγονται πλέον στην κοινή εκλογική νομοθεσία. Αποτελεί πρόθεση του πρωθυπουργού να έρθει, σε σύντομο χρόνο, διάταξη με την οποία, σύμφωνα με το Σύνταγμα, η καταδίκη για ορισμένα εγκλήματα ιδιαίτερης απαξίας για το πολίτευμα θα συνιστά κώλυμα εκλογιμότητας.
Επειτα από 16 μήνες και μερικές «διορθωτικές παρεμβάσεις» στο διάστημα αυτό, η κυβέρνηση χρειάζεται ένα γενικότερο «φρεσκάρισμα»; Είναι, δηλαδή, η κατάλληλη συγκυρία για έναν ευρύτερο ανασχηματισμό;
Η κυβέρνηση έχει επιτελέσει, υπό εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες, εκτενές έργο, το οποίο περιλαμβάνει, εκτός από τη διαχείριση των μεγάλων κρίσεων, περισσότερα από 120 νομοσχέδια, την ολοκλήρωση της συνταγματικής αναθεώρησης και την εκλογή νέου Προέδρου της Δημοκρατίας. Τυχόν παρεμβάσεις στη σύνθεση της κυβέρνησης συνιστούν προνομία του πρωθυπουργού, το βέβαιο όμως είναι ότι, ανεξαρτήτως προσώπων, πρέπει να συνεχιστεί με μεγάλη ένταση το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα που έχει ήδη ξεκινήσει. Στη δική μας αντίληψη για την άσκηση της εξουσίας, σημασία δεν έχουν τα πρόσωπα, αλλά οι δημόσιες πολιτικές. Και αυτές πρέπει με συνέπεια, ακόμα και με πολιτικό τίμημα, να υπηρετούν την παρούσα και τις επόμενες γενιές.
Υπάρχουν τελικά κόκκινες γραμμές της κυβέρνησης στα Ελληνοτουρκικά; Ποιες είναι αυτές και τι είναι διατεθειμένη να κάνει για να τις υπερασπιστεί; Ακούσαμε, για παράδειγμα, υπουργό να χαρακτηρίζει «εθνικισμό» τα 12 μίλια.
Τα δεδομένα είναι πολύ συγκεκριμένα. Η εθνική μας κυριαρχία σήμερα εκτείνεται στα 6 μίλια στη θάλασσα και στα 10 μίλια στον αέρα. Αποτελεί, βάσει Διεθνούς Δικαίου, μονομερές, κυριαρχικό και απόλυτο δικαίωμα της Ελλάδας να επεκτείνει την κυριαρχία της στα 12 μίλια. Αυτό θα γίνει σε χρόνο και με τρόπο κατάλληλο για τα συμφέροντα της πατρίδας μας βάσει μιας συγκροτημένης διπλωματικής στρατηγικής. Ηδη, μάλιστα, έχει δρομολογηθεί η επέκταση των χωρικών μας υδάτων προς δυσμάς και έως το ακρωτήριο Ταίναρο. Ολα αυτά δεν συνιστούν ρεαλιστική ή ενδοτική πολιτική, αλλά την αποτύπωση της πραγματικότητας, που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση. Κατά την άποψή μου, αποτελεί πρωταρχική συνθήκη του δημοκρατικού πολιτεύματος και υποχρέωση των κυβερνώντων να γνωρίζουν οι πολίτες την αλήθεια για τα θέματα δημόσιου ενδιαφέροντος. Δυστυχώς, στο πλαίσιο ενός εύπεπτου, αλλά ιδιαιτέρως επικίνδυνου αντιπολιτευτικού λόγου, ακούγονται φωνές εντελώς άκριτες. Δεν μπορεί να ζητείται να απωθήσουμε πλοία που πλέουν σε διεθνή ύδατα, δηλαδή έξω από τα 6 ναυτικά μίλια, όταν μάλιστα όλα τα προηγούμενα χρόνια στην περίμετρο μεταξύ 6 και 12 μιλίων γίνονταν ασκήσεις από το τουρκικό Ναυτικό, όπως αντιστοίχως γίνονταν τέτοιες ασκήσεις και από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό λίγο έξω από τα 6 μίλια των τουρκικών χωρικών υδάτων. Αυτό που δεν πρόκειται με κανέναν τρόπο να επιτρέψουμε είναι τη δημιουργία τετελεσμένων ή κεκτημένων εκεί όπου βρίσκονται κυριαρχικά δικαιώματα της πατρίδας μας.
Ισχυροί σύμμαχοι της χώρας μας, όπως οι ΗΠΑ και η Γαλλία, έχουν καταδικάσει με σκληρή γλώσσα την τουρκική συμπεριφορά, χωρίς να πετύχουν την αλλαγή στάσης από πλευράς Ερντογάν. Υπάρχει τρόπος ή μέσο πίεσης για να αλλάξει συμπεριφορά η Τουρκία έναντι της Ελλάδας και της Κύπρου;
Η Τουρκία έχει επιλέξει τον δρόμο της κλιμάκωσης σε πολλά επιχειρησιακά πεδία και της ιδιαιτέρως εχθροπαθούς ρητορείας απέναντι σε κράτη και ηγεσίες. Οπως είναι φυσικό, αυτό έχει οδηγήσει σε μια πολύ σοβαρή αντισυσπείρωση σε βάρος της. Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα έχει δημιουργήσει πολύ ισχυρές διπλωματικές συνέργειες, ώστε σήμερα το πρόβλημα να χαρακτηρίζεται πρώτιστα ευρωτουρκικό και όχι ελληνοτουρκικό. Ανεξαρτήτως του ότι φαίνεται η Τουρκία να επιλέγει μια συνολική αντιπαράθεση με τη Δύση, η οποία ίσως καταλαμβάνει και ευρύτερα πολιτισμικά χαρακτηριστικά, το παράθυρο των διαπραγματεύσεων δεν πρέπει να κλείσει. Βεβαίως, η απειλή κυρώσεων θα πρέπει να υπάρχει στο τραπέζι, όμως οι κυρώσεις δεν αποτελούν αυτοσκοπό της διπλωματίας, αλλά μόνο το μέσο για να υπάρξει μια ειρηνική και βιώσιμη επίλυση των διαφορών μας με την Τουρκία, οι οποίες αφορούν την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.
Η Τουρκία δεν αναγνωρίζει ούτε το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας ούτε την υποχρεωτική δικαιοδοσία του Δικαστηρίου της Χάγης. Πόσο ρεαλιστικό είναι τελικά το σενάριο της προσφυγής στη Χάγη για την οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας με την Τουρκία;
Το γεγονός ότι η Τουρκία δεν έχει προσχωρήσει στη σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας επιβεβαιώνει το προφανές, ότι, δηλαδή, κινείται σε έναν εσωστρεφή μονόδρομο, που κατ’ ουσίαν αντιλαμβάνεται τη διεθνή νομιμότητα ως απειλή. Δεν μπορεί, όμως, να παραμένει επ’ αόριστον παρίας του Διεθνούς Δικαίου. Ακόμα και αν δεν έχει κυρώσει τη σύμβαση, μπορεί, εφόσον αποβούν άκαρπες οι μεταξύ μας διαπραγματεύσεις, να υπογράψει συνυποσχετικό για την παραπομπή της διαφοράς μας σε διεθνή δικαιοδοσία.
Είστε ικανοποιημένος από τη διαχείριση του δεύτερου κύματος της πανδημίας του κορονοϊού; Για παράδειγμα, ο συνωστισμός τις ώρες αιχμής στα μέσα μαζικής μεταφοράς ή η ανοχή στη μη χρήση μάσκας, από διαδηλωτές μέχρι ιερείς, δεν στέλνει το λάθος μήνυμα;
Εκ των υστέρων, ο καθένας μπορεί να κάνει εύκολη κριτική. Ομως, είχαμε να αντιμετωπίσουμε μια εξαιρετικά δύσκολη άσκηση, δηλαδή να προστατεύσουμε τη δημόσια υγεία χωρίς να οδηγήσουμε τη χώρα και τους πολίτες σε οικονομική καταστροφή. Σήμερα είμαστε σε δύσκολη φάση, αλλά εξακολουθούμε να είμαστε συγκριτικά σε πολύ καλύτερη μοίρα έναντι των περισσότερων ευρωπαϊκών κρατών, έχοντας λάβει μέτρα εγκαίρως. Ειδικά για τις μάσκες, μολονότι ρητά επιβάλλεται σε όλους τους χώρους στις επιβαρυμένες περιοχές, η συμμόρφωση δεν είναι πάντοτε ικανοποιητική. Για δε την ενίσχυση του στόλου των λεωφορείων, έως σήμερα έχουν ενταχθεί περισσότερα από 100 λεωφορεία και έως το τέλος του μήνα θα έχουμε φτάσει τα 200. Είναι σημαντικό ότι, χάρη στην εξαιρετική δουλειά που έγινε από την Πολιτική Προστασία και εξειδικευμένους επιστήμονες, ιδίως τον καθηγητή Κίμωνα Δρακόπουλο από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας, έχουμε στη διάθεσή μας αναλυτικά ποιοτικά στοιχεία ανά περιοχή, που μας επιτρέπουν την εισαγωγή στοχευμένων μέτρων σε διαφορετικά γεωγραφικά επίπεδα, που χτυπούν στις πηγές της υπερμετάδοσης και αφήνουν ανοικτά πεδία χαμηλού κινδύνου, όπως τα σχολεία και το λιανεμπόριο. Εμείς θα συνεχίσουμε να επενδύουμε στην επιστημονική γνώση για τη λήψη ορθολογικών αποφάσεων, απέναντι σε όσους αμετροεπώς και καιροσκοπικά επενδύουν σε επιθέσεις κατά επιστημόνων καθολικής κοινωνικής αποδοχής, όπως κατά του καθηγητή Σωτήρη Τσιόδρα. Θα κριθούμε όλοι στο τέλος, αλλά έχω τη συνείδησή μου ήσυχη.
Πότε και από τι θα κριθεί η επιβολή νέων, αυστηρότερων μέτρων για τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού; Αντέχουν η κοινωνία και η οικονομία ένα δεύτερο lockdown;
Ηδη εισάγονται νέα, προληπτικού χαρακτήρα μέτρα για περιοχές που δέχονται πίεση, αλλά δεν βρίσκονται ακόμη στο κόκκινο. Διαβάζοντας τα επιδημιολογικά μοντέλα, παρεμβαίνουμε δυναμικά προκειμένου να προλάβουμε μια εκθετική αύξηση των κρουσμάτων, που θα δημιουργούσε μεγάλη πίεση στο υγειονομικό μας σύστημα, με ωφέλιμα, ελέγξιμα και αποτελεσματικά μέτρα. Καθολική απαγόρευση της κυκλοφορίας δεν είναι αναγκαία για την ώρα, ευτυχώς, πρέπει όμως να είμαστε όλοι σε εγρήγορση.
Σε τρεις εβδομάδες κατατίθεται ο Προϋπολογισμός στη Βουλή. Με βάση ποιες προβλέψεις κινείστε; Ποια, δηλαδή, εκτιμάτε ότι θα είναι η ύφεση το 2020 και πότε θα έρθει η λεγόμενη επιστροφή στην «κανονικότητα» το 2021;
Προσώρας ισχύει το κατατεθειμένο προσχέδιο του Προϋπολογισμού, με συγκεκριμένες παραδοχές. Βεβαίως, το οικονομικό περιβάλλον είναι ρευστό λόγω της πανδημίας και εξ αυτού του λόγου το σχέδιο του Προϋπολογισμού υπόκειται σε διαρκή ενημέρωση. Μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα αξιολογηθούν και θα ενσωματωθούν τα νέα στοιχεία για την πορεία της οικονομίας και τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης, μετά τους πρόσθετους περιορισμούς που τίθενται σε ισχύ στην αγορά για την πρόληψη της εξάπλωσης του ιού. Είναι προφανές ότι η οικονομική μας προοπτική συνέχεται με την ύφεση της πανδημίας, που εν πολλοίς εξαρτάται από την ευρεία χρήση εμβολίου, όταν αυτό δοκιμαστεί και εγκριθεί. Η ελπίδα μας είναι ήδη από την αρχή του νέου έτους να πιάσουμε το νήμα της δυναμικής ανάπτυξης που διέκοψε βίαια ο COVID το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς που διανύουμε.
Ο Νόμος Κατσέλη επέτρεψε σε χιλιάδες νοικοκυριά που επλήγησαν από την κρίση της τελευταίας δεκαετίας να διασώσουν την κατοικία τους. Δεν θα μπορούσε, εκτιμάτε, να συνεχιστεί ένα ανάλογο μοντέλο, που θα απέκλειε μόνο τους λεγόμενους «στρατηγικούς κακοπληρωτές»;
Ο Νόμος Κατσέλη δεν έλυσε το τεράστιο πρόβλημα του ιδιωτικού χρέους, που αποτελεί σημαντική ανάσχεση της ελληνικής οικονομίας. Πέραν του ότι δεν πέτυχε να διακρίνει όσους βρίσκονταν σε πραγματική ανάγκη από τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, δημιούργησε μια βαριά διαδικασία, στην οποία ακόμη εκκρεμούν κοντά 90.000 αιτήσεις υπαγωγής στα δικαστήρια με χρόνο εκδίκασης έως το 2031. Επιπλέον, ο νόμος δεν εμπόδισε τις νομοθετικές παρεμβάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης, με την οποία συντελέστηκαν περισσότεροι από 25.000 ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και προβλέφθηκε οριζόντια κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας. Με το νέο πλαίσιο που θέσαμε διασφαλίζεται η στέγη όλων όσοι έλαβαν δάνειο και δεν μπορούν να το αποπληρώσουν και δίδεται μια γνήσια δεύτερη ευκαιρία σε όλους τους πολίτες να απαλλαγούν από οικονομικά βάρη του παρελθόντος και να οικοδομήσουν εκ νέου τη ζωή τους.
Θα φέρετε ρύθμιση που θα αφορά το εκλέγειν και εκλέγεσθαι των καταδικασθέντων της Χρυσής Αυγής και τι θα περιλαμβάνει;
Με την κατάργηση της παρεπόμενης ποινής στέρησης πολιτικών δικαιωμάτων, τα σχετικά ζητήματα ανάγονται πλέον στην κοινή εκλογική νομοθεσία. Αποτελεί πρόθεση του πρωθυπουργού να έρθει, σε σύντομο χρόνο, διάταξη με την οποία, σύμφωνα με το Σύνταγμα, η καταδίκη για ορισμένα εγκλήματα ιδιαίτερης απαξίας για το πολίτευμα θα συνιστά κώλυμα εκλογιμότητας.
Επειτα από 16 μήνες και μερικές «διορθωτικές παρεμβάσεις» στο διάστημα αυτό, η κυβέρνηση χρειάζεται ένα γενικότερο «φρεσκάρισμα»; Είναι, δηλαδή, η κατάλληλη συγκυρία για έναν ευρύτερο ανασχηματισμό;
Η κυβέρνηση έχει επιτελέσει, υπό εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες, εκτενές έργο, το οποίο περιλαμβάνει, εκτός από τη διαχείριση των μεγάλων κρίσεων, περισσότερα από 120 νομοσχέδια, την ολοκλήρωση της συνταγματικής αναθεώρησης και την εκλογή νέου Προέδρου της Δημοκρατίας. Τυχόν παρεμβάσεις στη σύνθεση της κυβέρνησης συνιστούν προνομία του πρωθυπουργού, το βέβαιο όμως είναι ότι, ανεξαρτήτως προσώπων, πρέπει να συνεχιστεί με μεγάλη ένταση το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα που έχει ήδη ξεκινήσει. Στη δική μας αντίληψη για την άσκηση της εξουσίας, σημασία δεν έχουν τα πρόσωπα, αλλά οι δημόσιες πολιτικές. Και αυτές πρέπει με συνέπεια, ακόμα και με πολιτικό τίμημα, να υπηρετούν την παρούσα και τις επόμενες γενιές.