Το μήνυμα ότι υπάρχει μόνος ένας δρόμος για τη Μεσόγειο, αυτός της συνεργασίας, της ανάπτυξης και της ειρήνη ς, έστειλε ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, μιλώντας στο διαδικτυακό φόρουμ «Circle the Med» σε συζήτηση με θέμα «Μετάβαση προς μια "γαλάζια οικονομία": case studies, μαθήματα και προοπτικές».


Σημαντική η συνεισφορά της «γαλάζιας οικονομίας»


Ο κ. Βαρβιτσιώτης επισήμανε πως πορευόμαστε «με σεβασμό στο Διεθνές Δίκαιο, ώστε η κοινή μας θάλασσα να γίνει ένα πιο πράσινο, ασφαλέστερο και καλύτερο μέρος για όλους τους λαούς της περιοχής», σύμφωνα με ανακοίνωσή του. Στην εισήγησή του, ο κ. Βαρβιτσιώτης υπογράμμισε τη σημασία της συνεισφοράς της «γαλάζιας οικονομίας» συνολικά στην ευρωπαϊκή οικονομία, τονίζοντας πως δεν αφορά μόνο την αλιεία, αλλά έχει να κάνει με ένα ολοκληρωμένο φάσμα οικονομικών δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται στη θάλασσα και τις ακτές, από τον τουρισμό έως τα ναυπηγεία.


Παράλληλα, ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών αναφέρθηκε στο ζήτημα της οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών στη Μεσόγειο και τη στάση της Τουρκίας, όπως σημειώνει στην ανακοίνωσή του. Επισήμανε πως η Ελλάδα κινείται πάντα με βάση το Διεθνές Δίκαιο και τις σχέσεις καλής γειτονίας. «Διαφορετικά, οποιαδήποτε ενέργεια θα ήταν παράνομη, θα προκαλούσε μόνο τριβές και σίγουρα θα υπονόμευε τη σταθερότητα, ειδικά στη Μεσόγειο, η οποία αποτελεί λίκνο όλων των πολιτισμών, αλλά επίσης και λίκνο όλων των διαφορών», δήλωσε χαρακτηριστικά.


Επίσης, σημείωσε πως παρά την κρίση της πανδημίας και τις συνέπειές της στην οικονομία, η Ελλάδα κινήθηκε σε 4 άξονες που αποτελούν «κλειδιά» για την επόμενη ημέρα του κοροναϊού: πρώτον, υπέγραψε τις συμφωνίες οριοθέτησης ΑΟΖ με την Ιταλία και την Αίγυπτο, δεύτερον, έθεσε βάσεις για τον ενεργειακό εφοδιασμό της Ευρώπης επενδύοντας στην ενεργειακή συνεργασία με τις χώρες της Μεσογείου, τρίτον, «αναζωογόνησε» τα ελληνικά ναυπηγεία – της Σύρου και του Σκαραμαγκά- και, τέταρτον, ανέδειξε τη διεθνή διάσταση της προσέγγισης που γίνεται στα λιμάνια, του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, του Βόλου, της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας, αλλά και τα αεροδρόμια.


Εστίασε δε, όπως αναφέρεται στην ίδια ανακοίνωση, «στο λιμάνι του Πειραιά, όπου ο ίδιος ως υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου έδωσε το πράσινο φως για την επένδυση της COSCO, αλλά και της Αλεξανδρούπολης, που αποτελεί στη Μεσόγειο ένα σημείο με ιδιαίτερο στρατιωτικό, εμπορικό και ενεργειακό ενδιαφέρον». Στο ίδιο πλαίσιο, υπογράμμισε τη σημασία που έχει η προστασία του περιβάλλοντος και το ενδιαφέρον που παρουσιάζει επενδυτικά. Συγκεκριμένα, τονίζεται ότι αναφέρθηκε στο παράδειγμα της Αστυπάλαιας και την πρόσφατη συμφωνία της ελληνικής κυβέρνησης με την αυτοκινητοβιομηχανία VW, αναδεικνύοντας την προστιθέμενη αξία των «πράσινων μεταφορών» και των «πράσινων νησιών».


Καταληκτικά, υποστήριξε ότι είναι καθήκον μας να διατηρήσουμε και να διαφυλάξουμε τη «μοναδικότητα» της Μεσογείου, θέτοντας ως πρώτη μας προτεραιότητα το περιβάλλον. «Είναι καταστροφικό να βλέπουμε το θαλάσσιο περιβάλλον μας να υποβαθμίζεται κάθε χρόνο με υψηλό ρυθμό. Πρέπει να αντιδράσουμε και να επενδύσουμε, ώστε να διατηρήσουμε το θαλάσσιο περιβάλλον μας και να το κληροδοτήσουμε στις μελλοντικές γενιές, ανέγγιχτο από την κλιματική αλλαγή» ανέφερε χαρακτηριστικά.