ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Κατρούγκαλος στα Παραπολιτικά 90,1: Χρειάζεται σύγκληση του συμβουλίου των πολιτικών αρχηγών για τα εθνικά θέματα
Προφανής η αποτυχία της κυβέρνησης καθώς δεν επιβλήθηκαν κυρώσεις προς την Τουρκία, για την προκλητικότητα της απέναντι στην Ελλάδα, δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 ο τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος.
Είπε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία πέτυχε να ληφθούν μέτρα κατά της Άγκυρας, ενώ ανάφερε πως το βέτο θα έπρεπε να είχε χρησιμοποιηθεί ως απειλή.
Ο τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ, εκτίμησε ότι η Τουρκία θα επιχειρήσει να αξιοποιήσει το κενό στρατηγικήςτης ΕΕ έως ότου αναλάβει καθήκοντα ο νέος Αμερικανός Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, ενώ επανέλαβε το αίτημα για σύγκληση του συμβουλίου των πολιτικών αρχηγών
για τα εθνικά θέματα.
Μεταξύ άλλων, επεσήμανε:
Με αφορμή τα συμπεράσματα της χθεσινής Συνόδου Κορυφής
Πρόκειται για προφανή αποτυχία. Λεει η κυβέρνηση ότι είναι ένα μικρό βήμα μπροστά, έτσι προχωρά η ΕΕ με την ταχύτητα των παγετώνων. Δυστυχώς η αλήθεια είναι ότι αποτελεί πολλά βήματα πίσω αυτή η απόφαση. Αποτελεί πολλά βήματα πίσω πρώτον γιατί για την Ελλάδα δεν υπάρχουν καθόλου κυρώσεις, μόνο για την Κύπρο μολονότι ο πρωθυπουργός είχε εμφανίσει την αντίστοιχη κατ’ εμέ μεγάλη αποτυχία του Οκτωβρίου , ως τάχα θρίαμβο γιατί δινόταν μια προθεσμία δύο μηνών στην Τουρκία να συμμορφωθεί κι αλλιώς το Δεκέμβρη θα είχαμε κυρώσεις «που δαγκώνουν» έλεγε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Δεύτερον ενώ καταγγέλλεται ως προκλητική η συμπεριφορά της Τουρκίας απουσιάζει η λέξη «παράνομη», ενώ τον Ιούνιο του 2019 στην τελευταία σύνοδο που εκπροσώπησε τη χώρα ως πρωθυπουργός ο κ. Τσίπρας υπήρχαν δύο, ακόμα και στο φραστικό, ποιοτικά ανώτερα στοιχεία από τη χθεσινή απόφαση. Πρώτον γινόταν ρητή αναφορά και στο Αιγαίο, όχι όπως σε αυτή την απόφαση που μιλάει μόνο για Κύπρο και ανατολική Μεσόγειο, καταγγελλόταν ως παράνομη η δραστηριότητα της Τουρκίας, και το σημαντικότερο από αυτή την πολιτική απόφαση υπήρχε η βάση για να επιβληθούν κυρώσεις.
Η μικρή Κύπρος πέτυχε κυρώσεις, όχι σημαντικές κυρώσεις, όχι κυρώσεις που να δαγκώνουν άλλα ένα πρώτο βήμα που θα επέτρεπε την κλιμάκωση. Εμείς δεν πετύχαμε κάτι και δεν το πετύχαμε γιατί δεν το ζητούσαμε για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Πότε ζήτησε ο Πρωθυπουργός για πρώτη φορά κυρώσεις; 8 μήνες μετά το Τουρκολιβυκό σύμφωνο ουσιαστικά δηλαδή 6 μήνες πριν από τώρα. Χωρίς προετοιμασία όμως δεν μπορείς πετύχεις τόσο σημαντικά πράγματα, που είναι δυνατόν να τα πετύχουμε παρά τις αντιρρήσεις. Πως πέτυχε ο Τσίπρας εκεί που απέτυχε ο Μητσοτάκης δηλαδή να έχει ομοφωνία στην επί της αρχής άρα δυσκολότερη απόφαση τον Ιούνιο του ’19. Γιατί τότε μπορούσαμε να έχουμε ομοφωνία; Με τις χώρες του Νότου εμείς είχαμε καταφέρει να ξεπεράσουν επιμέρους συμφέροντα που είχαν ενόψει της κοινότητας των συμφερόντων που είχαν απέναντι σε άλλες χώρες εντός της ΕΕ για αυτό είχε ο ΣΥΡΙΖΑ προχωρήσει στη Σύνοδο των χωρών του Νότου ώστε πριν από σημαντικά ευρωπαϊκά συμβούλια να βρίσκονται οι χώρες αυτές, να έχουν κοινά συμπεράσματα και στη βάση των συμπερασμάτων αυτών να προσπαθήσουν να επηρεάσουν τις αποφάσεις του συμβουλίου.
Ερωτηθεις αν πιστεύει ότι θα έπρεπε η Ελλάδα να ασκήσει βέτο
Το βέτο έπρεπε κυρίως να είχε χρησιμοποιηθεί ως απειλή. Όταν μιλάμε για βέτο στην ΕΕ μιλάμε για δύο πράγματα, είτε στην προσπάθεια να μπλοκαριστεί μια σημαντική απόφαση της ΕΕ όπως έγινε με την Πολωνία και την Ουγγαρία, είτε άρνηση να υπογράψει κανείς συμπεράσματα με τα οποία διαφωνεί. Αν δεν υπογράψει μια χώρα τα συμπεράσματα ενόψει της ανάγκης να υπάρχει ομοφωνία δεν βγαίνουν συμπεράσματα. Δεν έχουμε κάτι τώρα, δεν είναι ένα βήμα μπροστά η απόφαση που πήραμε, είναι πολλά βήματα πίσω. Είμαστε στο -1. Δεν υπάρχουν ασημένιες σφαίρες, μαγικές λύσεις στη διπλωματία, θα βοηθούσε η απειλή βέτο, θα βοηθούσε όμως το πλαίσιο μιας ενεργητικής και πολυδιάστατης διπλωματίας. Η βασική κριτική που ασκώ στην κυβέρνηση είναι ότι έχει ένα κενό στρατηγικής, έχει εγκαταλείψει την ενεργητική δική μας διπλωματία και το χειρότερο είναι ότι υπάρχει σημαντική διγλωσσία ανάμεσα στον υπουργείο Εξωτερικών και στον κ. Μητσοτάκη.
Αναφορικά με το διάστημα μέχρι την ανάληψη των καθηκόντων του κ. Μπάιντεν
Υπάρχει αυτή τη στιγμή ένα κενό στρατηγικής εκ μέρους της ΕΕ που δεν έπρεπε να περιμένει να δει τι θα κάνει ο Μπάϊντεν, έπρεπε να προσπαθήσει να καθοδηγήσει τις εξελίξεις σε μια περιοχή που προφανώς είναι περιοχή ζωτικών συμφερόντων δική της. Αυτό το κενό στρατηγικής θα επιχειρήσει να το αξιοποιήσει η Τουρκία με το να εμφανιστεί ο αναντικατάστατος παίκτης, ο αναγκαίος για τη Δύση από το Ναγκόρνο Καραμπαχ έως την Λιβύη , ως η δύναμη που θα ανασχέσει την επιρροή της Ρωσίας μολονότι στην πραγματικότητα βρίσκεται σε ένα γάμο συμφερόντων με τη χώρα αυτή.
Αναφερόμενος στο αίτημα για σύγκληση συμβουλίου πολιτικών αρχηγών
Συμβούλιο πολιτικών αρχηγών γιατί όχι. Είναι ικανοποιημένη η κυβέρνηση με τις επιδόσεις της; Γιατί δεν επιχειρεί να συζητήσει με τις πολιτικές δυνάμεις της αντιπολίτευσης και να βρουν λύση. Δεν έχουμε εγκαταλείψει ποτέ το συμβούλιο πολιτικών αρχηγών γιατί ο λόγος για τον οποίο το προτείνουμε είναι επειδή διαπιστώνουμε κενό στρατηγικής το οποίο έχει πια απτές, σημαντικές συνέπειες για τη χώρα.
Είπε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία πέτυχε να ληφθούν μέτρα κατά της Άγκυρας, ενώ ανάφερε πως το βέτο θα έπρεπε να είχε χρησιμοποιηθεί ως απειλή.
Ο τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ, εκτίμησε ότι η Τουρκία θα επιχειρήσει να αξιοποιήσει το κενό στρατηγικήςτης ΕΕ έως ότου αναλάβει καθήκοντα ο νέος Αμερικανός Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, ενώ επανέλαβε το αίτημα για σύγκληση του συμβουλίου των πολιτικών αρχηγών
για τα εθνικά θέματα.
Μεταξύ άλλων, επεσήμανε:
Με αφορμή τα συμπεράσματα της χθεσινής Συνόδου Κορυφής
Πρόκειται για προφανή αποτυχία. Λεει η κυβέρνηση ότι είναι ένα μικρό βήμα μπροστά, έτσι προχωρά η ΕΕ με την ταχύτητα των παγετώνων. Δυστυχώς η αλήθεια είναι ότι αποτελεί πολλά βήματα πίσω αυτή η απόφαση. Αποτελεί πολλά βήματα πίσω πρώτον γιατί για την Ελλάδα δεν υπάρχουν καθόλου κυρώσεις, μόνο για την Κύπρο μολονότι ο πρωθυπουργός είχε εμφανίσει την αντίστοιχη κατ’ εμέ μεγάλη αποτυχία του Οκτωβρίου , ως τάχα θρίαμβο γιατί δινόταν μια προθεσμία δύο μηνών στην Τουρκία να συμμορφωθεί κι αλλιώς το Δεκέμβρη θα είχαμε κυρώσεις «που δαγκώνουν» έλεγε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Δεύτερον ενώ καταγγέλλεται ως προκλητική η συμπεριφορά της Τουρκίας απουσιάζει η λέξη «παράνομη», ενώ τον Ιούνιο του 2019 στην τελευταία σύνοδο που εκπροσώπησε τη χώρα ως πρωθυπουργός ο κ. Τσίπρας υπήρχαν δύο, ακόμα και στο φραστικό, ποιοτικά ανώτερα στοιχεία από τη χθεσινή απόφαση. Πρώτον γινόταν ρητή αναφορά και στο Αιγαίο, όχι όπως σε αυτή την απόφαση που μιλάει μόνο για Κύπρο και ανατολική Μεσόγειο, καταγγελλόταν ως παράνομη η δραστηριότητα της Τουρκίας, και το σημαντικότερο από αυτή την πολιτική απόφαση υπήρχε η βάση για να επιβληθούν κυρώσεις.
Η μικρή Κύπρος πέτυχε κυρώσεις, όχι σημαντικές κυρώσεις, όχι κυρώσεις που να δαγκώνουν άλλα ένα πρώτο βήμα που θα επέτρεπε την κλιμάκωση. Εμείς δεν πετύχαμε κάτι και δεν το πετύχαμε γιατί δεν το ζητούσαμε για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Πότε ζήτησε ο Πρωθυπουργός για πρώτη φορά κυρώσεις; 8 μήνες μετά το Τουρκολιβυκό σύμφωνο ουσιαστικά δηλαδή 6 μήνες πριν από τώρα. Χωρίς προετοιμασία όμως δεν μπορείς πετύχεις τόσο σημαντικά πράγματα, που είναι δυνατόν να τα πετύχουμε παρά τις αντιρρήσεις. Πως πέτυχε ο Τσίπρας εκεί που απέτυχε ο Μητσοτάκης δηλαδή να έχει ομοφωνία στην επί της αρχής άρα δυσκολότερη απόφαση τον Ιούνιο του ’19. Γιατί τότε μπορούσαμε να έχουμε ομοφωνία; Με τις χώρες του Νότου εμείς είχαμε καταφέρει να ξεπεράσουν επιμέρους συμφέροντα που είχαν ενόψει της κοινότητας των συμφερόντων που είχαν απέναντι σε άλλες χώρες εντός της ΕΕ για αυτό είχε ο ΣΥΡΙΖΑ προχωρήσει στη Σύνοδο των χωρών του Νότου ώστε πριν από σημαντικά ευρωπαϊκά συμβούλια να βρίσκονται οι χώρες αυτές, να έχουν κοινά συμπεράσματα και στη βάση των συμπερασμάτων αυτών να προσπαθήσουν να επηρεάσουν τις αποφάσεις του συμβουλίου.
Ερωτηθεις αν πιστεύει ότι θα έπρεπε η Ελλάδα να ασκήσει βέτο
Το βέτο έπρεπε κυρίως να είχε χρησιμοποιηθεί ως απειλή. Όταν μιλάμε για βέτο στην ΕΕ μιλάμε για δύο πράγματα, είτε στην προσπάθεια να μπλοκαριστεί μια σημαντική απόφαση της ΕΕ όπως έγινε με την Πολωνία και την Ουγγαρία, είτε άρνηση να υπογράψει κανείς συμπεράσματα με τα οποία διαφωνεί. Αν δεν υπογράψει μια χώρα τα συμπεράσματα ενόψει της ανάγκης να υπάρχει ομοφωνία δεν βγαίνουν συμπεράσματα. Δεν έχουμε κάτι τώρα, δεν είναι ένα βήμα μπροστά η απόφαση που πήραμε, είναι πολλά βήματα πίσω. Είμαστε στο -1. Δεν υπάρχουν ασημένιες σφαίρες, μαγικές λύσεις στη διπλωματία, θα βοηθούσε η απειλή βέτο, θα βοηθούσε όμως το πλαίσιο μιας ενεργητικής και πολυδιάστατης διπλωματίας. Η βασική κριτική που ασκώ στην κυβέρνηση είναι ότι έχει ένα κενό στρατηγικής, έχει εγκαταλείψει την ενεργητική δική μας διπλωματία και το χειρότερο είναι ότι υπάρχει σημαντική διγλωσσία ανάμεσα στον υπουργείο Εξωτερικών και στον κ. Μητσοτάκη.
Αναφορικά με το διάστημα μέχρι την ανάληψη των καθηκόντων του κ. Μπάιντεν
Υπάρχει αυτή τη στιγμή ένα κενό στρατηγικής εκ μέρους της ΕΕ που δεν έπρεπε να περιμένει να δει τι θα κάνει ο Μπάϊντεν, έπρεπε να προσπαθήσει να καθοδηγήσει τις εξελίξεις σε μια περιοχή που προφανώς είναι περιοχή ζωτικών συμφερόντων δική της. Αυτό το κενό στρατηγικής θα επιχειρήσει να το αξιοποιήσει η Τουρκία με το να εμφανιστεί ο αναντικατάστατος παίκτης, ο αναγκαίος για τη Δύση από το Ναγκόρνο Καραμπαχ έως την Λιβύη , ως η δύναμη που θα ανασχέσει την επιρροή της Ρωσίας μολονότι στην πραγματικότητα βρίσκεται σε ένα γάμο συμφερόντων με τη χώρα αυτή.
Αναφερόμενος στο αίτημα για σύγκληση συμβουλίου πολιτικών αρχηγών
Συμβούλιο πολιτικών αρχηγών γιατί όχι. Είναι ικανοποιημένη η κυβέρνηση με τις επιδόσεις της; Γιατί δεν επιχειρεί να συζητήσει με τις πολιτικές δυνάμεις της αντιπολίτευσης και να βρουν λύση. Δεν έχουμε εγκαταλείψει ποτέ το συμβούλιο πολιτικών αρχηγών γιατί ο λόγος για τον οποίο το προτείνουμε είναι επειδή διαπιστώνουμε κενό στρατηγικής το οποίο έχει πια απτές, σημαντικές συνέπειες για τη χώρα.