ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Βουλή: Κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε η διαδικασία του κατεπείγοντος του ν/σ του υπ. Υγείας
Κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε η διαδικασία του κατεπείγοντος για την συζήτηση και ψήφιση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Υγείας «Ρυθμίσεις για την προστασία της δημόσιας υγείας από τις συνέπειες της πανδημίας του COVlD-19, την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, την επιτάχυνση της απονομής των συντάξεων, τη ρύθμιση οφειλών προς τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις» από τις Επιτροπές Οικονομικών και Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής.
Ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κοντοζαμάνης, εισηγήθηκε και υποστήριξε την ανάγκη συζήτησης και ψήφισης του νομοσχεδίου με την διαδικασία του κατεπείγοντος, λέγοντας ότι αυτή «προέκυψε από την επείγουσα και απρόβλεπτη ανάγκη αντιμετώπισης και επικαιροποίησης των μέτρων, καθώς χρειάζεται ανανέωση ή τροποποίηση της ρυθμιστικής τους εμβέλειας».
Υπέρ της διαδικασίας τάχθηκε η ΝΔ, ενώ η αντιπολίτευση καταψήφισε εν μέσω έντονων αντιδράσεων.
Ειδικότερα, ο εισηγητής της ΝΔ Θανάσης Πλεύρης, υποστήριξε πως «είναι πασιφανές ότι πρόκειται για ένα νομοσχέδιο με κατεπείγουσες διατάξεις. Ειδικά οι ρυθμίσεις του υπουργείου Υγείας, σχεδόν στο 90% είναι ρυθμίσεις για διατάξεις που έχουν ήδη ψηφιστεί και θα πρέπει να υπάρξει παράτασή τους μέχρι τις 31/3/2021, διότι εξακολουθούν να συντρέχουν οι ίδιες συνθήκες που υπήρχαν όταν ψηφίστηκαν. Αντίστοιχα και οι διατάξεις των υπόλοιπων υπουργείων, στο σύνολό τους, σχετίζονται με την αντιμετώπιση της πανδημίας». Επεσήμανε ότι δεν πρόκειται για πολυνομοσχέδιο 640 σελίδων, αλλά για 98 σελίδων, «καθώς όλες οι υπόλοιπες είναι οι συνοδευτικές εκθέσεις των υπουργείων» και υποστήριξε πως ορθώς επέλεξε η κυβέρνηση να συγκεντρώσει όλες τις κατεπείγουσες ρυθμίσεις από όλα τα υπουργεία και να μην καταθέσει το νομοσχέδιο μόνο του υπουργείου Υγείας, ώστε να μην έχουμε «καταιγίδα» υπουργικών τροπολογιών με επείγουσες ρυθμίσεις παρατάσεων, όπως είθισται στο τελευταίο νομοσχέδιο του έτους.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Σάκης Παπαδόπουλος, διαφώνησε έντονα, υποστηρίζοντας πως οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου μετατράπηκαν σε κατεπείγουσες λόγω «της κυβερνητικής αβελτηρίας» καθώς «όλα αυτά θα μπορούσε να τα είχε δει έγκαιρα η κυβέρνηση και να τα είχε φέρει με την κανονική διαδικασία, ώστε να υπάρξει και διαβούλευση με τους φορείς που τους αφορούν». Απέδωσε στην κυβέρνηση «ελαφρότητα στην νομοθέτησή της» και ότι χρησιμοποιεί τις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας για να «κάνει μια ακόμη νεοφιλελεύθερη παρέμβαση, όπως στα συνδικαλιστικά δικαιώματα, όπου το άρθρο 91 κάνει μια σκληρή επίθεση στον συνδικαλισμό».
Ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Μιχάλης Κατρίνης, ανέφερε ότι αυτό που γίνεται σήμερα «δεν έχει προηγούμενο και είναι ενδεικτικό ότι η κυβέρνηση αυτή χαρακτηρίζεται από ερασιτεχνισμό, επιπολαιότητα και προφανώς ανεπάρκεια». Έχουμε, είπε, «ένα νομοσχέδιο που υπογράφουν 24 υπουργοί, που κατατέθηκε στις 12 και μισή τα μεσάνυχτα και μέσα σε 14 ώρες χρειάζεται να διαβάζουμε όλα αυτά τα άρθρα από διαφορετικά υπουργεία, αλλά αυτή είναι η αντίληψη της ΝΔ για την διαβούλευση». Σημείωσε ότι πολλά άρθρα του πολυνομοσχεδίου δεν αφορούν επείγουσες, ρυθμίσεις, αλλά και από αυτές που έχουν τέτοιο χαρακτήρα, φαίνεται «ο πανικός σας, επειδή είχατε επενδύσει στο σενάριο ότι ο κορονοϊός τελειώνει στο τέλος της χρονιάς […]. Είναι απαράδεκτη η διαδικασία, αυτό δεν έχει γίνει όταν ψηφίζαμε με το πιστόλι στον κρόταφο…».
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης, παρατήρησε ότι το νομοσχέδιο έχει 160 άρθρα που αφορούν 16 υπουργεία. Ζήτησε η κυβέρνηση «να πάρει πίσω όλα τα άρθρα που αφορούν τα άλλα υπουργεία και να παραμείνουν μόνο αυτά του υπουργείου Υγείας για την αντιμετώπιση της πανδημίας».
Αναρωτήθηκε ποιο είναι το κατεπείγον για το άρθρο 91 που αφορά τις ηλεκτρονικές διαδικασίες των συνελεύσεων των σωματείων, «λες και ότι αύριο θα γίνουν συνελεύσεις σωματείων ή γιατί χρειάζεται η επέκταση της κατάργησης της κυριακάτικης αργίας, λες και είναι η αργία αυτή που εμποδίζει τον κόσμο να ψωνίσει» και πρόσθεσε: «Προκαλείτε με αυτές στις διαδικασίες και εμείς σας λέμε ότι θα πρέπει να σταματήσει αυτή η διαδικασία» τόνισε ότι κ. Κατσώτης, προσθέτοντας ότι εξυπηρετεί μία μόνο σκοπιμότητα, «να αρπάξετε την ψήφο ή να συνεχίσετε μόνοι σας τις ανατροπές και τις μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη το κεφάλαιο».
Την διαφωνία του με την διαδικασία εξέφρασε και ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, λέγοντας ότι εάν η κυβέρνηση επιμείνει, το κόμμα του θα αποχωρήσει από την συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου από την Ολομέλεια. Μάλιστα, πρότεινε, εάν είναι επείγουσες πραγματικά αυτές οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου και πρέπει να ψηφιστούν πριν το νέο έτος, να ακολουθηθούν οι κανονικές κοινοβουλευτικές διαδικασίες και εάν χρειάζεται να παραμείνει η Βουλή ανοικτή και ανήμερα των Χριστουγέννων.
Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25 Μαρία Μπακαδήμα, από την δική της πλευρά, διαφώνησε με την διαδικασία συζήτησης και ψήφισης του νομοσχεδίου και σημείωσε ότι η κυβέρνηση επέλεξε να αφήσει ορισμένες από τις διατάξεις του νομοσχεδίου να καταστούν κατεπείγουσες. Σημείωσε ότι θα μπορούσε επίσης να είχε επιλέξει τη διαδικασία του «επείγοντος» ώστε να υπάρχει μεγαλύτερος χρόνος κοινοβουλευτικής διαβούλευσης στην Επιτροπή και απέδωσε αυτή την επιλογή στο ότι η κυβέρνηση δεν ήθελε να ακουστούν στην Βουλή οι φορείς ώστε να μην υπάρχει αντίλογος.
Ο εισηγητής της ΝΔ Θανάσης Πλεύρης, απαντώντας στις επικρίσεις γιατί είναι επείγουσες οι διατάξεις άλλων υπουργείων πλην του Υγείας, ανέφερε πως υπάρχει διάταξη του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης που θεσπίζει το ακατάσχετο σε ποσά που είναι να λάβουν οι πληγέντες αγρότες. Εάν αυτό, είπε, το αφήσουμε για μετά το νέο έτος, αυτή η προστασία θα έρθει «κατόπιν εορτής» για τους δικαιούχους και θα έχουν συμψηφιστεί ή κατασχεθούν για οφειλές τους αυτά τα χρήματα που είναι να πάρουν.
Η πρόεδρος της Επιτροπής Σοφία Βούλτεψη, παρατήρησε πως είναι θεμιτή η διαφωνία των κομμάτων, σημειώνοντας ότι τα κόμματα είχαν ενημερωθεί δύο φορές για την ατάθεση αυτού του νομοσχεδίου στην Διάσκεψη των Προέδρων. Υπάρχει, όπως σημείωσε, ο χρόνος μέχρι την Δευτέρα που θα εισαχθεί το νομοσχέδιο στην Ολομέλεια, όλοι οι βουλευτές να ενημερωθούν και να το μελετήσουν.
Τόνισε πως σε έκτακτες συνθήκες υπάρχουν πάντα έκτακτες πρωτοβουλίες που πρέπει να λαμβάνονται και πρόσθεσε ότι από τα 144 νομοσχέδια που έχουν κατατεθεί και ψηφιστεί στην Ολομέλεια, μόλις τα 5 ήταν με την διαδικασία του κατεπείγοντος και την περίοδο του covid-19. Η επεξεργασία του νομοσχεδίου στην Επιτροπή συνεχίζεται με τις τοποθετήσεις των εισηγητών των κομμάτων.
Ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κοντοζαμάνης, εισηγήθηκε και υποστήριξε την ανάγκη συζήτησης και ψήφισης του νομοσχεδίου με την διαδικασία του κατεπείγοντος, λέγοντας ότι αυτή «προέκυψε από την επείγουσα και απρόβλεπτη ανάγκη αντιμετώπισης και επικαιροποίησης των μέτρων, καθώς χρειάζεται ανανέωση ή τροποποίηση της ρυθμιστικής τους εμβέλειας».
Υπέρ της διαδικασίας τάχθηκε η ΝΔ, ενώ η αντιπολίτευση καταψήφισε εν μέσω έντονων αντιδράσεων.
Ειδικότερα, ο εισηγητής της ΝΔ Θανάσης Πλεύρης, υποστήριξε πως «είναι πασιφανές ότι πρόκειται για ένα νομοσχέδιο με κατεπείγουσες διατάξεις. Ειδικά οι ρυθμίσεις του υπουργείου Υγείας, σχεδόν στο 90% είναι ρυθμίσεις για διατάξεις που έχουν ήδη ψηφιστεί και θα πρέπει να υπάρξει παράτασή τους μέχρι τις 31/3/2021, διότι εξακολουθούν να συντρέχουν οι ίδιες συνθήκες που υπήρχαν όταν ψηφίστηκαν. Αντίστοιχα και οι διατάξεις των υπόλοιπων υπουργείων, στο σύνολό τους, σχετίζονται με την αντιμετώπιση της πανδημίας». Επεσήμανε ότι δεν πρόκειται για πολυνομοσχέδιο 640 σελίδων, αλλά για 98 σελίδων, «καθώς όλες οι υπόλοιπες είναι οι συνοδευτικές εκθέσεις των υπουργείων» και υποστήριξε πως ορθώς επέλεξε η κυβέρνηση να συγκεντρώσει όλες τις κατεπείγουσες ρυθμίσεις από όλα τα υπουργεία και να μην καταθέσει το νομοσχέδιο μόνο του υπουργείου Υγείας, ώστε να μην έχουμε «καταιγίδα» υπουργικών τροπολογιών με επείγουσες ρυθμίσεις παρατάσεων, όπως είθισται στο τελευταίο νομοσχέδιο του έτους.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Σάκης Παπαδόπουλος, διαφώνησε έντονα, υποστηρίζοντας πως οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου μετατράπηκαν σε κατεπείγουσες λόγω «της κυβερνητικής αβελτηρίας» καθώς «όλα αυτά θα μπορούσε να τα είχε δει έγκαιρα η κυβέρνηση και να τα είχε φέρει με την κανονική διαδικασία, ώστε να υπάρξει και διαβούλευση με τους φορείς που τους αφορούν». Απέδωσε στην κυβέρνηση «ελαφρότητα στην νομοθέτησή της» και ότι χρησιμοποιεί τις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας για να «κάνει μια ακόμη νεοφιλελεύθερη παρέμβαση, όπως στα συνδικαλιστικά δικαιώματα, όπου το άρθρο 91 κάνει μια σκληρή επίθεση στον συνδικαλισμό».
Ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Μιχάλης Κατρίνης, ανέφερε ότι αυτό που γίνεται σήμερα «δεν έχει προηγούμενο και είναι ενδεικτικό ότι η κυβέρνηση αυτή χαρακτηρίζεται από ερασιτεχνισμό, επιπολαιότητα και προφανώς ανεπάρκεια». Έχουμε, είπε, «ένα νομοσχέδιο που υπογράφουν 24 υπουργοί, που κατατέθηκε στις 12 και μισή τα μεσάνυχτα και μέσα σε 14 ώρες χρειάζεται να διαβάζουμε όλα αυτά τα άρθρα από διαφορετικά υπουργεία, αλλά αυτή είναι η αντίληψη της ΝΔ για την διαβούλευση». Σημείωσε ότι πολλά άρθρα του πολυνομοσχεδίου δεν αφορούν επείγουσες, ρυθμίσεις, αλλά και από αυτές που έχουν τέτοιο χαρακτήρα, φαίνεται «ο πανικός σας, επειδή είχατε επενδύσει στο σενάριο ότι ο κορονοϊός τελειώνει στο τέλος της χρονιάς […]. Είναι απαράδεκτη η διαδικασία, αυτό δεν έχει γίνει όταν ψηφίζαμε με το πιστόλι στον κρόταφο…».
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης, παρατήρησε ότι το νομοσχέδιο έχει 160 άρθρα που αφορούν 16 υπουργεία. Ζήτησε η κυβέρνηση «να πάρει πίσω όλα τα άρθρα που αφορούν τα άλλα υπουργεία και να παραμείνουν μόνο αυτά του υπουργείου Υγείας για την αντιμετώπιση της πανδημίας».
Αναρωτήθηκε ποιο είναι το κατεπείγον για το άρθρο 91 που αφορά τις ηλεκτρονικές διαδικασίες των συνελεύσεων των σωματείων, «λες και ότι αύριο θα γίνουν συνελεύσεις σωματείων ή γιατί χρειάζεται η επέκταση της κατάργησης της κυριακάτικης αργίας, λες και είναι η αργία αυτή που εμποδίζει τον κόσμο να ψωνίσει» και πρόσθεσε: «Προκαλείτε με αυτές στις διαδικασίες και εμείς σας λέμε ότι θα πρέπει να σταματήσει αυτή η διαδικασία» τόνισε ότι κ. Κατσώτης, προσθέτοντας ότι εξυπηρετεί μία μόνο σκοπιμότητα, «να αρπάξετε την ψήφο ή να συνεχίσετε μόνοι σας τις ανατροπές και τις μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη το κεφάλαιο».
Την διαφωνία του με την διαδικασία εξέφρασε και ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, λέγοντας ότι εάν η κυβέρνηση επιμείνει, το κόμμα του θα αποχωρήσει από την συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου από την Ολομέλεια. Μάλιστα, πρότεινε, εάν είναι επείγουσες πραγματικά αυτές οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου και πρέπει να ψηφιστούν πριν το νέο έτος, να ακολουθηθούν οι κανονικές κοινοβουλευτικές διαδικασίες και εάν χρειάζεται να παραμείνει η Βουλή ανοικτή και ανήμερα των Χριστουγέννων.
Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25 Μαρία Μπακαδήμα, από την δική της πλευρά, διαφώνησε με την διαδικασία συζήτησης και ψήφισης του νομοσχεδίου και σημείωσε ότι η κυβέρνηση επέλεξε να αφήσει ορισμένες από τις διατάξεις του νομοσχεδίου να καταστούν κατεπείγουσες. Σημείωσε ότι θα μπορούσε επίσης να είχε επιλέξει τη διαδικασία του «επείγοντος» ώστε να υπάρχει μεγαλύτερος χρόνος κοινοβουλευτικής διαβούλευσης στην Επιτροπή και απέδωσε αυτή την επιλογή στο ότι η κυβέρνηση δεν ήθελε να ακουστούν στην Βουλή οι φορείς ώστε να μην υπάρχει αντίλογος.
Ο εισηγητής της ΝΔ Θανάσης Πλεύρης, απαντώντας στις επικρίσεις γιατί είναι επείγουσες οι διατάξεις άλλων υπουργείων πλην του Υγείας, ανέφερε πως υπάρχει διάταξη του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης που θεσπίζει το ακατάσχετο σε ποσά που είναι να λάβουν οι πληγέντες αγρότες. Εάν αυτό, είπε, το αφήσουμε για μετά το νέο έτος, αυτή η προστασία θα έρθει «κατόπιν εορτής» για τους δικαιούχους και θα έχουν συμψηφιστεί ή κατασχεθούν για οφειλές τους αυτά τα χρήματα που είναι να πάρουν.
Η πρόεδρος της Επιτροπής Σοφία Βούλτεψη, παρατήρησε πως είναι θεμιτή η διαφωνία των κομμάτων, σημειώνοντας ότι τα κόμματα είχαν ενημερωθεί δύο φορές για την ατάθεση αυτού του νομοσχεδίου στην Διάσκεψη των Προέδρων. Υπάρχει, όπως σημείωσε, ο χρόνος μέχρι την Δευτέρα που θα εισαχθεί το νομοσχέδιο στην Ολομέλεια, όλοι οι βουλευτές να ενημερωθούν και να το μελετήσουν.
Τόνισε πως σε έκτακτες συνθήκες υπάρχουν πάντα έκτακτες πρωτοβουλίες που πρέπει να λαμβάνονται και πρόσθεσε ότι από τα 144 νομοσχέδια που έχουν κατατεθεί και ψηφιστεί στην Ολομέλεια, μόλις τα 5 ήταν με την διαδικασία του κατεπείγοντος και την περίοδο του covid-19. Η επεξεργασία του νομοσχεδίου στην Επιτροπή συνεχίζεται με τις τοποθετήσεις των εισηγητών των κομμάτων.