«Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας έρχεται για να λύσει παθογένειες δεκαετιών στα ελληνικά Πανεπιστήμια και κινείται σε δύο άξονες, την εισαγωγή και φοίτηση στα πανεπιστήμια και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος
», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1και στην εκπομπή ''Secret'' με τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Τζένο, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.
Όπως είπε η υπουργός τίθεται ελάχιστη βάση εισαγωγής την οποία θα ορίζει το κάθε πανεπιστημιακό τμήμα, και αυτό γίνεται αφού στις τελευταίες πανελλαδικές εξετάσεις μπήκαν στα ιδρύματα με βάση 0,6 στα 20 κάτι που υποβαθμίζει το επίπεδο σπουδών. Σημείωσε μάλιστα πως «με αυτό το σύστημα δίνεται μεγαλύτερη ελευθερία στα πανεπιστήμια».
Η κ. Κεραμέως ανέφερε πως «μπαίνει τέλος στους αιώνιους φοιτητές και το όριο φοίτησης θα είναι συν 2 χρόνια για τετραετή κύκλο σπουδών και συν 3 χρόνια για 6 έξι χρόνια φοίτησης όπως η ιατρική»
Για το παράλληλο μηχανογραφικό δελτίο, η υπουργός Παιδείας είπε πως «δίνεται η δυνατότητα να υποβάλει κάποιος μηχανογραφικό μέσω πανελλαδικών ή μηχανογραφικό για εγγραφή σε δημόσιο ΙΕΚ».
Σε ότι αφορά την ελεγχόμενη είσοδο στα πανεπιστήμια, ανέφερε πως «προβλέπουμε εάν ένα πανεπιστήμιο δεν προβεί στην εγκατάσταση του συστήματος θα χάνει μέρος της κρατικής χρηματοδότησης»
Σημείωσε μάλιστα ότι «θεσμοθετείται η ομάδα προστασίας πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, με 1.000 ειδικούς φρουρούς που θα υπάγονται στην ελληνική αστυνομία και θα διατίθενται ανάλογα με τις επιχειρησιακές ανάγκες».
Αναφερόμενη στη λειτουργία νηπιαγωγείων δημοτικών και ειδικών σχολείων, η κ. Κεραμέως σημείωσε πως «έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα προστασίας, όπως μάσκα, σχολαστικός καθαρισμός, διαφορετικά διαλείμματα, κλιμακούμενη ώρα προσέλευσης και αναχώρησης».
Τέλος τόνισε πως «κρούσματα θα υπάρχουν στα σχολεία όπως και στην κοινωνία και σημείωσε πως δεν έχει εικόνα αν θα κλείσουν εκ νέου τα σχολεία».
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη της Νίκης Κεραμέως στα Παραπολιτικά 90,1:
Αναφερόμενη στο νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση, η υπουργός Παιδείας σημείωσε: «Είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο έρχεται να αντιμετωπίσει παθογένειες δεκαετιών στα πανεπιστήμια. Κινείται σε δύο άξονες, ο πρώτος άξονας είναι ζητήματα που αφορούν την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και τη φοίτηση σε αυτά και ο δεύτερος άξονας έχει να κάνει με το πώς θα αναβαθμίσουμε το ακαδημαϊκό περιβάλλον των πανεπιστημίων. Σχετικά με την εισαγωγή προβλέπουμε αυτό για το οποίο είχαμε δεσμευτεί και προεκλογικά, ελάχιστη βάση εισαγωγής διότι στις τελευταίες πανελλαδικές εξετάσεις είχαμε φοιτητές που εισήχθησαν με βαθμό 0,6 στα 20. Και ερωτώ το να εισάγεται κάποιος με 0,6 στα 20 περιποιεί τιμή σε αυτόν που μπαίνει; Καταρχήν τον κοροϊδεύει διότι οι πιθανότητες να αποφοιτήσει αυτός ο φοιτητής είναι απειροελάχιστες. Κοροϊδεύει πρώτα τον ίδιο, υποβαθμίζει το επίπεδο των σπουδών , δεν του δίνει το σωστό μήνυμα, τον κοροϊδεύουμε δηλαδή συνολικά ως πολιτεία και επιπλέον σίγουρα υποβαθμίζει το κύρος των σπουδών μας συνολικά».
«Άρα προβλέπεται ελάχιστη βάση εισαγωγής η οποία στοχεύει στο να αναβαθμίσει τις ακαδημαϊκές προϋποθέσεις για εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Η ελάχιστη βάση θα είναι απόφαση του πανεπιστημίου, το κάθε πανεπιστημιακό τμήμα θα ορίζει ποια θα είναι η βάση εισαγωγής του ως ποσοστό επί της επίδοσης της συνολικής των υποψηφίων», διευκρίνισε η ίδια.
Ερωτηθείσα γιατί δεν μπήκε μια οριζόντια βάση ή η βάση του 10, η κ. Κεραμέως απάντησε: «Δεν βάλαμε απόλυτο μέγεθος γιατί δεν θέλουμε η εισαγωγή να εξαρτάται κάθε χρόνο από το πόσο εύκολα ή δύσκολα είναι τα θέματα ενώ έτσι η βάση εισαγωγής είναι ένα ποσοστό επί της απόδοσης όλων των υποψηφίων. Ας πούμε ότι όλοι οι υποψήφιοι γράψανε μέσο όρο 12 μπορεί να έρθει ένα πανεπιστήμιο και να πει εγώ θα βάλω στο 90% του 12 τη βάση εισαγωγής δηλαδή στο 10,8. Άρα το πανεπιστήμιο έχει μια ευελιξία για να διαμορφώσει και το ακαδημαϊκό προφίλ που θέλει για το πανεπιστήμιο. Επίσης είναι σημαντικό να μην είναι η ίδια βάση για όλα τα πανεπιστήμια γιατί το κάθε πανεπιστημιακό τμήμα είναι διαφορετικό».
«Μπορεί ας πούμε μια ιατρική να θέλει να βάλει πολύ ψηλά τη βάση, μπορεί να θέλει ένα άλλο τμήμα να βάλει πιο χαμηλά τη βάση, το κάθε πανεπιστήμιο πρέπει να έχει την ελευθερία να διαμορφώνει το ακαδημαϊκό προφίλ που θέλει και ένα σημαντικό στοιχείο του νομοσχεδίου είναι ότι ακριβώς δίνουμε μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία στα πανεπιστήμια. Τους δίνουμε τη δυνατότητα να έχουν αποφασιστικό ρόλο και για ζητήματα εισαγωγής με το να ορίζουν τη βάση εισαγωγής, με το να ορίζουν τους συντελεστές βαρύτητας στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Αυτό σημαίνει ότι πχ το Χημικό μπορεί να έρθει και να πει ότι εγώ θέλω η χημεία να μετράει κατά 23%. Αυτή τη στιγμή αυτά αποφασίζονται με απόφαση υπουργού», δήλωσε επιπρόσθετα.
«Εμείς ερχόμαστε και λέμε ότι πρέπει να φύγουν εξουσίες από την κεντρική κυβέρνηση προς όφελος των πανεπιστημίων, προς όφελος της μεγαλύτερης ελευθερίας και αυτονομίας των πανεπιστημίων. Άρα το πρώτο κομμάτι έχει να κάνει με την ελάχιστη βάση εισαγωγής που στοχεύει στον να αναβαθμίσει συνολικά το επίπεδο σπουδών, να θωρακίσει το κύρος των πανεπιστημίων, να βελτιώσει την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Για τους αιώνιους φοιτητές, η υπουργός ανέφερε: «Είχαμε δεσμευτεί και για αυτό. Αυτή τη στιγμή μπορεί κανείς να είναι εσαεί φοιτητής στο ελληνικό πανεπιστήμιο προβλέπουμε λοιπόν ότι το όριο φοίτησης είναι ν+2 ή ν+3 αναλόγως του τι σπουδάζεις και ποια είναι η διάρκεια φοίτησης. Ας πούμε όταν το πρόγραμμα σπουδών σου είναι 4 χρόνια έχεις συν 2, άμα το πρόγραμμα σπουδών σου είναι πάνω από 4 χρόνια, όπως η ιατρική που είναι 6, έχεις συν 3».
Ερωτηθείσα τι εξυπηρετεί να προβλεφθεί συγκεκριμένος αριθμός επιλογών στα μηχανογραφικά, απάντησε: «Σήμερα είναι απεριόριστος ο αριθμός των επιλογών, μπορεί δηλαδή κανείς να βάλει 250 επιλογές. Φανταστείτε κάποιον ο οποίος βάζει ένα τμήμα στην 250η επιλογή του και πάει και γράφεται , οι πιθανότητες να φοιτήσει σε αυτό το τμήμα και να αποφοιτήσει ένα τμήμα που το έχει επιλέξει ως 250η επιλογή του είναι απειροελάχιστες, από την άλλη όμως καταλαμβάνει τη θέση από κάποιον που μπορεί να θέλει να σπουδάσει στο συγκεκριμένο τμήμα. Άρα ο στόχος είναι να σπουδάσουν περισσότεροι φοιτητές σε τμήματα που πραγματικά επιθυμούν. Ωθούμε λοιπόν τα παιδιά να κάνουν συνειδητές επιλογές και μειώνουμε το ποσοστό των τυχαίων επιλογών οι οποίες τυχαίες επιλογές πολλές φορές οδηγούν στο να μην αποφοιτούν τα παιδιά».
Αναφορικά με το παράλληλο μηχανογραφικό δελτίο για τη φοίτηση σε Δημόσιο ΙΕΚ, διευκρίνισε: «Λέμε ότι μπορείς να υποβάλλεις κανονικά το μηχανογραφικό σου και να μπεις στο πανεπιστήμιο μέσω πανελλαδικών σου δίνουμε όμως και μια παράλληλη δυνατότητα να υποβάλλεις και ένα μηχανογραφικό για εγγραφή σε Δημόσιο ΙΕΚ. Εμείς ως πολιτεία οφείλουμε να δώσουμε επιλογές στους νέους, οφείλουμε να κάνουμε αυτές τις επιλογές όσο καλύτερες γίνεται, ήρθαμε και ενισχύσαμε τις επιλογές για τους νέους μέσα από το νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Δεν είναι ο μόνος δρόμος το πανεπιστήμιο, αυτό θέλουμε να υπογραμμίσουμε».
«Δεν είναι τυχαίο ότι σε τόσες άλλες χώρες στην κατάρτιση πηγαίνει πάρα πολύ μεγάλη μερίδα των νέων άρα αυτό που θέλουμε να κάνουμε είναι να υπογραμμίσουμε ότι υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές για τους νέους και από εκεί και πέρα ο καθένας θα κάνει τις επιλογές του. Δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα να συμπληρώσεις παράλληλα μηχανογραφικό για να εγγραφείς σε Δημόσιο ΙΕΚ , προφανώς δεν μπορείς να γραφτείς και σε Δημόσιο ΙΕΚ και σε πανεπιστήμιο, θα πρέπει να επιλέξεις, αλλά έχεις τη δυνατότητα να υποβάλλεις παράλληλο μηχανογραφικό και θέλουμε έτσι να υπογραμμίσουμε τις εναλλακτικές που δίνουμε στους νέους», υπογράμμισε η ίδια.
«Από φέτος ισχύει, εφόσον ψηφιστεί από το κοινοβούλιο, η ελάχιστη βάση εισαγωγής και η δυνατότητα για υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού. Η ελάχιστη βάση εισαγωγής δεν επηρεάζει επ’ ουδενί την προετοιμασία των μαθητών. Δεν αλλάξει κάτι στην ύλη, δεν αλλάζει κάτι στα μαθήματα προς εξέταση, έρχεται και επιδρά μετά τα αποτελέσματα των υποψηφίων. Έρχεται και επιδρά στον τρόπο που κατατάσσονται οι υποψήφιοι στις πανεπιστημιακές σχολές και στα τμήματα. Ερχόμαστε και βάζουμε ένα τέλος στις παθογένειες οι οποίες είναι αυτονόητες ότι πρέπει να λυθούν. Ούτε κοροϊδεύουμε τον υποψήφιο επιτρέποντας του να εγγραφεί με βαθμό 1 στα 20 γιατί δεν θα αποφοιτήσει κατά πάσα πιθανότητα και όπως φαίνεται στην πράξη, και δεύτερον και τον έλληνα φορολογούμενο ο οποίος πληρώνει για φοιτητές που μπαίνουν με 1 και 2 στα 20», επισήμανε η υπουργός.
Για την αστυνόμευση στα πανεπιστήμια, ανέφερε: «Θεωρούμε ότι μεγάλη πηγή του προβλήματος της παραβατικότητας και της ανομίας, που δεν είναι ο κανόνας αλλά υπάρχει προφανώς σε κάποια πανεπιστήμια, είναι το γεγονός ότι δεν υπάρχει ένας έλεγχος εισόδου στα πανεπιστήμια. Άρα προβλέπουμε ελεγχόμενη είσοδο όπως συμβαίνει σε τόσα πανεπιστήμια διεθνώς και πράγματι προβλέπουμε εάν ένα πανεπιστήμιο δεν προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την εγκατάσταση του εν λόγω συστήματος τότε αυτό λαμβάνεται υπόψη στην τακτική χρηματοδότηση του πανεπιστημίου. Ένα δεύτερο κομμάτι έχει να κάνει με τη θεσμοθέτηση της ομάδας προστασίας πανεπιστημιακών ιδρυμάτων».
«Πρόκειται για ένα Σώμα το οποίο θα υπάγεται στην Ελληνική Αστυνομία, είναι αστυνομικοί δεν μπορεί να υπάγεται κάπου αλλού. Ένας αστυνομικός δεν μπορεί να υπάγεται σε έναν πρύτανη, αυτό είναι βασικές αρχές συνταγματικού δικαίου. Δεν μπορεί ένας αστυνομικός ο οποίος αποτελεί μέλος του Σώματος της Ελληνικής Αστυνομίας να υπάγεται σε κάποιον που δεν είναι ιεραρχικά ανώτερός του. Άρα το Σώμα αυτό θα αποτελείται 1.000 ειδικούς φρουρούς οι οποίοι θα διατίθενται στα πανεπιστήμια ανάλογα με ανάγκες που διαπιστώνονται επιχειρησιακά. Θα προσληφθούν 1.000 άτομα για το σκοπό αυτό», ανέφερε μεταξύ άλλων.
«Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη θα δρομολογήσει αμέσως τις ενέργειες μόλις ψηφιστεί ο νόμος. Αυτοί είναι αστυνομικοί οι οποίοι βεβαίως είναι ένα ειδικό Σώμα γιατί θέλουμε να λαμβάνει ειδική εκπαίδευση προσαρμοσμένη στις ιδιαιτερότητες του πανεπιστημιακού χώρου. Θα έχουν ειδική στολή, έχει και αυτό έναν συμβολισμό. Είναι μεν αστυνομικοί αλλά αστυνομικοί με μια ιδιαίτερη αποστολή εντός ενός ιδιαίτερου χώρου. Άρα για αυτό θέλουμε ένα Σώμα ξεχωριστό, το οποίο θα λαμβάνει ειδική εκπαίδευση, θα φέρει ειδική στολή προκειμένου να περάσει ένα μήνυμα για την ιδιαιτερότητα του Σώματος αυτού ωστόσο θα έχει πλήρη αστυνομικά καθήκοντα. Ανακριτικά καθήκοντα, καθήκοντα πρόληψης και ούτω κάθε εξής και βεβαίως θα υπάγεται στον αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας ταυτόχρονα θα συνεργάζεται με τα όργανα του πανεπιστημίου. Θα είναι αστυνομικοί χωρίς πυροβόλα όπλα», συνέχισε.
Αναφερόμενη στην επαναλειτουργία των Δημοτικών σχολείων, των Νηπιαγωγείων και των ειδικών σχολείων, η κ. Κεραμέως δήλωσε: «Ηταν πάρα πολύ συγκινητική η Δευτέρα, τα παιδιά ήταν τόσο χαρούμενα που ξαναβρήκαν τους συμμαθητές τους, τους δασκάλους τους, τις τάξεις τους, το σχολείο του που είναι ο φυσικός τους χώρος. Πράγματι η τήρηση των μέτρων όπως και τον Σεπτέμβριο, τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο έτσι και τώρα ήταν υποδειγματική. Και όταν λέω μέτρα εννοώ τα μέτρα που ίσχυαν ήδη όπως η μάσκα, ο σχολαστικός καθαρισμός, τα διαφορετικά διαλείμματα, η προσαρμοσμένη λειτουργία των κυλικείων και ούτω καθεξής αλλά και τα νέα μέτρα που επιβλήθηκαν όπως η κλιμακούμενη ώρα προσέλευσης και αναχώρησης μαθητών ανά ομάδες για να περιορίσουμε τον συγχρωτισμό των γονέων και κηδεμόνων στα σχολεία, επίσης η χρήση περισσοτέρων της μιας εισόδου στα σχολεία, όπου υπάρχουν παραπάνω από μια είσοδοι αυτές θα χρησιμοποιούνται όλες προκειμένου να περιορίσουμε τον συγχρωτισμό και επίσης η διενέργεια δωρεάν τεστ covid σε εκπαιδευτικούς. Και εκεί τα αποτελέσματα είναι πάρα πολύ ενθαρρυντικά , είναι σχεδόν όλα αρνητικά».
«Να είμαστε σαφείς ότι κρούσματα θα έχουμε , προφανώς όσο έχουμε κρούσματα στην κοινωνία θα έχουμε κρούσματα και στα σχολεία αυτό που εδώ πρωτίστως αποσκοπούμε είναι να μην είναι το σχολείο εστία διασποράς. Άρα τα μέτρα αυτά που εφαρμόζονται υποδειγματικά από τα παιδιά από τους δασκάλους το πολύ σημαντικό είναι να θωρακίσουν περαιτέρω τη σχολική κοινότητα και εδώ οφείλουμε να πούμε ένα τεράστιο ευχαριστώ σε όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας , σε όλους τους εκπαιδευτικούς, στα στελέχη και στους γονείς τους γιατί πραγματικά έχουν τηρήσει υποδειγματικά τα μέτρα και το πρώτο διάστημα λειτουργίας των σχολείων αλλά και τώρα με την επαναλειτουργία τους», πρόσθεσε χαρακτηριστικά η ίδια.
Ερωτηθείσα αν υπάρχει ενδεχόμενο να ξανακλείσουν τα σχολεία ανάλογα με τα επιδημιολογικά στοιχεία, απάντησε: «Δεν έχω κάποια τέτοια εικόνα αυτή τη στιγμή. Όπως ξέρετε σε αυτή την πρωτοφανή υγειονομική κρίση πηγαίνουμε βήμα βήμα και ακολουθούμε τις οδηγίες των ειδικών . Βήμα βήμα οι ειδικοί αναλύουν κάθε μέρα τα τελευταία δεδομένα που έχουνε σχετικά με την εξέλιξη της πανδημίας, τα αναλύουν, τα συζητάμε μαζί τους και οι τελικές αποφάσεις προφανώς είναι της κυβέρνησης . Έτσι θα συνεχίσουμε να πηγαίνουμε βήμα-βήμα και προφανώς θα προσαρμόζουμε τα μέτρα μας διαρκώς στη βάση των νέων επιδημιολογικών δεδομένων».
Για την εισαγωγή στις στρατιωτικές σχολές, ανέφερε ότι «οι αλλαγές αυτές προφανώς εφαρμόζονται αντιστοίχως και στις άλλες σχολές των άλλων υπουργείων, όλα αυτά θα τεθούν σε μεγάλη λεπτομέρεια στο νομοσχέδιο όταν κατατεθούν στη Βουλή».
Αναφορικά με τις πρακτικές για τους τελειόφοιτους, επισήμανε: «Έχουν ξεκινήσει οι πρακτικές σε συγκεκριμένους τομείς υγειονομικούς και είναι ένα από τα θέματα προς συζήτηση με την επιτροπή, ειδικά για τους τελειόφοιτους, αν μπορεί να επιτραπεί γενικώς η πρακτική άσκηση. Είναι ένα από τα θέματα που θα τεθούν πιθανότατα και αύριο στην επιτροπή των ειδικών».