ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Τσακλόγλου: Προς εξέταση το ενδεχόμενο να υπολογιστεί ο θάνατος από κοροναϊό ως εργατικό ατύχημα
Το υπουργείο Εργασίας εξετάζει το ενδεχόμενο να αναγνωριστεί ο κοροναϊός ως παράγοντας κινδύνου για την υγεία των εργαζομένων, προκειμένου να θεωρηθεί εργατικό ατύχημα ο θάνατος από τη νόσο Covid-19. Αυτό δήλωσε από το βήμα της Βουλής ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, Παναγιώτης Τσακλόγλου, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Βοιωτίας του Κινήματος Αλλαγής Γεώργιου Μουλκιώτη με θέμα την "ένταξη στα Βαρέα και Ανθυγιεινά των εργαζομένων της πρώτης γραμμής στην αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού και ένταξη της νόσου COVID-19 στον Εθνικό κατάλογο επαγγελματικών ασθενειών".
Ο κ. Τσακλόγλου σημείωσε ότι αναγνώριση του κίνδυνου αυτού είναι υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, "δηλαδή αυτό να έχει συμβεί στη διάρκεια της εργασίας τους". Όπως σημείωσε, το καλοκαίρι είδαμε ομάδες υγειονομικών, δυστυχώς, δεν τήρησαν πρωτόκολλα και είχαμε αρνητικότατες συνέπειες αργότερα: "Αυτό δεν είναι εργατικό ατύχημα. Εργατικό ατύχημα είναι κάτι το οποίο παθαίνεις κατά την ώρα άσκησης της εργασίας σου".
Ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής, Γ. Μουλκιώτης υπενθύμισε ότι το κόμμα του, από την αρχή της πανδημίας έχει καταθέσει πρόταση για την ένταξη των υγειονομικών στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, ενώ σημείωσε ότι χώρες-μέλη της ΕΕ, όπως η Ιταλία και η Γερμανία, αλλά και άλλες χώρες, όπως ο Καναδάς και η Νότιος Αφρική, "προχώρησαν στην αναγνώριση της Covid-19 ως επαγγελματικής ασθένειας, ιδιαίτερα για τους εργαζόμενους στον χώρο της υγείας". Στη χώρα μας, πρόσθεσε, δεν καταγράφονται και δεν δημοσιοποιούνται επίσημα διαθέσιμα στοιχεία για αναφορά και καταγραφή περιστατικών Covid-19 στους χώρους εργασίας, ούτε ως εργατικά ατυχήματα ούτε ως επαγγελματικές ασθένειες, παρά το γεγονός ότι από τον Μάιο του 2020 υπάρχει σχετική πρόβλεψη της Eurostat".
«Το ζήτημα της ένταξης στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα είναι κάτι που θα πρέπει να εξετάζεται ολιστικά», καθώς, όπως ανέφερε ο κ. Τσακλόγλου «έχει πολλαπλές συνέπειες σε αρκετά πεδία» επισημαίνοντας χαρακτηριστικά τα εξής:
«Πρώτον, όντως εξακολουθούν να υπάρχουν θεμελιώδεις διαφορές μεταξύ του συνταξιοδοτικού καθεστώτος του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα. Και οι διαφορές αυτές άλλοτε είναι υπέρ του Δημοσίου, ενώ σε άλλες περιπτώσεις υπέρ του Ιδιωτικού τομέα. Προφανώς και αναγνωρίζουμε -και το έχουμε πει πολλές φορές και από το βήμα της Βουλής- ότι εντός ενός ενιαίου φορέα οι κανόνες πρέπει να είναι ενιαίοι, πάντα βέβαια λαμβάνοντας υπόψη και επιμέρους ιδιαιτερότητες.
Δεύτερον, δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζουμε έκτακτες καταστάσεις με μόνιμα μέτρα. Το αίτημα των υγειονομικών για ένταξη στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα είναι ένα διαρκές αίτημα τα τελευταία χρόνια και έρχεται τώρα στην επιφάνεια με αφορμή την πανδημία που βιώνει ολόκληρος ο πλανήτης. Όντως τα υγειονομικά επαγγέλματα είναι από τη φύση τους δύσκολα και οι ασχολούμενοι με αυτά εκτίθενται σε βαρύτερους κινδύνους από άλλους εργαζομένους. Η έκθεση του υγειονομικού προσωπικού φυσικά δεν είναι η ίδια για όλες τις επιμέρους ειδικότητες, ούτε για όλους τους χώρους εργασίας.
Τρίτον, μια επιπλέον διάσταση του ζητήματος είναι οι δημοσιονομικές επιπτώσεις και αυτή τη διάσταση θα πρέπει πάντοτε να τη λαμβάνουμε υπόψη για να αποφύγουμε κακές πρακτικές του παρελθόντος. Το Υπουργείο μας και τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Υγείας εξετάζουν και αυτή τη διάσταση, ως μέρος του όλου ζητήματος της ένταξης των υγειονομικών στα Βαρέα και Ανθυγιεινα Επαγγέλματα ειδικά με δεδομένες τις δριμύτατες επιπτώσεις της πανδημίας του COVID-19 στα δημόσια οικονομικά της χώρας μας.
Τέταρτον, απαιτείται μεγάλη προσοχή όταν εξετάζονται τέτοιου είδους αιτήματα και για έναν ακόμα λόγο. Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη τις υπηρεσιακές ανάγκες, την οργάνωση και τη στελεχιακή επάρκεια του Εθνικού Συστήματος Υγείας, οι οποίες θα πρέπει όχι μόνο να μην διαταραχθούν από την δυνατότητα πρόωρης συνταξιοδότησης αλλά να βελτιωθούν συνολικά και ριζικά, αν θέλουμε να προετοιμαζόμαστε για τις υγειονομικές προκλήσεις της επόμενης εικοσαετίας. Πολύ περισσότερο, αυτό ισχύει για τη δεδομένη συγκυρία των έκτακτων αναγκών που αντιμετωπίζει το Εθνικό Σύστημα Υγείας λόγω της πανδημίας του COVID-19».
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση της βουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Μ. Σκούφα, σχετικά με την εκκαθάριση των εισφορών του εργοσήμου των εργατών γης, ο κ. Τσακλόγλου ανέφερε τα ακόλουθα: «Ο ΕΦΚΑ έχει ήδη αποτυπώσει τις απαιτούμενες προδιαγραφές για την ανάπτυξη του λογισμικού που θα πραγματοποιεί την εκκαθάριση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων με εργόσημο». Μάλιστα όπως τόνισε ο κ. Τσακλόγλου «Σύμφωνα με ενημέρωση που είχα μόλις πριν από λίγες ημέρες από τη διοίκηση του ΕΦΚΑ, βρισκόμαστε ήδη στο τελικό στάδιο των ελέγχων του σχετικού λογισμικού, το οποίο θα τεθεί σε εφαρμογή στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα».
Επίσης, όπως επεσήμανε ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με το νόμο Κατρούγκαλου (που ψηφίστηκε το 2016) από 1/1/2017 καταργήθηκε το προϋφιστάμενο σύστημα ασφαλιστικών εισφορών και ορίστηκε νέος τρόπος είσπραξης των εισφορών εργοσήμου, αλλά τόνισε ότι «από τον Μάιο του 2016 και έως τον Ιούνιο του 2019, δηλαδή για παραπάνω από 3 χρόνια, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν φρόντισε στο ελάχιστο για την εφαρμογή των νόμων που η ίδια ψήφισε».
Ο κ. Τσακλόγλου σημείωσε ότι αναγνώριση του κίνδυνου αυτού είναι υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, "δηλαδή αυτό να έχει συμβεί στη διάρκεια της εργασίας τους". Όπως σημείωσε, το καλοκαίρι είδαμε ομάδες υγειονομικών, δυστυχώς, δεν τήρησαν πρωτόκολλα και είχαμε αρνητικότατες συνέπειες αργότερα: "Αυτό δεν είναι εργατικό ατύχημα. Εργατικό ατύχημα είναι κάτι το οποίο παθαίνεις κατά την ώρα άσκησης της εργασίας σου".
Ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής, Γ. Μουλκιώτης υπενθύμισε ότι το κόμμα του, από την αρχή της πανδημίας έχει καταθέσει πρόταση για την ένταξη των υγειονομικών στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, ενώ σημείωσε ότι χώρες-μέλη της ΕΕ, όπως η Ιταλία και η Γερμανία, αλλά και άλλες χώρες, όπως ο Καναδάς και η Νότιος Αφρική, "προχώρησαν στην αναγνώριση της Covid-19 ως επαγγελματικής ασθένειας, ιδιαίτερα για τους εργαζόμενους στον χώρο της υγείας". Στη χώρα μας, πρόσθεσε, δεν καταγράφονται και δεν δημοσιοποιούνται επίσημα διαθέσιμα στοιχεία για αναφορά και καταγραφή περιστατικών Covid-19 στους χώρους εργασίας, ούτε ως εργατικά ατυχήματα ούτε ως επαγγελματικές ασθένειες, παρά το γεγονός ότι από τον Μάιο του 2020 υπάρχει σχετική πρόβλεψη της Eurostat".
«Το ζήτημα της ένταξης στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα είναι κάτι που θα πρέπει να εξετάζεται ολιστικά», καθώς, όπως ανέφερε ο κ. Τσακλόγλου «έχει πολλαπλές συνέπειες σε αρκετά πεδία» επισημαίνοντας χαρακτηριστικά τα εξής:
«Πρώτον, όντως εξακολουθούν να υπάρχουν θεμελιώδεις διαφορές μεταξύ του συνταξιοδοτικού καθεστώτος του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα. Και οι διαφορές αυτές άλλοτε είναι υπέρ του Δημοσίου, ενώ σε άλλες περιπτώσεις υπέρ του Ιδιωτικού τομέα. Προφανώς και αναγνωρίζουμε -και το έχουμε πει πολλές φορές και από το βήμα της Βουλής- ότι εντός ενός ενιαίου φορέα οι κανόνες πρέπει να είναι ενιαίοι, πάντα βέβαια λαμβάνοντας υπόψη και επιμέρους ιδιαιτερότητες.
Δεύτερον, δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζουμε έκτακτες καταστάσεις με μόνιμα μέτρα. Το αίτημα των υγειονομικών για ένταξη στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα είναι ένα διαρκές αίτημα τα τελευταία χρόνια και έρχεται τώρα στην επιφάνεια με αφορμή την πανδημία που βιώνει ολόκληρος ο πλανήτης. Όντως τα υγειονομικά επαγγέλματα είναι από τη φύση τους δύσκολα και οι ασχολούμενοι με αυτά εκτίθενται σε βαρύτερους κινδύνους από άλλους εργαζομένους. Η έκθεση του υγειονομικού προσωπικού φυσικά δεν είναι η ίδια για όλες τις επιμέρους ειδικότητες, ούτε για όλους τους χώρους εργασίας.
Τρίτον, μια επιπλέον διάσταση του ζητήματος είναι οι δημοσιονομικές επιπτώσεις και αυτή τη διάσταση θα πρέπει πάντοτε να τη λαμβάνουμε υπόψη για να αποφύγουμε κακές πρακτικές του παρελθόντος. Το Υπουργείο μας και τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Υγείας εξετάζουν και αυτή τη διάσταση, ως μέρος του όλου ζητήματος της ένταξης των υγειονομικών στα Βαρέα και Ανθυγιεινα Επαγγέλματα ειδικά με δεδομένες τις δριμύτατες επιπτώσεις της πανδημίας του COVID-19 στα δημόσια οικονομικά της χώρας μας.
Τέταρτον, απαιτείται μεγάλη προσοχή όταν εξετάζονται τέτοιου είδους αιτήματα και για έναν ακόμα λόγο. Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη τις υπηρεσιακές ανάγκες, την οργάνωση και τη στελεχιακή επάρκεια του Εθνικού Συστήματος Υγείας, οι οποίες θα πρέπει όχι μόνο να μην διαταραχθούν από την δυνατότητα πρόωρης συνταξιοδότησης αλλά να βελτιωθούν συνολικά και ριζικά, αν θέλουμε να προετοιμαζόμαστε για τις υγειονομικές προκλήσεις της επόμενης εικοσαετίας. Πολύ περισσότερο, αυτό ισχύει για τη δεδομένη συγκυρία των έκτακτων αναγκών που αντιμετωπίζει το Εθνικό Σύστημα Υγείας λόγω της πανδημίας του COVID-19».
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση της βουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Μ. Σκούφα, σχετικά με την εκκαθάριση των εισφορών του εργοσήμου των εργατών γης, ο κ. Τσακλόγλου ανέφερε τα ακόλουθα: «Ο ΕΦΚΑ έχει ήδη αποτυπώσει τις απαιτούμενες προδιαγραφές για την ανάπτυξη του λογισμικού που θα πραγματοποιεί την εκκαθάριση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων με εργόσημο». Μάλιστα όπως τόνισε ο κ. Τσακλόγλου «Σύμφωνα με ενημέρωση που είχα μόλις πριν από λίγες ημέρες από τη διοίκηση του ΕΦΚΑ, βρισκόμαστε ήδη στο τελικό στάδιο των ελέγχων του σχετικού λογισμικού, το οποίο θα τεθεί σε εφαρμογή στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα».
Επίσης, όπως επεσήμανε ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με το νόμο Κατρούγκαλου (που ψηφίστηκε το 2016) από 1/1/2017 καταργήθηκε το προϋφιστάμενο σύστημα ασφαλιστικών εισφορών και ορίστηκε νέος τρόπος είσπραξης των εισφορών εργοσήμου, αλλά τόνισε ότι «από τον Μάιο του 2016 και έως τον Ιούνιο του 2019, δηλαδή για παραπάνω από 3 χρόνια, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν φρόντισε στο ελάχιστο για την εφαρμογή των νόμων που η ίδια ψήφισε».