Απαντήσεις για το θέμα της εργοστασιακού επιπέδου συντηρήσεως τριών μεταφορικών αεροσκαφών C-130H της Πολεμικής Αεροπορίας στο Ισραήλ από την Israel Aerospace Industries (ΙΑΙ) παρέσχε στη Βουλή ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης, Νίκος Παναγιωτόπουλος , απαντώντας σε ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή στα τέλη Ιανουαρίου 2021 ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής, Γιώργος Φραγγίδης, με θέμα «Εργοστασιακή συντήρηση αεροσκαφών C-130 στο Ισραήλ».

Δύο είναι τα πιο σημαντικά στοιχεία επί του θέματος από την απάντηση του ΥΕΘΑ. Πρώτο, η έγκριση ενεργοποιήσεως της μεταφοράς των αεροσκαφών στο Ισραήλ δεν είναι αυτή τη στιγμή δεδομένη αλλά θα εξαρτηθεί – κατά τον υπουργό - από την δυνατότητα της ΕΑΒ να υλοποιήσει την πρόταση που έχει υποβάλλει. Δεύτερο, από την υπουργική απάντηση προκύπτει ότι ΑΥΤΗ τη στιγμή στην ΕΑΒ βρίσκονται εδώ και πάρα πολύ καιρό εκτός ενεργείας το 45% (!!!) του συνολικού αριθμού των μεταφορικών αεροσκαφών C-130H/B που διαθέτει η ΠΑ, ενώ και κάποια άλλα που βρίσκονται στην Ελευσίνα είναι περιοδικώς και εκ περιτροπής και αυτά εκτός ενεργείας είτε από έκτακτες βλάβες, είτε από προγραμματισμένες επιθεωρήσεις/συντηρήσεις επιπέδου Μοίρας/Πτέρυγος. Με ό,τι και αν αυτό συνεπάγεται από καθαρά επιχειρησιακής απόψεως. Δυστυχώς



Ας δούμε τώρα τι απάντησε – δια της Κοινοβουλευτικής οδού – ο ΥΕΘΑ στην ερώτηση του ΚΙΝΑΛ:

«Η έγκριση ενεργοποίησης της ισραηλινής πρότασης θα εξαρτηθεί από την δυνατότητα της ΕΑΒ να υλοποιήσει την πρόταση που έχει υποβάλλει» τόνισε ο ΥΕΘΑ, σημειώνοντας ότι «στις εναλλακτικές επιλογές ως προς την επίλυση του επείγοντος προβλήματος της εργοστασιακής συντήρησης των αεροσκαφών (Α/Φ) C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ)…εάν η ΕΑΒ ήταν σε θέση να εγγυηθεί την έγκαιρη και εντός χρονοδιαγράμματος συντήρηση, επισκευή και απόδοση στην ΠΑ των Α/Φ C130 δεν θα ήταν αναγκαίο η ΠΑ να αναζητά εναγωνίως λύσεις εκτός πλαισίου δυνατοτήτων της ΕΑΒ».

Ο ίδιος σε άλλο σημείο επισήμανε: «Δεδομένης της χαμηλής διαθεσιμότητας των αεροσκαφών (Α/Φ) C-130 και της μη ικανοποιητικής απόδοσης της ΕΑΒ ως προς το ρυθμό συντήρησης και απόδοσης αυτών στην Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ), μέχρι στιγμής, το ΥΠΕΘΑ εξετάζει εναλλακτικές επιλογές ως προς τη λύση του επείγοντος προβλήματος.

Στο πλαίσιο αυτής της διερευνητικής πρωτοβουλίας, υποβλήθηκε πρόταση από την εταιρεία Israel Aerospace Industries (ΙΑΙ) του Ισραήλ για τη συντήρηση και απόδοση στην ΠΑ τριών Α/Φ C-130 εντός συγκεκριμένου και δεσμευτικού χρονοδιαγράμματος.

Αυτή την περίοδο, πρόσθεσε, είναι σε εξέλιξη οι διαδικασίες για την έγκριση ενεργοποίησης υποπρογράμματος για τη σύναψη Διακρατικής συμφωνίας κατόπιν διαπραγμάτευσης με την κυβέρνηση του Ισραήλ στο πλαίσιο του ν.4705/2020, για την ανάληψη από την εταιρεία IAI των εργασιών της αποσυναρμολόγησης και μεταφοράς στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στο Ισραήλ και την εκτέλεση 6ετούς

Εργοστασιακής Συντήρησης τριών αεροσκαφών (Α/Φ) C-130Η, ώστε να καταστούν ικανά πτητικά. Αναφορικά με το τελικό κόστος, αυτό θα προσδιοριστεί μετά την ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης».

Δεν παρέλειψε δε να τονίσει ότι «η έγκριση του σχετικού υποπρογράμματος από την Βουλή των Ελλήνων δεν συνεπάγεται αυτομάτως την φάση ενεργοποίησης και υλοποίησής του. Η σχετική απόφαση θα εξαρτηθεί από την δυνατότητα της ΕΑΒ να υλοποιήσει την πρόταση που έχει υποβάλλει».



Τέλος, ο ΥΕΘΑ αναφερόμενος στο χρονοδιάγραμμα παραδόσεων στην ΠΑ των τεσσάρων C-130 που βρίσκονται εκτός ενεργείας στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, τόνισε ότι σύμφωνα με την έγγραφη δέσμευση της ίδιας της εταιρείας, θ’αποδοθούν:

Τρία εντός του 2021 και άλλο ένα εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022. Εκτός των προαναφερθέντων τεσσάρων αεροσκαφών C-130H που βρίσκονται στην ΕΑΒ και των τριών για τα οποία εξετάζεται το σενάριο της συντήρησης αυτών από την ΙΑΙ, «επιπρόσθετα υφίσταται και αριθμός αεροσκαφών που τελούν εν αναμονή ένταξης στην ΕΑΒ», κατέληξε ο υπουργός.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο νόμος 4705/2020, τις διατάξεις του οποίου επικαλέστηκε ο υπουργός στην απάντησή του, αποτελεί τη συμφωνία μεταξύ του υπουργείου Άμυνας του Ισραήλ και του δικού μας ΥΠΕΘΑ για την προμήθεια Εξοπλισμού και υπηρεσιών Άμυνας.