ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Τράπεζες και ΤΧΣ στο επίκεντρο της συζήτησης στην Βουλή - Η παρέμβαση του εισηγητή Κ. Καραγκούνη
O Βουλευτής της ΝΔ του νομού Αιτωλοακαρνανίας κος Κώστας Καραγκούνης τοποθετήθηκε ως εισηγητής του νομοσχεδίου και τόνισε ότι αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία περιλαμβάνει κρίσιμες διατάξεις που αφορούν τόσο την πορεία και την στήριξη της οικονομίας όσο και την υγιή λειτουργία του τραπεζικού συστήματος.
Ο κ. Καραγκούνης αναφέρθηκε στην πρωτόγνωρη κρίση που αντιμετωπίζουμε εμείς αλλά και όλος ο κόσμος, η πανδημία, η οποία υπερκάλυψε όλες τις άλλες προτεραιότητες της κυβέρνησης. Η κυβέρνηση προσαρμόστηκε στην νέα πραγματικότητα και στέκεται δίπλα στην κοινωνία που δοκιμάζεται σκληρά με πολύ αποτελεσματικό τρόπο. Βασικός αρωγός της προσπάθειας είναι η ευρωπαϊκή βοήθεια η οποία εξειδικεύεται στα 32 δις του ταμείου ανάκαμψης και στα 40 δις από το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο. Οι εισροές που θα λάβει η Ελλάδα θα είναι από τις υψηλότερες στην Ευρωζώνη ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Η κύρωση της Απόφασης της Ευρατόμ αποτελεί μέρος της ιστορικής συμφωνίας που επιτεύχθηκε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Ιουλίου 2020 για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2021-2027 και τη θεσμοθέτηση του Ταμείου Ανάκαμψης. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως αναθεωρείται ο τρόπος χρηματοδότησης του ενωσιακού προϋπολογισμού και δίνεται η δυνατότητα για πρώτη φορά στην Επιτροπή να δανείζεται κεφάλαια από τις αγορές, δηλαδή να μπορεί να αντλεί άμεσα μεγάλης κλίμακας κεφάλαια ώστε να ενισχύσει ακόμη περισσότερο τους εθνικούς προϋπολογισμούς.
Η έγκαιρη κύρωση και εφαρμογή της απόφασης ιδίων πόρων είναι καθοριστική για την ενεργοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Πόρων που χρειαζόμαστε άμεσα σε όλη την Ευρωπαική Ένωση.
Σε σχέση με το τραπεζικό σύστημα, ο Βουλευτής θύμισε στους συναδέλφους του το πως φθάσαμε στο σήμερα αλλά και το πως πορευόμαστε από δω και πέρα.
Το Γενάρη του 15 η χώρα μας είχε ένα πλήρως ανακεφαλαιοποιημένο τραπεζικό σύστημα και η οικονομία ήταν σε πλήρη ανάπτυξη και εν μια νυχτί με την καταστροφική πολιτική της περιόδου Βαρουφάκη φτάσαμε τα πιστωτικά ιδρύματα να έχουν ανάγκη μεγάλων αυξήσεων κεφαλαίων και ανακεφαλαιοποίησης.
Το ΤΧΣ αναγκάστηκε τότε να βάλει είτε απευθείας χρήματα ενισχύοντας τις τράπεζες είτε μετατρέψιμα ομόλογα σε μετοχές. Με τους πλέον καταπλεονεκτικούς όρους τόσο για τις ίδιες τις τράπεζες όσο και για τον Έλληνα φορολογούμενο.
Ο βασικός βραχνάς των τραπεζών και γενικότερα της οικονομίας είναι τα κόκκινα δάνεια που δυστυχώς λόγω της πολυετούς κρίσης έφτασαν σε δυσθεώρητα ύψη για όλα τα τραπεζικά ιδρύματα. Και είναι βασική πρόκληση της σημερινής κυβέρνησης, να απομοχλεύσει τις τράπεζες από τα κακής ποιότητας στοιχεία ενεργητικού. Στηρίζοντας εμπράκτως αυτήν την προσπάθεια απομόχλευσης μέσω του προγράμματος Ηρακλής – και οσονούπω και του Ηρακλής ΙΙ – με το οποίο το Ελληνικό Δημόσιο εγγυάται τις τιτλοποιημένες απαιτήσεις υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας έναντι προμήθειας προς το Δημόσιο, που αντικατοπτρίζει το ρίσκο της κάθε συναλλαγής, ώστε και οι επενδυτές να νοιώθουν την ασφάλεια του «δανειστή τελευταίας καταφυγής» αλλά και το Δημόσιο να αμείβεται για το ρίσκο που αναλαμβάνει.
Τί είναι αυτό που έχουν ανάγκη σήμερα οι τράπεζες;
Προφανώς να εισέλθουν νέα κεφάλαια και όχι ξανά χρήματα του Έλληνα φορολογουμένου. Με το σημερινό Σχέδιο Νόμου, δίδονται οι προυποθέσεις, με όρους πρακτικούς και λογικούς και συμβατούς με το ενωσιακό δίκαιο. Και ταυτόχρονα, διασφαλίζονται οι επενδύσεις του ΤΧΣ στο τραπεζικό σύστημα.
Τι άλλο περιλαμβάνει το νομοσχέδιο;
Ορίζει επιπλέον ότι, εφόσον οι σχετικές προϋποθέσεις πληρούνται, οι αποφάσεις για τη διάθεση των συμμετοχών θεωρούνται ότι συνιστούν επιμελή διαχείριση της περιουσίας του Τ.Χ.Σ. και ότι το Τ.Χ.Σ. υπάγεται στη ρύθμιση του Ποινικού Κώδικα που ισχύει για τα πιστωτικά ιδρύματα.
Η τροποποίηση που φέρνει το Υπουργείο για την ασυλία περισσότερο είναι μια επεξηγηματική διάταξη της ήδη ψηφεισθείσας το 2015 με τον νόμο 4346.
Ένα άλλο σημείο που εισάγεται είναι η απάλειψη από τα ειδικά δικαιώματα του Τ.Χ.Σ., σε περίπτωση ειδικής εκκαθάρισης πιστωτικού ιδρύματος, η προνομιακή κατάταξη και ικανοποίηση του Ταμείου, ως μετόχου,
από το προϊόν εκκαθάρισης έναντι όλων των άλλων μετόχων.
Οι διατάξεις που φέρνει το νομοσχέδιο αυτό έχουν λάβει υποψιν όλες τις παραμέτρους και τις συστάσεις των ευρωπαϊκών οργανισμών τόσο του ΣΣΜ όσο κυρίως της ΕΚΤ.
Κλείνοντας τόνισε πως αυτό που πρέπει να κάνουμε αυτή τη στιγμή είναι να επικυρώσουμε τις βοήθειες που έρχονται από την Ευρώπη και που τόσο έχουμε ανάγκη αλλά και να συνδράμουμε ώστε η οικονομία και το τραπεζικό σύστημα να ορθοποδήσει και να επανεκκινήσει. Η κύρωση της Ευρατομ είναι μονόδρομος.
Ο κ. Καραγκούνης αναφέρθηκε στην πρωτόγνωρη κρίση που αντιμετωπίζουμε εμείς αλλά και όλος ο κόσμος, η πανδημία, η οποία υπερκάλυψε όλες τις άλλες προτεραιότητες της κυβέρνησης. Η κυβέρνηση προσαρμόστηκε στην νέα πραγματικότητα και στέκεται δίπλα στην κοινωνία που δοκιμάζεται σκληρά με πολύ αποτελεσματικό τρόπο. Βασικός αρωγός της προσπάθειας είναι η ευρωπαϊκή βοήθεια η οποία εξειδικεύεται στα 32 δις του ταμείου ανάκαμψης και στα 40 δις από το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο. Οι εισροές που θα λάβει η Ελλάδα θα είναι από τις υψηλότερες στην Ευρωζώνη ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Η κύρωση της Απόφασης της Ευρατόμ αποτελεί μέρος της ιστορικής συμφωνίας που επιτεύχθηκε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Ιουλίου 2020 για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2021-2027 και τη θεσμοθέτηση του Ταμείου Ανάκαμψης. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως αναθεωρείται ο τρόπος χρηματοδότησης του ενωσιακού προϋπολογισμού και δίνεται η δυνατότητα για πρώτη φορά στην Επιτροπή να δανείζεται κεφάλαια από τις αγορές, δηλαδή να μπορεί να αντλεί άμεσα μεγάλης κλίμακας κεφάλαια ώστε να ενισχύσει ακόμη περισσότερο τους εθνικούς προϋπολογισμούς.
Η έγκαιρη κύρωση και εφαρμογή της απόφασης ιδίων πόρων είναι καθοριστική για την ενεργοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Πόρων που χρειαζόμαστε άμεσα σε όλη την Ευρωπαική Ένωση.
Σε σχέση με το τραπεζικό σύστημα, ο Βουλευτής θύμισε στους συναδέλφους του το πως φθάσαμε στο σήμερα αλλά και το πως πορευόμαστε από δω και πέρα.
Το Γενάρη του 15 η χώρα μας είχε ένα πλήρως ανακεφαλαιοποιημένο τραπεζικό σύστημα και η οικονομία ήταν σε πλήρη ανάπτυξη και εν μια νυχτί με την καταστροφική πολιτική της περιόδου Βαρουφάκη φτάσαμε τα πιστωτικά ιδρύματα να έχουν ανάγκη μεγάλων αυξήσεων κεφαλαίων και ανακεφαλαιοποίησης.
Το ΤΧΣ αναγκάστηκε τότε να βάλει είτε απευθείας χρήματα ενισχύοντας τις τράπεζες είτε μετατρέψιμα ομόλογα σε μετοχές. Με τους πλέον καταπλεονεκτικούς όρους τόσο για τις ίδιες τις τράπεζες όσο και για τον Έλληνα φορολογούμενο.
Ο βασικός βραχνάς των τραπεζών και γενικότερα της οικονομίας είναι τα κόκκινα δάνεια που δυστυχώς λόγω της πολυετούς κρίσης έφτασαν σε δυσθεώρητα ύψη για όλα τα τραπεζικά ιδρύματα. Και είναι βασική πρόκληση της σημερινής κυβέρνησης, να απομοχλεύσει τις τράπεζες από τα κακής ποιότητας στοιχεία ενεργητικού. Στηρίζοντας εμπράκτως αυτήν την προσπάθεια απομόχλευσης μέσω του προγράμματος Ηρακλής – και οσονούπω και του Ηρακλής ΙΙ – με το οποίο το Ελληνικό Δημόσιο εγγυάται τις τιτλοποιημένες απαιτήσεις υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας έναντι προμήθειας προς το Δημόσιο, που αντικατοπτρίζει το ρίσκο της κάθε συναλλαγής, ώστε και οι επενδυτές να νοιώθουν την ασφάλεια του «δανειστή τελευταίας καταφυγής» αλλά και το Δημόσιο να αμείβεται για το ρίσκο που αναλαμβάνει.
Τί είναι αυτό που έχουν ανάγκη σήμερα οι τράπεζες;
Προφανώς να εισέλθουν νέα κεφάλαια και όχι ξανά χρήματα του Έλληνα φορολογουμένου. Με το σημερινό Σχέδιο Νόμου, δίδονται οι προυποθέσεις, με όρους πρακτικούς και λογικούς και συμβατούς με το ενωσιακό δίκαιο. Και ταυτόχρονα, διασφαλίζονται οι επενδύσεις του ΤΧΣ στο τραπεζικό σύστημα.
Τι άλλο περιλαμβάνει το νομοσχέδιο;
Ορίζει επιπλέον ότι, εφόσον οι σχετικές προϋποθέσεις πληρούνται, οι αποφάσεις για τη διάθεση των συμμετοχών θεωρούνται ότι συνιστούν επιμελή διαχείριση της περιουσίας του Τ.Χ.Σ. και ότι το Τ.Χ.Σ. υπάγεται στη ρύθμιση του Ποινικού Κώδικα που ισχύει για τα πιστωτικά ιδρύματα.
Η τροποποίηση που φέρνει το Υπουργείο για την ασυλία περισσότερο είναι μια επεξηγηματική διάταξη της ήδη ψηφεισθείσας το 2015 με τον νόμο 4346.
Ένα άλλο σημείο που εισάγεται είναι η απάλειψη από τα ειδικά δικαιώματα του Τ.Χ.Σ., σε περίπτωση ειδικής εκκαθάρισης πιστωτικού ιδρύματος, η προνομιακή κατάταξη και ικανοποίηση του Ταμείου, ως μετόχου,
από το προϊόν εκκαθάρισης έναντι όλων των άλλων μετόχων.
Οι διατάξεις που φέρνει το νομοσχέδιο αυτό έχουν λάβει υποψιν όλες τις παραμέτρους και τις συστάσεις των ευρωπαϊκών οργανισμών τόσο του ΣΣΜ όσο κυρίως της ΕΚΤ.
Κλείνοντας τόνισε πως αυτό που πρέπει να κάνουμε αυτή τη στιγμή είναι να επικυρώσουμε τις βοήθειες που έρχονται από την Ευρώπη και που τόσο έχουμε ανάγκη αλλά και να συνδράμουμε ώστε η οικονομία και το τραπεζικό σύστημα να ορθοποδήσει και να επανεκκινήσει. Η κύρωση της Ευρατομ είναι μονόδρομος.