ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Κεφαλογιάννης: Σε εξέλιξη η μεγαλύτερη αναβάθμιση συγκοινωνιακού έργου που έγινε ποτέ στη χώρα
«1.500 λεωφορεία θα κυκλοφορούν στην Αθήνα»
«Επιλέξαμε και τη μίσθωση μεταχειρισμένων αλλά και την αγορά καινούργιων λεωφορείων, γιατί ακόμα και ένα λεωφορείο να είναι υπεράριθμο, εν μέσω πανδημίας, αισθανόμαστε την ανάγκη να κάνουμε τις απαραίτητες ενέργειες, έτσι ώστε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα».
Αυτό ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Ιωάννης Κεφαλογιάννης, απαντώντας νωρίτερα στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΜέΡΑ25, Κρίτωνα Αρσένη.
Ο υφυπουργός ανέφερε ότι η μίσθωση των οχημάτων προκρίθηκε «όχι απλώς ως η πλέον οικονομικά συμφέρουσα διαδικασία, αλλά κυρίως και ως η πιο σύντομη». Πρόσθεσε, δε, πως «τα μεταχειρισμένα λεωφορεία που προμηθευτήκαμε είναι όλα τεχνολογίας EURO5», είναι «πολύ πιο καινούργιας τεχνολογίας», για τα οποία μπορούσε να «τρέξει» γρηγορότερα η διαδικασία συμβασιοποίησης.
«Μόλις την περασμένη Παρασκευή επισκεφθήκαμε με τον πρωθυπουργό και τον υπουργό, τον κ. Καραμανλή, το αμαξοστάσιο της ΟΣΥ, έτσι ώστε να επιθεωρήσουμε τα 40 πρώτα λεωφορεία από τα 300 που θα βγουν στους δρόμους. Εγώ σας καλώ, κύριε συνάδελφε, να μπείτε σε ένα τέτοιο λεωφορείο, να κάνετε ένα δρομολόγιο, και να δείτε μετά κατά πόσο αναβαθμίζεται υπό τις παρούσες συνθήκες με αυτή τη διαδικασία, ή όχι, το μεταφορικό έργο του λεκανοπεδίου», είπε ο κ. Κεφαλογιάννης, απευθυνόμενος στον κ. Αρσένη.
«1.500 λεωφορεία θα κυκλοφορούν στην Αθήνα»
«Αυτήν τη στιγμή, που μιλάμε, βρίσκεται σε διαδικασία η μεγαλύτερη αναβάθμιση του συγκοινωνιακού έργου που έχει γίνει στη χώρα μας, τουλάχιστον τις τελευταίες δεκαετίες, και μάλιστα με τα επίσημα στοιχεία τα οποία διαθέτουμε εν μέσω πανδημίας έχει γίνει η μεγαλύτερη αναβάθμιση τον τελευταίο χρόνο σε σύγκριση με όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες», επέμεινε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών και επισήμανε:
Προχώρησε πρόσληψη προσωπικού στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας ύστερα από δώδεκα χρόνια, και 610 άτομα έχουν ενταχθεί στο προσωπικό τόσο της ΟΣΥ όσο και της ΣΤΑΣΥ.
Ενισχύθηκε ο στόλος της Θεσσαλονίκης από τα διακόσια είκοσι περίπου λεωφορεία που κυκλοφορούσαν τον Ιούλιο του 2019 σε περίπου διπλάσια, δηλαδή τετρακόσια σαράντα, που κυκλοφορούν καθημερινά στους δρόμους της συμπρωτεύουσας.
Στην Αθήνα παρελήφθησαν οκτακόσια πενήντα λεωφορεία και τρόλεϊ να κυκλοφορούν στο λεκανοπέδιο τον Ιούλιο του 2019. Σήμερα κυκλοφορούν πάνω από χίλια διακόσια πενήντα και, με την ένταξη των τριακοσίων λεωφορείων leasing, θα φτάσουμε σε έναν αριθμό, ο οποίος θα προσεγγίζει τα χίλια πεντακόσια λεωφορεία.
Τα νέα λεωφορεία
Ο υφυπουργός αναφέρθηκε και στον ανοιχτό διαγωνισμό ύψους 372 εκατομμυρίων ευρώ. Ο διαγωνισμός, όπως τόνισε, «θα είναι σύντομος, αφορά καθαρά φιλοπεριβαλλοντικά λεωφορεία, είναι οκτακόσια λεωφορεία, για Αθήνα και Θεσσαλονίκη». Είπε ειδικότερα, ότι θα είναι διακόσια απλά αστικά λεωφορεία, δωδεκάμετρα, υβριδικής τεχνολογίας «Euro 6», άλλα διακόσια λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου, δηλαδή CNG, επίσης δωδεκάμετρα, εκατό λεωφορεία αρθρωτά, δεκαοκτάμετρα, που θα είναι ηλεκτρικά. Τα εκατό είναι τα αρθρωτά και αφορούν το CNG. Συνολικά, θα είναι οκτακόσια λεωφορεία, δηλαδή τριακόσια ηλεκτρικά, διακόσια CNG και διακόσια «full hybrid», υβριδικής τεχνολογίας. Το δεύτερο σκέλος, όπως ανέφερε, θα αφορά περίπου πεντακόσια ακόμα λεωφορεία, «άρα σύνολο αριθμού χιλίων τριακοσίων λεωφορείων».
Η συντήρηση των λεωφορείων
Αναφορικά με τη συντήρηση των λεωφορείων, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών είπε ότι «η ΟΣΥ έχει όλο το προσωπικό, όλα τα μέσα και τους τρόπους για να μπορεί να επιληφθεί για θέματα που μπορεί να ανακύψουν όσον αφορά τη συντήρηση» και ότι «η διαδικασία που ακολουθήθηκε είναι με τη σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων της ΟΣΥ». «Κανένα θέμα υπερκοστολόγησης δεν υφίσταται για εργασίες συντήρησης. Η ΟΣΥ εκτελεί τη συντήρηση των οχημάτων στις εγκαταστάσεις της με το ήδη καταρτισμένο τεχνικό προσωπικό της. Και, βεβαίως, όλα θα γίνονται με έξοδα των αναδόχων», είπε ο Γιάννης Κεφαλογιάννης.
ΜέΡΑ25: «Σκανδαλώδης σύμβαση»
Για σκανδαλώδη σύμβαση ενοικίασης 300 λεωφορείων στην τιμή αγοράς τους έκανε λόγο ο βουλευτής του ΜέΡΑ25 Κρίτων Αρσένης και κατηγόρησε για «ψεύδη» τον υφυπουργό. «Στο ερώτημα, για ποιο λόγο επιλέξανε να ενοικιάσουν λεωφορεία σε τιμή αγοράς, αντί να αγοράσουν καινούρια, ο υφυπουργός κ. Κεφαλογιάννης δήλωσε ότι επιλέξανε και τα δύο, και ότι 600 καινούρια λεωφορεία καθαρής τεχνολογίας θα βγούνε στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης την επόμενη χρονιά και άλλα 600 το 2023. Στην πραγματικότητα δεν έχει προχωρήσει μέχρι στιγμής οποιαδήποτε σύμβαση για την αγορά αυτών των λεωφορείων», δήλωσε ο βουλευτής του ΜέΡΑ25.
Σε σχέση με τη συντήρηση των λεωφορείων, ο κ. Αρσένης σημείωσε ότι «οι εργαζόμενοι έχουν βγει δύο φορές και έχουν δηλώσει δημόσια ότι δε συμφωνούν με την ανάληψη της συντήρησης από το Δημόσιο, και καταγγέλλουν την κυβέρνηση ότι ψευδώς διαδίδει ότι συμφωνούν. Επίσης η σύμβαση αναφέρει ρητά την ανάληψη κόστους συντήρησης από το δημόσιο».
«Ο υφυπουργός απέφυγε να τοποθετηθεί», καταγγέλλει επίσης ο κ. Αρσένης, για το γεγονός ότι «από τα 40 καινούρια λεωφορεία που μόλις παραδόθηκαν μέσω leasing είναι και τα 40 εκτός λειτουργίας λόγω βλάβης, ενώ το ένα που κυκλοφόρησε, σημείωσε βλάβη στα φρένα αμέσως και αποσύρθηκε κι αυτό». Ο κ. Αρσένης επισήμανε δε ότι τα λεωφορεία 10ετίας ενοικιάζονται στην τιμή των 150.000 ευρώ περίπου για τα 4 χρόνια, όσο θα ήταν το κόστος αγοράς τους εξ ολοκλήρου, καθώς και ότι η σύμβαση είχε «κολλήσει» στο ελεγκτικό συμβούλιο, το οποίο επέτρεψε τελικά να προχωρήσει η σύμβαση με τον όρο ότι θα υπάρχουν ανοιγόμενα παράθυρα, αλλά τα λεωφορεία τελικά δεν έχουν ανοιγόμενα παράθυρα.
Η μεταδοτικότητα του κορωνοϊού
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών απάντησε και στις καταγγελίες ότι τα ΜΜΜ έχουν γίνει εστίες υπερμετάδοσης του κορωνοϊού.
«Σύμφωνα με τις δειγματοληψίες του ΕΟΔΥ αλλά και διεθνώς, αυτός ο οποίος εντοπίζεται ως δείκτης μεταδοτικότητας μεταξύ των επιβατών είναι μεταξύ του 1% με 1,5%, και σε καμία περίπτωση, τουλάχιστον μέσα από τα διεθνή δεδομένα που έχουμε, δεν προκύπτει ότι οι αστικές συγκοινωνίες από μόνες τους αποτελούν εστίες υπερμετάδοσης. Και πραγματικά, αν υπάρχουν τέτοια επιστημονικά στοιχεία και μελέτες, καλό είναι για το δημόσιο διάλογο να τα καταθέσετε και να συζητήσουμε επί αυτών, για να μην τρομοκρατούμε και τον κόσμο. Πρέπει να λαμβάνονται μέτρα. Κάνουμε αυτά τα οποία πρέπει, αλλά να μην είμαστε και υπερβολικοί», είπε ο Γιάννης Κεφαλογιάννης.
«Τα λεωφορεία αυτά διαθέτουν μόλις δύο πόρτες, με τη μία κλειστή για την ασφάλεια του οδηγού, άρα όλοι οι επιβάτες θα εισέρχονται και θα εξέρχονται στα λεωφορεία από μία και μοναδική πόρτα, δημιουργώντας αδιανόητες συνθήκες συγχρωτισμού και κίνδυνο διάδοσης του κορωνοϊού», υποστήριξε από πλευράς του ο βουλευτής του ΜέΡΑ25.
Αυτό ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Ιωάννης Κεφαλογιάννης, απαντώντας νωρίτερα στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΜέΡΑ25, Κρίτωνα Αρσένη.
Ο υφυπουργός ανέφερε ότι η μίσθωση των οχημάτων προκρίθηκε «όχι απλώς ως η πλέον οικονομικά συμφέρουσα διαδικασία, αλλά κυρίως και ως η πιο σύντομη». Πρόσθεσε, δε, πως «τα μεταχειρισμένα λεωφορεία που προμηθευτήκαμε είναι όλα τεχνολογίας EURO5», είναι «πολύ πιο καινούργιας τεχνολογίας», για τα οποία μπορούσε να «τρέξει» γρηγορότερα η διαδικασία συμβασιοποίησης.
«Μόλις την περασμένη Παρασκευή επισκεφθήκαμε με τον πρωθυπουργό και τον υπουργό, τον κ. Καραμανλή, το αμαξοστάσιο της ΟΣΥ, έτσι ώστε να επιθεωρήσουμε τα 40 πρώτα λεωφορεία από τα 300 που θα βγουν στους δρόμους. Εγώ σας καλώ, κύριε συνάδελφε, να μπείτε σε ένα τέτοιο λεωφορείο, να κάνετε ένα δρομολόγιο, και να δείτε μετά κατά πόσο αναβαθμίζεται υπό τις παρούσες συνθήκες με αυτή τη διαδικασία, ή όχι, το μεταφορικό έργο του λεκανοπεδίου», είπε ο κ. Κεφαλογιάννης, απευθυνόμενος στον κ. Αρσένη.
«1.500 λεωφορεία θα κυκλοφορούν στην Αθήνα»
«Αυτήν τη στιγμή, που μιλάμε, βρίσκεται σε διαδικασία η μεγαλύτερη αναβάθμιση του συγκοινωνιακού έργου που έχει γίνει στη χώρα μας, τουλάχιστον τις τελευταίες δεκαετίες, και μάλιστα με τα επίσημα στοιχεία τα οποία διαθέτουμε εν μέσω πανδημίας έχει γίνει η μεγαλύτερη αναβάθμιση τον τελευταίο χρόνο σε σύγκριση με όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες», επέμεινε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών και επισήμανε:
Προχώρησε πρόσληψη προσωπικού στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας ύστερα από δώδεκα χρόνια, και 610 άτομα έχουν ενταχθεί στο προσωπικό τόσο της ΟΣΥ όσο και της ΣΤΑΣΥ.
Ενισχύθηκε ο στόλος της Θεσσαλονίκης από τα διακόσια είκοσι περίπου λεωφορεία που κυκλοφορούσαν τον Ιούλιο του 2019 σε περίπου διπλάσια, δηλαδή τετρακόσια σαράντα, που κυκλοφορούν καθημερινά στους δρόμους της συμπρωτεύουσας.
Στην Αθήνα παρελήφθησαν οκτακόσια πενήντα λεωφορεία και τρόλεϊ να κυκλοφορούν στο λεκανοπέδιο τον Ιούλιο του 2019. Σήμερα κυκλοφορούν πάνω από χίλια διακόσια πενήντα και, με την ένταξη των τριακοσίων λεωφορείων leasing, θα φτάσουμε σε έναν αριθμό, ο οποίος θα προσεγγίζει τα χίλια πεντακόσια λεωφορεία.
Τα νέα λεωφορεία
Ο υφυπουργός αναφέρθηκε και στον ανοιχτό διαγωνισμό ύψους 372 εκατομμυρίων ευρώ. Ο διαγωνισμός, όπως τόνισε, «θα είναι σύντομος, αφορά καθαρά φιλοπεριβαλλοντικά λεωφορεία, είναι οκτακόσια λεωφορεία, για Αθήνα και Θεσσαλονίκη». Είπε ειδικότερα, ότι θα είναι διακόσια απλά αστικά λεωφορεία, δωδεκάμετρα, υβριδικής τεχνολογίας «Euro 6», άλλα διακόσια λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου, δηλαδή CNG, επίσης δωδεκάμετρα, εκατό λεωφορεία αρθρωτά, δεκαοκτάμετρα, που θα είναι ηλεκτρικά. Τα εκατό είναι τα αρθρωτά και αφορούν το CNG. Συνολικά, θα είναι οκτακόσια λεωφορεία, δηλαδή τριακόσια ηλεκτρικά, διακόσια CNG και διακόσια «full hybrid», υβριδικής τεχνολογίας. Το δεύτερο σκέλος, όπως ανέφερε, θα αφορά περίπου πεντακόσια ακόμα λεωφορεία, «άρα σύνολο αριθμού χιλίων τριακοσίων λεωφορείων».
Η συντήρηση των λεωφορείων
Αναφορικά με τη συντήρηση των λεωφορείων, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών είπε ότι «η ΟΣΥ έχει όλο το προσωπικό, όλα τα μέσα και τους τρόπους για να μπορεί να επιληφθεί για θέματα που μπορεί να ανακύψουν όσον αφορά τη συντήρηση» και ότι «η διαδικασία που ακολουθήθηκε είναι με τη σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων της ΟΣΥ». «Κανένα θέμα υπερκοστολόγησης δεν υφίσταται για εργασίες συντήρησης. Η ΟΣΥ εκτελεί τη συντήρηση των οχημάτων στις εγκαταστάσεις της με το ήδη καταρτισμένο τεχνικό προσωπικό της. Και, βεβαίως, όλα θα γίνονται με έξοδα των αναδόχων», είπε ο Γιάννης Κεφαλογιάννης.
ΜέΡΑ25: «Σκανδαλώδης σύμβαση»
Για σκανδαλώδη σύμβαση ενοικίασης 300 λεωφορείων στην τιμή αγοράς τους έκανε λόγο ο βουλευτής του ΜέΡΑ25 Κρίτων Αρσένης και κατηγόρησε για «ψεύδη» τον υφυπουργό. «Στο ερώτημα, για ποιο λόγο επιλέξανε να ενοικιάσουν λεωφορεία σε τιμή αγοράς, αντί να αγοράσουν καινούρια, ο υφυπουργός κ. Κεφαλογιάννης δήλωσε ότι επιλέξανε και τα δύο, και ότι 600 καινούρια λεωφορεία καθαρής τεχνολογίας θα βγούνε στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης την επόμενη χρονιά και άλλα 600 το 2023. Στην πραγματικότητα δεν έχει προχωρήσει μέχρι στιγμής οποιαδήποτε σύμβαση για την αγορά αυτών των λεωφορείων», δήλωσε ο βουλευτής του ΜέΡΑ25.
Σε σχέση με τη συντήρηση των λεωφορείων, ο κ. Αρσένης σημείωσε ότι «οι εργαζόμενοι έχουν βγει δύο φορές και έχουν δηλώσει δημόσια ότι δε συμφωνούν με την ανάληψη της συντήρησης από το Δημόσιο, και καταγγέλλουν την κυβέρνηση ότι ψευδώς διαδίδει ότι συμφωνούν. Επίσης η σύμβαση αναφέρει ρητά την ανάληψη κόστους συντήρησης από το δημόσιο».
«Ο υφυπουργός απέφυγε να τοποθετηθεί», καταγγέλλει επίσης ο κ. Αρσένης, για το γεγονός ότι «από τα 40 καινούρια λεωφορεία που μόλις παραδόθηκαν μέσω leasing είναι και τα 40 εκτός λειτουργίας λόγω βλάβης, ενώ το ένα που κυκλοφόρησε, σημείωσε βλάβη στα φρένα αμέσως και αποσύρθηκε κι αυτό». Ο κ. Αρσένης επισήμανε δε ότι τα λεωφορεία 10ετίας ενοικιάζονται στην τιμή των 150.000 ευρώ περίπου για τα 4 χρόνια, όσο θα ήταν το κόστος αγοράς τους εξ ολοκλήρου, καθώς και ότι η σύμβαση είχε «κολλήσει» στο ελεγκτικό συμβούλιο, το οποίο επέτρεψε τελικά να προχωρήσει η σύμβαση με τον όρο ότι θα υπάρχουν ανοιγόμενα παράθυρα, αλλά τα λεωφορεία τελικά δεν έχουν ανοιγόμενα παράθυρα.
Η μεταδοτικότητα του κορωνοϊού
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών απάντησε και στις καταγγελίες ότι τα ΜΜΜ έχουν γίνει εστίες υπερμετάδοσης του κορωνοϊού.
«Σύμφωνα με τις δειγματοληψίες του ΕΟΔΥ αλλά και διεθνώς, αυτός ο οποίος εντοπίζεται ως δείκτης μεταδοτικότητας μεταξύ των επιβατών είναι μεταξύ του 1% με 1,5%, και σε καμία περίπτωση, τουλάχιστον μέσα από τα διεθνή δεδομένα που έχουμε, δεν προκύπτει ότι οι αστικές συγκοινωνίες από μόνες τους αποτελούν εστίες υπερμετάδοσης. Και πραγματικά, αν υπάρχουν τέτοια επιστημονικά στοιχεία και μελέτες, καλό είναι για το δημόσιο διάλογο να τα καταθέσετε και να συζητήσουμε επί αυτών, για να μην τρομοκρατούμε και τον κόσμο. Πρέπει να λαμβάνονται μέτρα. Κάνουμε αυτά τα οποία πρέπει, αλλά να μην είμαστε και υπερβολικοί», είπε ο Γιάννης Κεφαλογιάννης.
«Τα λεωφορεία αυτά διαθέτουν μόλις δύο πόρτες, με τη μία κλειστή για την ασφάλεια του οδηγού, άρα όλοι οι επιβάτες θα εισέρχονται και θα εξέρχονται στα λεωφορεία από μία και μοναδική πόρτα, δημιουργώντας αδιανόητες συνθήκες συγχρωτισμού και κίνδυνο διάδοσης του κορωνοϊού», υποστήριξε από πλευράς του ο βουλευτής του ΜέΡΑ25.