ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Το πλάνο Καραμανλή για τις αστικές συγκοινωνίες: Τα 5 βήματα και το σχέδιο δράσης – Οι προσλήψεις, οι αγορές και τα leasing
Τα πέντε βήματα του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλή, και το σχέδιο δράσης για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Με την παραλαβή των πρώτων από τα επιπλέον 300 λεωφορεία
με leasing ολοκληρώνεται το τέταρτο βήμα του σχεδίου Καραμανλή για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ενώ ήδη έχει γίνει και το... μισό από το πέμπτο βήμα, που αφορά τον μεγάλο διαγωνισμό για την αγορά νέων και φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, από πέρυσι την άνοιξη είχε κληθεί να προχωρά ταυτόχρονα και σε μια καθημερινή διαχείριση κρίσης και σε βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα γνωστά, πολλά και χρονίζοντα προβλήματα στον χώρο των αστικών συγκοινωνιών. Ενδεικτικό είναι ότι επί δέκα χρόνια και λόγω μνημονίου δεν είχε γίνει ούτε μία πρόσληψη και δεν είχε αγοραστεί ούτε ένα λεωφορείο.
Ο κ. Καραμανλής εκπόνησε ένα σχέδιο με πέντε βήματα, ξεκινώντας από το πιο απλό, άμεσο και αυτονόητο: Την ανάταξη του υπάρχοντος στόλου. Το ζήτημα είναι βέβαια ότι τα λεωφορεία της Αθήνας είναι 18 και 19 ετών, ενώ επί ΣΥΡΙΖΑ οι αγορές ανταλλακτικών για τον στόλο της Ο.ΣΥ. είχαν μειωθεί σημαντικά (κατά 26,63%) σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό. Το πρώτο που έγινε, λοιπόν, ήταν ότι τα κονδύλια για ανταλλακτικά σε λεωφορεία και τρόλεϊ και οι δαπάνες συντήρησης αυξήθηκαν κατά 200% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019. Ετσι επετεύχθη η «ανάταξη» 100 λεωφορείων.
Το δεύτερο βήμα ήταν η ενίσχυση του στόλου με όσο πιο άμεσες λύσεις. Και αυτό επετεύχθη μέσω της σύμπραξης με τα ΚΤΕΛ. Το φθινόπωρο βγήκαν 200 επιπλέον λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας. Το παράδοξο είναι ότι, ενώ το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών χρησιμοποίησε μια παλιότερη διάταξη του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος, όταν οδήγησε τον ΟΑΣΘ στην κατάρρευση, προχώρησε σε σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ στη Θεσσαλονίκη, η αξιωματική αντιπολίτευση αντέδρασε. Ομως, η σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ ήταν η μόνη λύση που μπορούσε να φέρει τόσο άμεσα επιπλέον λεωφορεία.
Εν τω μεταξύ, ο ΟΑΣΑ μετακινεί οχήματα και οδηγούς από τα δρομολόγια με σχετικά μικρή πληρότητα, ώστε να ενισχύσουν τις γραμμές όπου παρουσιάζονται τα περισσότερα προβλήματα στις ώρες αιχμής. Τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ συνέβαλαν σημαντικά σε αυτό, καθώς, σημειωτέον, ήρθαν “πακέτο” με τους οδηγούς τους.
Ετσι, τον Μάρτιο είχαμε στην Αθήνα 3.000 περισσότερα δρομολόγια λεωφορείων την ημέρα σε σχέση με τον Σεπτέμβριο. Από 850 λεωφορεία τον Ιούλιο του 2019, κυκλοφορούσαν 1.250. Αύξηση σχεδόν 50%.
Μέσα στο επόμενο τρίμηνο τα λεωφορεία θα φτάσουν περίπου τα 1.500. Ομως, το ζήτημα δεν είναι μόνο τα λεωφορεία, αλλά και οι οδηγοί. Για αυτό προχώρησαν προσλήψεις, για πρώτη φορά έπειτα από 10 χρόνια. Δημιουργήθηκαν ειδικότερα 655 νέες θέσεις εργασίας σε Ο.ΣΥ. και ΣΤΑ.ΣΥ.
Το τέταρτο βήμα, όπως προαναφέρθηκε, αφορά την περαιτέρω ενίσχυση του στόλου της Αθήνας με 300 λεωφορεία με τη διαδικασία του leasing. Επειτα από καθυστέρηση που προκάλεσε μια παρανόηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου όσον αφορά τα ανοιγοκλειόμενα παράθυρα των εν λόγω οχημάτων, τα πρώτα 40 λεωφορεία με leasing βγήκαν στους δρόμους της Αθήνας την Παρασκευή. Τα οχήματα αυτά θα ενισχύσουν κατ’ αρχήν 14 από τις πιο επιβαρυμένες γραμμές. Αυτό πρακτικά σημαίνει έως και 30 επιπλέον δρομολόγια την ημέρα σε καθεμία από τις γραμμές, όπου θα παρουσιάζονται προβλήματα. Σημειωτέον ότι τα δρομολόγια παρακολουθούνται διαρκώς και, ανάλογα με τα προβλήματα, γίνονται παρεμβάσεις σε πραγματικό χρόνο.
Σταδιακά το σύνολο των 300 νέων οχημάτων θα βγει στους δρόμους της Αθήνας το επόμενο διάστημα. Και όταν θα έχουν βγει και τα 300, τα δρομολόγια την ημέρα θα είναι αυξημένα κατά 3.500 με 4.000 σε σχέση με σήμερα και περίπου 7.000 σε σχέση με τον Σεπτέμβριο.
Στη διαδικασία του leasing, η ευθύνη της συντήρησης ανήκει στον ιδιώτη, αλλά αυτός θα χρησιμοποιεί τους πολύ έμπειρους τεχνικούς της Ο.ΣΥ. Συνεπώς έχουμε ένα ιδανικό πάντρεμα μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Επειτα από 13 χρόνια, προχωρά η προμήθεια νέων, σύγχρονων και φιλικών προς το περιβάλλον λεωφορείων (σημαντικό μέρος των οποίων θα είναι ηλεκτροκίνητα) για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, σε δύο φάσεις. Η ανοιχτή δημόσια διαβούλευση για την πρώτη φάση ενίσχυσης του στόλου με 800 λεωφορεία έχει ήδη ξεκινήσει. Θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση, εντός του έτους, για την προμήθεια άλλων 500 λεωφορείων.
Καθώς η αγορά καινούργιων λεωφορείων θα γίνει με βάση την ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία με ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό, η διαδικασία δεν μπορεί να είναι πολύ σύντομη. Για αυτό, άλλωστε, επελέγησαν πιο άμεσες λύσεις, όπως η σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ και η διαδικασία του leasing, ώστε στο μεταξύ να ενισχυθεί ο στόλος και να αυξηθούν τα δρομολόγια ιδίως στις πιο επιβαρυμένες γραμμές. Και η διαδικασία γίνεται σε δύο φάσεις, ακριβώς για να επιταχυνθεί. Οταν, όμως, ολοκληρωθεί η αγορά των καινούργιων λεωφορείων, η Αθήνα θα έχει έναν πραγματικά σύγχρονο στόλο, κάτι που θα έπρεπε να γίνει ανεξαρτήτως της πανδημίας του κορονοϊού.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 10 Απριλίου
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, από πέρυσι την άνοιξη είχε κληθεί να προχωρά ταυτόχρονα και σε μια καθημερινή διαχείριση κρίσης και σε βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα γνωστά, πολλά και χρονίζοντα προβλήματα στον χώρο των αστικών συγκοινωνιών. Ενδεικτικό είναι ότι επί δέκα χρόνια και λόγω μνημονίου δεν είχε γίνει ούτε μία πρόσληψη και δεν είχε αγοραστεί ούτε ένα λεωφορείο.
Ανάταξη και σχέδιο πέντε βημάτων
Ο κ. Καραμανλής εκπόνησε ένα σχέδιο με πέντε βήματα, ξεκινώντας από το πιο απλό, άμεσο και αυτονόητο: Την ανάταξη του υπάρχοντος στόλου. Το ζήτημα είναι βέβαια ότι τα λεωφορεία της Αθήνας είναι 18 και 19 ετών, ενώ επί ΣΥΡΙΖΑ οι αγορές ανταλλακτικών για τον στόλο της Ο.ΣΥ. είχαν μειωθεί σημαντικά (κατά 26,63%) σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό. Το πρώτο που έγινε, λοιπόν, ήταν ότι τα κονδύλια για ανταλλακτικά σε λεωφορεία και τρόλεϊ και οι δαπάνες συντήρησης αυξήθηκαν κατά 200% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019. Ετσι επετεύχθη η «ανάταξη» 100 λεωφορείων.
200 οχήματα από τον στόλο των ΚΤΕΛ
Το δεύτερο βήμα ήταν η ενίσχυση του στόλου με όσο πιο άμεσες λύσεις. Και αυτό επετεύχθη μέσω της σύμπραξης με τα ΚΤΕΛ. Το φθινόπωρο βγήκαν 200 επιπλέον λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας. Το παράδοξο είναι ότι, ενώ το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών χρησιμοποίησε μια παλιότερη διάταξη του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος, όταν οδήγησε τον ΟΑΣΘ στην κατάρρευση, προχώρησε σε σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ στη Θεσσαλονίκη, η αξιωματική αντιπολίτευση αντέδρασε. Ομως, η σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ ήταν η μόνη λύση που μπορούσε να φέρει τόσο άμεσα επιπλέον λεωφορεία.
Εν τω μεταξύ, ο ΟΑΣΑ μετακινεί οχήματα και οδηγούς από τα δρομολόγια με σχετικά μικρή πληρότητα, ώστε να ενισχύσουν τις γραμμές όπου παρουσιάζονται τα περισσότερα προβλήματα στις ώρες αιχμής. Τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ συνέβαλαν σημαντικά σε αυτό, καθώς, σημειωτέον, ήρθαν “πακέτο” με τους οδηγούς τους.
Ετσι, τον Μάρτιο είχαμε στην Αθήνα 3.000 περισσότερα δρομολόγια λεωφορείων την ημέρα σε σχέση με τον Σεπτέμβριο. Από 850 λεωφορεία τον Ιούλιο του 2019, κυκλοφορούσαν 1.250. Αύξηση σχεδόν 50%.
Και οι προσλήψεις στα σχέδια
Μέσα στο επόμενο τρίμηνο τα λεωφορεία θα φτάσουν περίπου τα 1.500. Ομως, το ζήτημα δεν είναι μόνο τα λεωφορεία, αλλά και οι οδηγοί. Για αυτό προχώρησαν προσλήψεις, για πρώτη φορά έπειτα από 10 χρόνια. Δημιουργήθηκαν ειδικότερα 655 νέες θέσεις εργασίας σε Ο.ΣΥ. και ΣΤΑ.ΣΥ.
Η βοήθεια έρχεται με leasing
Το τέταρτο βήμα, όπως προαναφέρθηκε, αφορά την περαιτέρω ενίσχυση του στόλου της Αθήνας με 300 λεωφορεία με τη διαδικασία του leasing. Επειτα από καθυστέρηση που προκάλεσε μια παρανόηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου όσον αφορά τα ανοιγοκλειόμενα παράθυρα των εν λόγω οχημάτων, τα πρώτα 40 λεωφορεία με leasing βγήκαν στους δρόμους της Αθήνας την Παρασκευή. Τα οχήματα αυτά θα ενισχύσουν κατ’ αρχήν 14 από τις πιο επιβαρυμένες γραμμές. Αυτό πρακτικά σημαίνει έως και 30 επιπλέον δρομολόγια την ημέρα σε καθεμία από τις γραμμές, όπου θα παρουσιάζονται προβλήματα. Σημειωτέον ότι τα δρομολόγια παρακολουθούνται διαρκώς και, ανάλογα με τα προβλήματα, γίνονται παρεμβάσεις σε πραγματικό χρόνο.
Σταδιακά το σύνολο των 300 νέων οχημάτων θα βγει στους δρόμους της Αθήνας το επόμενο διάστημα. Και όταν θα έχουν βγει και τα 300, τα δρομολόγια την ημέρα θα είναι αυξημένα κατά 3.500 με 4.000 σε σχέση με σήμερα και περίπου 7.000 σε σχέση με τον Σεπτέμβριο.
Στη διαδικασία του leasing, η ευθύνη της συντήρησης ανήκει στον ιδιώτη, αλλά αυτός θα χρησιμοποιεί τους πολύ έμπειρους τεχνικούς της Ο.ΣΥ. Συνεπώς έχουμε ένα ιδανικό πάντρεμα μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Αγορά καινούργιων, σύγχρονων και φιλικών λεωφορείων
Επειτα από 13 χρόνια, προχωρά η προμήθεια νέων, σύγχρονων και φιλικών προς το περιβάλλον λεωφορείων (σημαντικό μέρος των οποίων θα είναι ηλεκτροκίνητα) για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, σε δύο φάσεις. Η ανοιχτή δημόσια διαβούλευση για την πρώτη φάση ενίσχυσης του στόλου με 800 λεωφορεία έχει ήδη ξεκινήσει. Θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση, εντός του έτους, για την προμήθεια άλλων 500 λεωφορείων.
Καθώς η αγορά καινούργιων λεωφορείων θα γίνει με βάση την ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία με ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό, η διαδικασία δεν μπορεί να είναι πολύ σύντομη. Για αυτό, άλλωστε, επελέγησαν πιο άμεσες λύσεις, όπως η σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ και η διαδικασία του leasing, ώστε στο μεταξύ να ενισχυθεί ο στόλος και να αυξηθούν τα δρομολόγια ιδίως στις πιο επιβαρυμένες γραμμές. Και η διαδικασία γίνεται σε δύο φάσεις, ακριβώς για να επιταχυνθεί. Οταν, όμως, ολοκληρωθεί η αγορά των καινούργιων λεωφορείων, η Αθήνα θα έχει έναν πραγματικά σύγχρονο στόλο, κάτι που θα έπρεπε να γίνει ανεξαρτήτως της πανδημίας του κορονοϊού.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 10 Απριλίου