Τον τρόπο και τα μέτρα με τα οποία άνοιξαν σήμερα όλες οι σχολικές βαθμίδες σε όλη τη χώρα αναλύει στη συνέντευξή της στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Ζέττα Μακρή.

Άνοιξαν σήμερα τα σχολεία όλων των βαθμίδων. Υπάρχουν οι εγγυήσεις ασφάλειας για μαθητές και εκπαιδευτικούς και ποιες είναι αυτές;

Καταβάλαμε μεγάλη προσπάθεια για να επιστρέψουν οι μαθητές όλων των βαθμίδων στα σχολεία. Τώρα είμαστε στην ευχάριστη θέση να καλωσορίζουμε στο σχολικό περιβάλλον τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, μαθητές, εκπαιδευτικούς, βοηθητικό και λοιπό προσωπικό Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων όλης της χώρας, σήμερα, 10 Μαΐου, με χρήση του αυτοδιαγνωστικού οικιακού τεστ δύο φορές την εβδομάδα στο σπίτι και τη βεβαίωση αρνητικού τεστ (self test, PCR ή rapid test) για την προσέλευση στον χώρο του σχολείου, αλλά και με τη σημαντική πρόοδο στον εμβολιασμό των εκπαιδευτικών και όλης της κοινωνίας. Αξιοποιούμε τη δυνατότητα που δίνει η τεχνολογία για τα self tests ως συμπληρωματικό μέτρο προστασίας στα ήδη ισχύοντα μέτρα, που περιλαμβάνουν υποχρεωτική χρήση μάσκας σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, διαφορετικά διαλείμματα για ομάδες μαθητών, σταθερές ομάδες μαθητών σε αθλήματα και άλλες δραστηριότητες, χρήση αντισηπτικών, σχολαστικούς καθαρισμούς και τακτικούς αερισμούς χώρων, ειδικότερα τώρα που και ο καλός καιρός βοηθά, εξειδικευμένα μέτρα για προσαρμοσμένη λειτουργία κυλικείων, εργαστηρίων πληροφορικής, χρήσης μουσικών οργάνων κ.ά. Περαιτέρω, οι σχολικές μονάδες όλης της χώρας έχουν λάβει κατευθυντήριες γραμμές για την ψυχοκοινωνική προσαρμογή των μαθητών / μαθητριών στις παρούσες συνθήκες κατά την επιστροφή στη διά ζώσης διδασκαλία, που εκπονήθηκαν από επιστημονική ομάδα του Εργαστηρίου Σχολικής Ψυχολογίας του Τμήματος Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ. Επίσης, έχουν λάβει οδηγίες για τη διαπίστωση του βαθμού αφομοίωσης της ύλης από την πλευρά των μαθητών / μαθητριών, καθώς και προτάσεις και κατευθύνσεις για την εκπαιδευτική λειτουργία.

Πόσοι νέοι διορισμοί δασκάλων και καθηγητών θα γίνουν φέτος στη δημόσια εκπαίδευση και πότε θα πραγματοποιηθούν;

Η κυβέρνησή μας πιστεύει σε μια Παιδεία σύγχρονη, δημιουργική και ανοικτή, σε ένα δημόσιο σχολείο πρωτοποριακό και καινοτόμο. Και φυσικά όλα θα υλοποιηθούν με τους κατάλληλους εκπαιδευτικούς. Μόνιμοι διορισμοί στην Εκπαίδευση έχουν να υλοποιηθούν πολλά χρόνια. Ηδη υλοποιήσαμε 4.500 μόνιμους διορισμούς στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση, τους πρώτους στην ιστορία της χώρας. Η πρόθεσή μας είναι οι μόνιμοι διορισμοί της γενικής εκπαίδευσης να πραγματοποιηθούν μέσα στο καλοκαίρι.

Ο ΣΥΡΙΖΑ κλιμακώνει την κριτική του για τη μείωση, όπως τονίζει, των εισακτέων στα ΑΕΙ κατά 25.000 φέτος. Ο Αλέξης Τσίπρας έχει προαναγγείλει ότι θα θέσει το θέμα στη Βουλή. Τι απαντάτε στις αιτιάσεις αυτές;

Οι μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες που έχουν δρομολογηθεί και δρομολογούνται από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων αποβλέπουν σε μια συνολική βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας. Δίνουμε μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία στα πανεπιστήμια να καθορίζουν τους όρους εισαγωγής σε αυτά. Εχουμε θέσει τα θεμέλια για την αναβάθμιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με τη θεσμοθέτηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής. Στόχος μας είναι να εξαλείψουμε παθογένειες που ισχύουν μέχρι σήμερα, καθώς εισάγονται φοιτητές ακόμα και με βαθμό 0,6 στα 20, με σχεδόν το 30% των φοιτητών να μην αποφοιτούν ποτέ. Επιδιώκουμε την επιτυχή φοίτηση, αλλά και την έγκαιρη ολοκλήρωση των σπουδών με
Οι σχολικές μονάδες όλης της χώρας έχουν λάβει κατευθυντήριες γραμμές για την ψυχοκοινωνική προσαρμογή των μαθητών / μαθητριών
ανώτατο χρονικό όριο φοίτησης, όπως κάθε εκπαιδευτική διαδικασία, με στόχο τη βελτίωση του ρυθμού αποφοίτησης και τη γρηγορότερη ενσωμάτωση του ανθρώπινου δυναμικού στην αγορά εργασίας. Στη χώρα μας επικρατεί το εξής παράδοξο: Είμαστε δεύτεροι με 7,14% του πληθυσμού να φοιτά σε κάποιο πανεπιστημιακό ίδρυμα (όταν ο μέσος όρος είναι 3,9%), με το ποσοστό των αποφοίτων Λυκείου που εισάγονται στην Ανώτατη Εκπαίδευση να είναι γύρω στο 80%, περίπου διπλάσιο από τη διεθνή πρακτική. Ενώ είμαστε τελευταίοι στην Ευρωπαϊκή Ενωση σε ποσοστό αυτών που καταφέρνουν να αποφοιτήσουν, με μόλις 9,17% ετήσιο ρυθμό αποφοίτησης (όταν ο μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι 24%), δηλαδή μόλις 1 στους 10 φοιτητές αποφοιτά κάθε χρόνο, σε αντίθεση με την Ευρώπη, όπου το αντίστοιχο ποσοστό είναι 1 στους 4. Τα στατιστικά στοιχεία υπογραμμίζουν την ανάγκη αναβάθμισης της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, που εμφανίζεται ελλειμματική, με μόλις το 28% των σπουδαστών της ανώτερης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να την επιλέγει, όταν ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 47%. Ανοίγουμε παράλληλους εκπαιδευτικούς δρόμους και προτείνουμε ποιοτικές επιλογές εκπαίδευσης και κατάρτισης για τους νέους.

Υπάρχει η σκέψη για υποχρεωτικό εμβολιασμό εκπαιδευτικών από τη νέα σχολική χρονιά τον Σεπτέμβριο;

Το εμβόλιο είναι το εισιτήριό μας για την επιστροφή στην κανονικότητα, την ελπίδα, την αισιοδοξία, την ελευθερία έπειτα από μια παρατεταμένη περίοδο περιορισμών. Οι εκπαιδευτικοί, κατά προτεραιότητα, ανεξάρτητα από την ηλικιακή ομάδα στην οποία ανήκαν, εντάχθηκαν στην εμβολιαστική περίοδο από τον Φεβρουάριο (των ειδικών σχολείων) και της γενικής εκπαίδευσης τον Απρίλιο, ενώ έχουν ενταχθεί και στην παραλαβή αδιάθετων δόσεων. Δίνουμε στους εκπαιδευτικούς μας όλες τις δυνατότητες, προκειμένου να αισθάνονται προστατευμένοι. Ελπίζω ότι η ανταπόκρισή τους στον εμβολιασμό θα ξεπεράσει τις προσδοκίες μας και θα αποτελέσει τη δική τους υπεύθυνη στάση και αξιοποίηση κάθε έγκυρου επιστημονικού μέσου για την επιστροφή σε μια ασφαλή κανονικότητα.

Πόσα καινούργια Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία θα λειτουργήσουν από τον Σεπτέμβριο στη χώρα μας; Εχει το σχέδιό σας αυτό την ανταπόκριση που αναμένατε;

Πιστοί στο όραμά μας για ποιοτική εκπαίδευση, ενισχύουμε τον θεσμό των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων και αξιοποιούμε την ευκαιρία αναβάθμισης των σχολείων με υψηλά παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά κριτήρια. Βασική στόχευση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων αποτελεί αφενός η λειτουργία πρότυπων και πειραματικών σχολικών μονάδων στη Θεσσαλία, στην Πελοπόννησο, στα Ιόνια Νησιά και στη Στερεά Ελλάδα, που στερούνται, σήμερα, τέτοιων εκπαιδευτικών δομών, και αφετέρου η αύξηση και υποστήριξη των σχολείων ανά βαθμίδα σε εκείνες τις περιφέρειες όπου ήδη υφίστανται. Τέλος, είναι δυνατή και η περαιτέρω ενίσχυση και διασύνδεση των ήδη υφιστάμενων μονάδων με καινούργιες και περισσότερες βαθμίδες. Ζητούμενο είναι τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία να συμβάλλουν στον καλύτερο εκπαιδευτικό σχεδιασμό και στην πιλοτική εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής, ώστε να καλλιεργηθούν και να διαχυθούν οι βέλτιστες εκπαιδευτικές μέθοδοι, πρακτικές και εργαλεία σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα. Σύντομα θα ανακοινωθεί η λίστα με τα νέα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία της χώρας.


Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά