ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Απολογητικός Φίλης για την αποκάλυψη των Παραπολιτικών 90,1: Τι είπε για την Εκκλησία και τον ΣΥΡΙΖΑ
Να μαζέψει τα ασυμμάζευτα προσπάθησε ο πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ
Να μαζέψει τα ασυμμάζευτα προσπάθησε ο πρώην υπουργός Παιδείας και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης
προκειμένου να διασκεδάσει τις αρνητικές εντυπώσεις που δημιουργήθηκαν από την αποκάλυψη του ραδιοφώνου των Παραπολιτικών 90.1 και του Παναγιώτη Τζένου σε σχέση με τα όσα είπε σε κομματική εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ κατά της Ελλαδικής Εκκλησίας, του μαθήματος των θρησκευτικών, αλλά και της καρατόμησής του από τον Αλέξη Τσίπρα.
Σε μια μάλλον απολογητική ανάρτηση, ο κ. Φίλης θέλησε να δώσει διευκρινήσεις και εξηγήσεις για τις σχετικές επικριτικές αναφορές που έκανε και οι οποίες προκάλεσαν την ενόχληση ακόμα και στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ που διαφωνούν πλήρως με το μέτωπο του πρώην υπουργού με την Εκκλησία.
Συγκεκριμένα έγραψε στον λογαριασμό του στο facebook ο πρώην υπουργός Παιδείας:
Το Κράτος, η Εκκλησία, τα Θρησκευτικά και οι άπιστοι Θωμάδες
===
Ένας μικρός αχός σηκώθηκε σήμερα από ιστοσελίδα που έχει την ευλογία του Μητροπολίτη Πειραιώς, γύρω από την προχθεσινή ομιλία μου σε εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ Γιαννιτσών με θέμα «Χριστιανισμός και Αριστερά». Θαρρείς και είπα τίποτα καινούργιο, έξω από τις αρχές μας.
Τι είπα: πρώτον, ότι ο χωρισμός Κράτους - Εκκλησίας είναι ώριμο κοινωνικό και δημοκρατικό αίτημα, που εμείς ως κυβέρνηση δεν τολμήσαμε. Επιβεβαιώνεται όμως και παραμένει στο νέο πρόγραμμα του Συνεδρίου μας.
Δεύτερο, ότι η κρατική μισθοδοσία των ιερέων, δεν πρέπει να είναι προνόμιο για την Ορθόδοξη Εκκλησία αλλά να αφορά όλους τους λειτουργούς και των υπολοίπων δογμάτων και θρησκειών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Η ανεξιθρησκεία επιτάσσει ισότητα. Το ελληνικό κράτος, δίνει κάθε χρόνο 200 εκ. € για τη μισθοδοσία της Εκκλησίας της Ελλάδος. Είναι προφανές ότι χρειάζεται μια εκλογίκευση αυτής της σχέσης, όχι με μονομερείς κινήσεις, αλλά με τον αναγκαίο διάλογο, σε συνάρτηση με τη ρύθμιση των οικονομικών της Εκκλησίας.
Και τρίτον, ότι χρειάζεται εκσυγχρονισμός (και όχι η κατάργηση, όπως γράφει η «ευλογημένη» ιστοσελίδα ότι δήθεν είπα) του μαθήματος των Θρησκευτικών. Να μην είναι μάθημα πίστης, αλλά μάθημα γνώσης. Τα νέα προγράμματα που ετοιμάστηκαν επί υπουργίας μου, καρπός πολύχρονης ερευνητικής και διδακτικής εργασίας έγκριτων θεολόγων και παιδαγωγών, για την επιλογή των οποίων είχε συμφωνήσει η Εκκλησία, συνάντησαν την αιφνίδια αντίδραση μιας θορυβώδους μερίδας φανατικών και ζηλωτών. Αυτοί κατόρθωσαν να επηρεάσουν τον ίδιο τον Αρχιεπίσκοπο, με τις γνωστές συνέπειες (μεταξύ άλλων εκκαθαρίσεις φιλελεύθερων θεολόγων από εκκλησιαστικές θέσεις).
Επέβαλαν επίσης την αποπομπή μου, σε συνθήκες μάλιστα αριστερής διακυβέρνησης. Αλλά από την άλλη, επιβεβαίωσαν την αρχή της «ετερογονίας των σκοπών»: το Συμβούλιο της Επικρατείας, έκρινε ότι το μάθημα των θρησκευτικών ως μάθημα πίστης και κατήχησης, δεν μπορεί να είναι υποχρεωτικό. Και έτσι, με απλή δήλωσή τους οι γονείς, επικαλούμενοι λόγους θρησκευτικής συνείδησης, μπορούν να εξαιρούν τα παιδιά τους από τη διδασκαλία του.
Ο θρησκευτικός εγγραμματισμός είναι αναγκαίος, σε μια περίοδο που οι θρησκείες επηρεάζουν καθοριστικά διεθνείς εξελίξεις. Ο πολυ-πολιτισμικός κόσμος εξάλλου, έχει διαφοροποιήσει θρησκευτικά το μαθητικό ακροατήριο, ακόμα και στο ελληνικό σχολείο. Πώς θα γνωρίσουμε το διπλανό μας, αν δεν ξέρουμε τι πιστεύει;
===
Το βίντεο ολόκληρης της εκδήλωσης είναι αναρτημένο στο προφίλ μου. Ομιλητής, εκτός από εμένα, ήταν ο θεολόγος Νίκος Κοσμίδης. Την παρακολούθησαν δικτυακά χιλιάδες συμπολίτες μας. Ανάμεσά τους, θεολόγοι και ιερείς. Για το επίπεδο του διαλόγου που αναπτύχθηκε εκφράστηκε ικανοποίηση, ζωντανά και με μηνύματα. Αν κρίνω όμως από το περιεχόμενο της ιστοσελίδας ορισμένοι... δεν έχουν το Θεό τους. Δεν πίστευαν στα όσα άκουσαν, και για αυτό άκουσαν όσα ήθελαν ν’ ακούσουν. Έχουν βέβαια ελαφρυντικό: η εκδήλωση έγινε την Κυριακή που η Εκκλησία εορτάζει τον Άπιστο Θωμά. Και του χρόνου!
Σε μια μάλλον απολογητική ανάρτηση, ο κ. Φίλης θέλησε να δώσει διευκρινήσεις και εξηγήσεις για τις σχετικές επικριτικές αναφορές που έκανε και οι οποίες προκάλεσαν την ενόχληση ακόμα και στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ που διαφωνούν πλήρως με το μέτωπο του πρώην υπουργού με την Εκκλησία.
Συγκεκριμένα έγραψε στον λογαριασμό του στο facebook ο πρώην υπουργός Παιδείας:
Το Κράτος, η Εκκλησία, τα Θρησκευτικά και οι άπιστοι Θωμάδες
===
Ένας μικρός αχός σηκώθηκε σήμερα από ιστοσελίδα που έχει την ευλογία του Μητροπολίτη Πειραιώς, γύρω από την προχθεσινή ομιλία μου σε εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ Γιαννιτσών με θέμα «Χριστιανισμός και Αριστερά». Θαρρείς και είπα τίποτα καινούργιο, έξω από τις αρχές μας.
Τι είπα: πρώτον, ότι ο χωρισμός Κράτους - Εκκλησίας είναι ώριμο κοινωνικό και δημοκρατικό αίτημα, που εμείς ως κυβέρνηση δεν τολμήσαμε. Επιβεβαιώνεται όμως και παραμένει στο νέο πρόγραμμα του Συνεδρίου μας.
Δεύτερο, ότι η κρατική μισθοδοσία των ιερέων, δεν πρέπει να είναι προνόμιο για την Ορθόδοξη Εκκλησία αλλά να αφορά όλους τους λειτουργούς και των υπολοίπων δογμάτων και θρησκειών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Η ανεξιθρησκεία επιτάσσει ισότητα. Το ελληνικό κράτος, δίνει κάθε χρόνο 200 εκ. € για τη μισθοδοσία της Εκκλησίας της Ελλάδος. Είναι προφανές ότι χρειάζεται μια εκλογίκευση αυτής της σχέσης, όχι με μονομερείς κινήσεις, αλλά με τον αναγκαίο διάλογο, σε συνάρτηση με τη ρύθμιση των οικονομικών της Εκκλησίας.
Και τρίτον, ότι χρειάζεται εκσυγχρονισμός (και όχι η κατάργηση, όπως γράφει η «ευλογημένη» ιστοσελίδα ότι δήθεν είπα) του μαθήματος των Θρησκευτικών. Να μην είναι μάθημα πίστης, αλλά μάθημα γνώσης. Τα νέα προγράμματα που ετοιμάστηκαν επί υπουργίας μου, καρπός πολύχρονης ερευνητικής και διδακτικής εργασίας έγκριτων θεολόγων και παιδαγωγών, για την επιλογή των οποίων είχε συμφωνήσει η Εκκλησία, συνάντησαν την αιφνίδια αντίδραση μιας θορυβώδους μερίδας φανατικών και ζηλωτών. Αυτοί κατόρθωσαν να επηρεάσουν τον ίδιο τον Αρχιεπίσκοπο, με τις γνωστές συνέπειες (μεταξύ άλλων εκκαθαρίσεις φιλελεύθερων θεολόγων από εκκλησιαστικές θέσεις).
Επέβαλαν επίσης την αποπομπή μου, σε συνθήκες μάλιστα αριστερής διακυβέρνησης. Αλλά από την άλλη, επιβεβαίωσαν την αρχή της «ετερογονίας των σκοπών»: το Συμβούλιο της Επικρατείας, έκρινε ότι το μάθημα των θρησκευτικών ως μάθημα πίστης και κατήχησης, δεν μπορεί να είναι υποχρεωτικό. Και έτσι, με απλή δήλωσή τους οι γονείς, επικαλούμενοι λόγους θρησκευτικής συνείδησης, μπορούν να εξαιρούν τα παιδιά τους από τη διδασκαλία του.
Ο θρησκευτικός εγγραμματισμός είναι αναγκαίος, σε μια περίοδο που οι θρησκείες επηρεάζουν καθοριστικά διεθνείς εξελίξεις. Ο πολυ-πολιτισμικός κόσμος εξάλλου, έχει διαφοροποιήσει θρησκευτικά το μαθητικό ακροατήριο, ακόμα και στο ελληνικό σχολείο. Πώς θα γνωρίσουμε το διπλανό μας, αν δεν ξέρουμε τι πιστεύει;
===
Το βίντεο ολόκληρης της εκδήλωσης είναι αναρτημένο στο προφίλ μου. Ομιλητής, εκτός από εμένα, ήταν ο θεολόγος Νίκος Κοσμίδης. Την παρακολούθησαν δικτυακά χιλιάδες συμπολίτες μας. Ανάμεσά τους, θεολόγοι και ιερείς. Για το επίπεδο του διαλόγου που αναπτύχθηκε εκφράστηκε ικανοποίηση, ζωντανά και με μηνύματα. Αν κρίνω όμως από το περιεχόμενο της ιστοσελίδας ορισμένοι... δεν έχουν το Θεό τους. Δεν πίστευαν στα όσα άκουσαν, και για αυτό άκουσαν όσα ήθελαν ν’ ακούσουν. Έχουν βέβαια ελαφρυντικό: η εκδήλωση έγινε την Κυριακή που η Εκκλησία εορτάζει τον Άπιστο Θωμά. Και του χρόνου!