ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Κατρούγκαλος στα Παραπολιτικά 90,1 για επίσκεψη Τσαβούσογλου: Δεν αρκεί να γίνονται οι συναντήσεις πρέπει να έχουν την ανάλογη προετοιμασία
«Δεν υπάρχει αμφιβολία για το ότι πρέπει να γίνονται επαφές ανάμεσα στις χώρες», ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ
«Από την άλλη πλευρά δεν αρκεί να γίνονται οι συναντήσεις πρέπει να έχουν την ανάλογη προετοιμασία ούτως ώστε να καταλήγουν αυτές οι συναντήσεις στο να προωθούν οι χώρες τα εθνικά τους συμφέροντα
Παραπολιτικά 90,1 ο βουλευτής και τομεάρχης εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Κατρούγκαλος αναφορικά με την επίσκεψη Τσαβούσογλου στην Αθήνα.
«Δεν υπάρχει αμφιβολία για το ότι πρέπει να γίνονται επαφές ανάμεσα στις χώρες και ειδικά στις χώρες που έχουν προβλήματα όπως έχουμε εμείς με την Τουρκία», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Για αυτό το λόγο εμείς έχουμε ζητήσει έγκαιρα, με πρωτοβουλία το προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, να μην συζητούμε απλώς για να μην έχουμε ένταση αλλά για να πάμε λίγο παρακάτω το ζήτημα της διαφοράς που έχουμε με την Τουρκία για τις θαλάσσιες ζώνες και αυτό που πρότεινε ο κ.Τσίπρας είναι να συνδέσουμε και πάλι την ευρωπαϊκή πορεία της Τουρκίας με την πορεία των ελληνοτουρκικών σχέσεων», υπογράμμισε ο κ. Κατρούγκαλος.
«Να δεχτούμε, εφόσον φυσικά δε υποτροπιάσει η Τουρκία με νέα επιθετική συμπεριφορά, να ανοίξει η ατζέντα για την αναβάθμιση της τελωνειακής ένωσης ΕΕ-Τουρκίας να μην ενεργοποιηθεί όμως οποιαδήποτε τέτοια θετική συμφωνία εάν η Τουρκία δεν συναποστείλει συνυποσχετικό μαζί με την Ελλάδα στη Χάγη για την επίλυση της διαφοράς. Νομίζω ότι με παρόμοιες τέτοιες προτάσεις μπορεί η κυβέρνηση να έχει άλλες άλλα όχι απλώς να συζητάμε για να συζητάμε, να συζητάμε για να προωθούμε τα θέματα», δήλωσε επιπρόσθετα.
Ερωτηθείς αν πιστεύει ότι θα καθορίσει την ουσία των συναντήσεων η επίσκεψη του κ. Τσαβούσογλου στη Θράκη, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ απάντησε: «Μοιραία, δυστυχώς έχουμε ένα προηγούμενο που οι ιδιωτικές επισκέψεις των Τούρκων αξιωματούχων στη Θράκη να μην είναι στην πραγματικότητα ιδιωτικές. Για αυτό το λόγο εμείς κατά την επίσκεψη του προέδρου Ερντογάν το 2017 είχαμε αποφύγει να βαφτίσουμε το ψάρι κρέας, θεωρούσαμε δημόσια επίσημη την επίσκεψη αυτή για αυτό και συνοδευόταν από τον υφυπουργό τον κ. Αμανατίδη και εγώ ήμουν παρών στη Θράκη μήπως χρειαστεί κάποια παρέμβαση δική μου Να δούμε τώρα πως θα πάει».
Ερωτηθείς αν μπορεί να έχουμε αρνητικές δηλώσεις, ο κ. Κατρούγκαλος απάντησε: «Δεν θέλω να γίνω προάγγελος κακών απλώς το παρελθόν πρέπει να μας κάνει επιφυλακτικούς τουλάχιστον».
ΔΗΜ: Λέτε ότι θα έπρεπε η κυβέρνηση να χαρακτηρίσει επίσημη αυτή την επίσκεψη στη Θράκη για να μπορεί να συνοδεύεται ο κ. Τσαβούσογλου από αρμόδιο κυβερνητικό στέλεχος;
«Σας λέω τι είχαμε κάνει εμείς, δεν γνωρίζω ακριβώς το παρασκήνιο των συζητήσεων για να μπορέσω να ασκήσω συγκεκριμένη κριτική όμως ποτέ επίσκεψη ιδιωτική δεν έμεινε στα ιδιωτικά πλαίσια. Και δημόσιες δηλώσεις έγιναν και πρόσφατα με την επίσκεψη του τούρκου υφυπουργού στη Θράκη και μια προσπάθεια να δημιουργηθούν εντυπώσεις. Το παρήγορο είναι ότι η πρόσφατη προσπάθεια του υφυπουργού σε μεγάλο βαθμό έπεσε στο κενό, η μειονότητα δεν παρασύρθηκε δεν έδωσε βάση σε αυτά που λέει η Τουρκία ότι είναι τουρκική μειονότητα», πρόσθεσε.
Αναφορικά με το θέμα της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού, ο κ. Κατρούγκαλος σημείωσε: «Εμείς ξεκινήσαμε με δύο βασικές αφετηρίες από το 2018 που καταθέσαμε τη σχετική πρόταση για την αναθεώρηση, η μια είναι ότι όλοι οι απόδημοι χωρίς διακρίσεις και περιορισμούς πρέπει να έχουν φωνή και ψήφο, και όχι μόνο ψήφο αλλά και τη δυνατότητα να εκλέγουν και τους εκπροσώπους τους. Από την άλλη όμως μεριά είπα τι όπως δείχνει το παγκόσμιο παράδειγμα δεν υπάρχει περίπτωση χωρών με μεγάλη διασπορά που να μην σταθμίζεται με κάποιο τρόπο η ψήφος των αποδήμων, να μην υπολογίζεται δηλαδή ακριβώς με τον ίδιο τρόπο με τις ψήφους των κατοίκων του εσωτερικού».
«Και μάλιστα για να ενισχύσω το επιχείρημα που είναι νομικοπολιτικό κατέθεσα στα πρακτικά της βουλής την τοποθέτηση της Εθνικής Επιτροπής Δικαιωμάτων του Ανθρώπου με την ιδιομορφία ότι εισηγητής της ήταν ο κ. Γεραπετρίτης, που έλεγε ακριβώς αυτό που λεω ότι η βέλτιστη πρακτική είναι η πρακτική της περιορισμένης κλειστής εκπροσώπησης που ακολουθεί η Ιταλία, η Γαλλία και η Πορτογαλία δηλαδή ένας αριθμός βουλευτών όσοι και να ψηφίσουν. Τέσσερις είναι την Πορτογαλία χώρα με ανάλογο πληθυσμό με εμάς, 4 προτείνουμε και εμείς. Και επίσης πρόσθετε ο κ. Γεραπετρίτης αυτό που στη συνταγματική συζήτηση είναι καθοριστικό αλλά δείχνει ότι αυτός είναι ο κοινός επιστημονικά τόπος, ότι δηλαδή αυτός ο περιορισμός της ισοτιμίας της ψήφου να μην υπολογίζεται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο στο εξωτερικό από ότι στο εσωτερικό, αποτελεί έλεγε ο συνάδελφος συνταγματολόγος, ότι αυτό είναι εύλογος περιορισμός της ισοτιμίας της ψήφου εν όψει της ανάγκης να μην αλλοιώνεται ουσιωδώς η βούληση του εσωτερικού εκλογικού σώματος», διευκρίνισε ο ίδιος.
«Και για να το καταλάβουν καλύτερα οι ακροατές , οι χώρες που έχουν πολύ μεγαλύτερη στο εξωτερικό παρουσία ομογενών από ότι στο εσωτερικό τέτοιες χώρες είναι το Ισραήλ. Η Νέα Υόρκη έχει περισσοτέρους Εβραίους από ότι το κράτος του Ισραήλ, η Ιρλανδία, η Αρμενία αυτές οι χώρες απαγορεύουν απολύτως τη συμμετοχή των αποδήμων στην εκλογική διαδικασία. Εμείς προφανώς δεν θέλαμε να φτάσουμε εκεί για αυτό το λόγο προτείναμε το μοντέλο που έχουν χώρες όπως Ιταλία, η Γαλλία και η Πορτογαλία», κατέληξε.
», δήλωσε στα «Δεν υπάρχει αμφιβολία για το ότι πρέπει να γίνονται επαφές ανάμεσα στις χώρες και ειδικά στις χώρες που έχουν προβλήματα όπως έχουμε εμείς με την Τουρκία», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Για αυτό το λόγο εμείς έχουμε ζητήσει έγκαιρα, με πρωτοβουλία το προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, να μην συζητούμε απλώς για να μην έχουμε ένταση αλλά για να πάμε λίγο παρακάτω το ζήτημα της διαφοράς που έχουμε με την Τουρκία για τις θαλάσσιες ζώνες και αυτό που πρότεινε ο κ.Τσίπρας είναι να συνδέσουμε και πάλι την ευρωπαϊκή πορεία της Τουρκίας με την πορεία των ελληνοτουρκικών σχέσεων», υπογράμμισε ο κ. Κατρούγκαλος.
«Να δεχτούμε, εφόσον φυσικά δε υποτροπιάσει η Τουρκία με νέα επιθετική συμπεριφορά, να ανοίξει η ατζέντα για την αναβάθμιση της τελωνειακής ένωσης ΕΕ-Τουρκίας να μην ενεργοποιηθεί όμως οποιαδήποτε τέτοια θετική συμφωνία εάν η Τουρκία δεν συναποστείλει συνυποσχετικό μαζί με την Ελλάδα στη Χάγη για την επίλυση της διαφοράς. Νομίζω ότι με παρόμοιες τέτοιες προτάσεις μπορεί η κυβέρνηση να έχει άλλες άλλα όχι απλώς να συζητάμε για να συζητάμε, να συζητάμε για να προωθούμε τα θέματα», δήλωσε επιπρόσθετα.
Ερωτηθείς αν πιστεύει ότι θα καθορίσει την ουσία των συναντήσεων η επίσκεψη του κ. Τσαβούσογλου στη Θράκη, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ απάντησε: «Μοιραία, δυστυχώς έχουμε ένα προηγούμενο που οι ιδιωτικές επισκέψεις των Τούρκων αξιωματούχων στη Θράκη να μην είναι στην πραγματικότητα ιδιωτικές. Για αυτό το λόγο εμείς κατά την επίσκεψη του προέδρου Ερντογάν το 2017 είχαμε αποφύγει να βαφτίσουμε το ψάρι κρέας, θεωρούσαμε δημόσια επίσημη την επίσκεψη αυτή για αυτό και συνοδευόταν από τον υφυπουργό τον κ. Αμανατίδη και εγώ ήμουν παρών στη Θράκη μήπως χρειαστεί κάποια παρέμβαση δική μου Να δούμε τώρα πως θα πάει».
Ερωτηθείς αν μπορεί να έχουμε αρνητικές δηλώσεις, ο κ. Κατρούγκαλος απάντησε: «Δεν θέλω να γίνω προάγγελος κακών απλώς το παρελθόν πρέπει να μας κάνει επιφυλακτικούς τουλάχιστον».
ΔΗΜ: Λέτε ότι θα έπρεπε η κυβέρνηση να χαρακτηρίσει επίσημη αυτή την επίσκεψη στη Θράκη για να μπορεί να συνοδεύεται ο κ. Τσαβούσογλου από αρμόδιο κυβερνητικό στέλεχος;
«Σας λέω τι είχαμε κάνει εμείς, δεν γνωρίζω ακριβώς το παρασκήνιο των συζητήσεων για να μπορέσω να ασκήσω συγκεκριμένη κριτική όμως ποτέ επίσκεψη ιδιωτική δεν έμεινε στα ιδιωτικά πλαίσια. Και δημόσιες δηλώσεις έγιναν και πρόσφατα με την επίσκεψη του τούρκου υφυπουργού στη Θράκη και μια προσπάθεια να δημιουργηθούν εντυπώσεις. Το παρήγορο είναι ότι η πρόσφατη προσπάθεια του υφυπουργού σε μεγάλο βαθμό έπεσε στο κενό, η μειονότητα δεν παρασύρθηκε δεν έδωσε βάση σε αυτά που λέει η Τουρκία ότι είναι τουρκική μειονότητα», πρόσθεσε.
Αναφορικά με το θέμα της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού, ο κ. Κατρούγκαλος σημείωσε: «Εμείς ξεκινήσαμε με δύο βασικές αφετηρίες από το 2018 που καταθέσαμε τη σχετική πρόταση για την αναθεώρηση, η μια είναι ότι όλοι οι απόδημοι χωρίς διακρίσεις και περιορισμούς πρέπει να έχουν φωνή και ψήφο, και όχι μόνο ψήφο αλλά και τη δυνατότητα να εκλέγουν και τους εκπροσώπους τους. Από την άλλη όμως μεριά είπα τι όπως δείχνει το παγκόσμιο παράδειγμα δεν υπάρχει περίπτωση χωρών με μεγάλη διασπορά που να μην σταθμίζεται με κάποιο τρόπο η ψήφος των αποδήμων, να μην υπολογίζεται δηλαδή ακριβώς με τον ίδιο τρόπο με τις ψήφους των κατοίκων του εσωτερικού».
«Και μάλιστα για να ενισχύσω το επιχείρημα που είναι νομικοπολιτικό κατέθεσα στα πρακτικά της βουλής την τοποθέτηση της Εθνικής Επιτροπής Δικαιωμάτων του Ανθρώπου με την ιδιομορφία ότι εισηγητής της ήταν ο κ. Γεραπετρίτης, που έλεγε ακριβώς αυτό που λεω ότι η βέλτιστη πρακτική είναι η πρακτική της περιορισμένης κλειστής εκπροσώπησης που ακολουθεί η Ιταλία, η Γαλλία και η Πορτογαλία δηλαδή ένας αριθμός βουλευτών όσοι και να ψηφίσουν. Τέσσερις είναι την Πορτογαλία χώρα με ανάλογο πληθυσμό με εμάς, 4 προτείνουμε και εμείς. Και επίσης πρόσθετε ο κ. Γεραπετρίτης αυτό που στη συνταγματική συζήτηση είναι καθοριστικό αλλά δείχνει ότι αυτός είναι ο κοινός επιστημονικά τόπος, ότι δηλαδή αυτός ο περιορισμός της ισοτιμίας της ψήφου να μην υπολογίζεται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο στο εξωτερικό από ότι στο εσωτερικό, αποτελεί έλεγε ο συνάδελφος συνταγματολόγος, ότι αυτό είναι εύλογος περιορισμός της ισοτιμίας της ψήφου εν όψει της ανάγκης να μην αλλοιώνεται ουσιωδώς η βούληση του εσωτερικού εκλογικού σώματος», διευκρίνισε ο ίδιος.
«Και για να το καταλάβουν καλύτερα οι ακροατές , οι χώρες που έχουν πολύ μεγαλύτερη στο εξωτερικό παρουσία ομογενών από ότι στο εσωτερικό τέτοιες χώρες είναι το Ισραήλ. Η Νέα Υόρκη έχει περισσοτέρους Εβραίους από ότι το κράτος του Ισραήλ, η Ιρλανδία, η Αρμενία αυτές οι χώρες απαγορεύουν απολύτως τη συμμετοχή των αποδήμων στην εκλογική διαδικασία. Εμείς προφανώς δεν θέλαμε να φτάσουμε εκεί για αυτό το λόγο προτείναμε το μοντέλο που έχουν χώρες όπως Ιταλία, η Γαλλία και η Πορτογαλία», κατέληξε.