Στο πρώτο «έξυπνο και πράσινο» νησί της χώρας, την Αστυπάλαια, θα βρεθεί ο πρωθυπουργός, την Τετάρτη στις 12.00 το μεσημέρι, προκειμένου να εγκαινιάσει το πρότζεκτ: «Astypalea: smart & sustainable island – Progress Report, from vision to action», που θέτει σε υλοποίηση η Γερμανική εταιρεία Volkswagen.

Λίγο πριν από την εκδήλωση ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης θα έχει συνάντηση με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Volkswagen Χέρμπερτ Ντις, κι έπειτα θα παραστεί στην παράδοση δωρεάς υπηρεσιακών αυτοκινήτων και φορτιστών από την Volkswagen στις τοπικές αρχές (Αστυνομία, Λιμενικό).

Η συμφωνία Ελληνικού Δημοσίου και Volkswagen

Υπενθυμίζεται ότι τον Νοέμβριο ανακοινώθηκε η συμφωνία μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Volkswagen για την μετατροπή της Αστυπάλαιας στο πρώτο «έξυπνο και πράσινο νησί» της Μεσογείου, που θα έχει ενεργειακή αυτονομία, η οποία περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων- την αντικατάσταση των συμβατικών οχημάτων του νησιού με ηλεκτρικά και την παραγωγή ενέργειας αποκλειστικά από ΑΠΕ.

Παράλληλα σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκεται και το ειδικό πρόγραμμα (με την ονομασία e-astypalea), για την επιδότηση αγοράς ηλεκτροκίνητων ΙΧ, δικύκλων και ποδηλάτων.

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που έχει επεξεργαστεί η Γενική Γραμματεία Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών που ακολουθεί το μοντέλο του επιτυχημένου «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ». Το ΥΠΕΝ έχει ήδη αναθέσει το έργο για την ψηφιακή πλατφόρμα που θα υποδέχεται τις αιτήσεις των φυσικών και νομικών προσώπων, η οποία προγραμματίζεται να ανοίξει εντός του καλοκαιριού.

Αναλυτικά το πρόγραμμά του πρωθυπουργού

Στις 15:00, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα συναντηθεί με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Volkswagen AG, Dr. Herbert Diess.
Στις 16:15, ο πρωθυπουργός θα παραβρεθεί στην παράδοση δωρεάς υπηρεσιακών αυτοκινήτων και φορτιστών από την Volkswagen στις τοπικές αρχές (Αστυνομία, Λιμενικό).
Στις 17:30, ο κ. Μητσοτάκης θα παραβρεθεί και θα μιλήσει στην εκδήλωση με θέμα «Astypalea: smart & sustainable island - Progress Report, from vision to action».



Το project της Volkswagen για την Αστυπάλαια

Η επένδυση «Smart & Sustainable Island» είχε παρουσιαστεί τον περασμένο Νοέμβριο σε εκδήλωση, παρουσία του κ. Μητσοτάκη.

Στόχος του φιλόδοξου project της Volkswagen είναι να μετατραπεί η Αστυπάλαια σε μικρογραφία του μελλοντικού ενεργειακού συστήματος της Ελλάδας. Η επένδυσή της για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα συνδυαστεί με Ανανεώσιμες Πηγές και συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, που θα εξασφαλίσουν σε μεγάλο βαθμό την ενεργειακή αυτονομία του νησιού.

«Το project της Αστυπάλαιας είναι εμβληματικό, υπό την έννοια ότι μας δείχνει ότι ένας κόσμος με μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα είναι εφικτός. Προχωράμε στον εξηλεκτρισμό των μεταφορών -σε συνεργασία με τη VW-, κάτι που θα συνδυαστεί με την εγκατάσταση σύγχρονων μονάδων ΑΠΕ και την υιοθέτηση καινοτόμων συστημάτων αποθήκευσης και διαχείρισης της ενέργειας. Με τον τρόπο αυτό, η Αστυπάλαια μετατρέπεται σε ενεργειακά καθαρό και αυτόνομο νησί, διατηρώντας τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της και δείχνει τον δρόμο για τις πράσινες πολιτικές που εφαρμόζουμε σε όλη τη χώρα», είχε δηλώσει η γενική γραμματέας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου.

Σε ό,τι αφορά το ηλεκτρικό σύστημα του νησιού, ο ΔΕΔΔΗΕ έχει ήδη ολοκληρώσει μια μελέτη για την επίτευξη ποσοστού διείσδυσης των ΑΠΕ άνω του 60%. Προβλέπει την ανάπτυξη ενός υβριδικού συστήματος που θα συνδυάζει παραγωγή από ΑΠΕ -αιολική και ηλιακή- με αποθήκευση ενέργειας σε μπαταρίες. Η συνολική ισχύς ΑΠΕ που απαιτείται ώστε το νησί να φτάσει το 60% σε ποσοστό διείσδυσης ανανεώσιμων είναι περίπου 3 MW σε συνδυασμό με μπαταρίες ισχύος 2 MW και χωρητικότητας τουλάχιστον 7 MWh.

Η μελέτη αυτή επικαιροποιείται με γνώμονα τις νέες ενεργειακές ανάγκες για φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και τις εξελίξεις στο κόστος εγκατάστασης και εξοπλισμού, και αναμένεται να είναι έτοιμη τον επόμενο μήνα. Σημειώνεται πάντως ότι η ηλεκτροκίνηση αυξάνει τις ενεργειακές ανάγκες μόνο κατά 15% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις, μέγεθος που θεωρείται διαχειρίσιμο. Τα αποτελέσματα της επικαιροποιημένης μελέτης θα χρησιμοποιηθούν για τον καθορισμό των χαρακτηριστικών του υβριδικού συστήματος που θα αναπτυχθεί στο νησί, όσον αφορά το μέγεθός του, την τεχνολογία και το κόστος.

Το επόμενο βήμα είναι η έκδοση υπουργικής απόφασης που θα περιγράφει το πλαίσιο αδειοδότησης του υβριδικού συστήματος και η διεξαγωγή διαγωνισμού από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για την επιλογή του αναδόχου του έργου.

Η «πράσινη» παραγωγή και η αποθήκευση ενέργειας θα συνδυαστούν με τεχνολογίες έξυπνης φόρτισης για τη διαχείριση της επιπλέον ζήτησης που δημιουργείται από τα ηλεκτρικά οχήματα. Με τον τρόπο αυτό θα διασφαλίζεται ότι η φόρτιση δεν θα γίνεται σε ώρες υψηλής ζήτησης ενέργειας, ούτε ταυτόχρονα για όλα τα οχήματα αλλά θα ταυτοχρονίζεται με τις ώρες που υπάρχει υψηλή παραγωγή από το αιολικό ή/και το φωτοβολταϊκό.

Ηλεκτρικά οχήματα στην Αστυπάλαια

Σε ό,τι αφορά, τέλος, τον στόλο των αυτοκινήτων, υπολογίζεται ότι 982 ηλεκτρικά οχήματα είναι αρκετά για να καλύψουν τις ανάγκες για τις οποίες σήμερα απαιτούνται 1.494 συμβατικά οχήματα. Το μέγεθος του στόλου θα μειωθεί σημαντικά χάρη στην εισαγωγή νέων υπηρεσιών κινητικότητας κατά παραγγελία (on demand), όπως για παράδειγμα η κοινή χρήση αυτοκινήτων και οχημάτων μικρο-κινητικότητας (car-sharing) και υπηρεσιών μεταφοράς.