ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Καυτός Ιούλιος για τις φρεγάτες: «Μάχη» και παρασκήνιο μεταξύ ΗΠΑ, Γαλλίας, Γερμανίας, Αγγλίας και Ολλανδίας – Τέλος καλοκαιρού η απόφαση λέει ο Παναγιωτόπουλος
Η έκθεση αμυντικού υλικού «DEFEA», η βρετανική ρελάνς και οι επισκέψεις έμπειρων στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού στο εξωτερικό
Σημαντικές εξελίξεις αναμένονται το προσεχές διάστημα στο πρόγραμμα των νέων φρεγατών
του Πολεμικού Ναυτικού, την ίδια ώρα που οι Βρετανοί επιχειρούσαν μια… ρελάνς, στέλνοντας στον Πειραιά μία από τις φρεγάτες της Ομάδος Μάχης του νέου αεροπλανοφόρου τους, HMS «Queen Elisabeth», που επιχειρεί στην Ανατολική Μεσόγειο, τη φρεγάτα Type-23 HMS «Kent», και ανακοινώνοντας σε συνέντευξη Τύπου που δόθηκε επί του πλοίου τους, παρουσία και της πρέσβεως του Ηνωμένου Βασιλείου στην Αθήνα, Kate Smith, ότι στο θέμα της «ενδιαμέσου λύσεως», που θα δοθεί με διακρατική συμφωνία G2G (Governmentto-Government), αυτοί προτείνουν να δοθούν στο Πολεμικό μας Ναυτικό δύο παρόμοιες φρεγάτες με την HMS «Kent», ηλικίας 20 ετών, που έχουν περάσει από εκσυγχρονισμό.
Ακόμα, επισήμανε ότι το κόστος του προγράμματος αναβαθμίσεως των 4 φρεγατών MEKO-200HN ανήλθε από τα 160 εκατ. ευρώ για τα τέσσερα σκάφη, που είχε καθοριστεί επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝ.ΕΛ. και περιλάμβανε μόνο τα απολύτως απαραίτητα, στα 450 εκατ. ευρώ, κάτι που πλέον αυξάνει σημαντικά το «πακέτο» του εκσυγχρονισμού για κάθε φρεγάτα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Π.Ν. απέστειλε LOR (Letter of Request) για τις ολλανδικές μεταχειρισμένες φρεγάτες «M» («Karel Dorman»), ενώ έμπειρα στελέχη του μετέβησαν στην Ολλανδία και επισκέφθηκαν εν όρμω και εν πλω τις φρεγάτες που προτίθενται οι Ολλανδοί να μας προμηθεύσουν ως «ενδιάμεση λύση», που ικανοποιούν απολύτως το Π.Ν., συμφώνως με ναυτικές πηγές. Επίσης, την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκε επισήμως από το Ναυτικό των ΗΠΑ ο συνολικός αριθμός των μονάδων του που θα αποσυρθούν από την ενεργό υπηρεσία κατά το επόμενο οικονομικό έτος (FY-2022), κάτι που είναι προφανές ότι ενδιαφέρει άμεσα την Ελλάδα.
Συνολικώς πρόκειται για 15 σκάφη, από τα οποία 7 χαρακτηρίζονται «cruisers» (καταδρομικά), 4 LCS, εξελιγμένη μορφή των οποίων προτείνεται στο πρόγραμμα προσκτήσεως φρεγατών του Π.Ν., 1 σκάφος αμφιβίων επιχειρήσεων, 2 επιθετικά υποβρύχια, που λόγω της φύσεως του Οπλου θα πάνε κατευθείαν στο διαλυτήριο, καθώς και 1 ρυμουλκό στόλου ανοικτής θαλάσσης.
Τα «Π» ρώτησαν σχετικώς ναυτική πηγή για το αν ενδιαφέρεται το Π.Ν. για κάποια εκ των 7 «cruisers» που προαναφέρθηκαν και μας είπε -με καθεστώς ανωνυμίας, για προφανείς λόγους- τα εξής:
Επίσης, έγινε γνωστό ότι η αρμόδια Διεύθυνση του Ναυτικού των ΗΠΑ (Naval Sea Systems Command) και η Lockheed Martin βρίσκονται από κοινού στην τελευταία φάση των διορθώσεων / επισκευών στο σύστημα προώσεως των σκαφών LCS, επομένως και στην πρόταση MMSC, που δοκιμάζονται τώρα και θα «μεταφερθούν» αμέσως, συμφώνως πάντα με τους Αμερικανούς, και στην πρότασή τους (MMSC).
Η ταυτόχρονη παρουσία όλων των «παικτών» στην Αθήνα καθιστά σχεδόν βέβαιο ότι όλες οι εταιρείες θα υποβάλουν βελτιωμένες προτάσειςΣυγκεκριμένα, πριν από λίγες ημέρες γνωστοποιήθηκε ότι στην έκθεση αμυντικού υλικού «DEFEA» (13-15 Ιουλίου) θα δώσουν το παρών και οι 6 υποψήφιες χώρες που έχουν περάσει στην επόμενη φάση του προγράμματος, μετά τη συμμετοχή που δήλωσαν σε αυτήν και οι δύο τελευταίες, η βρετανική Babcock International με την Type31/Arrowhead και η ιταλική Ficantieri με την εξελιγμένη FREMM. Ετσι ολοκληρώθηκαν οι παρουσίες όλων, αφού είχαν δηλώσει ήδη συμμετοχή η γαλλική Naval Group (FDI/ Belharra, η αμερικανική Lockheed Martin, η ολλανδική Damen και η γερμανική Thyssen Krupp Marine Systems. Επομένως, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι η ταυτόχρονη παρουσία όλων των παικτών στην Αθήνα, τη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία που πλησιάζει η στιγμή λήψεως αποφάσεως, καθιστά σχεδόν βέβαιο ότι όλοι τους θα έχουν να υποβάλουν βελτιωμένες προτάσεις.
Η τελική απόφαση θα έχει ληφθεί «έως το τέλος του καλοκαιριού»
Από την πλευρά του, ο υπουργός Εθνικής Αμύνης Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, μιλώντας στη Βουλή και απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Γ. Τσίπρα (ΣΥΡΙΖΑ), επισήμανε, μεταξύ άλλων, ότι το Π.Ν. θα έχει τον πρώτο και τελευταίο λόγο στην επιλογή των πλοίων με τα επιχειρησιακά κριτήρια που έχει ήδη θέσει και ότι η τελική απόφαση θα έχει ληφθεί «έως το τέλος του καλοκαιριού».Ακόμα, επισήμανε ότι το κόστος του προγράμματος αναβαθμίσεως των 4 φρεγατών MEKO-200HN ανήλθε από τα 160 εκατ. ευρώ για τα τέσσερα σκάφη, που είχε καθοριστεί επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝ.ΕΛ. και περιλάμβανε μόνο τα απολύτως απαραίτητα, στα 450 εκατ. ευρώ, κάτι που πλέον αυξάνει σημαντικά το «πακέτο» του εκσυγχρονισμού για κάθε φρεγάτα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Π.Ν. απέστειλε LOR (Letter of Request) για τις ολλανδικές μεταχειρισμένες φρεγάτες «M» («Karel Dorman»), ενώ έμπειρα στελέχη του μετέβησαν στην Ολλανδία και επισκέφθηκαν εν όρμω και εν πλω τις φρεγάτες που προτίθενται οι Ολλανδοί να μας προμηθεύσουν ως «ενδιάμεση λύση», που ικανοποιούν απολύτως το Π.Ν., συμφώνως με ναυτικές πηγές. Επίσης, την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκε επισήμως από το Ναυτικό των ΗΠΑ ο συνολικός αριθμός των μονάδων του που θα αποσυρθούν από την ενεργό υπηρεσία κατά το επόμενο οικονομικό έτος (FY-2022), κάτι που είναι προφανές ότι ενδιαφέρει άμεσα την Ελλάδα.
Συνολικώς πρόκειται για 15 σκάφη, από τα οποία 7 χαρακτηρίζονται «cruisers» (καταδρομικά), 4 LCS, εξελιγμένη μορφή των οποίων προτείνεται στο πρόγραμμα προσκτήσεως φρεγατών του Π.Ν., 1 σκάφος αμφιβίων επιχειρήσεων, 2 επιθετικά υποβρύχια, που λόγω της φύσεως του Οπλου θα πάνε κατευθείαν στο διαλυτήριο, καθώς και 1 ρυμουλκό στόλου ανοικτής θαλάσσης.
Τα «Π» ρώτησαν σχετικώς ναυτική πηγή για το αν ενδιαφέρεται το Π.Ν. για κάποια εκ των 7 «cruisers» που προαναφέρθηκαν και μας είπε -με καθεστώς ανωνυμίας, για προφανείς λόγους- τα εξής:
- Αρχικώς ενδιαφέρει να δούμε ποια ακριβώς θα είναι.
- Για το πλήρωμα ενός τέτοιου σκάφους, χρειάζεται να «αποσύρουμε» δύο από τις εν ενεργεία φρεγάτες μας.
- Είναι εξαιρετικά δαπανηρές στη χρήση και τη συντήρησή τους.
- Λόγω μεγάλου βυθίσματος, ουσιαστικώς θα μπορούν να επιχειρούν μόνο από τη ναυτική Βάση της Σούδας, αλλιώς θα πρέπει να γίνουν σημαντικές εκβαθύνσεις στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνος.
Επίσης, έγινε γνωστό ότι η αρμόδια Διεύθυνση του Ναυτικού των ΗΠΑ (Naval Sea Systems Command) και η Lockheed Martin βρίσκονται από κοινού στην τελευταία φάση των διορθώσεων / επισκευών στο σύστημα προώσεως των σκαφών LCS, επομένως και στην πρόταση MMSC, που δοκιμάζονται τώρα και θα «μεταφερθούν» αμέσως, συμφώνως πάντα με τους Αμερικανούς, και στην πρότασή τους (MMSC).