ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Ο γ.γ. του ΕΟΤ Δημήτρης Φραγκάκης στα Παραπολιτικά: Είμαι υπέρ του υποχρεωτικού εμβολιασμού στους εργαζομένους του τουρισμού
Υπέρ της υποχρεωτικότητα του εμβολίου και στους εργαζομένους του τουρισμού τάσσεται με συνέντευξή του στα «Π» ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ, Δημήτρης Φραγκάκη
«Είναι αδιανόητο να μιλάμε για υποχρεωτικότητα σε ένα δώρο! Γιατί το εμβόλιο αυτό είναι ένα δώρο της επιστήμης στην ανθρωπότητα»
, τονίζει στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ, Δημήτρης Φραγκάκης, ο οποίος αναφέρει ότι επιδίωξή τους στον Οργανισμό είναι η Αθήνα να πρωταγωνιστήσει ξανά στον τουρισμό της χώρας μας.
Φτάνουμε σε λίγες ημέρες στα τέλη Ιουλίου. Είναι εφικτός ο στόχος του 50% των τουριστικών εισπράξεων του 2019 για τη φετινή χρονιά;
Η σεζόν, προς το παρόν, δείχνει καλά δείγματα όσον αφορά τις αφίξεις, οι οποίες είναι αυξημένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020. Ομως, ο βασικότερος παράγοντας που θα κρίνει την εξέλιξή της παραμένει και φέτος η πορεία της πανδημίας. Κατά συνέπεια, οποιαδήποτε πρόβλεψη για αφίξεις και εισπράξεις είναι πρόωρη και παρακινδυνευμένη. Περίπου δύο μήνες μετά το επίσημο άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού, το διακύβευμα παραμένει η ασφάλεια και η υγεία. Εκεί οφείλουμε να ρίξουμε το βάρος μας, ειδικά τώρα, που η μετάλλαξη Δέλτα επιβαρύνει την επιδημιολογική εικόνα σε κάποιες περιοχές της χώρας. Θα είναι πολύ δυσάρεστο να ανατραπεί η καλή εικόνα του τουρισμού μας εξαιτίας της επιπολαιότητας και της άγνοιας κάποιων. Γι’ αυτό πρέπει και οι εμβολιασμοί να ενισχυθούν και τα μέτρα προστασίας να τηρούνται χωρίς εκπτώσεις -ειδικά στις τουριστικές περιοχές-, εάν θέλουμε να έχουμε ομαλή σεζόν το επόμενο τρίμηνο.
Πώς έχουν επηρεάσει τις κρατήσεις του Αυγούστου οι εξελίξεις στη Μύκονο και αλλού; Ανησυχείτε για ενδεχόμενη αύξηση των ακυρώσεων;
Ηδη από τις πρώτες ημέρες του ανοίγματος της οικονομίας και του τουρισμού η κυβέρνηση είχε τονίσει ξεκάθαρα την ανάγκη τήρησης των μέτρων, καθώς δεν έχουμε ξεμπερδέψει ακόμη με τον COVID. Κανένας, λοιπόν, δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν γνώριζε την κατάσταση ή δεν κατάλαβε τον βαθμό ευθύνης που του αναλογεί απέναντι σε μια απρόβλεπτη πανδημία. Η περίπτωση της Μυκόνου, εκτός από το αντικειμενικό πρόβλημα της αύξησης του επιδημιολογικού φορτίου στο νησί, που έχρηζε άμεσης παρέμβασης, είναι και ένα καμπανάκι κινδύνου.
Πρέπει, κατά τη γνώμη σας, να γίνει υποχρεωτικός ο εμβολιασμός για τους εργαζομένους στον τουρισμό; Υπάρχουν άλλα μέτρα ή κίνητρα για να αυξηθεί το ποσοστό των εμβολιασμένων;
Κατ’ αρχάς, πιστεύω ότι είναι αδιανόητο να μιλάμε για υποχρεωτικότητα σε ένα δώρο! Γιατί το εμβόλιο αυτό είναι ένα δώρο της επιστήμης στην ανθρωπότητα. Προσωπικά, είμαι υπέρ του υποχρεωτικού εμβολιασμού και στους εργαζομένους του τουρισμού. Ομως, όλοι πλέον έχουν δωρεάν πρόσβαση σε όλα τα εμβόλια και ειδικά οι ανεμβολίαστοι του τουρισμού πρέπει να αντιληφθούν ότι, όσο εμμένουν στην άποψή τους, θέτουν σε σημαντικό κίνδυνο τον εαυτό τους, τους γύρω τους, αλλά και τον ίδιο τον επαγγελματικό τους κλάδο. Η κυβέρνηση έχει δώσει και κίνητρα, τα οποία φαίνεται, προς το παρόν, να λειτουργούν. Για παράδειγμα, από τις 28 Ιουνίου, όταν ανακοινώθηκαν τα κίνητρα υπέρ του εμβολιασμού για τις νεότερες ομάδες του πληθυσμού, δημιουργήθηκαν περίπου 270.000 νέα ραντεβού στις ηλικίες 18- 25 ετών. Αυτό είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρο και ελπίζω να συνεχιστεί με ακόμα πιο έντονους ρυθμούς και σε άλλες ηλικιακές ομάδες.
Ξεκινήσατε μια συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων. Μπορούν συνολικά τα ξενοδοχεία της Αττικής να προσδοκούν ένα καλό τουριστικά φθινόπωρο;
Ο τουρισμός της Αθήνας έχει υποστεί ισχυρό πλήγμα λόγω της πανδημίας. Ενα πλήγμα που είναι, μάλιστα, δυσανάλογο σε σχέση με άλλους προορισμούς της χώρας μας. Επιδίωξή μας στον ΕΟΤ είναι να αναστρέψουμε αυτή την κατάσταση και η Αθήνα να πρωταγωνιστήσει ξανά στον τουρισμό της χώρας μας. Η συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων στοχεύει ακριβώς στην κοινή προσπάθεια ισχυρής και βιώσιμης επανεκκίνησης του τουρισμού της πρωτεύουσας. Γι’ αυτό και υπογράψαμε Μνημόνιο Συνεργασίας με την ΕΑΤΑ, που καθορίζει το πλαίσιο στο
Εν έτει 2021, ποια «εργαλεία» χρησιµοποιεί ο ΕΟΤ για να προβάλλει τουριστικά την Ελλάδα; Αξιοποιείτε τα social media ή τους λεγόµενους «influencers»;
Φέτος ο ΕΟΤ υλοποιεί ένα από τα µεγαλύτερα προγράµµατα προβολής των τελευταίων ετών: συνεργασίες συνδιαφήµισης µε µεγάλες αεροπορικές εταιρείες και tour operators, απευθείας διαφήµιση σε πλατφόρµες και µέσα ενηµέρωσης του εξωτερικού αλλά και µια νέα, δηµιουργική καµπάνια, µε καινούργιο αφήγηµα και συγκεκριµένη στόχευση. Πάνω από 25 εκατοµµύρια ευρώ είναι ο προϋπολογισµός προβολής του Οργανισµού φέτος για όλα τα παραπάνω. Χρήµατα που επενδύονται πολύ µελετηµένα, για να πιάνουν τόπο, σε ποσοστό 80% σε ψηφιακά Μέσα, µε µια δυναµική καµπάνια που έχει χρονική διάρκεια 4-6 µήνες και στοχεύει τις αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Από την άλλη πλευρά, δεκάδες δηµοσιογράφοι, διαµορφωτές κοινής γνώµης και τουριστικοί παράγοντες από το εξωτερικό έρχονται σε απευθείας επαφή µε ελληνικούς προορισµούς µέσω των συνολικά 28 προγραµµάτων που διοργανώθηκαν ή προγραµµατίζονται από τον ΕΟΤ. Στη µεγάλη µάχη για την ανάκαµψη του ελληνικού τουρισµού, συνεργαζόµαστε µε την αγορά και την Αυτοδιοίκηση, αξιοποιώντας όλα τα µέσα που διαθέτουµε.
Εκτός της κλασικής καµπάνιας προβολής, έχετε και άλλες δράσεις στο πρόγραµµα του ΕΟΤ για το επόµενο διάστηµα;
Παράλληλα µε τη διαφηµιστική µας καµπάνια, έχουµε δροµολογήσει και άλλες, πολύ σηµαντικές δράσεις, που προβάλλουν πολύ δυναµικά τη χώρα µας στο εξωτερικό. Κατ’ αρχάς, παρουσιάσαµε πρόσφατα την πρώτη τηλεοπτική συναυλία στον Ναό της Αφαίας στην Αίγινα από τον διεθνούς φήµης ερµηνευτή Γιώργο Περρή, που θα προβληθεί σε εκατοµµύρια τηλεθεατές στις ΗΠΑ από αµερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο. Είµαστε κεντρικοί χορηγοί στο φετινό Ράλλυ Ακρόπολις, όπου θα έχουµε την ευκαιρία να προβάλουµε τη χώρα σε εκατοµµύρια λάτρεις του µηχανοκίνητου αθλητισµού σε όλο τον κόσµο. ∆ιοργανώσαµε το συνέδριο των Ιταλών τουριστικών πρακτόρων στη Σκιάθο, ενώ ένα εξαιρετικά σηµαντικό γεγονός µεγάλου βεληνεκούς θα πραγµατοποιηθεί τον Οκτώβριο στην Πελοπόννησο, µε τη διεξαγωγή, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, του ετήσιου συνεδρίου των Γερµανών Τουριστικών Πρακτόρων (DRV). Ετοιµάζουµε, ακόµα, µία ειδική, πολύγλωσση καµπάνια, που απευθύνεται σε παιδιά…! Αυτά είναι µερικά µόνο από τα σηµαντικά γεγονότα και τις συνέργειες όπου ο ΕΟΤ παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, ενισχύοντας, από την πλευρά του, την καλή φήµη της χώρας στο εξωτερικό.
Πώς θα ήταν, ιδανικά, για εσάς ο ελληνικός τουρισµός το 2030;
Για µένα, ιδανικά, ο τουρισµός µας θα ήταν ο οικονοµικός κλάδος εκείνος που θα συνεισέφερε τα επόµενα χρόνια σε δύο επίπεδα στη χώρα µας: Από τη µια πλευρά, στη βιώσιµη ανάπτυξη, µε τη διατήρηση των φυσικών µας πόρων, αλλά και µέσω της ανάδειξης του µοναδικού φυσικού µας περιβάλλοντος. Από την άλλη πλευρά, θα είναι ο βασικός κλάδος έντασης εργασίας που θα προσφέρει περισσότερες και πιο καλά αµειβόµενες δουλειές σε όλη τη χώρα, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Η πανδηµία µάς πήγε πίσω, αλλά κάποια στιγµή θα τελειώσει και τότε θα ξεκινήσει µια νέα εποχή, µε διαφορετικές συνθήκες και νέες προκλήσεις σε όλους τους τοµείς. Και επειδή το 2030 δεν είναι πολύ µακριά, νοµίζω ότι ο στόχος της νέας δεκαετίας που ξεκίνησε ήδη από φέτος µπορεί και πρέπει να είναι ακριβώς αυτός για τον τουρισµό µας.
Φτάνουμε σε λίγες ημέρες στα τέλη Ιουλίου. Είναι εφικτός ο στόχος του 50% των τουριστικών εισπράξεων του 2019 για τη φετινή χρονιά;
Η σεζόν, προς το παρόν, δείχνει καλά δείγματα όσον αφορά τις αφίξεις, οι οποίες είναι αυξημένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020. Ομως, ο βασικότερος παράγοντας που θα κρίνει την εξέλιξή της παραμένει και φέτος η πορεία της πανδημίας. Κατά συνέπεια, οποιαδήποτε πρόβλεψη για αφίξεις και εισπράξεις είναι πρόωρη και παρακινδυνευμένη. Περίπου δύο μήνες μετά το επίσημο άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού, το διακύβευμα παραμένει η ασφάλεια και η υγεία. Εκεί οφείλουμε να ρίξουμε το βάρος μας, ειδικά τώρα, που η μετάλλαξη Δέλτα επιβαρύνει την επιδημιολογική εικόνα σε κάποιες περιοχές της χώρας. Θα είναι πολύ δυσάρεστο να ανατραπεί η καλή εικόνα του τουρισμού μας εξαιτίας της επιπολαιότητας και της άγνοιας κάποιων. Γι’ αυτό πρέπει και οι εμβολιασμοί να ενισχυθούν και τα μέτρα προστασίας να τηρούνται χωρίς εκπτώσεις -ειδικά στις τουριστικές περιοχές-, εάν θέλουμε να έχουμε ομαλή σεζόν το επόμενο τρίμηνο.
Πώς έχουν επηρεάσει τις κρατήσεις του Αυγούστου οι εξελίξεις στη Μύκονο και αλλού; Ανησυχείτε για ενδεχόμενη αύξηση των ακυρώσεων;
Ηδη από τις πρώτες ημέρες του ανοίγματος της οικονομίας και του τουρισμού η κυβέρνηση είχε τονίσει ξεκάθαρα την ανάγκη τήρησης των μέτρων, καθώς δεν έχουμε ξεμπερδέψει ακόμη με τον COVID. Κανένας, λοιπόν, δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν γνώριζε την κατάσταση ή δεν κατάλαβε τον βαθμό ευθύνης που του αναλογεί απέναντι σε μια απρόβλεπτη πανδημία. Η περίπτωση της Μυκόνου, εκτός από το αντικειμενικό πρόβλημα της αύξησης του επιδημιολογικού φορτίου στο νησί, που έχρηζε άμεσης παρέμβασης, είναι και ένα καμπανάκι κινδύνου.
Στη μεγάλη μάχη για την ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού, συνεργαζόμαστε με την αγορά και την Αυτοδιοίκηση, αξιοποιώντας όλα τα μέσα που διαθέτουμεΑυτήν τη στιγμή, δεν διαπιστώνεται ούτε «κύμα ακυρώσεων» ούτε «δραματική μείωση» των κρατήσεων για το επόμενο διάστημα. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, τίποτα… Πιθανή απερισκεψία μπορεί να οδηγήσει σε δυσάρεστες εξελίξεις στη διάρκεια της σεζόν και αυτό πρέπει να το αποφύγουμε πάση θυσία.
Πρέπει, κατά τη γνώμη σας, να γίνει υποχρεωτικός ο εμβολιασμός για τους εργαζομένους στον τουρισμό; Υπάρχουν άλλα μέτρα ή κίνητρα για να αυξηθεί το ποσοστό των εμβολιασμένων;
Κατ’ αρχάς, πιστεύω ότι είναι αδιανόητο να μιλάμε για υποχρεωτικότητα σε ένα δώρο! Γιατί το εμβόλιο αυτό είναι ένα δώρο της επιστήμης στην ανθρωπότητα. Προσωπικά, είμαι υπέρ του υποχρεωτικού εμβολιασμού και στους εργαζομένους του τουρισμού. Ομως, όλοι πλέον έχουν δωρεάν πρόσβαση σε όλα τα εμβόλια και ειδικά οι ανεμβολίαστοι του τουρισμού πρέπει να αντιληφθούν ότι, όσο εμμένουν στην άποψή τους, θέτουν σε σημαντικό κίνδυνο τον εαυτό τους, τους γύρω τους, αλλά και τον ίδιο τον επαγγελματικό τους κλάδο. Η κυβέρνηση έχει δώσει και κίνητρα, τα οποία φαίνεται, προς το παρόν, να λειτουργούν. Για παράδειγμα, από τις 28 Ιουνίου, όταν ανακοινώθηκαν τα κίνητρα υπέρ του εμβολιασμού για τις νεότερες ομάδες του πληθυσμού, δημιουργήθηκαν περίπου 270.000 νέα ραντεβού στις ηλικίες 18- 25 ετών. Αυτό είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρο και ελπίζω να συνεχιστεί με ακόμα πιο έντονους ρυθμούς και σε άλλες ηλικιακές ομάδες.
Ξεκινήσατε μια συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων. Μπορούν συνολικά τα ξενοδοχεία της Αττικής να προσδοκούν ένα καλό τουριστικά φθινόπωρο;
Ο τουρισμός της Αθήνας έχει υποστεί ισχυρό πλήγμα λόγω της πανδημίας. Ενα πλήγμα που είναι, μάλιστα, δυσανάλογο σε σχέση με άλλους προορισμούς της χώρας μας. Επιδίωξή μας στον ΕΟΤ είναι να αναστρέψουμε αυτή την κατάσταση και η Αθήνα να πρωταγωνιστήσει ξανά στον τουρισμό της χώρας μας. Η συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων στοχεύει ακριβώς στην κοινή προσπάθεια ισχυρής και βιώσιμης επανεκκίνησης του τουρισμού της πρωτεύουσας. Γι’ αυτό και υπογράψαμε Μνημόνιο Συνεργασίας με την ΕΑΤΑ, που καθορίζει το πλαίσιο στο
Πάνω από 25 εκατομμύρια ευρώ είναι ο προϋπολογισμός προβολής του ΕΟΤ φέτος για τον τουρισμό. Χρήματα που επενδύονται πολύ μελετημένα, για να πιάνουν τόποοποίο θα κινηθούµε όσον αφορά την προβολή της πόλης στο εξωτερικό. Και επειδή προχωράµε άµεσα σε πράξεις, εκτός από το προωθητικό βίντεο, το οποίο παρουσιάσαµε και υλοποιήθηκε από τον ΕΟΤ σε συνεργασία µε το Travel Channel, αποφασίσαµε το 30% του προγράµµατος µέσω του «εργαλείου» programmatic, που θα υλοποιήσουµε τους επόµενους µήνες, να διοχετευθεί στοχευµένα στην Αθήνα. Αυτή είναι µόνο η αρχή και θα ακολουθήσουν και άλλες κοινές πρωτοβουλίες το επόµενο διάστηµα.
Εν έτει 2021, ποια «εργαλεία» χρησιµοποιεί ο ΕΟΤ για να προβάλλει τουριστικά την Ελλάδα; Αξιοποιείτε τα social media ή τους λεγόµενους «influencers»;
Φέτος ο ΕΟΤ υλοποιεί ένα από τα µεγαλύτερα προγράµµατα προβολής των τελευταίων ετών: συνεργασίες συνδιαφήµισης µε µεγάλες αεροπορικές εταιρείες και tour operators, απευθείας διαφήµιση σε πλατφόρµες και µέσα ενηµέρωσης του εξωτερικού αλλά και µια νέα, δηµιουργική καµπάνια, µε καινούργιο αφήγηµα και συγκεκριµένη στόχευση. Πάνω από 25 εκατοµµύρια ευρώ είναι ο προϋπολογισµός προβολής του Οργανισµού φέτος για όλα τα παραπάνω. Χρήµατα που επενδύονται πολύ µελετηµένα, για να πιάνουν τόπο, σε ποσοστό 80% σε ψηφιακά Μέσα, µε µια δυναµική καµπάνια που έχει χρονική διάρκεια 4-6 µήνες και στοχεύει τις αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Από την άλλη πλευρά, δεκάδες δηµοσιογράφοι, διαµορφωτές κοινής γνώµης και τουριστικοί παράγοντες από το εξωτερικό έρχονται σε απευθείας επαφή µε ελληνικούς προορισµούς µέσω των συνολικά 28 προγραµµάτων που διοργανώθηκαν ή προγραµµατίζονται από τον ΕΟΤ. Στη µεγάλη µάχη για την ανάκαµψη του ελληνικού τουρισµού, συνεργαζόµαστε µε την αγορά και την Αυτοδιοίκηση, αξιοποιώντας όλα τα µέσα που διαθέτουµε.
Εκτός της κλασικής καµπάνιας προβολής, έχετε και άλλες δράσεις στο πρόγραµµα του ΕΟΤ για το επόµενο διάστηµα;
Παράλληλα µε τη διαφηµιστική µας καµπάνια, έχουµε δροµολογήσει και άλλες, πολύ σηµαντικές δράσεις, που προβάλλουν πολύ δυναµικά τη χώρα µας στο εξωτερικό. Κατ’ αρχάς, παρουσιάσαµε πρόσφατα την πρώτη τηλεοπτική συναυλία στον Ναό της Αφαίας στην Αίγινα από τον διεθνούς φήµης ερµηνευτή Γιώργο Περρή, που θα προβληθεί σε εκατοµµύρια τηλεθεατές στις ΗΠΑ από αµερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο. Είµαστε κεντρικοί χορηγοί στο φετινό Ράλλυ Ακρόπολις, όπου θα έχουµε την ευκαιρία να προβάλουµε τη χώρα σε εκατοµµύρια λάτρεις του µηχανοκίνητου αθλητισµού σε όλο τον κόσµο. ∆ιοργανώσαµε το συνέδριο των Ιταλών τουριστικών πρακτόρων στη Σκιάθο, ενώ ένα εξαιρετικά σηµαντικό γεγονός µεγάλου βεληνεκούς θα πραγµατοποιηθεί τον Οκτώβριο στην Πελοπόννησο, µε τη διεξαγωγή, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, του ετήσιου συνεδρίου των Γερµανών Τουριστικών Πρακτόρων (DRV). Ετοιµάζουµε, ακόµα, µία ειδική, πολύγλωσση καµπάνια, που απευθύνεται σε παιδιά…! Αυτά είναι µερικά µόνο από τα σηµαντικά γεγονότα και τις συνέργειες όπου ο ΕΟΤ παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, ενισχύοντας, από την πλευρά του, την καλή φήµη της χώρας στο εξωτερικό.
Πώς θα ήταν, ιδανικά, για εσάς ο ελληνικός τουρισµός το 2030;
Για µένα, ιδανικά, ο τουρισµός µας θα ήταν ο οικονοµικός κλάδος εκείνος που θα συνεισέφερε τα επόµενα χρόνια σε δύο επίπεδα στη χώρα µας: Από τη µια πλευρά, στη βιώσιµη ανάπτυξη, µε τη διατήρηση των φυσικών µας πόρων, αλλά και µέσω της ανάδειξης του µοναδικού φυσικού µας περιβάλλοντος. Από την άλλη πλευρά, θα είναι ο βασικός κλάδος έντασης εργασίας που θα προσφέρει περισσότερες και πιο καλά αµειβόµενες δουλειές σε όλη τη χώρα, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Η πανδηµία µάς πήγε πίσω, αλλά κάποια στιγµή θα τελειώσει και τότε θα ξεκινήσει µια νέα εποχή, µε διαφορετικές συνθήκες και νέες προκλήσεις σε όλους τους τοµείς. Και επειδή το 2030 δεν είναι πολύ µακριά, νοµίζω ότι ο στόχος της νέας δεκαετίας που ξεκίνησε ήδη από φέτος µπορεί και πρέπει να είναι ακριβώς αυτός για τον τουρισµό µας.