ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Παιδεία: Αξιολόγηση από τον Ιανουάριο για τους εκπαιδευτικούς - Τι θα συμβεί με τους συνδικαλιστές
Κλίμακα τεσσάρων βαθμών για το έργο τους
Η αξιολόγηση
των σχολικών μονάδων προχωρά, η ηγεσία των συνδικαλιστών απομονώνεται και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα ακολουθήσει με τη νέα χρονιά. Αυτό είναι το μήνυμα που στέλνει προς πάσα κατεύθυνση το υπουργείο Παιδείας, με βάση τα δεδομένα των τελευταίων ημερών.
Ποια είναι τα δεδομένα; Πρώτον, ότι ήδη την Παρασκευή, 8.633 σχολικές μονάδες είχαν ολοκληρώσει τη διαδικασία αξιολόγησης. Δεύτερον, ότι μόλις 250 σχολεία ανταποκρίθηκαν στην «οδηγία» της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ) να καταθέσουν την… copy paste αξιολόγηση.
Η συνδικαλιστική ηγεσία των δασκάλων, δηλαδή, είχε στείλει προσυμπληρωμένη φόρμα αξιολόγησης, ώστε να σαμποτάρει εκ των έσω τη διαδικασία, κάτι όμως που πολύ λίγοι ακολούθησαν.
Σε αυτές τις 250 περιπτώσεις, μάλιστα, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου, Αλέξανδρος Κόπτσης, έστειλε ξεχωριστή επιστολή, επισημαίνοντας πως η πανομοιότυπη φόρμα αξιολόγησης που υπέβαλαν, η οποία «δεν περιέχει εξατομικευμένα στοιχεία ανά κατηγορία κατά τα προβλεπόμενα στις ισχύουσες διατάξεις και δεν έχει λάβει υπόψη τις ιδιαιτερότητες της σχολικής σας μονάδας, δεν πληροί τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις που θέτει το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο εν συνόλω, συνεπώς δεν είναι σύννομη και θεωρείται μη γενόμενη».
Σε κάθε περίπτωση, η πρώτη φάση της αξιολόγησης, αυτή δηλαδή που αφορά τις σχολικές μονάδες, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι την Παρασκευή 12 Νοεμβρίου.
Σύμφωνα με τον πρόσφατα ψηφισμένο νόμο, η μη συμμετοχή κάποιου δασκάλου στην αξιολόγηση συνιστά ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα και μπορεί να επιφέρει ως ποινή στέρηση μισθού ενός μήνα.
Παράλληλα, οι συγκεκριμένες «παραλείψεις ή παραβιάσεις διατάξεων και υποχρεώσεων εκ μέρους των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ που διαρκούν περισσότερο από 15 ημέρες, χωρίς να δικαιολογούνται από ανυπέρβλητα κωλύματα συνιστάμενα σε προβλήματα υγείας, συνιστούν αντικειμενικό λόγο αναστολής οιασδήποτε διαδικασίας εξέλιξης του στελέχους της εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού ή του μέλους ΕΕΠ και ΕΒΠ, συμπεριλαμβανομένης της αυτόματης μισθολογικής εξέλιξής του.
Η τρίτη ποινή που προβλέπεται είναι ότι «αν στέλεχος εκπαίδευσης αρνείται να υποβληθεί στη διαδικασία αξιολόγησης, είτε ως αξιολογητής είτε ως αξιολογούμενος, σε οποιοδήποτε στάδιο αυτής, ή την παρακωλύει με την εν γένει στάση του […] αποκλείεται από τη διαδικασία επιλογής για την πλήρωση οποιασδήποτε θέσης στελέχους εκπαίδευσης για τα επόμενα οκτώ έτη».
Η εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο, σύμφωνα με όσα τονίζει το υπουργείο Παιδείας, συνιστά ένα κυκλικό μοντέλο κατά το οποίο όλα τα σχολεία αξιολογούνται, ανά έτος, με βάση τον προγραμματισμό, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων. Η εσωτερική αξιολόγηση πραγματοποιείται από τον Σύλλογο Διδασκόντων και η εξωτερική από τους συντονιστές Εκπαιδευτικού Εργου και τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού.
Όσο για τη μετααξιολόγηση, αυτή διενεργείται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, που επιβλέπουν την όλη διαδικασία. Οι εκθέσεις εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης θα αναρτώνται σε ειδική ψηφιακή εφαρμογή του ΙΕΠ, ενώ συνοπτικές εκδόσεις των εκθέσεων θα αναρτώνται και στις ιστοσελίδες των σχολικών μονάδων.
Στις αρχές του 2022 -και σε κάθε περίπτωση πριν από την ολοκλήρωση της σχολικής χρονιάς- θα προχωρήσει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, με κλίμακα τεσσάρων βαθμών ως προς το έργο τους («εξαιρετικό», «πολύ καλό», «ικανοποιητικό», «μη ικανοποιητικό») και με τρία πεδία αξιολόγησης:
Όπως σημειώνει σε ανακοίνωσή της η αξιωματική αντιπολίτευση, «σε κατατρομοκράτηση των συλλόγων εκπαιδευτικών και σε απειλές ότι δήθεν παρανομούν αν εκφράσουν με οποιοδήποτε τρόπο κρίνουν οι ίδιοι την ελεύθερη βούλησή τους απέναντι στην ψευδεπίγραφη αξιολόγηση προχωρά το υπουργείο Παιδείας».
Δεσμεύεται, δε, ότι ως κυβέρνηση θα καταργήσει τον νόμο της Ν.Δ. για την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών.
Ποια είναι τα δεδομένα; Πρώτον, ότι ήδη την Παρασκευή, 8.633 σχολικές μονάδες είχαν ολοκληρώσει τη διαδικασία αξιολόγησης. Δεύτερον, ότι μόλις 250 σχολεία ανταποκρίθηκαν στην «οδηγία» της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ) να καταθέσουν την… copy paste αξιολόγηση.
Η συνδικαλιστική ηγεσία των δασκάλων, δηλαδή, είχε στείλει προσυμπληρωμένη φόρμα αξιολόγησης, ώστε να σαμποτάρει εκ των έσω τη διαδικασία, κάτι όμως που πολύ λίγοι ακολούθησαν.
Σε αυτές τις 250 περιπτώσεις, μάλιστα, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου, Αλέξανδρος Κόπτσης, έστειλε ξεχωριστή επιστολή, επισημαίνοντας πως η πανομοιότυπη φόρμα αξιολόγησης που υπέβαλαν, η οποία «δεν περιέχει εξατομικευμένα στοιχεία ανά κατηγορία κατά τα προβλεπόμενα στις ισχύουσες διατάξεις και δεν έχει λάβει υπόψη τις ιδιαιτερότητες της σχολικής σας μονάδας, δεν πληροί τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις που θέτει το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο εν συνόλω, συνεπώς δεν είναι σύννομη και θεωρείται μη γενόμενη».
Μέχρι 12 Νοεμβρίου
Σε κάθε περίπτωση, η πρώτη φάση της αξιολόγησης, αυτή δηλαδή που αφορά τις σχολικές μονάδες, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι την Παρασκευή 12 Νοεμβρίου. Σύμφωνα με τον πρόσφατα ψηφισμένο νόμο, η μη συμμετοχή κάποιου δασκάλου στην αξιολόγηση συνιστά ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα και μπορεί να επιφέρει ως ποινή στέρηση μισθού ενός μήνα.
Παράλληλα, οι συγκεκριμένες «παραλείψεις ή παραβιάσεις διατάξεων και υποχρεώσεων εκ μέρους των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ που διαρκούν περισσότερο από 15 ημέρες, χωρίς να δικαιολογούνται από ανυπέρβλητα κωλύματα συνιστάμενα σε προβλήματα υγείας, συνιστούν αντικειμενικό λόγο αναστολής οιασδήποτε διαδικασίας εξέλιξης του στελέχους της εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού ή του μέλους ΕΕΠ και ΕΒΠ, συμπεριλαμβανομένης της αυτόματης μισθολογικής εξέλιξής του.
«Αποκλείεται από τη διαδικασία»
Η τρίτη ποινή που προβλέπεται είναι ότι «αν στέλεχος εκπαίδευσης αρνείται να υποβληθεί στη διαδικασία αξιολόγησης, είτε ως αξιολογητής είτε ως αξιολογούμενος, σε οποιοδήποτε στάδιο αυτής, ή την παρακωλύει με την εν γένει στάση του […] αποκλείεται από τη διαδικασία επιλογής για την πλήρωση οποιασδήποτε θέσης στελέχους εκπαίδευσης για τα επόμενα οκτώ έτη».Η εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο, σύμφωνα με όσα τονίζει το υπουργείο Παιδείας, συνιστά ένα κυκλικό μοντέλο κατά το οποίο όλα τα σχολεία αξιολογούνται, ανά έτος, με βάση τον προγραμματισμό, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων. Η εσωτερική αξιολόγηση πραγματοποιείται από τον Σύλλογο Διδασκόντων και η εξωτερική από τους συντονιστές Εκπαιδευτικού Εργου και τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού.
Όσο για τη μετααξιολόγηση, αυτή διενεργείται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, που επιβλέπουν την όλη διαδικασία. Οι εκθέσεις εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης θα αναρτώνται σε ειδική ψηφιακή εφαρμογή του ΙΕΠ, ενώ συνοπτικές εκδόσεις των εκθέσεων θα αναρτώνται και στις ιστοσελίδες των σχολικών μονάδων.
Τρία πεδία αξιολόγησης
Στις αρχές του 2022 -και σε κάθε περίπτωση πριν από την ολοκλήρωση της σχολικής χρονιάς- θα προχωρήσει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, με κλίμακα τεσσάρων βαθμών ως προς το έργο τους («εξαιρετικό», «πολύ καλό», «ικανοποιητικό», «μη ικανοποιητικό») και με τρία πεδία αξιολόγησης:- Πρώτον, τη γενική και ειδική διδακτική (ανά τετραετία) από τον σύμβουλο Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης / Ειδικότητας.
- Δεύτερον, το παιδαγωγικό κλίμα και τη διαχείριση της τάξης (ανά τετραετία) από τον διευθυντή.
- Τρίτον, την υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια του εκπαιδευτικού (ανά διετία) από κοινού από τον σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης και τον διευθυντή.
«Κατατρομοκράτηση»
Όπως σημειώνει σε ανακοίνωσή της η αξιωματική αντιπολίτευση, «σε κατατρομοκράτηση των συλλόγων εκπαιδευτικών και σε απειλές ότι δήθεν παρανομούν αν εκφράσουν με οποιοδήποτε τρόπο κρίνουν οι ίδιοι την ελεύθερη βούλησή τους απέναντι στην ψευδεπίγραφη αξιολόγηση προχωρά το υπουργείο Παιδείας». Δεσμεύεται, δε, ότι ως κυβέρνηση θα καταργήσει τον νόμο της Ν.Δ. για την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών.