Αναµφίβολα, ο ελληνικός τουρισµός κατάφερε να γυρίσει γρήγορα την κρίση της πανδηµίας προς µια ανοδική και πάλι εικόνα , µε τις αρχικές προβλέψεις για τα έσοδα της χρονιάς να κυµαίνονται στα 12 δισ. ευρώ, µε κατά 30% αυξηµένες προκρατήσεις για το καλοκαίρι του 2022 και µε περισσότερους από 40 εκατ. τουρίστες εν αναµονή για τα επόµενα δύο έτη.

Ωστόσο, η αύξηση των κρουσµάτων εν µέσω του 4ου κύµατος της πανδηµίας COVID-19 και η αυστηροποίηση των µέτρων που µεταδίδονται από µεγάλα ευρωπαϊκά κέντρα φέρνουν νέα ερωτήµατα για την εξέλιξη της τουριστικής δραστηριότητας, µε τους Ελληνες επιχειρηµατίες να ανησυχούν διπλά, καθώς την ίδια ώρα µεγαλώνει η διεθνής κρίση του ενεργειακού κόστους και των ανατιµήσεων σε βασικά προϊόντα. «Είναι γεγονός ότι αυτή τη στιγµή στην Ευρώπη βιώνουµε µια έξαρση της πανδηµίας, µε χώρες που στηρίζονται στον χειµερινό τουρισµό να έχουν προχωρήσει σε γενικό lockdown. Εµείς βαδίζουµε πάνω στο τρίπτυχο “ασφάλεια - προβλεψιµότητα - ανάπτυξη”», λέει σε συνέντευξή του σήµερα στην εφηµερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο υπουργός Τουρισµού, Βασίλης Κικίλιας, καλώντας όσους δεν έχουν εµβολιαστεί να το κάνουν, για εκείνους και τους γύρω τους.

0
Ο ίδιος, προερχόµενος από τον τοµέα της Υγείας και έχοντας τη γνώση και την πείρα του crisis management, θα συνεχίσει και το 2022 να προτάσσει την ευλαβική τήρηση των υγειονοµικών πρωτοκόλλων από τους ξενοδόχους και τους λοιπούς επαγγελµατίες του τουρισµού. Εχοντας αντιµετωπίσει την πρόκληση της COVID-19 µέσα από µια οµπρέλα προστασίας, που περιλάµβανε από τα πολλαπλά τεστ µέχρι τις διασυνδέσεις των δοµών Υγείας και τις διακοµιδές-αεροδιακοµιδές, θα κάνει το ίδιο και τώρα και µε ακόµα καλύτερη οργάνωση, όπως υπόσχεται. «Είµαι σίγουρος ότι οι εξαιρετικοί επαγγελµατίες του τουρισµού δεν εφησυχάζουν, αλλά προετοιµάζονται βάσει σχεδίου. Ο τουρισµός είναι η ατµοµηχανή της ελληνικής οικονοµίας. Είναι µια εθνική υπόθεση, που αφορά την ανάπτυξη της χώρας. Με πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη, η Ελλάδα είναι έτοιµη να πετύχει ανάπτυξη για όλους», προσθέτει.

Ο Β. Κικίλιας θεωρεί πως η Ελλάδα αποτέλεσε ένα διεθνές παράδειγµα επιτυχίας αναφορικά µε το πώς διαχειρίστηκε την κρίση στον τουριστικό τοµέα και την τήρηση των υγειονοµικών πρωτοκόλλων. Τώρα που όλες οι χώρες υπέστησαν το χτύπηµα της πανδηµίας COVID-19, µήπως «παίζεται» η πιο µεγάλη ευκαιρία της Ελλάδας να βγει µπροστά και να εκτοξευθεί στον διεθνή χάρτη; Θα µπορούσε σε βάθος πενταετίας να ανεξαρτητοποιηθεί το ελληνικό τουριστικό προϊόν από µεγάλους, διεθνείς tour operators;

Η πετυχημένη πρωτοβουλία του πρωθυπουργού για τα ευρωπαϊκά πιστοποιητικά εμβολιασμού διαμόρφωσε νέες συνθήκες ασφάλειας


«Η πετυχηµένη πρωτοβουλία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, για τα ευρωπαϊκά πιστοποιητικά εµβολιασµού διαµόρφωσε νέες συνθήκες ασφάλειας και εµπιστοσύνης για τους ταξιδιώτες, µε ορατά αποτελέσµατα ακόµα και µέσα στον Νοέµβριο. Αυτή η θετική εικόνα αποτελεί και την αφετηρία µας για το 2022, όταν το ζήτηµα της ασφάλειας θα εξακολουθεί να είναι παράγοντας της εξίσωσης», απαντά και απαριθµεί τα βασικά ζητούµενα για το επόµενο διάστηµα: «Να αυξήσουµε τη µέση διαµονή και µέση δαπάνη, όπως έγινε και φέτος, να “απλώσουµε” τους επισκέπτες σε χώρο-χρόνο, επιµηκύνοντας την τουριστική περίοδο, να φωτίσουµε περισσότερους προορισµούς στη χώρα, δηµιουργώντας προστιθέµενη αξία για όλους παντού». Υπογραµµίζει, δε, πως το ελληνικό τουριστικό προϊόν αποτελεί µοναδικό brand και στόχος είναι να πάει ακόµα πιο ψηλά.

Στόχος του υπουργείου είναι να ενισχυθεί στο έπακρο high-end

Όσον αφορά τον ποιοτικό και high-end τουρισµό, ο στρατηγικός στόχος του υπουργείου είναι να ενισχυθεί στο έπακρο. «Αυτό αφορά τους επισκέπτες που επιλέγουν µια ξενοδοχειακή µονάδα, τους επιβάτες κρουαζιέρας και βέβαια τους ψηφιακούς νοµάδες. Οι επενδύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη ή που συζητάµε αυτές τις ηµέρες µε παγκόσµιους leaders της τουριστικής αγοράς δίνουν την προοπτική της αναβάθµισης του τουριστικού προϊόντος και απευθύνονται σε ένα υψηλότερης οικονομικής δυνατότητας κοινό».

Την ίδια ώρα, ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στην ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού της χώρας. «Φέτος υλοποιούμε για πρώτη φορά καμπάνια για τον χειμερινό τουρισμό και τους ορεινούς μας προορισμούς. Ιδιαίτερη, δε, σημασία έχει ότι στο RRF (σ.σ.: Ταμείο Ανάκαμψης) υπάρχουν σημαντικοί πόροι για τον ορεινό τουρισμό και για τα χιονοδρομικά μας κέντρα. Στόχος μας είναι ο χειμερινός τουρισμός να πάψει να στηρίζεται αποκλειστικά στο ελληνικό κοινό και να ανοίξει στις αγορές του εξωτερικού. Για να γίνει αυτό, όμως, πρέπει να συντρέχουν ορισμένες προϋποθέσεις, με πρώτη την ύπαρξη επαρκούς αριθμού πτήσεων από τις κύριες αγορές και τον χειμώνα, και σε αυτό προσανατολίζονται οι επαφές μας με τις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες».

Φέτος υλοποιούμε για πρώτη φορά καμπάνια για τον χειμερινό τουρισμό και τους ορεινούς μας προορισμούς. Υπάρχουν σημαντικοί πόροι


Ανάμεσα στις νέες ενέργειες του υπουργείου είναι και το δυναμικό «παρών» σε σημαντικές διεθνείς εκθέσεις, με στόχο οι ορεινοί προορισμοί της χώρας να γίνουν πόλος έλξης. «Βλέπουμε ήδη ανταπόκριση από τη Γαλλία, μια αγορά που μας τίμησε και με το παραπάνω το καλοκαίρι, από βαλκανικές χώρες και το Ισραήλ βεβαίως», πληροφορεί, εξηγώντας πως οι απαράμιλλης ομορφιάς ορεινές τοποθεσίες συνάδουν και με τον ευρύτερο στόχο της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης και της σύνδεσής της με τον πρωτογενή τομέα.

Μεγάλη βιτρίνα του «city break» η πρωτεύουσα

Η Αθήνα είναι η μεγάλη βιτρίνα του «city break», όμως χρόνια ζητήματα καθυστερούν την αποτελεσματική προβολή της, για να αυξηθεί η τουριστική κινητικότητα (βλ. φτωχή έως μηδαμινή φωταγώγηση του Λυκαβηττού, σημείου κατατεθέντος για τον τουρισμό της πόλης, έξαρση εγκληματικότητας και χρήσης ναρκωτικών κοντά σε ιστορικές και τουριστικές τοποθεσίες). Θα κάνει ο υπουργός Τουρισμού παρεμβάσεις στα συναρμόδια υπουργεία (π.χ. ΥΠΠΟΑ, Προστασίας του Πολίτη) για να λυθούν τα ζητήματα;
«Θα τρέξουμε με τον ΕΟΤ μια ειδική καμπάνια για το «city break» για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και αργότερα και για άλλες πόλεις», λέει ο κ. Κικίλιας, τονίζοντας πως η σωστή ανάδειξη του ιστορικού τριγώνου της Αθήνας είναι καίριας σημασίας.

«Ηδη είναι σε εξέλιξη μια πληθώρα νέων επενδύσεων στον ξενοδοχειακό τομέα και αναβάθμισης υφισταμένων. Αυτό πολύ σύντομα θα δημιουργήσει ένα σημαντικό ποιοτικό πλεονέκτημα σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό. Στηρίζουμε την πρωτεύουσα ως τουριστικό προορισμό και θα ενισχυθεί και η αγορά, δηλαδή οι έμποροι, οι καταστηματάρχες, οι άνθρωποι της εστίασης και όσοι ζουν έμμεσα ή άμεσα από τον τουρισμό. Και θα το κάνουμε με σειρά δράσεων, που στόχο έχουν να δημιουργήσουν συνεχή συζήτηση γύρω από το τι συμβαίνει στην πόλη. Στο πλαίσιο αυτό, ετοιμάζουμε νέες εκδηλώσεις για την ανάδειξη του γαστρονομικού πλούτου της πρωτεύουσας».

«Ανοίγουμε την κρουαζιέρα στη Θεσσαλονίκη»

Ο Βασίλης Κικίλιας στέκεται ιδιαίτερα στην ενίσχυση της συμπρωτεύουσας, στην οποία φέτος αναμένεται ιδιαίτερη κινητικότητα στον τομέα της κρουαζιέρας. «Η Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει home port, κάτι που είναι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη της πόλης, καθώς θα αυξηθεί κατά πολύ ο τζίρος που αφήνουν οι επιβάτες κρουαζιέρας στην πόλη άφιξης ή προορισμού».

Αναφερόμενος σε μια έρευνα του 2018, λέει πως ένα μόνο νέο home port στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με operation 20 εβδομάδων (15 Μαΐου - 15 Οκτωβρίου) ενός πλοίου 2.500 επιβατών, θα απέφερε γενικότερα πάνω από 13,5 εκατ. τζίρο, που με ήπια μόχλευση 2,5 εκατ. θα μπορούσε να φτάσει πάνω από τα 33 εκατ. ευρώ τζίρο μόνο για τη Θεσσαλονίκη.

«Οι τουρίστες θα έχουν τη δυνατότητα να επισκεφθούν τα ξενοδοχεία της περιφέρειας, να γευτούν τις ιδιαίτερες γεύσεις από την πρωτογενή παραγωγή και επίσης να αναπτυχθούν ειδικές μορφές τουρισμού, όπως είναι ο θρησκευτικός (Άγιον Όρος), ο γαστρονομικός, οι δρόμοι του κρασιού και ο ιαματικός τουρισμός», συμπληρώνει, εφιστώντας την προσοχή στο γενικότερο αυξημένο ενδιαφέρον για τη χώρα μας από τις διεθνείς εταιρείες κρουαζιέρας και στο γεγονός ότι για πρώτη φορά η έναρξη των θαλάσσιων ταξιδιών θα γίνει τον Μάρτιο.