Χρέωση διοδίων με το χιλιόμετρο προανήγγειλε μέσω των «Π» , ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, που αναλύει τα χρονοδιαγράμματα για όλα τα μεγάλα έργα στη χώρα. Σε σχέση με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τη δημόσια αντιπαράθεση που γίνεται, ο κ. Καραμανλής επισημαίνει πως η κυβέρνηση της ΝΔ παρέλαβε στην Αθήνα 850 λεωφορεία στον δρόμο, τα οποία σήμερα έχουν φτάσει τα 1.320 και θα είναι 1.500 το επόμενο εξάμηνο.

Σχολιάζοντας τις εξελίξεις στο Κίνημα Αλλαγής, επισημαίνει πως με τη συμμετοχή στις εκλογές φάνηκε πως ο χώρος της Κεντροαριστεράς αναζητεί έκφραση, που δεν βρήκε στον ΣΥΡΙΖΑ

Ολόκληρη η συνέντευξη του Κώστα Καραμανλή

Οι γιορτές πλησιάζουν και στη χώρα µας έχει εµβολιαστεί πλήρως το 65% του πληθυσµού, ποσοστό χαµηλότερο από αρκετά άλλα κράτη της Ε.Ε. Πρέπει να ληφθούν άλλα µέτρα για την προστασία της δηµόσιας υγείας;

Για την ακρίβεια, έως σήµερα έχει εµβολιαστεί το 79% του ενήλικου πληθυσµού τουλάχιστον µε µία δόση, το 74% µε δύο δόσεις και όλο και περισσότεροι καθηµερινά κάνουν και την 3η δόση. Οµως αυτά δεν σας τα αναφέρω επειδή θέλω να παίξω µε τα νούµερα, ούτε πιστεύω ότι πρέπει να κρυβόµαστε πίσω από το δάχτυλό µας. Ναι, λοιπόν, τα ποσοστά εµβολιασµού όλοι θέλουµε να γίνουν καλύτερα. Πώς θα το πετύχουµε αυτό; Με το να µην κουραζόµαστε να µιλάµε για την ανάγκη να εµβολιαστούµε όλοι. Ο καθένας όπως µπορεί. Εγώ, για παράδειγµα, µεταφέρω σε όσους ξέρω την προσωπική µου εµπειρία από τον κορονοϊό: Πόσο ύπουλη ασθένεια είναι και πόσο µε προστάτευσε το γεγονός ότι ήµουν εµβολιασµένος. ∆ιαπιστώνω ότι ακριβώς επειδή µεταφέρω κάτι που έζησα, τα λόγια µου έχουν απήχηση. Ακόµα πιο σηµαντικό βέβαια είναι να τονίζουν συνεχώς την ανάγκη του εµβολιασµού µε δυνατή και σταθερή φωνή οι επιστήµονες, οι γιατροί, όσοι έχουν την τεχνογνωσία και την εξειδίκευση να το κάνουν

∆ύο χρόνια σχεδόν µετά την έναρξη της πανδηµίας του κορονοϊού, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς εξακολουθούν να είναι αντικείµενο έντονης πολιτικής διαµάχης. Πόσα λεωφορεία τελικά έχουν προστεθεί στον στόλο της Αττικής και της Θεσσαλονίκης και πόσα θα προσθέσετε ακόµα;

Ας ξεκινήσουµε από τα αδιαµφισβήτητα στοιχεία, γιατί η πραγµατικότητα για άλλη µία φορά εκθέτει τον ΣΥΡΙΖΑ: Στην Αθήνα παραλάβαµε 850 λεωφορεία στον δρόµο, σήµερα έχουµε 1.320 και συνεχίζουµε την προσπάθεια ώστε το επόµενο εξάµηνο να φτάσουµε τα 1.500. Αυτό σηµαίνει ήδη 3.800 περισσότερα δροµολόγια την ηµέρα. Και θα φτάσουµε τα 5.500 περισσότερα. Στη Θεσσαλονίκη παραλάβαµε 235 λεωφορεία στον δρόµο, πλέον βγάζουµε κατά µέσο όρο 460 -σχεδόν διπλάσιακαι συνεχίζουµε την προσπάθεια, ώστε να ξεπεράσουµε τα 500. Και συνεχίζουµε. Εχουµε στον αέρα διεθνή διαγωνισµό για την προµήθεια 770 νέων λεωφορείων χαµηλών και µηδενικών ρύπων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ θα ακολουθήσει η προµήθεια 530 επιπλέον.

Συνολικά δηµιουργήσαµε 1.389 νέες θέσεις απασχόλησης σε δηµόσιους και ιδιωτικούς φορείς. Εν µέσω πανδηµίας, είµαστε από τις ελάχιστες χώρες στον κόσµο που µεγάλωσαν τον στόλο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Αυτή είναι η πραγµατικότητα. Εχουν, λοιπόν, γίνει σηµαντικές κινήσεις. Εργαζόµαστε για να υπάρξει κι άλλη πρόοδος, γι’ αυτό και ακούµε µε προσοχή και σεβασµό τις παρατηρήσεις και τους προβληµατισµούς των πολιτών. Οχι όµως τη στείρα, µικροκοµµατική αντιπολίτευση εκείνων που 4,5 χρόνια ως κυβέρνηση δεν πήραν ούτε ένα λεωφορείο, δεν έκαναν ούτε µία πρόσληψη και διέλυσαν τα πάντα…

Εχετε αναρωτηθεί γιατί αυτή η «έντονη πολιτική διαµάχη» για τα ΜΜΜ, που λέτε, συµβαίνει µόνο στην Ελλάδα; Παντού παρουσιάζονται φαινόµενα µε αυξηµένο επιβατικό κοινό σε κάποια οχήµατα. Οµως µόνο εδώ κάποιοι εµµονικά επιτίθενται. Ανάµεσά τους ξεχωρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ. Πρώτον, για να καλύψει την τραγική κατάσταση στην οποία µας παρέδωσε τα ΜΜΜ. Και δεύτερον, επειδή γενικότερα, ενώ σε όλο τον κόσµο η πανδηµία ένωσε πολιτικές δυνάµεις, εδώ, στην Ελλάδα, ο ΣΥΡΙΖΑ δυστυχώς βρίσκει αφορµή για να διχάζει. Ο ιός του διχασµού και του τοξικού πολιτικού λόγου δεν έχει καµία γιατρειά και κανένα εµβόλιο για τον ΣΥΡΙΖΑ.

Εξετάζετε το ενδεχόµενο να κινηθείτε νοµικά εναντίον όσων προσφεύγουν συστηµατικά στη ∆ικαιοσύνη κατά των έργων για το µετρό Θεσσαλονίκης;

Εχουµε δεσµευτεί να υλοποιήσουµε το έργο. Και θα κάνουµε ό,τι χρειαστεί για να τα καταφέρουµε. ∆ώσαµε λύση, µε τη σφραγίδα και του ΣτΕ. Και συνεχίστηκαν οι προσφυγές, πάλι στο ΣτΕ: αυτήν τη φορά για τη µελέτη. Πόσο θα συνεχιστεί αυτό; Εµείς προχωράµε αποφασιστικά γι’ αυτό που θέλει η τεράστια πλειονότητα στη Θεσσαλονίκη: και µετρό και αρχαία. Το έργο έχει µπει σε τροχιά ολοκλήρωσης και το βλέπουν όλοι. Ηδη απελευθερώνονται ξανά χώροι που ήταν επί χρόνια κατειληµµένοι από εργοτάξια. ∆εν θα µας βάλουν άλλα εµπόδια οι οργανωµένες µειοψηφίες, που εκδικητικά επιδιώκουν νέες καθυστερήσεις µε νοµικίστικα τερτίπια… Αρκετός χρόνος χάθηκε εξαιτίας τους. ∆εν θα σταµατήσουµε µέχρι η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει το πιο σύγχρονο µετρό στη Νότια Ευρώπη.

Πότε υπολογίζετε ότι θα ολοκληρωθούν οι τρεις µεγάλοι αυτοκινητόδροµοι, δηλαδή το βόρειο τµήµα του Ε65, ο ΒΟΑΚ και η Πατρών - Πύργου; Παράλληλα µε τα έργα, σχεδιάζετε και την αλλαγή στον τρόπο χρέωσης των διοδίων στους αυτοκινητόδροµους;

Πρώτα απ’ όλα, το σπουδαίο µε αυτά τα έργα είναι ότι γίνονται πραγµατικότητα… Και τα τρία ήταν επί χρόνια µπλοκαρισµένα και σχεδόν ξεγραµµένα. Να τα πάρουµε µε τη σειρά: Το βόρειο τµήµα του Ε65 ολοκληρώνεται το καλοκαίρι του 2024. Ο ΒΟΑΚ θα κατασκευαστεί και θα ολοκληρωθεί τµηµατικά: τα ανατολικά τµήµατα (Χερσόνησος - Νεάπολη και Νεάπολη - Αγιος Νικόλαος) έως το τέλος του 2025 και η παραχώρηση Κίσσαµος - Ηράκλειο το 2028. Οσο για την Πατρών - Πύργου, όπως ξέρετε, καταφέραµε να πάρουµε οριστικά το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ξεκινάµε µέσα στο 2022, µε χρονοδιάγραµµα κατασκευής 40 µήνες. Οµως τα πρώτα 56 χιλιόµετρα από Πύργο θα παραδοθούν ακόµα νωρίτερα, πριν από τα τρία χρόνια. Τώρα, για τα διόδια:

Ηδη, σήµερα που µιλάµε, οι οδηγοί επιτέλους µπορούν να διασχίζουν όλο το εθνικό οδικό δίκτυο µε τον ίδιο ποµποδέκτη. Ο επόµενος στόχος για τον οποίον δουλεύουµε είναι να πληρώνουν διόδια µε αναλογική, χιλιοµετρική χρέωση της απόστασης που έχουν διανύσει.

∆ύο κοµβικής σηµασίας έργα για την Αττική συζητιούνται εδώ και χρόνια, αλλά παραµένουν στα χαρτιά: η επέκταση της Αττικής Οδού και του Προαστιακού. Ποιος είναι ο δικός σας σχεδιασµός;

Πιστεύω ότι «το προλαµβάνειν κρείττον εστί του θεραπεύειν». Αν δεν προβλέψουµε από τώρα λύσεις, σε 5-10 χρόνια η κυκλοφοριακή κατάσταση στο λεκανοπέδιο θα είναι αφόρητη.

Τι κάνουµε λοιπόν; Μαζί µε την επέκταση του µετρό και την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών, δουλεύουµε και για µια σειρά από αναγκαία οδικά έργα. Ενα είναι η επέκταση της Λ. Κύµης, έργο 350 εκατοµµυρίων ευρώ, που δηµοπρατείται τις επόµενες ηµέρες και θα δώσει µεγάλη ανακούφιση σε όσους χρησιµοποιούν την Αττική Οδό. Επίσης, οι επεκτάσεις στο Λαύριο και τη Ραφήνα, αλλά και ένα έργο που σήµερα βρίσκεται στο στάδιο της προµελέτης, η λεγόµενη σήραγγα της Ηλιούπολης, που θα διασφαλίζει την πρόσβαση στα νότια προάστια. Οσο για τον Προαστιακό, αρχές του 2022 δηµοπρατείται ο Προαστιακός ∆υτικής Αττικής. Προβλέποντας µελλοντικές ανάγκες, όλα αυτά είναι έργα απαραίτητα για να ανασάνει η Αττική.

Οι επόµενες εθνικές εκλογές θα γίνουν µε απλή αναλογική. Είναι ο Νίκος Ανδρουλάκης και το ΚΙΝ.ΑΛ. ένας εν δυνάµει µελλοντικός κυβερνητικός εταίρος για τη Νέα ∆ηµοκρατία; Πώς κρίνετε τις πολιτικές εξελίξεις µετά την εκλογή νέου αρχηγού στο Κίνηµα Αλλαγής;

Οταν έρθει η ώρα των εκλογών, η επιδίωξη της Ν.∆. θα είναι µία: συγκρότηση αυτοδύναµης κυβέρνησης. Γιατί, όπως αποδεικνύουµε εδώ και 2,5 χρόνια, έχουµε το πρόγραµµα, τα στελέχη και τη δύναµη να πραγµατοποιήσουµε τις µεταρρυθµίσεις που χρειάζεται ο τόπος. Τις εξελίξεις στο ΚΙΝ.ΑΛ. δεν είναι σωστό να τις κρίνω. Περιµένω βέβαια και εγώ µε ενδιαφέρον να δω πώς θα πορευθεί η νέα ηγεσία - στην πράξη, όχι στις εξαγγελίες. Εκείνο όµως που µπορώ να παρατηρήσω είναι ότι η συµµετοχή στις εκλογές του ΚΙΝ.ΑΛ./ΠΑΣΟΚ δείχνει πως ο χώρος της Κεντροαριστεράς αναζητεί έκφραση, που δεν βρήκε στον ΣΥΡΙΖΑ. Ταυτόχρονα, επιβεβαιώνει ότι και εµείς, η µεγάλη, πατριωτική κεντροδεξιά παράταξη, οφείλουµε να πορευόµαστε µε µέτρο και υπευθυνότητα.