ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
«Εμβόλιο» για τη λειτουργία του κράτους - Το «Plan B» με χρονικό ορίζοντα το τέλος του μήνα
Με μετακινήσεις υπαλλήλων σε κρίσιμες υπηρεσίες αντιμετωπίζει η κυβέρνηση την εξάπλωση της «Ο» στο δημόσιο τομέα
Η οµαλή λειτουργία της κρατικής µηχανής µε φόντο την έκρηξη των κρουσµάτων της µετάλλαξης Οµικρον στη χώρα, αλλά και τις προβλέψεις των ειδικών για έναν πολύ δύσκολο Ιανουάριο
βρίσκεται στο επίκεντρο των σχεδιασµών του Μεγάρου Μαξίµου, παράλληλα βεβαίως µε τις πρωτοβουλίες για την προστασία της δηµόσιας υγείας και τον περιορισµό των οικονοµικών συνεπειών αυτής της νέας έξαρσης της πανδηµίας.
Ηδη στο διάστηµα που µεσολάβησε µεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης, σε συνεννόηση µε τον υπουργό Επικρατείας, αρµόδιο για τον συντονισµό του κυβερνητικού έργου, Άκη Σκέρτσο, επεξεργάστηκαν µια σειρά από εναλλακτικές λύσεις προ του κινδύνου εξάπλωσης της Όµικρον σε υπηρεσίες-κλειδιά του δηµόσιου τοµέα.
Το πρώτο και βασικό µέληµα ήταν η συνεννόηση µε το σύνολο των υπουργείων, προκειµένου να ση µε το σύνολο των υπουργείων, προκειµένου να υποδειχθεί ποιες δοµές θα ήταν αδύνατο θα ήταν αδύνατο είτε να σταµατήσουν να λειτουργούν ή, έστω, να υπολειτουργήσουν σε περίπτωση σε περίπτωση υπερµετάδοσης στους κόλπους του στελεχικού δυναµικού τους.
Στο πλαίσιο αυτό, µε σχετική εγκύκλιο που εστάλη από το υπουργείο Εσωτερικών το πρωί της 3ης Ιανουαρίου, δόθηκε προθεσµία δύο ηµερών σε κάθε χαρτοφυλάκιο, µε σκοπό να καταγραφούν εγκαίρως οι υπηρεσίες αιχµής και ακολούθως να δοθεί -µέσω συγκεκριµένων παρεµβάσεων- µεγαλύτερο βάρος στη λειτουργία τους, ώστε να συνεχιστεί η απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των πολιτών και των άµεσων αναγκών του κράτους. Επιπλέον, ζητούνταν να παρουσιαστεί ένα σαφές σχέδιο για την κάλυψη των κενών τα οποία θα µπορούσαν να προκύψουν στα εν λόγω µέτωπα σε περίπτωση ταυτόχρονης νόσησης ενός σηµαντικού αριθµού ταυτόχρονης νόσησης ενός σηµαντικού αριθµού εργαζοµένων.
«∆εδοµένης της υγειονοµικής κρίσης εξαιτίας της πανδηµίας του κοροναϊού, καθίσταται σαφές ότι όλες οι υπηρεσίες θα πρέπει να είναι σε ετοιµότητα προκειµένου να ανταποκριθούν στο έργο τους, συνθήκη ωστόσο η οποία δεν είναι εφικτό να εκτιµηθεί εκ των προτέρων, ώστε να µπορέσει η ∆ιοίκηση να ενεργήσει άµεσα και αποτελεσµατικά. Κρίνεται απαραίτητη η κατάρτιση ενός εφεδρικού πλάνου εργασιών προκειµένου να εξασφαλιστεί η εύρυθµη, κατά το µέτρο του δυνατού, λειτουργία των υπηρεσιών σας», σηµειωνόταν στη σχετική εγκύκλιο, που φέρει την υπογραφή της αρµόδιας γενικής γραµµατέως, Παρασκευής Χαραλαµπογιάννη.
Το προσωπικό ασφαλείας
Στον πυρήνα του σχεδιασµού βρίσκεται η δυνατότητα άµεσης µετακίνησης στα επίµαχα πόστα υπαλλήλων που εργάζονται σε άλλες υπηρεσίες του εκάστοτε υπουργείου, για όσο χρονικό διάστηµα χρειαστεί µέχρι την επαναφορά των συναδέλφων τους (που πιθανώς θα νοσήσουν) στις θέσεις τους και την πλήρη αποκατάσταση των ισορροπιών στο εσωτερικό των κρίσιµων κρατικών δο- µών. «Αφού προσδιοριστούν οι ως άνω οργανικές µονάδες ανά φορέα, θα πρέπει να εξασφαλίσετε και να προσδιορίσετε το ανθρώπινο δυναµικό ανά κλάδο και ειδικότητα το οποίο θα είναι το κατ’ ελάχιστον απαιτούµενο προκειµένου να µπορέσει να λειτουργήσει η συγκεκριµένη υπηρεσία αιχµής. Το ανθρώπινο δυναµικό ανά κλάδο και ειδικότητα που θα προσδιοριστεί ότι θα πρέπει να παρέχει εργασία στην περίπτωση αυτή της έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να έχει ενηµερωθεί εκ των προτέρων ότι θα λειτουργεί για συγκεκριµένη περίοδο ως «προσωπικό ασφαλείας» και θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η επαγγελµατική του επάρκεια, αλλά και η δυνατότητα λειτουργίας της υπηρεσίας», το- και η δυνατότητα λειτουργίας της υπηρεσίας», τονίζεται χαρακτηριστικά στην επιστολή του υπουργείου Εσωτερικών.
Ιδιαίτερη, δε, σηµασία έχει το γεγονός ότι, εκτός των άλλων, γίνεται λόγος και για ενηµέρωση των πολιτών γι’ αυτή την έκτακτη περίσταση,ώστε να εξυπηρετηθούν αποτελεσµατικότερα για όσο διαρκέσει η παρούσα συνθήκη. Σύµφωνα µε το χρονοδιάγραµµα που είχε δοθεί από τον Μάκη Βορίδη στους συναδέλφους του, η καταληκτική ηµεροµηνία για την αποστολή των σχετικών στοιχείων στη Βασιλίσσης Σοφίας ήταν η 5η Ιανουαρίου (φυσικά, όπου χρειαζόταν το χρονοδιάγραµµα επεκτάθηκε), σε µια προσπάθεια να σχηµατιστεί µια γενικότερη εικόνα όσο το δυνατόν πιο σύντοµα και, ακολούθως, να υπάρξουν πιθανές πρόσθετες πρωτοβουλίες και ενέργειες από την πλευρά του υπουργείου Εσωτερικών και του Μεγάρου Μαξίµου, στο οποίο και κατέληξε ο συγκεκριµένος φάκελος.
Αυτό το «plan B» για τη λειτουργία του ∆ηµοσίου καταρτίστηκε µε χρονικό ορίζοντα το τέλος του µήνα, µέχρι ίσως και τις πρώτες ηµέρες του Φεβρουαρίου, οπότε και µε βάση τις αναλύσεις των επιστηµόνων θα έχει σηµειωθεί µια αποκλιµάκωση σε ό,τι αφορά τα κρούσµατα του νέου κύµατος. Ωστόσο, όπως αποκαλύπτουν τα «Π», αυτό το σχέδιο έκτακτης ανάγκης θα παραµείνει στα συρτάρια των Μάκη Βορίδη και Aκη Σκέρτσου, ώστε να επιστρατευθεί µε συνοπτικές διαδικασίες στο απευκταίο σενάριο µιας νέας έξαρσης κατά τη διάρκεια του χειµώνα ή της άνοιξης. Φυσικά, εκτός του προαναφερθέντος «back up plan», θα εξακολουθήσει να ισχύει το µέτρο που έχει µπει σε εφαρµογή από τον υπουργό Εσωτερικών για την τηλεργασία στον δηµόσιο τοµέα σε ποσοστό έως και 50%, όπου βεβαίως είναι αυτό δυνατό να εφαρµοστεί.
Δημοσιεύτηκε στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» στις 8/1
Ηδη στο διάστηµα που µεσολάβησε µεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης, σε συνεννόηση µε τον υπουργό Επικρατείας, αρµόδιο για τον συντονισµό του κυβερνητικού έργου, Άκη Σκέρτσο, επεξεργάστηκαν µια σειρά από εναλλακτικές λύσεις προ του κινδύνου εξάπλωσης της Όµικρον σε υπηρεσίες-κλειδιά του δηµόσιου τοµέα.
Το πρώτο και βασικό µέληµα ήταν η συνεννόηση µε το σύνολο των υπουργείων, προκειµένου να ση µε το σύνολο των υπουργείων, προκειµένου να υποδειχθεί ποιες δοµές θα ήταν αδύνατο θα ήταν αδύνατο είτε να σταµατήσουν να λειτουργούν ή, έστω, να υπολειτουργήσουν σε περίπτωση σε περίπτωση υπερµετάδοσης στους κόλπους του στελεχικού δυναµικού τους.
Στο πλαίσιο αυτό, µε σχετική εγκύκλιο που εστάλη από το υπουργείο Εσωτερικών το πρωί της 3ης Ιανουαρίου, δόθηκε προθεσµία δύο ηµερών σε κάθε χαρτοφυλάκιο, µε σκοπό να καταγραφούν εγκαίρως οι υπηρεσίες αιχµής και ακολούθως να δοθεί -µέσω συγκεκριµένων παρεµβάσεων- µεγαλύτερο βάρος στη λειτουργία τους, ώστε να συνεχιστεί η απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των πολιτών και των άµεσων αναγκών του κράτους. Επιπλέον, ζητούνταν να παρουσιαστεί ένα σαφές σχέδιο για την κάλυψη των κενών τα οποία θα µπορούσαν να προκύψουν στα εν λόγω µέτωπα σε περίπτωση ταυτόχρονης νόσησης ενός σηµαντικού αριθµού ταυτόχρονης νόσησης ενός σηµαντικού αριθµού εργαζοµένων.
«∆εδοµένης της υγειονοµικής κρίσης εξαιτίας της πανδηµίας του κοροναϊού, καθίσταται σαφές ότι όλες οι υπηρεσίες θα πρέπει να είναι σε ετοιµότητα προκειµένου να ανταποκριθούν στο έργο τους, συνθήκη ωστόσο η οποία δεν είναι εφικτό να εκτιµηθεί εκ των προτέρων, ώστε να µπορέσει η ∆ιοίκηση να ενεργήσει άµεσα και αποτελεσµατικά. Κρίνεται απαραίτητη η κατάρτιση ενός εφεδρικού πλάνου εργασιών προκειµένου να εξασφαλιστεί η εύρυθµη, κατά το µέτρο του δυνατού, λειτουργία των υπηρεσιών σας», σηµειωνόταν στη σχετική εγκύκλιο, που φέρει την υπογραφή της αρµόδιας γενικής γραµµατέως, Παρασκευής Χαραλαµπογιάννη.
Το προσωπικό ασφαλείας
Στον πυρήνα του σχεδιασµού βρίσκεται η δυνατότητα άµεσης µετακίνησης στα επίµαχα πόστα υπαλλήλων που εργάζονται σε άλλες υπηρεσίες του εκάστοτε υπουργείου, για όσο χρονικό διάστηµα χρειαστεί µέχρι την επαναφορά των συναδέλφων τους (που πιθανώς θα νοσήσουν) στις θέσεις τους και την πλήρη αποκατάσταση των ισορροπιών στο εσωτερικό των κρίσιµων κρατικών δο- µών. «Αφού προσδιοριστούν οι ως άνω οργανικές µονάδες ανά φορέα, θα πρέπει να εξασφαλίσετε και να προσδιορίσετε το ανθρώπινο δυναµικό ανά κλάδο και ειδικότητα το οποίο θα είναι το κατ’ ελάχιστον απαιτούµενο προκειµένου να µπορέσει να λειτουργήσει η συγκεκριµένη υπηρεσία αιχµής. Το ανθρώπινο δυναµικό ανά κλάδο και ειδικότητα που θα προσδιοριστεί ότι θα πρέπει να παρέχει εργασία στην περίπτωση αυτή της έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να έχει ενηµερωθεί εκ των προτέρων ότι θα λειτουργεί για συγκεκριµένη περίοδο ως «προσωπικό ασφαλείας» και θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η επαγγελµατική του επάρκεια, αλλά και η δυνατότητα λειτουργίας της υπηρεσίας», το- και η δυνατότητα λειτουργίας της υπηρεσίας», τονίζεται χαρακτηριστικά στην επιστολή του υπουργείου Εσωτερικών. Ιδιαίτερη, δε, σηµασία έχει το γεγονός ότι, εκτός των άλλων, γίνεται λόγος και για ενηµέρωση των πολιτών γι’ αυτή την έκτακτη περίσταση,ώστε να εξυπηρετηθούν αποτελεσµατικότερα για όσο διαρκέσει η παρούσα συνθήκη. Σύµφωνα µε το χρονοδιάγραµµα που είχε δοθεί από τον Μάκη Βορίδη στους συναδέλφους του, η καταληκτική ηµεροµηνία για την αποστολή των σχετικών στοιχείων στη Βασιλίσσης Σοφίας ήταν η 5η Ιανουαρίου (φυσικά, όπου χρειαζόταν το χρονοδιάγραµµα επεκτάθηκε), σε µια προσπάθεια να σχηµατιστεί µια γενικότερη εικόνα όσο το δυνατόν πιο σύντοµα και, ακολούθως, να υπάρξουν πιθανές πρόσθετες πρωτοβουλίες και ενέργειες από την πλευρά του υπουργείου Εσωτερικών και του Μεγάρου Μαξίµου, στο οποίο και κατέληξε ο συγκεκριµένος φάκελος.
Αυτό το «plan B» για τη λειτουργία του ∆ηµοσίου καταρτίστηκε µε χρονικό ορίζοντα το τέλος του µήνα, µέχρι ίσως και τις πρώτες ηµέρες του Φεβρουαρίου, οπότε και µε βάση τις αναλύσεις των επιστηµόνων θα έχει σηµειωθεί µια αποκλιµάκωση σε ό,τι αφορά τα κρούσµατα του νέου κύµατος. Ωστόσο, όπως αποκαλύπτουν τα «Π», αυτό το σχέδιο έκτακτης ανάγκης θα παραµείνει στα συρτάρια των Μάκη Βορίδη και Aκη Σκέρτσου, ώστε να επιστρατευθεί µε συνοπτικές διαδικασίες στο απευκταίο σενάριο µιας νέας έξαρσης κατά τη διάρκεια του χειµώνα ή της άνοιξης. Φυσικά, εκτός του προαναφερθέντος «back up plan», θα εξακολουθήσει να ισχύει το µέτρο που έχει µπει σε εφαρµογή από τον υπουργό Εσωτερικών για την τηλεργασία στον δηµόσιο τοµέα σε ποσοστό έως και 50%, όπου βεβαίως είναι αυτό δυνατό να εφαρµοστεί.
Δημοσιεύτηκε στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» στις 8/1